Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2011, 00:23   #301
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U gaat toch niet ontkennen dat de Hollandse calvinisten lelijk en eeuwenlang huisgehouden hebben in Brabant? Het katholieke Hertogtom Brabant dat deel had aan de gezapige Zuid-Nederlandse manier van leven. Maar ja, op termijn zwicht een brave katholieke bevolking voor de dwang en de protestantse knoet.
Katholicisme is een stroming die het Christelijke geloof veel schade heeft toegebracht. Inquisitie, het verbranden van zogenaamde ''heksen'' om dan nog maar te zwijgen over de vele schandalen van kindermisbruik die vertegenwoordigers van het RKK op hun kerfstok hebben. Je mag calvinisten dan wel saai, gierig of kruideniersmentaliteit toeschrijven. Het staat in schril contrast met het duistere gewelddadige verleden van het katholicisme. Bovendien leven katholieken niet volgens de regels van de bijbel want ze gebruiken in hun kerken allerlei ''afbeeldingen'' en de bijbel verbied het om God en zijn zoon Jezus af te beelden.
Neoconservatief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 10:44   #302
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neoconservatief Bekijk bericht
Katholicisme is een stroming die het Christelijke geloof veel schade heeft toegebracht. Inquisitie, het verbranden van zogenaamde ''heksen'' om dan nog maar te zwijgen over de vele schandalen van kindermisbruik die vertegenwoordigers van het RKK op hun kerfstok hebben. Je mag calvinisten dan wel saai, gierig of kruideniersmentaliteit toeschrijven. Het staat in schril contrast met het duistere gewelddadige verleden van het katholicisme. Bovendien leven katholieken niet volgens de regels van de bijbel want ze gebruiken in hun kerken allerlei ''afbeeldingen'' en de bijbel verbied het om God en zijn zoon Jezus af te beelden.
En kunt u me dan ook effe aanduiden waar (welke evangelist, vers?) dit staat in het Nieuwe Testament? Dan weten we dat ook alweer eens.

Laatst gewijzigd door system : 17 juli 2011 om 10:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2011, 11:46   #303
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Exodus 20.1 2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Oud 17 juli 2011, 12:30   #304
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Exodus 20.1 2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Ja maar ik vraag u geen tekst uit het Oude Testament. Ik vraag u een tekst uit het Nieuwe Testament, dat de tekst is van het Nieuwe Verbond.

Het Oude Testament is heilige tekst van de godsdienst van de Joden. Het Nieuwe Testament is de Heilige Schrift voor de christenen.

En dus nogmaals: wijs me een uitspraak van Jezus aan, die ons vertelt wat u beweert. Want Jezus, 'de Here', en zijn uitspraken moeten hier onze richtsnoer zijn.

Laatst gewijzigd door system : 17 juli 2011 om 12:33.
Oud 17 juli 2011, 15:27   #305
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
zever zever zever

'nuff said.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 00:09   #306
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar ik vraag u geen tekst uit het Oude Testament. Ik vraag u een tekst uit het Nieuwe Testament, dat de tekst is van het Nieuwe Verbond.

Het Oude Testament is heilige tekst van de godsdienst van de Joden. Het Nieuwe Testament is de Heilige Schrift voor de christenen.

En dus nogmaals: wijs me een uitspraak van Jezus aan, die ons vertelt wat u beweert. Want Jezus, 'de Here', en zijn uitspraken moeten hier onze richtsnoer zijn.
Ik baseer mij op het Oude testament, de leidraad voor echte Christenen omdat ze namelijk handelen over God,s leven en het volk van Israël. Wie Israël vervloekt, zal zelf vervloekt worden. Wie afgodsbeelden maakt en in naam van Jezus kinderen misbruikt wacht nog een erger lot. Maar goed indien u het nog niet wist predikte de volgelingen van Jezus ook zuinigheid en soberheid iets dan totaal in contradictie is met het valse goud en de onbetrouwpare pastors van de RKK.
Oud 18 juli 2011, 08:01   #307
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik baseer mij op het Oude testament, de leidraad voor echte Christenen omdat ze namelijk handelen over God,s leven en het volk van Israël. Wie Israël vervloekt, zal zelf vervloekt worden. Wie afgodsbeelden maakt en in naam van Jezus kinderen misbruikt wacht nog een erger lot. Maar goed indien u het nog niet wist predikte de volgelingen van Jezus ook zuinigheid en soberheid iets dan totaal in contradictie is met het valse goud en de onbetrouwpare pastors van de RKK.
Ik heb ook eens even in het Nieuwe Testament gebladerd. Nergens zegt Jezus in de Schrift hetgeen u beweert (verbod een beeltenis van God maken) . Trouwens, men aanbidt die beeltenis ook niet bij de katholieken, maar wel Jezus die uitgebeeld wordt door of op die beeltenis.

U protestanten hangt nog veel te veel vast aan het oude Israel en de leer van het Jodendom. Ware en echte christenen hebben daar niet zoveel meer mee te maken vermits door en met Jezus een Nieuw Verbond ontstond. Een Nieuw Verbond, niet met Israel, maar met alle mensen in de wereld.

De dwaling hier ligt bij u, niet bij ons.

PS.
En wat die zuinigheid betreft:Jezus leefde zelf helemaal niet zuinig. Dat vergeten mensen van uw geloof wel eens. Zoals een poster elders opmerkte: de Schrift noemt 'de Here' zelfs 'een slemper'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juli 2011 om 08:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 01:27   #308
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb ook eens even in het Nieuwe Testament gebladerd. Nergens zegt Jezus in de Schrift hetgeen u beweert (verbod een beeltenis van God maken) . Trouwens, men aanbidt die beeltenis ook niet bij de katholieken, maar wel Jezus die uitgebeeld wordt door of op die beeltenis.

U protestanten hangt nog veel te veel vast aan het oude Israel en de leer van het Jodendom. Ware en echte christenen hebben daar niet zoveel meer mee te maken vermits door en met Jezus een Nieuw Verbond ontstond. Een Nieuw Verbond, niet met Israel, maar met alle mensen in de wereld.

De dwaling hier ligt bij u, niet bij ons.

PS.
En wat die zuinigheid betreft:Jezus leefde zelf helemaal niet zuinig. Dat vergeten mensen van uw geloof wel eens. Zoals een poster elders opmerkte: de Schrift noemt 'de Here' zelfs 'een slemper'.
+1, als Nederlandse katholiek; en voordat u er over begint ik ben ook Bourgondiër en ik ben er trots op.
Oud 4 augustus 2011, 09:24   #309
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Ik kom uit een gemengd protestants-katholieke familie. De issues die jullie hier naar voren halen zijn allang geen issues meer. Maar ik zou zeggen: verschans jullie je lekker in je vestingen en probeer elkaar uit te roken.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 23:01   #310
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik kom uit een gemengd protestants-katholieke familie. De issues die jullie hier naar voren halen zijn allang geen issues meer. Maar ik zou zeggen: verschans jullie je lekker in je vestingen en probeer elkaar uit te roken.
Integendeel. Immers, indien u het bij het rechte einde zou hebben, dan zouden we daar geen discussie meer over mogen hebben. En vermits we daar wél een discussie over hebben is het wel degelijk een 'issue' (*)

(*)
Is eigenlijk geen Nederlands. Maar Engels. Zelfs Frans.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2011 om 23:02.
Oud 7 augustus 2011, 23:08   #311
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel. Immers, indien u het bij het rechte einde zou hebben, dan zouden we daar geen discussie meer over mogen hebben. En vermits we daar wél een discussie over hebben is het wel degelijk een 'issue' (*)

(*)
Is eigenlijk geen Nederlands. Maar Engels. Zelfs Frans.
Het is vooral voor jullie Belgen een issue. Te pas en te onpas wordt ons vermeende calvinisme erbij gehaald. Omgekeerd is het katholicisme van de Belgen totaal geen probleem.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 23:14   #312
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het is vooral voor jullie Belgen een issue. Te pas en te onpas wordt ons vermeende calvinisme erbij gehaald. Omgekeerd is het katholicisme van de Belgen totaal geen probleem.
Sinds de jaren '60 van de 19de eeuw zou ik liever een Katholiek onder die Calvijnen zijn dan een Katholiek in België. Dan krijg ik tenminste die stomme propaganda niet. Nu ja, ik ben geen van beiden. Let wel, de Belgisch Katholieke Kerk heeft gelijk om zich defensief op te stellen jegens Protestantse invloeden uit vrees dat hun parochianen hun kerk gedag zouden zeggen. Als je mensen moedwillig dom houdt en vol giet met haat...

Het is een feit: Nederlandse Katholieken zijn beschaafder dan Belgische.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 augustus 2011 om 23:25.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 23:24   #313
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het calvinisme wordt er te pas bij gehaald. Niet te onpas. Het calvinisme heeft een geweldige impact gehad op de manier van leven van de Nederlanders. Daar kan men niet buiten. Heel de Nederlandse samenleving is doordrongen van de calvinistische waarden. Nu nog. Mocht u zoiets ontkennen, het zou het niet erg verstandig zijn van u.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2011 om 23:28.
Oud 7 augustus 2011, 23:27   #314
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het calvinisme wordt er te pas bij gehaald. Niet te onpas. Het calvinistisme heeft een geweldige impact gehad op de manier van leven van de Nederlanders. Daar kan men niet buiten. Heel de Nederlandse samenleving is doordrongen van de calvinstische waarden. Nu nog. Mocht u zoiets ontkennen, het zou het niet erg verstandig zijn van u.
Tja, ik ben ook van mening dat onze voorouders uit de 16de eeuw Nederlandser waren Belgen en Nederlanders van vandaag. Ik wil zeggen Noord en Zuid ontwikkelden zich apart sindsdien, maar de band bestaat nog en die is nu terug groeiende. Voor mij persoonlijk is Nederland geen buitenland. Voor u persoonlijk is dat wel. Wij zijn twee verschillende individuen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 augustus 2011 om 23:32.
Oud 17 augustus 2011, 22:37   #315
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tja, ik ben ook van mening dat onze voorouders uit de 16de eeuw Nederlandser waren Belgen en Nederlanders van vandaag. Ik wil zeggen Noord en Zuid ontwikkelden zich apart sindsdien, maar de band bestaat nog en die is nu terug groeiende. Voor mij persoonlijk is Nederland geen buitenland. Voor u persoonlijk is dat wel. Wij zijn twee verschillende individuen.
Nederland is altijd Germaans-Keltisch gebleven en zonder absolutisme, België is sinds 1585 meer en meer Romaans geworden. In België moeten de kinderen op school vooral luisteren naar de docent en niet of minder (tegen)spreken. En in Nederland worden kinderen beloond die goed kunnen discussiëren en argumenteren met de docent. Daarop loopt het ook vaak stuk met Belgische docenten in Nederland. Er zijn meer verschillen. Luisteren is dus Romaaans (hierarchische structuur), praten is vooral polderen (platte structuur). Dat is het grote verschil!
In Vlaanderen telt het resulataat van een vergadering, in Nederland gaat het altijd om consensus.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 augustus 2011 om 22:49.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 22:51   #316
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nederland is altijd Germaans-Keltisch gebleven, België is sinds 1585 meer en meer Romaans geworden. In België moeten de kinderen op school vooral luisteren naar de docent en niet of minder (tegen)spreken. En in Nederland worden kinderen beloond die goed kunnen discussiëren en argumenteren met de docent. Daarop loopt het ook vaak stuk met Belgische docenten in Nederland. Er zijn meer verschillen. Luisteren is dus Romaaans (hierarchische structuur), praten is vooral polderen (platte structuur). Dat is het grote verschil!
Daar ga ik volledig akkoord mee. Ik betreur wel dat het zo is en ik wil niet aanvaarden dat het niet terug kan veranderen. Trouwens, wat betreft het Vlaamse Gewest in België merk ik dat de hiërarchie sterker geldt in dorpen dan in steden; zo waren mijn ervaringen in een provinciale school. Ik kwam steeds vaker in aanvaring met leerkrachten. Toen ik nieuw was in de school durfde ik met de leerkracht in discussie gaan, maar ik werd meteen kortgehouden en verweten dat ik 'onbeleefd' zou zijn (terwijl ik nochtans met 'u' sprak en de leraar niet abrupt onderbrak).
Het houdt steek. Dorpen zijn altijd een beetje een reminiscentie van een ouder België. Toch verschillen de steden nog steeds te veel van die in Nederland en dat ten kwade naar mijn mening. Het Vlaamse onderwijs is nog te veel gebaseerd op kennisreproductie en niet op het stimuleren van de nieuwsgierigheid, de kritische zin en zelfredzaamheid.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 augustus 2011 om 22:54.
Oud 29 augustus 2011, 12:14   #317
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Citaat:
Het calvinisme wordt er te pas bij gehaald. Niet te onpas. Het calvinisme heeft een geweldige impact gehad op de manier van leven van de Nederlanders. Daar kan men niet buiten. Heel de Nederlandse samenleving is doordrongen van de calvinistische waarden. Nu nog. Mocht u zoiets ontkennen, het zou het niet erg verstandig zijn van u.
Dat klopt.

Gezagstrouwheid bv: hoe veel Nederlanders toch besodemieterd worden door de
overheid men weigert de straat op te gaan en te demonstreren. Zo in de
trend van: ''wat een schandalige zakkenvullers maar ja we zullen het maar aanvaarden''. Nederlanders betalen bijna altijd hun boete want de
''overheid'' die is er toch voor ons nietwaar??
Oud 29 augustus 2011, 12:26   #318
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt.

Gezagstrouwheid bv: hoe veel Nederlanders toch besodemieterd worden door de
overheid men weigert de straat op te gaan en te demonstreren. Zo in de
trend van: ''wat een schandalige zakkenvullers maar ja we zullen het maar aanvaarden''. Nederlanders betalen bijna altijd hun boete want de
''overheid'' die is er toch voor ons nietwaar??
Dat zou ik toch eerder toeschrijven aan katholieken, kijk maar naar de VLamingen...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 08:56   #319
dutchmaninbelgium
Vreemdeling

Standaard

Maak je niet druk: Noord Hollanders snappen Limburgers niet en Brabanders snappen Friezen niet. En niet alleen in het taalgebruik
dutchmaninbelgium is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 10:59   #320
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nederlanders begrijpen Jeroen Meus niet

http://destandaard.be/artikel/detail...MF20110704_029

Voor de mensen die zeggen dat er geen verschil is in taal, de Nederlanders zijn het niet eens met u.
Is dat zo vreemd?
Ware het niet voor dat Belgische klootjesvolk, dan was er nu geen verschil.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be