Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2008, 09:46   #301
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, Engels en andere talen blijven relatief beperkt in de rand, zelfs beperkter dan Brussel. In de meeste randgemeenten vormen franstaligen duidelijk een meerderheid, en dat zie je ook in de verkiezingsuitslagen. De taalgrens werd vastgelegd in de jaren '60 maar is sindsdien veranderd, het wordt tijd de instituten aan te passen aan de realiteit.
dus als een wijk in Brussel voor 60% Arabisch is, moet daar als bestuurstaal het Arabisch gebruikt worden?
Oud 15 mei 2008, 09:46   #302
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Maingain de Franstalige equivalent van Dewever?
Die man is gewoon 10 keer erger dan Dewinter.
Nee, dewinter is een fascist, ik ken mensen die hem persoonlijk kennen, hij heeft een hekel aan migranten en alles dat niet 100% Vlaams is.(en dan nog Vlaams zoals hij het ziet)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:47   #303
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dewinter is een fascist, ik ken mensen die hem persoonlijk kennen, hij heeft een hekel aan migranten en alles dat niet 100% Vlaams is.(en dan nog Vlaams zoals hij het ziet)
en Maingain?? die haat alles wat niet-Franstalig is!
Oud 15 mei 2008, 09:47   #304
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus als een wijk in Brussel voor 60% Arabisch is, moet daar als bestuurstaal het Arabisch gebruikt worden?
Nee, Arabisch is geen Belgische taal, Frans is dat wel. Trouwens een groot deel Marokkanen in Brussel van de derde generatie spreekt enkel nog Frans onder elkaar.
Oud 15 mei 2008, 09:47   #305
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die vraag heeft heel goed aan wat er verkeerd loopt in België. In plaats van samen te werken, STIB, De Lijn en de TEC, negeren ze elkaar en spelen ze liever communautaire spelletjes. En dat geldt op zoveel vlakken. De Vlamingen weigeren zelfs om Waalse werklozen aan te trekken, want o wee dan zullen er misschien franstaligen in Vlaanderen komen wonen... Brussel maakt geen onderscheid, iedereen is welkom, franstaligen en Vlamingen, zonder onderscheid. Ook in Zuid-West-Vlaanderen, met hun nuchtere zakelijke kijk op de zaken, hebben ze het begrepen. Onlangs een reportage gezien over een bedrijf in de grensstreek, Vlamingen en franstaligen gaan hoffelijk met elkaar om en iedereen die probeert boel te zoeken of weigert Frans/nederlands te spreken wordt de deur gewezen. Zo moet het in heel België, goed bestuur, geen bullshit.
Graag een bron die die bewering staaft.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:49   #306
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en Maingain?? die haat alles wat niet-Franstalig is!
Zijn eigen moeder is Vlaams en hij spreekt vloeiend Nederlands!

Laatst gewijzigd door tomm : 15 mei 2008 om 09:49.
Oud 15 mei 2008, 09:49   #307
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
En Maingain heeft een hekel aan alles wat niet 100% Franstalig is. Hij weigert zelfs in het Nederlands te antwoorden voor de camera's van de VRT.
Oud 15 mei 2008, 09:49   #308
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, Arabisch is geen Belgische taal, Frans is dat wel. Trouwens een groot deel Marokkanen in Brussel van de derde generatie spreekt enkel nog Frans onder elkaar.
aja? dat merk ik toch niet als ik hier in Brussel de metro pak, ma goed.

Frans is geen taal van het Vlaams Gewest, zo staat dat toch in de grondwet, gestemd door zowel Vlamingen als Franstaligen. grondwet is maar een vodje papier?
Oud 15 mei 2008, 09:50   #309
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
spijtig dat hij het niet wilt spreken natuurlijk
Oud 15 mei 2008, 09:50   #310
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De Vlamingen moeten echt eens leren hoe ze hun belangen in het buitenland moeten behartigen.
Och, wat maakt het uit. De Raad van Europa is al jaren het speeltuintje van de Franstaligen. Bij de twee vorige onderzoeken heeft men dat al duidelijk gezien. Nu is het niet anders. Eerlijk gezegd haal ik mijn schouders op voor die Raad van Europa... die schijnbaar onderzoekers naar hier stuurt die nog geen Nederlands begrijpen (hoe kan men dan in alle objectiviteit de twee visies onderzoeken?) en die reeds op voorhand gewonnen waren voor de Franstalige thesis in deze. Daarnaast weten die onderzoekers schijnbaar niets af van de taalwetgeving in België en de verschillende uitspraken van de hoogste gerechtscolleges in dit land.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:50   #311
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zeg maar tegen uw persoonlijke kenners, dat ze uit hun nek lullen.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:52   #312
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dacht ik het niet, dat jij daarmee ging afkomen. Als hij de Vlamingen dan toch zo graag ziet. Waarom weigert hij dan Nederlands te spreken voor de camera's van de VRT? Bart De Wever antwoordt gewoon in het Frans wanneer een Franstalige journalist hem een vraag stelt.
Oud 15 mei 2008, 09:52   #313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jarenlang partijlid kan ik gerust zeggen dat u hier onzin schrijft. Dewinter heeft geen "aangeboren hekel aan migranten en alles dat (sic) niet 100% Vlaams is". Ik ben zelf van vreemde afkomst...
Oud 15 mei 2008, 09:53   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is uw criterium om te kunnen spreken over "een Belgische taal". Mij is dat begrip immers totaal onbekend. Er kan hoogstens gesproken worden over "(ambtelijke of historisch) talen in of van België".

