Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2011, 16:42   #301
Tavek
Banneling

Standaard

Overigens, een 55+er die werkt heeft een pak meer koopkracht als een gepensioneerde.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 17:18   #302
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Werk schept werk. Indien die ouderen massaal op pensioen gaan, worden ze een last voor de belastingsbetaler, en dit zal de werkgelegenheid tegengaan in de vorm van hogere lasten op arbeid en welvaartscreatie.

Dus hoe meer ouderen er aan de slag zijn, hoe meer ruimte er is voor additionele welvaartscreatie, lees: jobs.

Dus neen, globaal gezien is het niet zo dat oudere werknemers de stoeltjes van jongeren bezet houden. Dit is enkel zo in overheidsinstellingen.
Dat men (veel) langer moet (gaan) werken... dat is een feit.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 18:09   #303
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer mensen die langer werken betekent meer jobs. Ik hoop dat u geen aanhanger bent van het idee dat er een statische hoeveelheid jobs is.
Ik hoop dat ge geen voorstander bent van jobs bijmaken ?
Niets is gemakkelijker maar kost meer geld.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 18:11   #304
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp jij ook dat andere zeer ontwikkelde landen (Scandinavie, Nederland, etc...) wel er in zijn geslaagd om een hoge levensstandaard te ontwikkelen zonder gigantische overheidsschuld ?

Maar ja, daar is nu al beslist dat men tot 67 moet werken, en zaken zoals prepensioen worden daar afgebouwd, of zelf gefinancierd.
Echt ?
Oud 19 oktober 2011, 18:13   #305
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ohja, ik vind het degoutent dat jullie menen dat wij "dankbaar" zouden moeten zijn voor de levensstandaard die wij hebben. Die levensstandaard is gefabriceerd met een grote kost, een kost die ons de komende jaren parten gaat spelen.

Kans is groot dat we nu 10 jaar of meer in crisis gaan zitten door de overheidsschulden. De werkloosheid onder jongeren is hoog, mede dankzij de hoge lasten op arbeid, net door de schulden en de topzware bevolkingscurve.

Dus neen, u krijgt geen dank u van mij.
Ook de openingspost niet gelezen ?
Oud 20 oktober 2011, 07:54   #306
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik hoop dat ge geen voorstander bent van jobs bijmaken ?
Niets is gemakkelijker maar kost meer geld.
De goedkoopste, en beste manier om meer jobs te creeeren, is door langer te werken en dus meer welvaart te genereren.
Oud 20 oktober 2011, 07:55   #307
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook de openingspost niet gelezen ?
Ook het verloop van deze draad niet gevolgd ?
Oud 20 oktober 2011, 07:55   #308
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Echt ?
60 % is al heel wat anders als 100 %.
Oud 20 oktober 2011, 08:30   #309
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
De goedkoopste, en beste manier om meer jobs te creeeren, is door langer te werken en dus meer welvaart te genereren.
Dat zou kunnen kloppen...

Hoe zou U dat in de praktijk 'regelen'?
Oud 20 oktober 2011, 08:40   #310
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar dan moeten er nog voldoende ondernemingen over zijn waar men langer kan werken hé. Men moet dus, om te beginnen, het ondernemen aantrekkelijker maken.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 20 oktober 2011 om 08:41.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 08:46   #311
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ja, maar dan moeten er nog voldoende ondernemingen over zijn waar men langer kan werken hé. Men moet dus, om te beginnen, het ondernemen aantrekkelijker maken.

Fred.
Een goed begin is het taboe over loonsverlaging voor oudere werknemers weg te smijten. Iemand van 55 jaar en meer zal niet meer zo goed presteren (algemeen gezien, statistisch) als iemand tussen 30 en 45. Ook hebben oudere werknemers vaak geen grote kosten (hypotheek, kinderen) meer dus een sociaal drama zou dat niet zijn. Het zou er toe leiden dat oudere werknemers terug interessant worden om aan te werven. Nu zijn ze te duur, door ancienniteit. Indien men de loonkost voor oudere werknemers omlaag kan helpen, kunnen deze zeer interessant worden voor allerhande functies die anders oningevuld blijven.

