Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2012, 09:34   #301
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smosty Bekijk bericht
Bij definitie lijdt alle kweekvlees dat door het vegetarisme van verwekking, kweek, slacht en consumptie gespaard wordt, niet meer, en dat gaat bij ons naar de 10% van de vleeskweek toe.
Dus "van verwekking gespaard" worden is goed? Pleit jij nu voor het laten uitsterven van alle diersoorten?

Want zo geredeneert is het compleet verwijderen van alle leven op aarde dus goed, want het betekent minder lijden...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 09:41   #302
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dus "van verwekking gespaard" worden is goed? Pleit jij nu voor het laten uitsterven van alle diersoorten?

Want zo geredeneert is het compleet verwijderen van alle leven op aarde dus goed, want het betekent minder lijden...
Jonge jonge op die manier valt niet te argumenteren, (maar dat doe jij nu eenmaal zo) je schiet door naar absurde veralgemening

Het kweekvlees moet weg, dieren kan je verder houden voor ons en hun plezier, niet om ze te exploiteren en consumeren. En de bestaande wild-diversiteit respecteren. Dat is een ethische luxe die in allerlei opzichten gewenst is en die helemaal valt te verantwoorden

Laatst gewijzigd door smosty : 16 mei 2012 om 09:42.
smosty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 09:47   #303
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen jaïnist, ik bezit de wijsheid mij neer te leggen bij het onvermijdelijke
Waarom er dan überhaupt iets aan doen? Wees consequent of doe het gewoon niet.

Dat is in ieder geval hoe ik het zie.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 09:49   #304
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Deepeco spreekt over veganisme niet over vegetariers.
Perfect vegetarier zijn, zonder extra vitaminen te slikken? Daar zijn toch al heel wat studies die dat tegen spreken.
Naja, ik ken in ieder geval vegetariërs die gewoon erg gezond zijn, ik weet niet of die vitamine slikken, maar ook al slikken ze die. Wat is het punt?

En wat deepeco allemaal bedoeld, boeit mij niet zoveel eerlijk gezegd.
Oud 16 mei 2012, 09:55   #305
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het kweekvlees moet weg, dieren kan je verder houden voor ons en hun plezier, niet om ze te exploiteren en consumeren. En de bestaande wild-diversiteit respecteren. Dat is een ethische luxe die in allerlei opzichten gewenst is en die helemaal valt te verantwoorden
Je kan dat best een "ethische luxe" noemen en "te verantwoorden" noemen. Prima, maar daar gaat het hier niet om. Waar het om gaat is dat volgens een stuk dat een paar posts eerder hier aangehaald is uit "minder lijden is goed" automatisch "vegetarisme is goed" volgt. Ik volg dat dus niet.

Als je iets doet met een bepaald objectief doel, dan mag ik toch wel vragen dat je aantoont dat je doel ook gediend is met wat je doet.
Als je beweert vegetariër te zijn om dat je minder dierenleed wil in de wereld, dan heb je volgens mij een probleem, want je zorgt niet voor minder dierenleed in de wereld. Tenzij je dieren die niet geboren worden mee rekend. Maar als je dat doet, dan is een diersoort laten uitsterven dus ook goed...

Dat je uit persoonlijke overtuiging vegetariër bent is iets waar ik geen probleem mee heb. Maar kom niet af met pogingen om je persoonlijke voorkeuren een objectief sausje te geven.

Overigens "de bestaande wild-diversiteit" respecteren, wil dat zeggen dat dierenleed ok is als het door andere dieren veroorzaakt wordt?
... repeat ...
Oud 16 mei 2012, 09:57   #306
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Naja, ik ken in ieder geval vegetariërs die gewoon erg gezond zijn, ik weet niet of die vitamine slikken, maar ook al slikken ze die.
Vegetariërs zijn doorgaans jong, waaren meestal geen vegetariër in hun kindertijd, en zijn ook vaker vrouw dan man. Ze gaan ook bewuster met voedsel om. Dat ze dus gezonder zijn is eigenlijk helemaal niet verbazingwekkend, maar heeft weinig met vegetarisme an sich te maken.
... repeat ...
Oud 16 mei 2012, 10:04   #307
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Vegetariërs zijn doorgaans jong, waaren meestal geen vegetariër in hun kindertijd, en zijn ook vaker vrouw dan man. Ze gaan ook bewuster met voedsel om. Dat ze dus gezonder zijn is eigenlijk helemaal niet verbazingwekkend, maar heeft weinig met vegetarisme an sich te maken.
Ja maar ik reageerde op iemand die zei dat vegetariërs vaak ongezond zijn, het was dus meer een soort constatering.
Oud 16 mei 2012, 10:08   #308
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom er dan überhaupt iets aan doen? Wees consequent of doe het gewoon niet.

