Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2011, 13:02   #301
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
Neen. Laten we een simpel vb nemen met een locaal bestuur, dat je zelf maar moet opzoeken.
Een poetsvrouw in categorie D4 met 20-25 jaren dienst, gehuwd en geen kinderen ten laste heeft +/- 2000€ netto per maand.
Die poetsvrouw mag eens proberen om hetzelfde loon te krijgen in de privesector volgens dezelfde tijdsindeling, dus geen nachtpost.
Dat maakt ge mij niet wijs.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:03   #302
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het antwoord werd gegeven en dat moet voldoende zijn. De details doen hier niet ter zake.
Nee, er werd geen antwoord gegeven. Er werd wèl krampachtig rond de pot gedraaid. De reden daarvoor is wel duidelijk, me dunkt...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:03   #303
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over bevorderingen (A, B, C, D, E categorie), enkel de wettelijke stijging in lonen binnen een bepaald categorie. Men begint bv in C1 en na x jaren dienst zit men in C3. Al naargelang de sector moet je dat loon maar eens trachten te behalen in de prive sector.
Blijf je in de privé sector ook de laatste 20 jaar bij dezelfde 100%- brutowedde hangen zoals bij "de ambtenarij" ?

Welke terplaatse trappelende job doet men dan in de privé ?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:04   #304
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De waarheid in het midden...is dat de prive sector niet altijd staat te springen om gewezen ambtenaren in dienst te nemen.
Ze zullen moeten of wil je er weer wat doppers en bruggepensioneerden van 50 bij. Maar ik heb ook gelezen dat de top ambtenaren, hun ambtenaren eerst gaan evalueren.
Ik vermoed dus dat de besparing miniem gaat zijn.
Want over de evaluatie van die top ambtenaren, staat nergens iets in het bewuste artikel.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:04   #305
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En omgekeerd ook...
Oei, als ik dat allemaal nog moet uitleggen... best informeer je jezelf.

Ik dacht dat je het over het loon tov verantwoordelijkheid had ?

Ik had nog iets ( ... ) toegevoegd, wslk heb je het niet gezien:
Ja, jij had eerst het onderscheid gemaakt tussen Belgocontrol en defensie
Maak niet zoveel uit, je haalt een voorbeeld aan waar je waarschijnlijk mee vertrouwt bent.
Ik ga ook niet zeggen dat alle ambtenaren voddeventen zijn, he. Ik ken er ook die hun job met veel motivatie ter harte nemen. Het systeem van de ambtenarij, dat is het probleem. En zolang men dat probleem niet aanpakt, zal het loon van de ambtenarij altijd een probleem blijven. Gewoon zuiver in een kosten/baten analyse...
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:06   #306
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijf je in de privé sector ook de laatste 20 jaar bij dezelfde 100%- brutowedde hangen zoals bij "de ambtenarij" ?

Mijn vader en schoonvader zitten beiden al meer als 10 jaar boven in hun loonschaal (ja de prive heeft dat ook weet u) en krijgen enkel de index.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:06   #307
subocaj

Standaard

Citaat:

Het steeds groter wordende leger uitzendkrachten doen die job.
Oud 7 november 2011, 13:06   #308
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Genoeg gezeverd, de waarheid staat in De Standaard vandaag :

Citaat:
Het rekruteringsbureau Hudson berekende voor Voka dat de lonen van de Vlaamse ambtenaren enkele honderden euro's boven die van de privésector liggen.

Voka had zijn tegenstander slecht ingeschat: de Vlaamse overheid heeft een sterke cel Beloningsbeleid. Die maakt met argumenten brandhout van de berekeningen.

Hudson vergelijkt reële lonen van de privésector met geschatte lonen van de Vlaamse overheid. Meerdere salarisschalen werden te hoog ingeschat; die voor directiesecretarissen lag 14 procent te hoog. Ook de salarissen van midden- en topkader werden te hoog ingeschat.

Hudson hield verder alleen rekening met vastbenoemde ambtenaren terwijl 37 procent van het personeel van de Vlaamse overheid niet vast benoemd is en 5 �* 20 procent minder verdient.

Hudson vergelijkt de lonen van een groot publiek bedrijf niet met die van grote privébedrijven, maar met een steekproef die vooral kmo's bevat, zo luidt het nog.

Minister Geert Bourgeois veegt de Voka-cijfers daarmee van de tafel en houdt het bij de conclusies van een eerdere studie van de Vlerick Management School. De lonen van de Vlaamse overheid liggen volgens die studie voor gewone bedienden net onder die van de privésector; hoger in de hiërarchie loopt de achterstand op tot 300 �* 400 euro bruto per maand.

Zoals te verwachten was voor iemand die een beetje economisch is geschoold : lager risico => lagere return.

