Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2009, 08:14   #301
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Is overproductie niet vooral een gevolg van kredieten?
Neen, want er is helemaal geen overproductie in onze samenleving. Enfin; ik weet niet van u, maar volgens mij hebben wij nog steeds heel veel armoede in onze wereld. Hoe jij dan kan spreken van 'overproductie' is beyond me.

Wat we wel hebben is partiele overproductie, wat betekent dat bedrijven geïnvesteerd hebben in producten op een zodanige marge dat die niet verkocht kunnen geraken aan prijzen waarbij het bedrijf niet failliet kan gaan. Dit kan (1) altijd gebeuren: ondernemers zijn ook maar mensen ofwel (2) kan dit op grote schaal gebeuren, waardoor we kunnen vermoeden dat er iets mis is gegaan met het informatiemechanisme.

In een markt spelen prijzen deze rol van informatie. Op de tijdmarkt is dit de rente. Laat het nu zo zijn dat de rente helemaal niet bepaald wordt door vrijwillige beslissingen van de actoren - wat prijzen zijn - dus dat de rente helemaal niet de informatie weergeeft wat de actoren van de markt willen. Hierdoor is het dat er grootschalige misallocatie gebeurt van middelen hoger op de kapitaalstructuur dan wat de consumenten zouden willen. Dit is echter een partiele overproductie ten koste van een onderproductie in andere sectoren. (De sectoren die nu boven average return winst aan't maken zijn, zijn hoogstwrslk de sectoren die onder geïnvesteerd zijn.)

De oplossing hiervoor is om het marktproces te laten spelen in de 'tijd-markt'.

Dat heeft met kredieten op zich niets te maken. Kredieten zorgen helemaal niet dat er 'overproductie' is.

Citaat:
Ik ga akkoord wanneer je stelt dat arbeiders en bedienden meer inspraak zouden moeten hebben en dit kan aan de hand van aandelen voor elke persoon binnen een bedrijf.
Ik zou niet goed weten waarom dat zou 'moeten'. Wat hoop je daarmee te bereiken?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 10:44   #302
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen, want er is helemaal geen overproductie in onze samenleving. Enfin; ik weet niet van u, maar volgens mij hebben wij nog steeds heel veel armoede in onze wereld. Hoe jij dan kan spreken van 'overproductie' is beyond me.

Wat we wel hebben is partiele overproductie, wat betekent dat bedrijven geïnvesteerd hebben in producten op een zodanige marge dat die niet verkocht kunnen geraken aan prijzen waarbij het bedrijf niet failliet kan gaan. Dit kan (1) altijd gebeuren: ondernemers zijn ook maar mensen ofwel (2) kan dit op grote schaal gebeuren, waardoor we kunnen vermoeden dat er iets mis is gegaan met het informatiemechanisme.

In een markt spelen prijzen deze rol van informatie. Op de tijdmarkt is dit de rente. Laat het nu zo zijn dat de rente helemaal niet bepaald wordt door vrijwillige beslissingen van de actoren - wat prijzen zijn - dus dat de rente helemaal niet de informatie weergeeft wat de actoren van de markt willen. Hierdoor is het dat er grootschalige misallocatie gebeurt van middelen hoger op de kapitaalstructuur dan wat de consumenten zouden willen. Dit is echter een partiele overproductie ten koste van een onderproductie in andere sectoren. (De sectoren die nu boven average return winst aan't maken zijn, zijn hoogstwrslk de sectoren die onder geïnvesteerd zijn.)

De oplossing hiervoor is om het marktproces te laten spelen in de 'tijd-markt'.

Dat heeft met kredieten op zich niets te maken. Kredieten zorgen helemaal niet dat er 'overproductie' is.
Ik heb mij wat simpel uitgedrukt. Het zijn zeker niet de kredieten die alleen voor een overproductie zorgen. Het is trouwens eerder op een indirecte manier dat deze invloed hebben. Kredieten zorgen ervoor dat de mogelijkheid tot consumptie verhoogd wordt, zolang deze gegeven kredieten op een verantwoordelijke manier gegeven worden is er op zich geen probleem, wanneer het risico op deze kredieten hoog wordt kan er een probleem ontstaan. Een groot aantal van deze risico-kredieten zorgen dan voor een sneeuwbaleffect waardoor de economie begint te haperen, een gevolg is dan dat er automatisch een overproduktie ontstaat omdat de koopkracht daalt.

Een meer belangrijke factor dat overproductie in de hand werkt is dan weer de subsidiëring van bedrijven. In de landbouw is dit een groot probleem, aangezien de overstok gedumpt werd op de markt van de derde wereld, met als gevolg dat de locale markt in elkaar stuikt. een oplossing om deze subsidiëring af te bouwen was de investering in bio-brandstoffen, maar door de nood aan enorme stukken grond zorgen ervoor dat de voedselprijs exponentieel stijgt door schaarste.

In de auto-industrie is het eveneens de subsidiëring en het ineenvallen van de kredietmarkt dat voor een dodelijk effect zorgt. De subsidiering zorgt bij bedrijven voor een laksheid waardoor er te weinig aandacht besteed wordt aan innovatie.

U heeft wel gelijk dat er iets mis is met het informatiemechanisme, naar mijn mening gaat de informatiestroom wat te snel, waardoor een degelijke analyse ten eerste moeilijk wordt door de overdaad van informatie en ten tweede zorgt het ervoor dat wanneer het slecht gaat alles veel sneller voltrekt.

Nu om beter te kunnen volgen wat u bedoeld, moet u mij eerst wat uitleg geven over tijdmarkt, aangezien ik niet weet wat u daar mee bedoeld.

Citaat:
Ik zou niet goed weten waarom dat zou 'moeten'. Wat hoop je daarmee te bereiken?
Moeten is veel gezegd, dit is eerder een ideologische kwestie. Een belangrijk pluspunt aan deze werkwijze is de motivering naar het werkvolk toe.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be