Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 10:00   #301
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat de franstalige partijen in de rand al sinds 58 meer en meer stemmen halen en in heel wat gemeenten vandaag al in de meerderheid zijn?
door buitenlanders die tegen de Nederlandstaligen opgejut worden de Franstalige media (RTBf, Le Soir, ...).
Shadowke is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:01   #302
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Uit de notulen van de commissie Harmel, alsook uit de uitspraken van de destijdse politici (oa. de eerste minister), bleek dat zonder enige twijfel de Vlamingen en Franstaligen waren overeengekomen dat het om een overgangsmaatregel ging, en dus per definitie uitdovend.
Beste vriend, notulen hebben generlei jurisische waarde, alleen de wetteksten tellen. Dat de Vlaamse volksvertegenwoordigers zich in de luren hebben laten leggen doordat ze de wettekst niet hadden gelezen, en enkel zijn voortgegaan op wat hun onderhandelaars hen vertelden is toch wel dik hun eigen schuld niet?
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:08   #303
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janverb Bekijk bericht
Vraag mij dan wel af hoe je tot een onderhandelde splitsing van een land kan komen als je nog niet een regeringsonderhandeling succesvol kan afronden. als de walen een beetje slim zijn spelen ze 'sit and wait'.

Verdragen zijn geen adviezen.

ik dank u ook.
En ik vraag mij af waarom sommige toch zo altijd kost wat kost een totaal niet functionerende staat zoals België, die kunstmatig werd samengesteld uit twee totaal verschillende bevolkingen met ieders hun eigen achtergrond, gewoonten, taal en cultuur, als een ziekeling wil blijven aan elkaar houden.

Ik vraag het mij eigenlijk niet af omdat ik het antwoord ken. Vlaanderen is al eeuwen lang, zelfs van eeuwen voor dat het België werd, de meest ideale melkkoe geweest die je je kunt indenken. Dat was al zo toen het nog toebehoorde aan het Koninkrijk Bourgondië en laterop tot het hertogdom Bourgondië, en is nu nog geen moer anders.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:10   #304
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zoals ik reeds zei; Bangmakerij!!!
Is Luxemburg geen lid soms? Is dat misschien stukken groter dan Vlaanderen? En wat dan nog. Zwitserland is ook geen lid. Gaat het hun minder goed voor de wind? De Eu is een en al grote opgezette blaas die alleen hopen geld kost en versmoord werkt door alle opgelegde beperkingen. Enkel goed voor ministers met grootheidswaanzin, die er dik hun zakken aan vullen.
Is het slechter in Liechtenstein, Monaco, San Marino en dergelijke, dan in grote EU partners?
Dus, zoals ik zei; allemaal Bullshit, bangmakerij van de bovenste plank.
Zwitserland, Luxemburg, Monaco.... Allemaal namen die in verband gebracht worden met zwart geld, misdaadgeld, belastingontduiking. Denk je nu echt dat in het hedendaagse Europa Vlaanderen nog de mogelijkheden zal krijgen rijk te worden door geld waar een stinkend geurtje aan hangt?
Vlaams-nationalisten zijn dromers die niet door de leugens van politici kijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hbvl
De Vlaamse overheid wil een hervorming van de BIV (de eenmalige belasting bij inschrijving van een wagen). Het voorstel dat op tafel ligt, hanteert echter extreem hoge tarieven die de tweedehandsmarkt zouden kunnen ontwrichten.

De aankoop van een tweedehandse dieselwagen zonder roetfilter zou tot 1.000 euro duurder kunnen worden, zo waarschuwt mobiliteitsclub VAB.
Een voorbeeld van de toekomst in een zelfstandig Vlaanderen.
De burger zal de kosten mogen dragen voor de politieke fantasietjes.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:15   #305
pajoske

Standaard

Citaat:
En ik vraag mij af waarom sommige toch zo altijd kost wat kost een totaal niet functionerende staat zoals België, die kunstmatig werd samengesteld uit twee totaal verschillende bevolkingen met ieders hun eigen achtergrond, gewoonten, taal en cultuur, als een ziekeling wil blijven aan elkaar houden.
Waar haal jij dat?
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:18   #306
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de EU zal Vlaanderen zeker toelaten.
waarom zou het Vlaanderen niet toelaten?