Laatst gewijzigd door nihao : 7 november 2011 om 13:07.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:13   #309
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Laten we een simpel vb nemen met een locaal bestuur, dat je zelf maar moet opzoeken.
Een poetsvrouw in categorie D4 met 20-25 jaren dienst, gehuwd en geen kinderen ten laste heeft +/- 2000€ netto per maand.
Die poetsvrouw mag eens proberen om hetzelfde loon te krijgen in de privesector volgens dezelfde tijdsindeling, dus geen nachtpost.
Is dat dan toevallig geen ploegbaas?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:21   #310
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Is dat dan toevallig geen ploegbaas?
Ik haal hier enkel een fictief voorbeeld aan, maar het is juist dat sommige overheden ploegbazen aanwerven in niveau D4-D5 en andere overheden in niveau C1-C3.
Oud 7 november 2011, 13:23   #311
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoek het zelf eens op en reken het hier eens netto uit, ik kan die "poetsvrouw D4" echter niet vinden, of is het de poetsvrouw-ploegbaas D4 die zelf niet poetst, maar alles andere regelt/controleert voor al die "poetsvrouwen en personeel" in de weddeschalen eronder ? :
E 1-2-3 Werkman, werkvrouw,keukenhulp
D 1-2-3 Administratief en technisch assistent(e)
Bejaardenhelpster zonder diploma
Bibliotheekbediende
Hulpkok(kin)

Citaat:
http://www.acv-lrb-gent.be/PDF/Wedde...ddeschalen.pdf

ACV Openbare dienst
Weddenschalen
Lokale en Regionale Besturen
vanaf 01/10/2008

page 12

Algemeen

Bibliotheekbediende
Hulpkok(kin)
D4 Ploegbaas

C 1-2 Kinderverzorgster
Verzorgende functies met diploma
C 1-2-3 Administratief en technisch medewerker
Bibliotheekassistent(e)
Kok(kin)
Verpleegassistent(e)
C 3-4 Gebrevetteerd verpleegkundige
C 4-5 Administratief en technisch
hoofdmedewerker
Chef kok

B 1-2-3 Deskundige (vb. maatschappelijk
werker)
Assistent-dienstleider in bibliotheek
Bibliothecaris in deeltijdse POB
B 4-5 Hoofddeskundige
Dienstleider bibliotheek
Hoofdverpleegkundige zonder
functietoeslag

BV 1-2-3 Gegradueerd verpleegkundige
Paramedisch personeel
BV 5 Hoofdverpleegkundige met
functietoeslag

page 5

A. Indeling van personeel in niveaus:

Al het personeel van de gemeenten, steden, OCMW’s en provinciebesturen is ingedeeld in 5 niveaus : niveau A, B, C, D en E.

Voor wervingen in het niveau E worden geen diplomavoorwaarden gesteld. Voor wervingen in het niveau D kunnen besturen zelf beslissen of ze een getuigschrift van 3 jaar secundair onderwijs vragen. Zoniet kunnen ook kandidaten zonder diploma in het niveau D binnenkomen.

Voor wervingen in het niveau C wordt het diploma hoger secundair onderwijs gevraagd.

Voor wervingen in het niveau B zijn bachelors en de vroegere A1-diploma’s vereist.

Voor wervingen in het niveau A geldt als diplomavoorwaarden dat je in het bezit moet zijn van een universitair of ermee gelijkgesteld diploma.

page 6

B. De weddenschalen per niveau:
Weddenschalen bij LRB – oktober 2008

Elk niveau bevat verschillende weddenschalen. Je vindt ze in deze brochure.
Aan elke graad zijn meestal 3 weddenschalen gekoppeld :
E1-E2-E3
D1-D2-D3
C1-C2-C3
B1-B2-B3
A1a-A2a-A3a.

Je loopt van de lagere weddenschaal naar de hogere door op basis van anciënniteit, (vorming) en evaluatie. Dit noemt men ―de functionele loopbaan‖.

Weddenschalen bij LRB – oktober 2008

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2011 om 13:31.
Oud 7 november 2011, 13:30   #312
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Zoek het zelf eens op en reken het hier eens netto uit, ik kan die "poetsvrouw D4" echter niet vinden, of is het de poetsvrouw-ploegbaas D4 die zelf niet poetst, maar alles andere regelt/controleert voor al die "poetsvrouwen en personeel" in de weddeschalen eronder ? :
Bibliotheekbediende
Hulpkok(kin)
Voor provincie- en locale besturen geld enkel het rechtspositioneringbesluit.
In dit document word geen onderscheid gemaakt zoals u aangeeft.
Het zijn de overheden die vrij zijn om een poetsvrouw aan te werven in niveau E of D, al dan niet met diplomavereisten.
Oud 7 november 2011, 13:36   #313
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor provincie- en locale besturen geld enkel het rechtspositioneringbesluit.
In dit document word geen onderscheid gemaakt zoals u aangeeft.
Het zijn de overheden die vrij zijn om een poetsvrouw aan te werven in niveau E of D, al dan niet met diplomavereisten.
En waarom zeg je nu iets wat ik net zelf gelezen heb, en ontwijk je mijn vraag ?

Ik vraag je nu de bron van die poetsvrouw D4, je kunt die blijkbaar niet geven. Dat was toch je claim dat die ~ 2000 € netto verdient, of x-meer bruto.

