Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 15:31   #221
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Heel juist. Vandaar dat Ludwig ll van Beieren niet heeft willen huwen. Hij had het voorbeeld van zotte Otto, zijn broer, en zelf was hij ook al niet 100% bij zijn verstand. Leefde duidelijk ook in een sprookjeswereld.

Ooit las ik in de gazet van Antwerpen een artikel over Ludwig ll en daarin vertelde ze dat zijn geliefde de Keizerin Sisi van Oostenrijk was. Bij de Gazet van Antwerpen zijn ze al even zot alsdat Otto zelf was want Sisi was zijn tante. Daaraan zie je dat ge van de gazetten maar één ding mag voor juist beschouwen van alles wat er in staat, en dat is de prijs van de krant.
Voor de geïnteresseerden, Ludwig II's biografie wordt vanavond op ARTE uitgezonden:
http://www.programme-tv.net/cinema/r...ule-des-dieux/
Familie van het o zo geliefde Belgische koningshuis (koningin Elisabeth was een telg van dat geslacht), dus voor de royalisten een unieke kans een kijkje te nemen in de voorgeschiedenis van het voorwerp van hun idolatrie!
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:35   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wordt?

In welk jaar zit ge? in 1960?
Euh, mijn opmerking betrof wel onze binnenlandse situatie waar Frans nog steeds belangrijk is maar waar het in toenemende mate aan terrein verliest. Als de trend zich doorzet, zal de communicatietaal tussen Vlamingen en Franstaligen het Engels worden. Nu is dat echter nog niet het geval.

Op wereldvlak heeft u natuurlijk wel gelijk; dat staat buiten kijf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 16:36   #223
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik zei het toch er is een bepaalde onwil (/onkunde) om frans te leren. Een virus die maar al te graag overslaat. Dus "ja" maar men moet niet toegeven aan zo een laisser aller als het aan de mens lag moesten de kinderen werken voor hun kost...
Ik volg al enkele maanden dit forum en nu wil ik toch wel iets posten ivm de positie van het Frans en het Engels de dag van vandaag.

U heeft gesteld dat ge nie ver zult geraken als ge bij uw sollicitatie vermeldt dat ge geen woord Frans kunt. Ik denk dat dit alleen nog maar geldt voor Waalse en Brusselse bedrijven. Bij Vlaamse bedrijven interesseert het hun gene doedel of ge al dan niet Frans kunt.

Hetzelfde geldt voor het onderwijs. Zelfs in de befaamde KULeuven is het geen vereiste om Frans te kennen, Engels wel daarentegen omdat in de masterjaren bijna 1/3 van de vakken wordt gedoceerd in het Engels. Ik veronderstel dat het ook wel zo zal zijn in de andere Vlaamse universiteiten.

Dit heeft niks met onwil te maken maar gewoon met de realiteit van vandaag, het is zo'n beetje als Latijn leren, leuk om wat mee te stoefen maar in de praktijk zijt ge er weinig mee.
Oud 31 augustus 2008, 16:41   #224
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, mijn opmerking betrof wel onze binnenlandse situatie waar Frans nog steeds belangrijk is maar waar het in toenemende mate aan terrein verliest. Als de trend zich doorzet, zal de communicatietaal tussen Vlamingen en Franstaligen het Engels worden. Nu is dat echter nog niet het geval.

Op wereldvlak heeft u natuurlijk wel gelijk; dat staat buiten kijf.
ik zat nu vast in een niet-specifiek-belgische situatie.

Maar mijn vanaf mijn negende (derde studiejaar, ik was toen acht jaar) aangeleerde frans, heb ik NOOIT gebruik hoeven te of kunnen maken (wel op verlof in Frankrijk natuurlijk *).
Ik werkte in een multinational. Zelfs de contacten tussen "brussels" (het vroegere hoofdkantoor) en "the plants" (de beide fabrieken in het vlaamse landsgedeelte) verliepen in het Engels.

"Brussels" werd vervangen door "Breda" trouwens... dan weet ge het wel zekers?

------------------------

(*) U als leraar zal het misschien wel interesseren dat het niveau van Frans dat mijn beide dochters kregen, of oefenden... (beiden volgden ook ASO dus ze zijn geen on-intelligente sujetten), een PAK lager lag dan mijn
"ooit, heb ik het geweten" niveau dat ik zonder ooit énige oefening gehad te hebben, kon ventileren op ons gezamenlijk verlof in Frankrijk een paar jaar geleden.
In mijn geval was "ooit" dus TWINTIG JAAR voordien ( minstens!): ik heb dus NOOIT één woord Frans gesproken/gehoord gedurende twintig jaar! ik ging ook nooit naar Frankrijk: wij vlogen erover, voor degenen die denken dat frankrijk het einde van de wereld betekent.

De kwaliteit van ons onderwijs moét dus danig gezakt zijn (Of ik had een super-lerares Frans (wat ik dus wel had: een franstalige persoon die die kennis dus ook gebruikte!). (**)

Mijn dochters klasseer ik taalkundig op gelijke mogelijkheden dan ik. En zelfs hun vader had een talenknobbel... dus...genetisch kan het probleem dus niet liggen. Taalkundig zijn ze beiden dus weldegelijk van hoog niveau, maar hun Frans lijkt langs geen kanten op hetgeen ik nog "heb overgehouden".
Straf hé!

-----------------

(**) dit laat me denken aan de lerares Frans van mijn jongste dochter: een tweetalige (eerder franstalige) mulat naar eigen zeggen van Congolese /Belgische afkomst.
Ikzelf heb haar verwezen naar mijn zo geprezen ooit-lerares, en haar gevraagd dezelfde truuk toe te passen: je komt binnen in de klas en JE SPREEKT FRANS. PUNT. Z�*�*lig hoor een lerares Frans te hebben die gewoon normaal frans spreekt.

Ze dacht eerst dat ik haar wou bekritizeren (rassiest weetjewel, maar ik vermoed toch wel dat ze zag dat ik dat excuus effekes BEU was).
Maar ze hééft het gedaan, alleen, niet zo doorgedreven als mijn superlerares denk ik.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 augustus 2008 om 16:53.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 18:34   #225
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
onzen diego gaat van goedkoop naar goedkoper... Van wie ben jij overigens de dubbelnick?
Ja ja largootje, we weten het nu al wel...
Maar eh, heb je ook de bijgevoegde link bekeken, of staat je hypocrisie je in de weg ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:58   #226
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ge zijt toch zo'n mafketel!

Trouwens, dit besef je toch deels: DE GAZET VAN ANTWERPEN IS BROL!!!

Maar ......................... waarom koop je het dan nog??
Waar zitten die moderators hier, of reageren die alleen maar in het belang van de royalisten?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:07   #227
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BOOORRRIINGG peet echt da's echt praat tegen de vaak ik hou mij niet bezig met zo een goedkope modder smijt acties. Echt waar "onrust bij de deliberatie" who cares de examens deed hij; hij is gewogen en is voldoende gequoteerd. En dan nog 'van een eerste bron' waarschijnlijk weer zo een eenzijdige lapzwans die je op een vlaggenactie hebt tegengekomen (als je al waarheid verteld)...

overigens wist je: http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_..._and_schooling
"Lacking a school certificate, he was required to take an entrance examination, which he did not pass, although he got exceptional marks in mathematics and physics." damn wat een dommerik die man ook

zeker... op hetzelfde niveau plaats ik uw "eerste bron" hoor wees gerust...
En 'gepest' is een relatieve term in zevenkerke nog steeds trouwens maar da's dan ook weer zo van die goedkope zwartmakerij...

Nope je blijkt gelijk te hebben ik dacht dat Verhofstadt deze roddel al had tegengesproken maar blijkt niet het geval sorry. maar dat maakt hem nog geen grotere waarheid hoor wees gerust. Een goedkope marketingstunt die trouwens (weer) goed lijkt te werken...

