![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik ben volledig akkoord met naar gezamenlijke oplossingen te zoeken, maar dan moeten we eerst ophouden elkaar in een federale wurggreep te houden. Op naar een confederatie, waarin Vlamingen en Franstaligen kunnen kiezen om samen te werken, in plaats van met tand en klauw te moeten vechten om van elkaar af te geraken. |
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Gewesten: dat is belachelijk. Een "gewest" is een economische zaak en heeft niets met taal te maken. Brussel is economisch echter verbonden met Vlaanderen en de rand, niet met Wallonië.
|
|
|
|
|
|
#303 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Dat klopt: we hebben het recht verloren om te beslissen wat er met Brussel gebeurt. Maar Wallonië heeft dat recht ook niet. Enkel Brussel heeft dat recht gewonnen. Het is dus aan Brussel om de toekomst van Brussel te bepalen, niet aan Vlaanderen of Wallonië.
Brussel moet dus kiezen. En het is dus mogelijk dat Vlaanderen bij die keuze Brussel "terugwint." |
|
|
|
|
|
#304 | ||
|
Partijlid
|
Ik voel mij geen pleitbezorger van de huidige Brusselse politiek.
Wel stel ik vast dat Brussel in een keurslijf gehouden wordt. De fusie van de 19 gemeenten is taboe, de uitbreiding naar haar verdere hinterland nog veel meer. Als men naar de sociaal-economische functies van Brussel kijkt, dan ontkomt men er niet aan vast te stellen dat haar hinterland zich zowel naar het Noorden als naar het Zuiden uitstrekt. Citaat:
Citaat:
Schurkenstaat is een emotionele kreet die alleen oproept tot negatieve gevoelens. Zulke kreten werken als retorische truukjes, waarmee je weliswaar zielen voor je zaak kunt winnen. Maar het is geen argument in een open debat.
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe... One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell) |
||
|
|
|
|
|
#305 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
U bent intellectueel oneerlijk: ik zei "indien Brussel bij Vlaanderen zou horen..." omdat u net zei dat elke splitsing nefast zou zijn voor de groeikansen van Brussel. Ik ontken dat. En dan antwoordt u door te zeggen "and what if not?" U was het die begon met de "als", niet ik.
En uw visie op democratie als "dictatuur van de meerderheid" is op zich al een fnuiken van de democratie, een beknotten van de wil van de meerderheid van de bevolking. En "schurkenstaat" is voor mij geen loze term maar een reëel begrip in dit land. Een schurkenstaat is voor mij een staat die de democratie schuwt en die handelt tegen het belang van de meerderheid van zijn inwoners. |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
En dat is trouwens niet eens waar. Medisch wordt het geslacht niet bepaalt door de uitwendige geslachtskenmerken (bij sommige aandoeningen zijn die ambigu of zelfs verkeerd aanwezig) maar door het genetisch profiel, dat zelfs verder gaat dan de chromosmen (ook met XY kan je een vrouw zijn, of met XX een man, afhankelijk van allerhande mutaties en translocaties).
|
|
|
|
|
|
#307 | |||
|
Partijlid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nogmaals: laat mij niet zeggen dat alles ideaal is hier, want dat is het niet, net zo min als in Duitsland, Frankrijk of Nederland. Maar een beetje zin voor verhoudingen is wel op zijn plaats.
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe... One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell) |
|||
|
|
|
|
|
#308 |
|
Staatssecretaris
|
Dat is al 178 jaar zo.
Eigenljk heeft Belgie ook Brussel verloren. Brussel is van Europa en daarom zou ook de beste optie zijn een Brussel DC, een zelfstadige stadstaat ,los van Vlaanderen ,los van Wallonie en toch een goede band met zijn moeder/vader staten. Laatst gewijzigd door JP Coen : 18 april 2008 om 10:55. |
|
|
|
|
|
#309 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Voor de rest ben ik het wel met u eens. |
|
|
|
|
|
|
#310 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Daar is het mij niet om te doen. Wat ik wel bekritiseer is het werken met werkhypothesen in relatie tot het splitsingsdebat. De gevolgen van een splitsingshypothese zijn niet te voorspellen. Daarom staat een pleidooi voor separatisme voor mij gelijk aan een pleidooi voor politiek avonturisme. En daar ben ik als pragmaticus tegen.
|
|
|
|
|
|
#312 |
|
Minister-President
|
En???? zijn het dan de Brusselaars die beslissen??µ
Ik dacht dat Wallonië ook wel iets te zeggen had en , geloof me, de Walen zijn niet zo opgetogen met de Brusselaars! Alleen, men hoort zo weinig de stem van de Walen, ze worden in de hoek gedrumd door de hautaine Brusselaars die nu eens gaan beslissen wat er met België gebeurt!!! Brusselaars handelen tov de Walen als tov de Vlamingen: uit de hoogte en zeer autoritair!! |
|
|
|
|
|
#313 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#314 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Moeten ze soms bij Parijs aankloppen? Zijn de Fransen niet hooghartig? Als puntje bij paaltje komt is het hemd nader dan de rok. Tenslotte verkiest iedereen om in welvaart te leven. |
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Al 400 jaar ,sinds de onafhankelijkheid van Spanje, heeft Nederland als klein land in Europa zijn eigen boontjes kunnen doppen. Natuurlijk waren er tijden van voorspoed en tegenspoed. Natuurlijk hebben we grote armoede gekend door de Engelse handelsboycot, na de laatste oorlog 1780-1784. Na de Franse tijd van Napoleon met zijn continentaalstelsel ,dat al onze handel plat legde. En toch heeft de leeuw, ons nooit in onze hemd laten staan. |
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
Staatssecretaris
|
Sommige "Vlaamse" Brusselaars zoals een Guy van Hengel hebben daar niet zoveel problemen mee en steunen de fusie van Brussel met Wallonië (en tekenen hiermee dus het doodsvonnis van de Vlaamse gemeenschap in Brussel).
|
|
|
|
|
|
#318 |
|
Staatssecretaris
|
Opvallend is dat op het middagnieuws (op één en VTM) vandaag met geen woord gerept word over de pogingen om Vlaanderen volledig buitenspel te zetten in verband met Brussel. Dit zou een hoofdpunt moeten zijn. Verder blijft het nogal stil bij de Vlaamse politici, gaat de VLD zijn halve FDF'er Van Hengel terugfluiten of steunen zij door hun stilzwijgen zijn standpunten?
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|