Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2008, 20:47   #301
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
(*) U als leraar zal het misschien wel interesseren dat het niveau van Frans dat mijn beide dochters kregen, of oefenden... (beiden volgden ook ASO dus ze zijn geen on-intelligente sujetten), een PAK lager lag dan mijn

De kwaliteit van ons onderwijs moét dus danig gezakt zijn (Of ik had een super-lerares Frans (wat ik dus wel had: een franstalige persoon die die kennis dus ook gebruikte!). (**)
Op dit ogenblik leven we in een andere maatschappeljke situatie, waar er ook andere inzichten en benaderingen opgeld hebben gemaakt. In meerdere opzichten kan men betreuren dat het vroegere niveau niet meer wordt behaald, maar onze jeugd heeft ook veel meer te doen buiten de school van pakweg in de tijd dat het grootste deel van de leerlingen in de bisschoppelijke colleges intern waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 20:49   #302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maar mijn vanaf mijn negende (derde studiejaar, ik was toen acht jaar) aangeleerde frans, heb ik NOOIT gebruik hoeven te of kunnen maken (wel op verlof in Frankrijk natuurlijk *).
Ik werkte in een multinational. Zelfs de contacten tussen "brussels" (het vroegere hoofdkantoor) en "the plants" (de beide fabrieken in het vlaamse landsgedeelte) verliepen in het Engels.

"Brussels" werd vervangen door "Breda" trouwens... dan weet ge het wel zekers?

In mijn geval was "ooit" dus TWINTIG JAAR voordien ( minstens!): ik heb dus NOOIT één woord Frans gesproken/gehoord gedurende twintig jaar! ik ging ook nooit naar Frankrijk: wij vlogen erover, voor degenen die denken dat frankrijk het einde van de wereld betekent.
Welja, het kan goed zijn dat het Frans voor uw functie en in dat welbepaald bedrijf geen rol van belang heeft gespeeld. Bij andere bedrijven is dat wel zo. Zoals ik al eerder zei: veel hangt af van de sector, de job, het bedrijf, enz.
Oud 6 september 2008, 20:52   #303
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Mmmm,...'k Ben niet geheel van deze mening. Ok, als je naar Scandinavië gaat, dan komt ge er met uw Engels. En in Benidorm zal het ook nog wel lukken, daar kan je zelfs met Vlaams terecht. In Rome, als je wat geluk hebt kun je ook misschien iemand aan treffen die enkele woorden Engels kan maar daar stopt het ongeveer. In Spanje spreken ze voornamelijk Castiliaans en Catalaans. In Italië Italiaans en Italiaans en basta cosi. De jeugd kan meestal volmondig Engels als je het hen vraagt maar in werkelijkheid beperkt het zich veelal tot de uitdrukking, OK. Evengoed mag je je parate kennis van het Frans ook thuis laten want in deze landen kom je daar ook geen barst verder mee. In Frankrijk moet ge ook op niet te veel plaatsen hopen dat je met Engels terecht kunt. Zelfde geld voor Wallonië.

Leve het verenigde Europa
Vraag is evenwel of een verenigd Europa moet staan voor een Engelstalig Europa...
Oud 6 september 2008, 20:57   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Enja, als België splitst mag je dit erbij plaatsen samen met de tot nog toe ongekende, onverwachte miserie die daaruit zal voortvloeien.
Welke "ongekende, onverwachte miserie" kwam er dan wel toen Noorwegen en Zweden uit elkaar gingen? Of toen Tsjechië en Slovakije elk hun weg gingen?
Oud 6 september 2008, 21:12   #305
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT
Enja, als België splitst mag je dit erbij plaatsen samen met de tot nog toe ongekende, onverwachte miserie die daaruit zal voortvloeien.
Ja, de Walen zullen zelf moeten gaan werken, wat een miserie.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 23:44   #306
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vraag is evenwel of een verenigd Europa moet staan voor een Engelstalig Europa...
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat Europa te vergelijken is met België, één groot taalprobleem. Daarbij komt Polen, daar kent hier en daar iemand hooguit een woordje Russisch en dan straks nog de Turken en de Grieken die nul de botte andere talen spreken, om nog maar te zwijgen van hun onderlinge vete. Die lusten elkaar nog steeds rauw.

Dus, zoals ik zei," Leve een verenigd europa".