Maar nu is er de dwang om iemand van 50+ in de top van zijn loonschaal in te schrijven. Dat is enorm duur. En contraproductief.
Oud 20 oktober 2011, 09:05   #312
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, iedereen wat langer doen werken is een oplossing. Mensen van het VBO, Unizo en andere organisaties schreeuwen al jaren hun ongenoegen uit dat de Belgen te vlug stoppen met werken. Maar de bedrijven en de overheid doen gewoonweg geen inspanningen om de mensen langer aan het werk te houden!!! Onder inspanningen versta ik vooral een aantrekkelijker pensioen, loonsverhoging, meer verlofdagen, mogelijk om 4/5 te werken, mensen die in een lastige sector werken eventueel minder zwaar werk laten doen. Mensen die in ons land de 60 bereikt hebben, die hebben meestal al een eigendom dat volledig afbetaald is, sommigen hebben door een erfenis al onroerende en roerende goederen gekregen dus weer extra geld. Ik ken genoeg mensen die zich op hun 60ste nog goed voelen en moesten ze kunnen zouden ze nog verder werken, maar waarom verder werken voor die 150€ meer pensioen per maand? Dus overheid en werkgeversorganisaties kom eens af met concrete voorstellen ipv te roepen en te tieren.

Laatst gewijzigd door Frost : 20 oktober 2011 om 09:08.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 09:11   #313
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar nu is er de dwang om iemand van 50+ in de top van zijn loonschaal in te schrijven. Dat is enorm duur. En contraproductief.
Je hebt hier wel een punt, maar verander dat eens: gans het land staat op zijn kop.

Trouwens, men zou ook kunnen redeneren dat België jaren boven zijn stand geleefd heeft, en IEDEREEN een bepaald percentage van zijn loon zou afstaan om de schuldenberg af te lossen, behalve de echt lage lonen. Het kot zou te klein zijn, geloof mij maar. Kijk maar naar Griekenland.

Fred.
Oud 20 oktober 2011, 09:19   #314
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Onder inspanningen versta ik vooral een aantrekkelijker pensioen, loonsverhoging, meer verlofdagen, mogelijk om 4/5 te werken,
Het geld is op hier. De kassen zijn leeg. En de Chinezen doen het voor de helft minder.

Citaat:
Ik ken genoeg mensen die zich op hun 60ste nog goed voelen en moesten ze kunnen zouden ze nog verder werken, maar waarom verder werken voor die 150€ meer pensioen per maand?
Ik zie hier maar één mogelijkheid: hun arbeid minder belasten zodat ze netto meer overhouden. Een soort speciaal statuut voor 60 plussers. Ze dragen dan wel niet, of veel minder meer bij tot de sociale zekerheid.

Fred.
Oud 20 oktober 2011, 09:28   #315
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt hier wel een punt, maar verander dat eens: gans het land staat op zijn kop.

Trouwens, men zou ook kunnen redeneren dat België jaren boven zijn stand geleefd heeft, en IEDEREEN een bepaald percentage van zijn loon zou afstaan om de schuldenberg af te lossen, behalve de echt lage lonen. Het kot zou te klein zijn, geloof mij maar. Kijk maar naar Griekenland.

Fred.
Het land staat voor veel dingen op zijn kop. Als je aan de ambtenarenpensioenen komt (ook zo goed als onbetaalbaar, zie recent gestemde wet over herfinanciering gemeenteambtenaren) ligt ook alles plat, maar dat betekent dat er niet iets moet gebeuren.

Waarom moet een gepensioneerde werknemer die 45 jaar lang bijdragen heeft aan de welvaart van het land het doen met pakweg de helft van het pensioen van een amtebnaar die geen welvaart heeft gecreeerd maar enkel ondersteunend heeft gewerkt ?

Trek die statuten en pensioenen gelijk. Ambtenaren verdienen nu zeker evenveel of zelfs meer als in de prive.
Oud 20 oktober 2011, 09:29   #316
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Fred.
Het is geen zaak van loon afstaan. Het is een zaak van minder productieve werknemers minder te betalen.

Productieve werknemers mogen veel verdienen want ze zijn dat "waard" door hun arbeid. Als je ouderen, die minder productief zijn, toch extreem veel blijft betalen, ben je fout bezig.
Oud 20 oktober 2011, 09:33   #317
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Ietsje minder belasten is een oplossing, maar men moet hierin natuurlijk niet overdrijven. Unizo, VBO stoere praat maar oplossingen vinden dat is niet hun sterkste punt. Ik erger me wel mateloos aan die zogenaamde 'Facebook' generatie. Volgens hen is het blijkbaar de schuld van de babyboomers en generatie X dat de boel hier naar de kloten is. De ouders en grootouders van de babyboomers hebben moeten leven en opgroeien in een wereld die letterlijk en figuurlijk van de kaart is geveegd. Dat de economie na de oorlogsjaren overal aan het boomen was dat is logisch. De mensen die in de jaren '60 en '70 zijn opgeroeid wilden ook een beter leven en om een eigendom te verwerven en welvaart te hebben moesten zijn ook belastingen betalen en de nodige inspanningen doen en vooral VEEL werken want al de maatregelen die er nu zijn die bestonden niet.

Generatie Y en Z = veel blabla maar dat is het ook .
Oud 20 oktober 2011, 09:45   #318
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ietsje minder belasten is een oplossing, maar men moet hierin natuurlijk niet overdrijven. Unizo, VBO stoere praat maar oplossingen vinden dat is niet hun sterkste punt.
Een arbeider kost een bedrijf tussen de 3000 en 4000 Euro/maand. Ik praat dan nog niet over bedienden, met hun ontslagvergoedingen. Een bedrijf heeft daar niks aan te zeggen hé. De oplossingen moeten van de politiekers komen.

Fred.
Oud 20 oktober 2011, 10:39   #319
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Klopt, iedereen wat langer doen werken is een oplossing. Mensen van het VBO, Unizo en andere organisaties schreeuwen al jaren hun ongenoegen uit dat de Belgen te vlug stoppen met werken. Maar de bedrijven en de overheid doen gewoonweg geen inspanningen om de mensen langer aan het werk te houden!!! Onder inspanningen versta ik vooral een aantrekkelijker pensioen, loonsverhoging, meer verlofdagen, mogelijk om 4/5 te werken, mensen die in een lastige sector werken eventueel minder zwaar werk laten doen. Mensen die in ons land de 60 bereikt hebben, die hebben meestal al een eigendom dat volledig afbetaald is, sommigen hebben door een erfenis al onroerende en roerende goederen gekregen dus weer extra geld. Ik ken genoeg mensen die zich op hun 60ste nog goed voelen en moesten ze kunnen zouden ze nog verder werken, maar waarom verder werken voor die 150€ meer pensioen per maand? Dus overheid en werkgeversorganisaties kom eens af met concrete voorstellen ipv te roepen en te tieren.
De enige die niet meewil is... de vakbond...

Men zou beter zijn pijlen richten op de vakbonden in plaats van op de oudere generatie(s)...
Oud 20 oktober 2011, 10:42   #320
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
De enige die niet meewil is... de vakbond...

Men zou beter zijn pijlen richten op de vakbonden in plaats van op de oudere generatie(s)...
Ja, akkoord de vakbonden blijven hun voorbijgestreefde idealen met glans verdedigen. Als pendelaar heb ik zo het vermoeden dat duizenden anderen en ik het slachtoffer zullen zijn van de spelletjes van de machtige spoorbonden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be