![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Et demain est un autre jour... So long, gentlemen!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doei |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inno ontkent dat wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
|
![]() Las ik in mijn boek: de Quraan Al karim.
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
|
![]() wie is 'iemand'?
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | ||
|
![]() Citaat:
De koran werd al in de tijd van de Profeet neergeschreven (wel nog niet in 1 boek). De Qoran werd neergeschreven op huiden, beenderen, bladeren stenen, .. Dit gebeurde door Aboe bakr, 'Oemar, 'Oetman, Khalid ibn Walid, zayd ibn Thabit, en nog een paar andere. In de slag van Ahloe Yamama stierven vele metgezellen die de Qoran vanbuiten kenden (Rijk van Aboe bakr). 'Oemar (2e khalief, na Aboe bakr) had schrik dat je Qoran zou verdwijnen en legde dit voor aan de leider (Aboe bakr op dat moment). Aboe bakr legde inderdaad zoals u schreef Zayd Ibn Thabit op om de Qoran te verzamelen en samen te brengen op 1 bepaalde plaats. Zayd ging na of alle verzen identiek waren en er moesten 2 getuigen kunnen beamen dat de Profeet zoiets zou gezegd hebben. De verzamelde verzen kwamen terecht bij Aboe Bakr, daarna bij Oetman en daarna bij de dochter van Oetman: Hafsa. In het rijk van 'oetman werden al deze verzen (bladeren, huid, beenderen..) in 1 enkel boek geschreven. Deze Qoran werd verschillende malen neergechreven (sterkste opinie is 6 boeken) en deze werden met de metgezellen gestuurd naar verschillende streken. Probeer maar eens 1 vers uit dit heilig boek te wijzigen, een grote uitdaging!
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verzen ( soera's) zijn gerangschikt volgens lengte, dus niet cronologisch wat het lezen niet makkelijk maakt. Om de verzen te verklaren zijn er de hadith, dus wat anderen gezegd hebben over die verzen,maar de Koran is net zoals de bijbel geschreven door mensen die beweren daarmee een Goddelijke boodschap weergegeven te hebben. Opvallend detail, profeten en schijvers zijn steeds mannen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door porpo : 17 juli 2010 om 01:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U mag gerust geloven hoor, zolang u niet probeert mij te overtuigen dat ik die onzin ernstig zou moeten nemen. Dat betekent niet dat wij (ongelovigen) niet vreedzaam kunnen leven naast gelovigen.Dat kan best zolang u uw geloof voor uzelf houdt, in uw priveleven, ga gerust naar uw moskee, naar Mekka, geef uw zakaat, doe uw ramadan en geloof dat er één God is. Daar valt u niemand mee lastig maar verwacht niet dat anderen uw geloof als "waar" zien, die "waarheid" is er enkel voor u. Je hebt al die onzin niet nodig om een goed mens te zijn, naar eer en geweten te leven, anderen te respecteren..u heeft die onzin wel nodig, mij best hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je niet in God gelooft, waarom spreek jij dan over Koran en wanneer het opgetekend is? Het moet toch een doel hebben, als jij in God gelooft, dan zal het misschien een doel hebben: aantonen dat het niet van God is, maar jij zegt zelf "ik geloof niet in een god", dus wat is dan het doel van deze theologische discussie over de aard van de Koran?
Jij hebt die onzin (en dit is?) niet nodig om goed mens te zijn en jij zegt dat jij niet in een god gelooft, wat is goed dan? Wat is de bron van het goede? Vanwaar komt het? Een dansend celletje in tussen jouw zenuwcellen of een zingende molecule die de basis van dat celletje bouwt, of ... ?? Laatst gewijzigd door porpo : 17 juli 2010 om 01:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bron van het goede heeft niets met religie te maken maar met universele mensenrechten, gebaseerd op wat waar is en goed, op de moraliteit van de rede, daar hebben wij in Europa een behoorlijke traditie in. Bovendien vind ik Mohammed als historische figuur best interessant, net zoals andere figuren zoals Siddartha, ik heb die vrijheid, u wat minder... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Europees Commissaris
|
![]() Eerst het goede, dan ga we naar het volgende onderwerp 'recht', en dan naar het volgende 'vrijheid', en dan naar het volgende 'rede' enzovoort, of denk je misschien dat het goede dat jij hier roept opgelost is?