Vlaanderen zal ook niet de onafhankelijkheid uitroepen.
België zal uit zichzelf wel oplossen.
Als jij beweert dat de onafhankelijke Vlaamse staat geen nieuwe aanvraag tot lidmaatschap zal moeten indienen bij de EU ben je grondig mis.
Als jij beweert dat de nieuwe Vlaamse staat het minderhedenverdrag niet moet ratificieren heb je het wel degelijk verkeerd voor.
Alle nieuwe lidstaten zijn immers verplicht dit verdrag op te ondertekenen en toe te passen.
Dat VK, Spanje en Frankrijk niet geneigd zullen zijn om Vlaanderen als EU lidstaat te aanvaarden ljkt mij niet meer dan logisch. Die landen hebben immers ook regio's hebben die zich willen afscheiden, zodat een erkenning van Vlaanderen als lidstaat rechtstreeks zou ingaan tegen hun eigen principes.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:20   #307
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Het is wel zo dat de Franstalige politici al langer bezig zijn om zich voor te bereiden op de splitsing.

vanwaar de vragen op versterking van het Brussels Gewest, uitbreiding van dat Gewest en een betere financiering, denken jullie? het is ook niet toevallig dat ze het vaak over de splitsing van de pensioenen hebben in hun media.

Dit in schril contrast met de Vlaamse politici die nog altijd in een Belgisch kader denken.
Oud 24 augustus 2010, 10:28   #308
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De algemene consensus is dat iedereen die op het grondgebied van Vlaanderen woont en de Belgische nationaliteit bezit, bij de splitsing van België automatisch de Vlaamse nationaliteit aangeboden zal worden.
Dat lijkt me niet meer dan logisch, maar dat neemt toch niet weg dat er op dat Vlaamse grondgebied een minderheid anderstaligen wonen die volgens het minderhedenverdrag niet mogen gediscrimineerd worden, zoals nu wel gebeurt in sommige Vlaamse gemeenten rond Brussel.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:33   #309
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me niet meer dan logisch, maar dat neemt toch niet weg dat er op dat Vlaamse grondgebied een minderheid anderstaligen wonen die volgens het minderhedenverdrag niet mogen gediscrimineerd worden, zoals nu wel gebeurt in sommige Vlaamse gemeenten rond Brussel.
Zij worden niet "gediscrimineerd".
Wel is het zo dat de "Vlaamse Franstaligen", indien het minderhedenverdrag geratificeerd zou worden én de Franstaligen als nationale minderheid worden erkend, een aantal "culturele" rechten zouden krijgen, ook buiten de faciliteitengemeenten. Eigenlijk komt het ongeveer overeen met een systeem van taalfaciliteiten (ook in rechtzaken) over gans Vlaanderen.
Oud 24 augustus 2010, 10:33   #310
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waar haal jij dat?
Leer uw geschiedenis
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:39   #311
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Maar natuurlijk. De EU heeft maar al te graag netto-betalers in de Unie zoals Vlaanderen, Nederland, Denemarken,...

Dat de EU zich zou verzetten tegen een Vlaams lidmaatschap is ronduit lachwekkend en pure bangmakerij (de laatste "argumentatie" die belgicisten dezer dagen nog rest!)
Ik zie VK, Frankrijk en Spanje de Vlaamse aanvraag tot lidmaatschap niet zomaar goedkeuren, zeker niet indien de onafhankelijkheid eenzijdig zou worden uitgeroepen.
Hoe zouden die landen dan immers hun verzet tot afscheiding van bepaalde eigen regio's kunnen blijven verdedigen?
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:44   #312
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zij worden niet "gediscrimineerd".
Wel is het zo dat de "Vlaamse Franstaligen", indien het minderhedenverdrag geratificeerd zou worden én de Franstaligen als nationale minderheid worden erkend, een aantal "culturele" rechten zouden krijgen, ook buiten de faciliteitengemeenten. Eigenlijk komt het ongeveer overeen met een systeem van taalfaciliteiten (ook in rechtzaken) over gans Vlaanderen.
Waar precies staat bepaald dat die minderheidsrechten over gans Vlaanderen zouden gelden? Kunnen Duits- of Franstaligen in Rome of Napels dan ook in hun eigen taal terecht omdat er in Zuid-Tirol of de Aostavallei een beschermde minderheid woont?
Zwartengeel is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:46   #313
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waar haal jij dat?
Uit het dagelijkse leven. Franstalige Belgen leven en denken al "Frans" in hun dagelijkse leven via de Franse TV die de Franstalige Belgen veel meer bekijken dan hun "eigen" zenders. Uw meeste BV's zijn totaal onbekend in Franstalig België om maar een voorbeeld te noemen. Men moet echt blind zijn om niet te beseffen dat Vlamingen en Franstaligen in twee verschillende werelden leven.
Everytime is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:47   #314
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Ben nu zelf geen jurist, maar is dit nu echt het geval?
Ook de beslissing van bepaalde randgemeenten om geen gronden te verkopen aan anderstaligen druist regelrecht in tegen het minderhedenverdrag, dat een onafhankelijke Vlaamse EU lidstaat verplicht zal zijn te ondertekenen.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:50   #315
pajoske