Grappig eigenlijk dat u grijpt naar een wettelijk criterium, terwijl u dan weer andere wetten (in het bijzonder de taalwetten) schijnbaar niet wenst te volgen. Willekeur troef dus.
Oud 15 mei 2008, 09:54   #315
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, Engels en andere talen blijven relatief beperkt in de rand, zelfs beperkter dan Brussel. In de meeste randgemeenten vormen franstaligen duidelijk een meerderheid, en dat zie je ook in de verkiezingsuitslagen. De taalgrens werd vastgelegd in de jaren '60 maar is sindsdien veranderd, het wordt tijd de instituten aan te passen aan de realiteit.
Ik kom regelmatig in de rand . Mijn broer woont er . De buren zijn internationaal : ene is engelstalig , de vrouw van de andere spaanssprekende . In de straat is een derde van de bewoners afkomstig uit een ander land .
Elk jaar neemt de internationalisering toe .
Er wonen inderdaad een grote groep franstaligen , maar toch zal de grens niet worden aangepast , of je komt in joegoslavische toestanden terecht . Er is niets mis met een nederlandstalige administratie voor anderstaligen in vlaamse gemeenten . Uiteindelijk zal de democratie trancheren in het parlement . Grenzen verleggen omdat er inwijkelingen zijn , zelfs al zijn ze lokaal in de meerderheid , wordt nergens ter wereld gedaan , ook hier niet .
Niets belet u om een meerderheid te zoeken om uw opvatting te realiseren ; het symbool van de hamer en sikkel kan u daarbij helpen ; zoals in Tibet...gelukkig is de vlaamse bevolking verstandiger dan dit ....

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 15 mei 2008 om 10:00.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:56   #316
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is uw criterium om te kunnen spreken over "een Belgische taal". Mij is dat begrip immers totaal onbekend. Er kan hoogstens gesproken worden over "(ambtelijke of historisch) talen in of van België".

Grappig eigenlijk dat u grijpt naar een wettelijk criterium, terwijl u dan weer andere wetten (in het bijzonder de taalwetten) schijnbaar niet wenst te volgen. Willekeur troef dus.
Ik zeg dat de taalwetten aangepast moeten worden aan de realiteit. Met Belgische of historische talen bedoel ik natuurlijk hetzelfde, dat spreekt voor zich.
Oud 15 mei 2008, 09:56   #317
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Ik kom regelmatig in de rand . Mijn broer woont er . De buren zijn internationaal : ene is engelstalig , de vrouw van de andere spaanssprekende . In de straat is een derde van de bewoners afkomstig uit een ander land .
Elk jaar neemt de internationalisering toe .
Er wonen inderdaad een grote groep franstaligen , maar toch zal de grens niet worden aangepast , of je komt in joegoslavische toestanden terecht . Er is niets mis met een nederlandstalige administratie voor anderstaligen in vlaamse gemeenten . Uiteindelijk zal de democratie trancheren in het parlement . Grenzen verleggen omdat er inwijkelingen zijn , zelfs al zijn ze lokaal in de meerderheid , wordt nergens ter wereld gedaan , ook hier niet .
Nemen we het voorbeeld van Londen bijvoorbeeld: een bevolking die steeds internationaler wordt en waar mensen vele talen buiten het Engels spreken. Ooit gehoord dat de Britten eraan denken een andere taal dan het Engels als ambtelijke taal voor Londen naar voor te schuiven? Nochtans spreken er vele duizenden en duizenden Urdu bijvoorbeeld als dagelijkse omgangstaal... Neen, ondanks de toenemende toevloed van migranten blijft het Engels de enige bestuurstaal. Migranten hebben immers de plicht en taak zich aan te passen.

Net zo heeft de Franstalige inwijkeling in Vlaanderen plicht en taak zich aan de gegeven toestand aan te passen. Niet omgekeerd.
Oud 15 mei 2008, 09:57   #318
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg dat de taalwetten aangepast moeten worden aan de realiteit. Met Belgische of historische talen bedoel ik natuurlijk hetzelfde, dat spreekt voor zich.
vroeger sprak een groot deel van de Gentenaars Frans, waarom is Gent in feite nooit Franstalig gemaakt? was toch tegen de realiteit??
Oud 15 mei 2008, 09:58   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taalwetten moeten helemaal niet aangepast te worden. Juist de stabiliteit van de wetten en grenzen is een belangrijke garantie voor rust en orde. In Genève wonen vele duizenden Alemannische Zwitsers. Niemand die eraan denkt de Franse eentaligheid van Genève in vraag te stellen. Net zo blijft Duits de enige ambtelijke taal in Bern, alhoewel er ook heel veel Frans gesproken wordt. Kortom, wie ergens als anderstalige gaat wonen, heeft de plicht zich aan te passen. Niet omgekeerd.

Frankrijk is trouwens het land dat op een heel dwingende manier dat principe naar voorschuift en consequent toepast.
Oud 15 mei 2008, 10:00   #320
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De taalwetten moeten helemaal niet aangepast te worden. Juist de stabiliteit van de wetten en grenzen is een belangrijke garantie voor rust en orde. In Genève wonen vele duizenden Alemannische Zwitsers. Niemand die eraan denkt de Franse eentaligheid van Genève in vraag te stellen. Net zo blijft Duits de enige ambtelijke taal in Bern, alhoewel er ook heel veel Frans gesproken wordt. Kortom, wie ergens als anderstalige gaat wonen, heeft de plicht zich aan te passen. Niet omgekeerd.

Frankrijk is trouwens het land dat op een heel dwingende manier dat principe naar voorschuift en consequent toepast.
ja, wat is in feite de bestuurstaal in Frans Baskenland?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be