![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
http://www.programme-tv.net/cinema/r...ule-des-dieux/ Familie van het o zo geliefde Belgische koningshuis (koningin Elisabeth was een telg van dat geslacht), dus voor de royalisten een unieke kans een kijkje te nemen in de voorgeschiedenis van het voorwerp van hun idolatrie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, mijn opmerking betrof wel onze binnenlandse situatie waar Frans nog steeds belangrijk is maar waar het in toenemende mate aan terrein verliest. Als de trend zich doorzet, zal de communicatietaal tussen Vlamingen en Franstaligen het Engels worden. Nu is dat echter nog niet het geval.
Op wereldvlak heeft u natuurlijk wel gelijk; dat staat buiten kijf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
U heeft gesteld dat ge nie ver zult geraken als ge bij uw sollicitatie vermeldt dat ge geen woord Frans kunt. Ik denk dat dit alleen nog maar geldt voor Waalse en Brusselse bedrijven. Bij Vlaamse bedrijven interesseert het hun gene doedel of ge al dan niet Frans kunt. Hetzelfde geldt voor het onderwijs. Zelfs in de befaamde KULeuven is het geen vereiste om Frans te kennen, Engels wel daarentegen omdat in de masterjaren bijna 1/3 van de vakken wordt gedoceerd in het Engels. Ik veronderstel dat het ook wel zo zal zijn in de andere Vlaamse universiteiten. Dit heeft niks met onwil te maken maar gewoon met de realiteit van vandaag, het is zo'n beetje als Latijn leren, leuk om wat mee te stoefen maar in de praktijk zijt ge er weinig mee.
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar mijn vanaf mijn negende (derde studiejaar, ik was toen acht jaar) aangeleerde frans, heb ik NOOIT gebruik hoeven te of kunnen maken (wel op verlof in Frankrijk natuurlijk *). Ik werkte in een multinational. Zelfs de contacten tussen "brussels" (het vroegere hoofdkantoor) en "the plants" (de beide fabrieken in het vlaamse landsgedeelte) verliepen in het Engels. "Brussels" werd vervangen door "Breda" trouwens... dan weet ge het wel zekers? ------------------------ (*) U als leraar zal het misschien wel interesseren dat het niveau van Frans dat mijn beide dochters kregen, of oefenden... (beiden volgden ook ASO dus ze zijn geen on-intelligente sujetten), een PAK lager lag dan mijn "ooit, heb ik het geweten" niveau dat ik zonder ooit énige oefening gehad te hebben, kon ventileren op ons gezamenlijk verlof in Frankrijk een paar jaar geleden. In mijn geval was "ooit" dus TWINTIG JAAR voordien ( minstens!): ik heb dus NOOIT één woord Frans gesproken/gehoord gedurende twintig jaar! ik ging ook nooit naar Frankrijk: wij vlogen erover, voor degenen die denken dat frankrijk het einde van de wereld betekent. De kwaliteit van ons onderwijs moét dus danig gezakt zijn (Of ik had een super-lerares Frans (wat ik dus wel had: een franstalige persoon die die kennis dus ook gebruikte!). (**) Mijn dochters klasseer ik taalkundig op gelijke mogelijkheden dan ik. En zelfs hun vader had een talenknobbel... dus...genetisch kan het probleem dus niet liggen. Taalkundig zijn ze beiden dus weldegelijk van hoog niveau, maar hun Frans lijkt langs geen kanten op hetgeen ik nog "heb overgehouden". Straf hé! ----------------- (**) dit laat me denken aan de lerares Frans van mijn jongste dochter: een tweetalige (eerder franstalige) mulat naar eigen zeggen van Congolese /Belgische afkomst. Ikzelf heb haar verwezen naar mijn zo geprezen ooit-lerares, en haar gevraagd dezelfde truuk toe te passen: je komt binnen in de klas en JE SPREEKT FRANS. PUNT. Z�*�*lig hoor een lerares Frans te hebben die gewoon normaal frans spreekt. Ze dacht eerst dat ik haar wou bekritizeren (rassiest weetjewel, maar ik vermoed toch wel dat ze zag dat ik dat excuus effekes BEU was). Maar ze hééft het gedaan, alleen, niet zo doorgedreven als mijn superlerares denk ik.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 31 augustus 2008 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 20:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Circe: "Beiden volgden ASO en dus zijn het geen onintelligente sujetten".