De marginaliteit van het belang van het nederlands kan zelf de meest doordreven taalnationalist niet ontkennen. maar u heeft best gelijk dat dat in ons land niet zou mogen... Franstaligen beginnen dat ook te snappen. Trouwens u mag dat veralgemenen achterwege laten hoor niet alle franstaligen bekijken het nederlands met minachting...

Dat zal wel zijn. En niet "een beetje" maar heel goed zelf frans maakt deel uit van de geschiedenis van onze regio's en frans is zeer belangerijk in ons staatsverband dus ja de kennis van het frans is belangerijk voor iedere vlaming.

Ze hebben er al heel zeker geen te geven ook niet...

De ouders hebben die keuze niet te maken als het aan sommigen lag dan moesten hun kinderen gewoon niet naar school. De keuzevrijheid is geen optimaal wapen; in afrika daar hebben ze volledige keuze voor hun kinderen niet per ongeluk is daar een groot deel van de kinderen ongeletterd. Onderwijsinstanties moeten keuzes maken voor de kinderen die bij hen les komen volgen niet de ouders of toch zeker niet op belangerijke zaken.

Jawel keuzes mogen ze genoeg maken...

IK??? Ik ga helemaal niks... De samenleving zal dat wel.

hehe tis weer "ik hoor vaak..."-tijd.
Je antwoord op zo een vragen moet formeel zijn "nee" maar ik ben zeker dat moddersmijters van uw soort daar wel een mouwtje aan brijen "als het aan mij lag mevrouw...". Waarom "nee" omdat de kennis van het frans in onze maatschappij van groot belang is...

Dat ben ik niet ik overschat de mensen gewoon niet...Daarom ook geloof ik niet in referenda en dergelijke. De mens is zo makkelijk corrumpeerbaar die zaken werken niet er moet nog steeds een wet zijn boven alles die de regels aangeeft. Eenmaal de regels aangegeven doet u ernaast wat u wilt maar bepaalde richtlijnen dienen eerst vastgesteld te worden. Onze regels en wetten maken deel uit van onze culturele voorsprong op veel andere culturen. Maatschappijen zonder hebben we al genoeg gekend.

Dat klopt ik geloof dat mensen kortzichtig kunnen zijn op bepaalde vlakken en eerder zouden kiezen voor engels wat dus niet ten goede komt aan onze maatschappij...

onzen diego gaat van goedkoop naar goedkoper... Van wie ben jij overigens de dubbelnick?

ja hoho...de profiteurs...hoho... Vuile profiteurs zeg ik u.
Oooh en stront kerel veel stront ook...

we zijn weer op drift

De monarchie maakt deel uit van onze culurele rijkdom...het is juist daarom dat het leeuwendeel van de flaminganten er zo graag op gaan spuwen (alle middelen zijn daarvoor goed) ; want het is een belgisch iets...aaaaaah

ja garry...braaf garry hier een snoepje en loop nu spelen garry...

JEP
en kom nu niet af met die spellingsfouten van mij gij zagevent

bon verder zal ik het in deze discussie niet meer nemen hoor want nu komt het moddergooien wss nog meer op gang en ik ben het een klein beetje beu. Het punt is gemaakt. Het gaat u (ja ook die onbeleefderikken hier) goed allen...
DuimPje, condoomPJE, riemPJE, raamPJE, zalmPJE……
Oud 31 augustus 2008, 20:10   #228
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn dus 10 posts achtereen waar jij je domheid, achterbaksheid en arrogantie etaleert.

Als je niks zinnigs te zeggen hebt: zwijg dan!
't Is ne goeie die 't zegt!!!

Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 20:12.
Oud 31 augustus 2008, 20:14   #229
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ja ja largootje, we weten het nu al wel...
Maar eh, heb je ook de bijgevoegde link bekeken, of staat je hypocrisie je in de weg ?
Moet hij daar voor lezen?
Oud 31 augustus 2008, 20:20   #230
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Circe: "Beiden volgden ASO en dus zijn het geen onintelligente sujetten".
Dat is niet erg taktvol t.o.v. al die jongeren die géén ASO (kunnen) volgen...Wil je daaraan denken in het vervolg ?
Er zijn in het totaal méér jongeren in TSO en BSO dan in ASO. Dat is dus een heel pak.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:21   #231
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
En hoe hoger je op de ladder kruip, hoe minder Vlaams van u verwacht word te kennen. Om dan bij de koning terecht te komen, dewelke doodserieus verklaart voor de TV dat zijn vrouw bevallen is van "een vrouwtje".
Spaart ons daar van. Gelukkig is dat kieke nog geen koning en hopelijk zal hij het nooit worden, of toch. Dat zou de beste garantie zijn voor een spoedig einde van het België en zijn koningshuis.
Oud 31 augustus 2008, 20:22   #232
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Wat uiteraard dikke zever is. Na met de grootste kolenschop het geld naar binnen gehesen te hebben gaat ze er een paar kruimels ervan afstaan aan diegenen die het echt nodig hebben. En wij moeten daar nog blij mee zijn?

Als ze echt zo instaat voor de armesten, schaf dan haar dotatie af, en laat ze ook van een OCMW leven -zoals de priesterarbeiders indertijd.
Zijn daar bewijzen van? Voor het zelfde geven ze ze gewoon wat extra om mee rond te strooien, kwestie van publiciteitsstunt.

Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 20:24.
Oud 31 augustus 2008, 20:25   #233
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In toenemende mate toont de evolutie van onze maatschappij dat Engels een belangrijkere speler wordt dan het Frans.
Spaans niet vergeten he.
Oud 31 augustus 2008, 20:33   #234
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minder arrogant als die koninklijke snullen zal ik wel niet zijn zeker ? Dommer ? Ik spreek persoonlijk perfekt Nederlands én Frans. Dat kan men van die gedegenereerde koninklijke misbaksels niet zeggen. En achterbaks , In nederlands wil dat zeggen, uw gevoelens verstoppen, in het geheim van alles uitsteken, en zeggen. D�*t kunt u mij toch niet verwijten ? Ik zeg toch klaar en duidelijk wat ik denk over deze bende blauwbloedige oplichters, die nog niet eens het recht hebben om hier koning te zijn. Hun titels zijn immers op onrechtmatige wijze verkregen, toens in de jaren 1830 !
Piraat, je hebt een slechte naam. Boekanier en kaper, ook. Koning, dat is een eerbare naam. Men vergeet wel dat veel koningen achterbaks genoeg waren om zich met piraten, boekaniers, beter bekend als kapers, te engageren om zich nogmaals extra te verijken. Denk maar terug aan de kapersbrief.
Oud 31 augustus 2008, 21:02   #235
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Dom...

Citaat:
Dat zijn dus 10 posts achtereen waar jij je domheid, achterbaksheid en arrogantie etaleert.

Als je niks zinnigs te zeggen hebt: zwijg dan!
Magneetje, ik vermoed dat JOUW domme praat evenveel invloed heeft als een klontje suiker in onze Noordzee.
Morgen ga ik naar Oostende. Ik zal als "eer"betoon aan Fabi een klontje vanop het staketsel in zee gooien...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 21:03   #236
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zit vooral altijd te lachen met jou, gargarry!
Dat is normaal. Alle onnozelaars lachen met dingen die ze niet begrijpen.

Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 21:03.
Oud 31 augustus 2008, 21:24   #237
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Moet hij daar voor lezen?
Liefst objectief, maar degene die 8 jaar les gaf aan beide prinsjes, zal volgens de betonnen subjectiviteit van onze royalisten van dienst, wel op voorhand een vuile verrader zijn of iets in die trant en daarom de moeite van het repliceren niet waard.

Ach wat, de royalistisch getinte hypocrisie en ontwijkingen in dit onderwerp, bespaard hen allengs de hartepijn van het eigen tricolore ongelijk, net zoals de consternatie en verwarring die heerste bij de middeleeuwers, toen bleek dat de aarde rond de zon draaide en niet andersom.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 21:27   #238
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik volg al enkele maanden dit forum en nu wil ik toch wel iets posten ivm de positie van het Frans en het Engels de dag van vandaag.