Dat is in ieder geval hoe ik het zie.
De wereld is niet zwart-wit. U mist de grijstinten. Ik koop consequent eieren van vrije uitloopkippen, ook al zijn die dubbel zo duur als batterij-eieren. Maar ik eet wel degelijk eieren. Lijden vrije-uitloop kippen? Waarschijnlijk, maar gij en ik lijden ook.

Hetzelfde geldt voor vlees. Als het haalbaar was dan schoot ik mijn eigen wild, maarja daar zijn ook grenzen aan. Waar ik wel op probeer te letten is 150g vlees per persoon te kopen, waar ik vroeger makkelijk voor de 400g ging. Dat is een reductie van 60% in vleesconsumptie.

Nu kan u zeggen dat het nog altijd 150g is, maar lees de holebi en abortusdiscussies hier en u zult zien dat ik mij niet de les laat spellen door fundamentalisten van linker of rechterzijde. Als u vegetariër wil zijn, ga uw gang. Maar ik hou van een lekkere biefstuk en daar gaat u niets aan veranderen. Wat u wel kan veranderen is mijn blik op de ecologische voetafdruk, waar ik tegenwoordig wel degelijk rekening mee houd.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 10:12   #309
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
De wereld is niet zwart-wit. U mist de grijstinten. Ik koop consequent eieren van vrije uitloopkippen, ook al zijn die dubbel zo duur als batterij-eieren. Maar ik eet wel degelijk eieren. Lijden vrije-uitloop kippen? Waarschijnlijk, maar gij en ik lijden ook.

Hetzelfde geldt voor vlees. Als het haalbaar was dan schoot ik mijn eigen wild, maarja daar zijn ook grenzen aan. Waar ik wel op probeer te letten is 150g vlees per persoon te kopen, waar ik vroeger makkelijk voor de 400g ging. Dat is een reductie van 60% in vleesconsumptie.

Nu kan u zeggen dat het nog altijd 150g is, maar lees de holebi en abortusdiscussies hier en u zult zien dat ik mij niet de les laat spellen door fundamentalisten van linker of rechterzijde. Als u vegetariër wil zijn, ga uw gang. Maar ik hou van een lekkere biefstuk en daar gaat u niets aan veranderen. Wat u wel kan veranderen is mijn blik op de ecologische voetafdruk, waar ik tegenwoordig wel degelijk rekening mee houd.
Ik vind gewoon dat je consequent moet zijn, of je moet het gewoon niet doen. En aangezien het onmogelijk is om consequent een soort moraal-ridder te zijn, blijf ik gewoon lekker vlees eten.

Veganisten bijvoorbeeld denken vaak dat ze moraal superieur zijn, maar vergeten hoeveel diertjes zij doden wanneer ze ook maar een stap buiten zetten. En vergeten dat zij net zo de milieu verneuken als ieder ander mens.

Dat betekent niet dat er iets mis is met vegetariërs of veganisten hoor, maar ze moeten niet gaan beweren dat ze moreel beter zijn dan andere. Want dat is gewoon onjuist.
Oud 16 mei 2012, 10:13   #310
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naja, ik ken in ieder geval vegetariërs die gewoon erg gezond zijn, ik weet niet of die vitamine slikken, maar ook al slikken ze die. Wat is het punt?

En wat deepeco allemaal bedoeld, boeit mij niet zoveel eerlijk gezegd.
Waarom zit je hier dan te reageren als het u niet kan boeien. Tenslotte gaat het nog altijd over hetgeen Deepeco heeft gestart.