Standaard

Citaat:
Leer uw geschiedenis
Ik heb toevallig veel over de geschiedenis van mijn familienaam en die van mijn streekgenoten gelezen. Ik ben zelf kunnen teruggaan tot de 14e eeuw. Ik heb moeten vaststellen dat die familiebanden weinig met Vlaanderen maar veel met de politieke indeling uit het verleden te maken heeft.
Neem gewoon de proef op de som. Surf naar familienamen.be en tik eens wat familienamen in. Ik kan je verzekeren dat de huidigetaalgrenzen zeer weinig overeenkomst vertonen met het voorkomen van familienamen.

Leer uw geschiedenis, maar informeer ook eens elders dan de politiek gekleurde schoolboeken.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:53   #316
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waar precies staat bepaald dat die minderheidsrechten over gans Vlaanderen zouden gelden? Kunnen Duits- of Franstaligen in Rome of Napels dan ook in hun eigen taal terecht omdat er in Zuid-Tirol of de Aostavallei een beschermde minderheid woont?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Het verdrag regelt voor de erkende nationale minderheden onder meer:

bescherming tegen discriminatie en bevordering van gelijkheid
bevordering van behoud en ontwikkeling van cultuur, taal, godsdienst en tradities
vrijheid van vereniging, vergadering, meningsuiting, gedachte, geweten en godsdienst
toegang tot en gebruik van media
uiteenlopende taalkundige rechten en vrijheden, zoals het recht om de eigen taal in het privéleven en in contacten met de overheid te gebruiken, het recht de eigen naam in de eigen taal te gebruiken, het recht om in het openbaar informatie in de eigen taal te verspreiden en het recht om topografische aanduidingen in de eigen taal te gebruiken
recht op het leren en onderwijzen van de eigen taal en het opzetten van onderwijsinstellingen in de eigen taal
internationale contacten en samenwerking
recht op deelname aan het openbare leven
verbod op verplichte assimilatie
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:54   #317
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
raad van europa, niet-bindend advies dus.
ik dank u voor deze mededeling ...
Mis maat, één van de voorwaarden om "als nieuw land " toe te treden tot de EU is dat de aanvrager het minderhedenverdrag van de raad heeft onderschreven.
Dus wat jij schrijft is bullshit.

Laatst gewijzigd door speurneus : 24 augustus 2010 om 10:55.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 10:57   #318
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zal ook niet de onafhankelijkheid uitroepen (dus geen secessie) maar het zal een onderhandelde oplossing worden zoals Tsjechowlowakije.

.
Oh ja zoals BHV dus.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:00   #319
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maar het leeft van Vlaams geld en de Vlaamse ambtenaren.
anders was het economisch dood.
Behalve misschien nu en dan een broodje een pint zal de Brusselse economie niet veel rapen bij die Vlaamse ambtenaren.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:00   #320
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mis maat, één van de voorwaarden om "als nieuw land " toe te treden tot de EU is dat de aanvrager het minderhedenverdrag van de raad heeft onderschreven.
Dus wat jij schrijft is bullshit.
geen enkel probleem. de Franstaligen in de rand komen niet in aanmerking voor dat minderhedenverdag.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be