U heeft gesteld dat ge nie ver zult geraken als ge bij uw sollicitatie vermeldt dat ge geen woord Frans kunt. Ik denk dat dit alleen nog maar geldt voor Waalse en Brusselse bedrijven. Bij Vlaamse bedrijven interesseert het hun gene doedel of ge al dan niet Frans kunt.

Hetzelfde geldt voor het onderwijs. Zelfs in de befaamde KULeuven is het geen vereiste om Frans te kennen, Engels wel daarentegen omdat in de masterjaren bijna 1/3 van de vakken wordt gedoceerd in het Engels. Ik veronderstel dat het ook wel zo zal zijn in de andere Vlaamse universiteiten.

Dit heeft niks met onwil te maken maar gewoon met de realiteit van vandaag, het is zo'n beetje als Latijn leren, leuk om wat mee te stoefen maar in de praktijk zijt ge er weinig mee.
Frans is vooral practisch als je dikwijls naar Frankrijk gaat, of daar wil wonen Elders heb je dat niet nodig, behalve in de Walen, maar wie gaat daar nu nog naartoe...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 21:36   #239
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik zou zeggen : ieder zijn dadake.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 23:31   #240
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Frans is vooral practisch als je dikwijls naar Frankrijk gaat, of daar wil wonen Elders heb je dat niet nodig, behalve in de Walen, maar wie gaat daar nu nog naartoe...
Tiens, als het om talenkennis gaat, heb ik blijkbaar een andere mening dan de meesten op dit forum.

Meestal gaat het hier om talen die je "nodig" hebt, hetgeen meteen impliceert dat het zinloos is van talen te beheersen die je "niet nodig" hebt.

Méér nog dan het louter nuttige, heb ik talenkennis altijd gezien als iets leuks. Als een culturele verrijking voor jezelf, en als een open venster op de wereld.

Goed, sommigen hebben echt niet veel aanleg voor talen, maar voor wat de anderen betreft, zie ik niet goed in waarom men zich zou beperken tot de beheersing van slechts één of twee talen.

Mij lijkt het bijvoorbeeld toch een minimum dat een Vlaming de taal van de buren spreekt (frans, duits), en dat geldt vanzelfsprekend ook voor een Waal (nederlands, duits), naast hun eigen taal uiteraard, en naast het inmiddels "internationaal" gebruikelijk engels.

Met daaraan toegevoegd, naar eigen keuze en vermogen, nog enkele europese of andere talen.

Blijkbaar zien sommigen hier het aanleren cq. beheersen van andere talen (vooral het frans) als een aanslag op de eigen identiteit.

Ik kan u nochtans verzekeren dat men niet plots een soortement chinees wordt omdat men een aantal andere talen spreekt of in een anderstalig land woont.

Ikzelf schrijf deze regels in een taal die ik in de praktijk erg weinig kan gebruiken en - volgens de definitie van sommigen hier - niet eens "nodig" heb : mijn dagelijkse omgangstaal is immers het frans (nogal wiedes, ik woon in Frankrijk), en ook beroepshalve heb ik eigenlijk enkel het frans en het engels "nodig", een zeldzaam vleugje spaans, italiaans of duits niet te na gesproken.

Zij die mij kennen zullen echter geen seconde twijfelen aan mijn Vlaams karakter en mijn Vlaamse aard. En mijn oorspronkelijke spreek de Vloms ben ik ook niet zomaar kwijtgespeeld, en z�*l ik ook nooit kwijtspelen, wees gerust.

Kortom : een beetje talenkennis en vooral het open staan voor andere talen dan je moedertaal, is verre van dodelijk. En waar het misschien niet écht nodig is, is het minstens leuk en verrijkend.

Maar goed ; met mijn visie zal ik nooit de meerderheid halen, zeker ?

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 31 augustus 2008 om 23:39.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be