Met het verenigde Europa zet Vlaanderen en stap van zo een tachtig jaar terug in de tijd. Wat een vooruitgang he. Wanneer je toen als Vlaming naar het gerechtshof moest kon je maar beter zien dat je Frans machtig was of een tolk nam. Met Nederlands kwam je niet terecht. Wanneer je nu naar het europeeshof moet is het net het zelfde. Met je nederlands kom je er niet terecht. Het verenigde Europa is een miskleun van formaat.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 23:52   #307
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met flexibel en buigzaam wil ik zeggen dat ik me altijd en overal aanpas en dat ik de sterkte heb me boven bepaalde zaken te zetten waar ik helemaal niet bij machte was deze te verdedigen. En taai mag je er ook bijzetten.

Het is buigen of barsten zegt een spreekwoord. Ik ben eerder diegene die zal buigen om te overleven, ook al is het zó bitter.
Bv als België splitst (wat natuurlijk nooit zal gebeuren) zou ik dat héél, héél spijtig vinden, maar niettegenstaande dat alles zal ik toch proberen gelukkig te zijn in deze nieuwe, verre van ideale, eerder schandalige, omstandigheid.

In het leven zijn er zovele zaken die niet passen in je ideale perfecte wereld. Er zijn zovele euvels gebeurd in de geschiedenis, denk maar aan de holocaust, de vernietiging van zovele prachtige Europese steden, het communisme in Rusland en alle miserie vandien, hongersnoden in de wereld.

Met flexibel en buigzaam wil ik zeggen dat ik me altijd en overal aanpas en dat ik de sterkte........ Dat is het verschil tussen jou en mij. Ik ben niet uit waaibomenhoud gesneden. Ik ben onverzettelijk. En het Is Garry met de G. Die handige die jij bedoelt Harry met een H.

Laatst gewijzigd door Garry : 6 september 2008 om 23:53.
Oud 7 september 2008, 00:14   #308
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja, de Walen zullen zelf moeten gaan werken, wat een miserie.
Dat vind ik nu eens schandalig, zie ! Echt hé, dat kan niet, die mensen hun tradities zomaar omverwerpen !
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 00:57   #309
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Dat vind ik nu eens schandalig, zie ! Echt hé, dat kan niet, die mensen hun tradities zomaar omverwerpen !
Nee nee, in gans het bestaan van België deden de walen enkel en alleen, denkwerk. Ze denken dat ze werken.
Oud 7 september 2008, 01:00   #310
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat Europa te vergelijken is met België, één groot taalprobleem. Daarbij komt Polen, daar kent hier en daar iemand hooguit een woordje Russisch en dan straks nog de Turken en de Grieken die nul de botte andere talen spreken, om nog maar te zwijgen van hun onderlinge vete. Die lusten elkaar nog steeds rauw.
Uit eigen ervaring kan ik wel opmerken dat heel veel Grieken - zeker de jongere generatie - goed tot heel goed Engels spreken. Komt daar nog eens bij dat de "frondistiria" (private taalscholen waarvan er duizendtallen bestaan in heel Griekenland) heel veel leerlingen tellen die Engels er studeren (na hun schooluren in de staatsschool).
Oud 7 september 2008, 01:06   #311
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit eigen ervaring kan ik wel opmerken dat heel veel Grieken - zeker de jongere generatie - goed tot heel goed Engels spreken. Komt daar nog eens bij dat de "frondistiria" (private taalscholen waarvan er duizendtallen bestaan in heel Griekenland) heel veel leerlingen tellen die Engels er studeren (na hun schooluren in de staatsschool).
Goed, en de rest? Maakt dit nu plots het verenigde europa geen miskleun?