Jij mag over een boek praten maar jij praat over dat boek met een doel of doelloos en dus gewoon uit verveling je tijd hier verspillen met zaken die jij niet eens begrijpt, wat kies jij? Heb jij een doel met een theologische discussie over de koran of zijn al die woorden doelloos? Doelbewust of doelloos en kom niet terug zeggen dat je daarover wilt praten want dat weten we al. Het volgende: het goede. Wat is het? Vanwaar komt het? Is het iets subjectief dus iets dat in jouw hoofd door zenuwkanalen aan het dansen en feesten is, of is het iets objectief? Laatst gewijzigd door porpo : 17 juli 2010 om 02:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kun je dat vervelende belerende toontje achterwege laten? Ik gehoorzaam niet aan bevelen waarover de discussie moet gaan, wanneer u en Sugar er de hele tijd een boek bijslepen mag ik daar ook een mening over hebben, ik las het en het staat hier in de boekenkast! Ben ik niet duidelijk geweest over dat ik zie als goed en slecht? Het is niet omdat u dit niet bevalt dat ik mijn mening zou moeten veranderen. Voor mij komt het goede niet uit de Bijbel of Koran, integendeel, beide boeken bezorgden mensen veel ellende. Het goede komt voort uit de rede Porpo, over inzichten waardoor mensen een volwaardig leven door kunnen leiden zonder schaamte of angst voor iets wat niet bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Europees Commissaris
|
![]() Staat in jouw boekenkast of in jouw keuken, dat interesseert mij hier geen fluit. Een discussie daarover moet ofwel doelbewust zijn en in dit geval moet ik het doel kennen om jouw bericht te begrijpen en daarover te kunnen reageren, ofwel doelloos? Doelbewust of doelloos?
Eerst het goede, dan het slechte dan gaan we samen zien of er zoiets als ellende werkelijk bestaat. Eerst het goede. Wat is het? Vanwaar komt het? Als je zegt dat het subjectief is en dus uit jouw hoofd komt, dan kan ik niet in jouw hersencellen springen om daarin te observeren hoe die cellen dansen en het goede produceren, dus met mij over iets spreken dat in jouw hoofd plaats vindt is doelloos betekenisloos. Indien het objectief is, wat is het dan? Kom niet terug over de bijbel, koran, slecht, recht, schaamte, angst of ellende spreken. Dit zijn in totaal 7 verschillende onderwerpen. Je beweerde dat je het goed kunt zijn zonder het geloof in God de Schepper, dus mijn vraag is nu: wat is dat het goede? Laatst gewijzigd door porpo : 17 juli 2010 om 02:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kunt u niet lezen, Ik ben anders duidelijk genoeg, het goede komt van het denken, de menselijke rede, in alle vrijheid, zonder dogma's die beslissen wat je wel of niet mag of moet denken. Daaruit ontstaan inzichten wat goed is voor mensen en wat slecht is op moreel gebied. Dat is dus cultureel gebonden, wat ergens op de wereld als "goed" bekeken wordt kan ergens anders juist als "slecht" worden gezien. Toch bestaan er waarheden die daarboven staan, zoals gelijkheid man en vrouw, gelijke rechten voor holebi's, vrijheid van pers, recht op toegang tot publieke ruimtes of arbeidsmarkt, recht op woonst, basisinkomen, toegankelijke gezondheidszorg en recht op fysische en psychische integriditeit. Het recht om niet gelovig te zijn..kortom alle waarden die u in onze wetgeving kunt terugvinden, en daarmee heb ik u echt bijzonder duidelijk van antwoord voorzien! ![]() Die universele waarden zijn goed voor alle mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeg ik dat jij niet een mening over de Koran mag geven? Ik geef jou zelfs gelijk, ik zeg stel dat je gelijk hebt in die mening, en zelfs dat je gelijk hebt dat de Koran vervalst is, en dan? Wat is het doel van deze mening? Is het doelloos of doelbewust?
Jij weet nog niet wat een dogma is, een dogma hier nu op dit uur is over het goede spreken zonder het te bepalen en te begrenzen. Wat is het goede? Vrijheid is een ander onderwerp maar jij mag gerust bepalen wat vrijheid en rede zijn indien jij het goede niet kunnen bepalen zonder vrijheid en zogenaamde rede, maar dan eerst weten wat 'rede' of 'vrijheid' is? Dus ik stel de vraag nog eens en als je beroep wilt doen op andere begrippen zoals slecht of ellende, dan moet ik ook weten wat dat zijn en vanwaar ze komen? Zijn die subjectief of objectief? Indien ze subjectief zijn dan is hetgeen jij nu vertelt voor mij betekenisloos want ik kan niet in jouw hoofd springen om te zien hoe jou zenuwcellen feesten en dansen om het begrip goed, rede of vrijheid te produceren. Indien deze objectief is, dan wat is het? Wat komt hier zogenaamde 'gelijkheid' (en het is??) of waarde (en het is??)) doen in een discussie over het goede? Ik wil iemand vermoorden, zomaar. Is dit slecht of citroen? Is het ellende of gelijkheid? Is het rede of recht? Is het angst of tijd? Waarom? Weet jij dat zelf de de internationale gemeenschap achter de URVM niet eens kan durven zeggen dat ze het goede kunnen zijn en bereiken los van religies en God, of weet jij dit misschien nog niet? Dus onze discussie nu is: het goede en jij weet wat de vraag is. Laatst gewijzigd door porpo : 17 juli 2010 om 02:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die aartsengel heeft toch wel heel veel op zijn kerfstok. Ook nogal wat legeraanvoerders kregen hem op bezoek. Allemaal nogal moeilijk te geloven. |
|
![]() |
![]() |