Ik heb nochtans een bron gevonden waar D4 ploegbaas is.
Dus iemand die zich na xx-zoveel jaren opgewerkt heeft tot ploegbaas.

De weddeschaal D4 maar wel PLOEGBAAS kan je in mijn post/link terugvinden.

Citaat:
Voor wervingen in het niveau E worden geen diplomavoorwaarden gesteld. Voor wervingen in het niveau D kunnen besturen zelf beslissen of ze een getuigschrift van 3 jaar secundair onderwijs vragen. Zoniet kunnen ook kandidaten zonder diploma in het niveau D binnenkomen.
Poetst die baas dan nog zelf ?

Kun je het niet ?

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2011 om 13:39.
Oud 7 november 2011, 13:37   #314
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik haal hier enkel een fictief voorbeeld aan, maar het is juist dat sommige overheden ploegbazen aanwerven in niveau D4-D5 en andere overheden in niveau C1-C3.
Beste meneer de dwarsmarkering afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, art 76.3,

Nu nog je astronomische vergissing tussen netto en bruto toegeven ....

mvg
Knapzak voor arbeider

post scrotum: ik ben ambtenaar met pensioen; ge moet een oude aap geen muilen leren trekken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 7 november 2011 om 13:38.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:52   #315
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
En waarom zeg je nu iets wat ik net zelf gelezen heb, en ontwijk je mijn vraag ?

Ik vraag je nu de bron van die poetsvrouw D4, je kunt die blijkbaar niet geven. Dat was toch je claim dat die ~ 2000 € netto verdient, of x-meer bruto.

Ik heb nochtans een bron gevonden waar D4 ploegbaas is.
Dus iemand die zich na xx-zoveel jaren opgewerkt heeft tot ploegbaas.

De weddeschaal D4 maar wel PLOEGBAAS kan je in mijn post/link terugvinden.

Poetst die baas dan nog zelf ?

Kun je het niet ?
Een tijd terug zag ik vacatures van een locale overheid voor een werleider en een ploegbaas.
De werfleider werd aangenomen in niveau C1-C3
De ploegbaas werd aangeworven in niveau D4-D5
De studievereiste waren hetzelfde.
Hier krijg je dan het merkwaardige dat de beginnende ploegbaas meer verdient dan de beginnende werfleider.

Daarmee wil ik zeggen dat locale overheden tot een zekere hoogte de niveau's zelf kunnen toekennen.
Ik ken ook de voorbeelden van locale overheden waar medewerkers worden aangeworven in E1-E4 of D1-D4 en ploegbazen in C1-C4.
Oud 7 november 2011, 14:00   #316
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn vader en schoonvader zitten beiden al meer als 10 jaar boven in hun loonschaal (ja de prive heeft dat ook weet u) en krijgen enkel de index.
OK.

Bvb bij het leger: een ~ 2 % bruto tweejaarlijkse weddevehoging in dezelfde loonschaal* zit er dan nog in, maar die stopt bij xx-dienstjaren, en daarna blijft idd nog enkel nog de afgevlakte gezondheidsindex.
Voor bepaalde graden kan dat zeker meer als de 10 laatste jaren voor hun wettelijk pensioen zijn.

De afgevlakte gezondheidsindex lijkt niet meer zo te stijgen, die ´kruimels´ zullen mss voor lente 2012 zijn:
http://cdvupensioenen.fgov.be/indexation/

*buiten die "kleine minderheid" gerekend die door te slagen in promotie-examens naar het eerstvolgend hoger kader bevorderd worden.
(of ze daar gelukkiger zijn met wat meer geld is een andere discussie )

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2011 om 14:01.
Oud 7 november 2011, 14:02   #317
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tijd terug zag ik vacatures van een locale overheid voor een werleider en een ploegbaas.
De werfleider werd aangenomen in niveau C1-C3
De ploegbaas werd aangeworven in niveau D4-D5
De studievereiste waren hetzelfde.
En de taakomschrijvingen? Waren die ook dezelfde? Of heb je dat er nog niet bij gefantaseerd?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 7 november 2011, 14:02   #318
subocaj

Standaard

Schoof je verdient zo onderhand een kus van de juffrouw en een bank vooruit.
Jammer dat ik hetero ben.
Daartegenover staat dat ik een groot liefhebber ben van muilen trekkende oude apen.
Oud 7 november 2011, 14:07   #319
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
En de taakomschrijvingen? Waren die ook dezelfde? Of heb je dat er nog niet bij gefantaseerd?
Die locale overheid heeft die vacatures gefantaseerd volgens uw woorden.
Normaal gezien is er wel een onderscheid in taken tussen bloegbazen en werfleiders
Oud 7 november 2011, 14:09   #320
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die locale overheid heeft die vacatures gefantaseerd volgens uw woorden.
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde... Denk er nog even over na.

Citaat:
Normaal gezien is er wel een onderscheid in taken tussen bloegbazen en werfleiders
En is het dan ook niet normaal dat er een verschil in niveau en verloning is tussen "bloegbazen" en werfleiders? Wat denk je?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be