Laatst gewijzigd door Garry : 7 september 2008 om 01:07.
Oud 7 september 2008, 01:06   #312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met het verenigde Europa zet Vlaanderen en stap van zo een tachtig jaar terug in de tijd. Wat een vooruitgang he. Wanneer je toen als Vlaming naar het gerechtshof moest kon je maar beter zien dat je Frans machtig was of een tolk nam. Met Nederlands kwam je niet terecht. Wanneer je nu naar het europeeshof moet is het net het zelfde. Met je nederlands kom je er niet terecht. Het verenigde Europa is een miskleun van formaat.
Om de violen gelijk te stemmen: ik ben het volmondig met je eens dat het huidige Europa een miskleun is van formaat. Alleen is de vraag of een Europees gerechtshof wel kan functioneren in alle officiële nationale en regionale talen van de lidstaten. Is er daarbij wel genoeg personeel? Waar vindt men bijvoorbeeld een competente rechter in Europees recht die in het Gaelic kan recht spreken? Enz. Mij dunkt dat het veel beter zou zijn, dat dergelijke instellingen werken met een enkele taal, maar dan wel een die neutraal is en ervoor zorgt dat alle burgers op hetzelfde niveau staan. Ik denk hierbij aan neutrale kunsttalen als bijvoorbeeld het Esperanto.
Oud 7 september 2008, 01:15   #313
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om de violen gelijk te stemmen: ik ben het volmondig met je eens dat het huidige Europa een miskleun is van formaat. Alleen is de vraag of een Europees gerechtshof wel kan functioneren in alle officiële nationale en regionale talen van de lidstaten. Is er daarbij wel genoeg personeel? Waar vindt men bijvoorbeeld een competente rechter in Europees recht die in het Gaelic kan recht spreken? Enz. Mij dunkt dat het veel beter zou zijn, dat dergelijke instellingen werken met een enkele taal, maar dan wel een die neutraal is en ervoor zorgt dat alle burgers op hetzelfde niveau staan. Ik denk hierbij aan neutrale kunsttalen als bijvoorbeeld het Esperanto.
in meer dan 170 jaar kregen we de Franstaligen hier, na dat ze soms gedurende 30 jaar hier aan de kust op een camping staan, nog niet zo ver dat ze Goedendag kunnen zeggen en gij wil iedereen in Europa Esperanto doen spreken. Het verenigde Europa is een miskleun en zal binnen 1000 jaar nog altijd een miskleun zijn, als het tegen dan nog bestaat want het drijgt nu reeds uit elkaar te vallen.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 september 2008 om 01:17.
Oud 7 september 2008, 01:20   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in meer dan 170 jaar kregen we de Franstaligen hier, na dat ze soms gedurende 30 jaar hier aan de kust op een camping staan, nog niet zo ver dat ze Goedendag kunnen zeggen en gij wil iedereen in Europa Esperanto doen spreken. Het verenigde Europa is een miskleun en zal binnen 1000 jaar nog altijd een miskleun zijn, als het tegen dan nog bestaat want het drijgt nu reeds uit elkaar te vallen.
Tja, als u zo pessimistisch bent, is er heel weinig hoop. Ik geloof evenwel dat er een andere weg mogelijk is, tenminste als ook het wettelijk kader een geest en sfeer schept die zoiets mogelijk maakt. Immers, dat de Franstaligen een dergelijke houding hun eigen hebben gemaakt, komt door België.
Oud 7 september 2008, 01:37   #315
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als u zo pessimistisch bent, is er heel weinig hoop. Ik geloof evenwel dat er een andere weg mogelijk is, tenminste als ook het wettelijk kader een geest en sfeer schept die zoiets mogelijk maakt. Immers, dat de Franstaligen een dergelijke houding hun eigen hebben gemaakt, komt door België.
Daar ben ik niet mee akkoord. De Franstaligen hebben daar België niet voor nodig gehad. Beiden, Vlamingen en Walen zijn van oorsprong verschillende volkeren met elks hun eigen cultuur en opvattingen. Het komt alleen sterk tot uiting binnen onze gedwongen samenleving waarbij de Frastaligen de Vlamingen steeds hebben wil domineren en als minderwaardige beschouwd hebben, dat wel, maar België is daar niet de oorzaak van, het feit dat het twee verschillende niet verenigbare volkeren zijn, is daar de oorzaak van.
Oud 7 september 2008, 07:25   #316
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom niet samen met de tot nog toe ongekende, onverwachte voordelen?
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 08:15   #317
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
En waarom niet samen met de tot nog toe ongekende, onverwachte voordelen?
Oud 7 september 2008, 08:33   #318
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bv als België splitst (wat natuurlijk nooit zal gebeuren)
Wat zit je dan in je tricolore broek met bruine streep in de bilnaad te krabben?

Citaat:
Bv als België splitst (wat natuurlijk nooit zal gebeuren) zou ik dat héél, héél spijtig vinden, maar niettegenstaande dat alles zal ik toch proberen gelukkig te zijn in deze nieuwe, verre van ideale, eerder schandalige, omstandigheid.
Een volk dat zijn onafhankelijkheid opeist, een schandalige omstandigheid.
En dat manneke meent dat nog ook.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 09:27   #319
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik wou even of topik (gezien het onderwerp van den draad) tussenkomen op drie puntjes:

- de EU is nog verre van perfekt, maar mag potdorie geen miskleun genoemd worden. Zeker op ekonomisch vlak, zijn de voordelen kerktorenhoog. De € als munt is daarvan één voorbeeldje: handel drijven intern de EU gaat er heel wat gemakkelijker als voorheen (en voor de toerist is het maar een kleinigheid verschil, maar toch mooi meegenomen).

- het Verenigde Europa "moet" niet een Engelstalig Verenigd Europa worden; maar face it: we zitten in een praktisch Engelstalige (ontwikkelde) wereld (op wetenschappelijk en ekonomisch gebied).

- aanvulling op de talenkennis van de Grieken: ik ga al ettelijke jaren voor korte tussenvakantie van een weekje in voor- of in na-seizoen naar Turkije. Die gasten die zich bezig houden met toeristen spreken perfekt Duits, redelijk Engels en een mondje Frans. Enkele jaren terug heb ik daar de Russische toeristen plots zien bijkomen. In no time spreken dezelfde Turken ook een aardig mondje Russisch erbij.

Maar om terug te komen op de draad:
oude Fabie heeft inderdaad het beste pensioen (dotatie) en de beste sosiale voordelen (gratis huis, verwarming, reismogelijkheid met het legervliegtuig, vrijstelling van autotaks ...) van alle ouderlingen in gans de EU. Al bijeen geteld misschien wel het pensioentje van mijn moeder maal 10.000. Wellicht het pensioentje van 3.333 eerste-ministers-weduwen (binnenkort: presidentsweduwen) !! Ook gestemd door sossen-ministers en sossen-parlementairen !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 09:53   #320
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wou even of topik (gezien het onderwerp van den draad) tussenkomen op drie puntjes:

- de EU is nog verre van perfekt, maar mag potdorie geen miskleun genoemd worden. Zeker op ekonomisch vlak, zijn de voordelen kerktorenhoog. De € als munt is daarvan één voorbeeldje: handel drijven intern de EU gaat er heel wat gemakkelijker als voorheen (en voor de toerist is het maar een kleinigheid verschil, maar toch mooi meegenomen).

- het Verenigde Europa "moet" niet een Engelstalig Verenigd Europa worden; maar face it: we zitten in een praktisch Engelstalige (ontwikkelde) wereld (op wetenschappelijk en ekonomisch gebied).

- aanvulling op de talenkennis van de Grieken: ik ga al ettelijke jaren voor korte tussenvakantie van een weekje in voor- of in na-seizoen naar Turkije. Die gasten die zich bezig houden met toeristen spreken perfekt Duits, redelijk Engels en een mondje Frans. Enkele jaren terug heb ik daar de Russische toeristen plots zien bijkomen. In no time spreken dezelfde Turken ook een aardig mondje Russisch erbij.

Maar om terug te komen op de draad:
oude Fabie heeft inderdaad het beste pensioen (dotatie) en de beste sosiale voordelen (gratis huis, verwarming, reismogelijkheid met het legervliegtuig, vrijstelling van autotaks ...) van alle ouderlingen in gans de EU. Al bijeen geteld misschien wel het pensioentje van mijn moeder maal 10.000. Wellicht het pensioentje van 3.333 eerste-ministers-weduwen (binnenkort: presidentsweduwen) !! Ook gestemd door sossen-ministers en sossen-parlementairen !!

* de € heeft voor de kleine man in dit land wel degelijk ekonomische gevolgen ............ alles is véél duurder geworden , de € is juist gemaakt voor de rijkeren die er voordelen bij halen de producten in winkels zijn zwaar opgeslagen , maar voor de middenklasse is het wel makkelijk hé niet meer moeten wisselen als je op verlof gaat

* met al dat engels gaat de eigenheid van de volkeren verloren

* ik ken turken die hier al 40 jaar zitten en die nog geen fluit nederlands spreken .......... met moeite 2 woorden frans

* de huidige socialisten zijn salon en kaviaar socialisten , ze hebben eigenlijk nog weinig met het echte socialisme te maken !!!!!
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be