Omdat vegetariers en veganisten altijd beweren dat het gezond is en normaal dat we geen vlees zouden eten. Awel als dat zo normaal is waarom moeten we dan supplementen slikken?
Dat wil toch zeggen dat er iets niet inorde is met die wijze van leven.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 10:14   #311
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar ik reageerde op iemand die zei dat vegetariërs vaak ongezond zijn, het was dus meer een soort constatering.
Neen dat deed je niet, ik heb helemaal niet gezegd dat ze ongezond zijn.
Het enige wat je doet is je eigen proberen gelijk te geven door woorden van andere te verdraaien.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 10:15   #312
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Waarom zit je hier dan te reageren als het u niet kan boeien. Tenslotte gaat het nog altijd over hetgeen Deepeco heeft gestart.

Omdat vegetariers en veganisten altijd beweren dat het gezond is en normaal dat we geen vlees zouden eten. Awel als dat zo normaal is waarom moeten we dan supplementen slikken?
Dat wil toch zeggen dat er iets niet inorde is met die wijze van leven.
Deepeco post niet meer, toch?

En je hebt een punt.
Oud 16 mei 2012, 11:08   #313
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Mensen zijn omnivoren, geen herbivoren. En uiteraard discrimineren we wanneer we wel diersoort 1 en niet diersoort 2 eten. Net zoals elk roofdier dat doet.

Ik zie het probleem niet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 11:13   #314
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Wat u wel kan veranderen is mijn blik op de ecologische voetafdruk, waar ik tegenwoordig wel degelijk rekening mee houd.
Ik betwijfel sterk of er wel een degelijke manier bestaat om een ecologische voetafdruk te bepalen. Het aantal parameters in een dergelijke berekening is verschrikkelijk hoog.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 16 mei 2012, 11:15   #315
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Mensen zijn omnivoren, geen herbivoren. En uiteraard discrimineren we wanneer we wel diersoort 1 en niet diersoort 2 eten. Net zoals elk roofdier dat doet.

Ik zie het probleem niet.
Niet iedereen discrimineert qua diersoorten hoor.
Oud 16 mei 2012, 11:24   #316
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Hierzie.
Direct 500 redenen om pro 'soortisme' en contra veganisme te zijn:

Eenmaal de prijzenpot is voldoende hoor.
Schenk hem aan de slagersvakbond.
Oud 16 mei 2012, 11:26   #317
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet iedereen discrimineert qua diersoorten hoor.
Best mogelijk. Maar Jan Modaal zal toch eerder geneigd zijn om een lekkere biefstuk op te smikkelen dan om op een gefrituurde spinnekop te knabbelen.
Oud 16 mei 2012, 11:26   #318
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hierzie.
Direct 500 redenen om pro 'soortisme' en contra veganisme te zijn:

Eenmaal de prijzenpot is voldoende hoor.
Schenk hem aan de slagersvakbond.
Oud 16 mei 2012, 11:33   #319
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Best mogelijk. Maar Jan Modaal zal toch eerder geneigd zijn om een lekkere biefstuk op te smikkelen dan om op een gefrituurde spinnekop te knabbelen.
In Nederland/Belgie inderdaad wel, maar wanneer ik op vakantie ga, pas ik mij aan aan het eten daar.
Oud 16 mei 2012, 11:33   #320
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vind gewoon dat je consequent moet zijn, of je moet het gewoon niet doen. En aangezien het onmogelijk is om consequent een soort moraal-ridder te zijn, blijf ik gewoon lekker vlees eten.

Veganisten bijvoorbeeld denken vaak dat ze moraal superieur zijn, maar vergeten hoeveel diertjes zij doden wanneer ze ook maar een stap buiten zetten. En vergeten dat zij net zo de milieu verneuken als ieder ander mens.

Dat betekent niet dat er iets mis is met vegetariërs of veganisten hoor, maar ze moeten niet gaan beweren dat ze moreel beter zijn dan andere. Want dat is gewoon onjuist.
Zoals ik zei, de wereld is niet zwart-wit. Ik kan een tandje bijsteken door mijn vleesconsumptie te reduceren, maar ik ga mij niet de geneugten van een goeie biefstuk ontzeggen. Dat is imho consequent, proberen een evenwicht te vinden in deze grijsschaal.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be