Dat is niet erg taktvol t.o.v. al die jongeren die géén ASO (kunnen) volgen...Wil je daaraan denken in het vervolg ? Er zijn in het totaal méér jongeren in TSO en BSO dan in ASO. Dat is dus een heel pak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spaart ons daar van. Gelukkig is dat kieke nog geen koning en hopelijk zal hij het nooit worden, of toch. Dat zou de beste garantie zijn voor een spoedig einde van het België en zijn koningshuis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Morgen ga ik naar Oostende. Ik zal als "eer"betoon aan Fabi een klontje vanop het staketsel in zee gooien... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is normaal. Alle onnozelaars lachen met dingen die ze niet begrijpen.
Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2008 om 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Liefst objectief, maar degene die 8 jaar les gaf aan beide prinsjes, zal volgens de betonnen subjectiviteit van onze royalisten van dienst, wel op voorhand een vuile verrader zijn of iets in die trant en daarom de moeite van het repliceren niet waard.
Ach wat, de royalistisch getinte hypocrisie en ontwijkingen in dit onderwerp, bespaard hen allengs de hartepijn van het eigen tricolore ongelijk, net zoals de consternatie en verwarring die heerste bij de middeleeuwers, toen bleek dat de aarde rond de zon draaide en niet andersom. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik zou zeggen : ieder zijn dadake.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meestal gaat het hier om talen die je "nodig" hebt, hetgeen meteen impliceert dat het zinloos is van talen te beheersen die je "niet nodig" hebt. Méér nog dan het louter nuttige, heb ik talenkennis altijd gezien als iets leuks. Als een culturele verrijking voor jezelf, en als een open venster op de wereld. Goed, sommigen hebben echt niet veel aanleg voor talen, maar voor wat de anderen betreft, zie ik niet goed in waarom men zich zou beperken tot de beheersing van slechts één of twee talen. Mij lijkt het bijvoorbeeld toch een minimum dat een Vlaming de taal van de buren spreekt (frans, duits), en dat geldt vanzelfsprekend ook voor een Waal (nederlands, duits), naast hun eigen taal uiteraard, en naast het inmiddels "internationaal" gebruikelijk engels. Met daaraan toegevoegd, naar eigen keuze en vermogen, nog enkele europese of andere talen. Blijkbaar zien sommigen hier het aanleren cq. beheersen van andere talen (vooral het frans) als een aanslag op de eigen identiteit. Ik kan u nochtans verzekeren dat men niet plots een soortement chinees wordt omdat men een aantal andere talen spreekt of in een anderstalig land woont. Ikzelf schrijf deze regels in een taal die ik in de praktijk erg weinig kan gebruiken en - volgens de definitie van sommigen hier - niet eens "nodig" heb : mijn dagelijkse omgangstaal is immers het frans (nogal wiedes, ik woon in Frankrijk), en ook beroepshalve heb ik eigenlijk enkel het frans en het engels "nodig", een zeldzaam vleugje spaans, italiaans of duits niet te na gesproken. Zij die mij kennen zullen echter geen seconde twijfelen aan mijn Vlaams karakter en mijn Vlaamse aard. En mijn oorspronkelijke spreek de Vloms ben ik ook niet zomaar kwijtgespeeld, en z�*l ik ook nooit kwijtspelen, wees gerust. Kortom : een beetje talenkennis en vooral het open staan voor andere talen dan je moedertaal, is verre van dodelijk. En waar het misschien niet écht nodig is, is het minstens leuk en verrijkend. Maar goed ; met mijn visie zal ik nooit de meerderheid halen, zeker ? Laatst gewijzigd door Hallebarde : 31 augustus 2008 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |