Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2012, 21:38   #301
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Voor mij heeft dat gebrek aan politieke assertiviteit (en aan taalassertiviteit) geen ene bal te maken met het feit dat het Frans als tweede taal een verplichte leerstof is in uw scholen.
Het ene is een instrument om het andere te bestendigen.
Oud 5 februari 2012, 21:43   #302
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Maar van Belgische Franstaligen mag men inderdaad wél verwachten dat ze de grootste taal van het land meester zijn.
a) De grootste taal van Belgie is het Frans. Verreweg de meeste sprekers. En dat worden er snel meer. Zie de Belgische demografie.
b) Waarom moet ik verwachten dat een Franstalige Nederlands leert? Ik heb een schromelijk gebrek aan dergelijke naieve gedachtes.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 21:58   #303
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
a) De grootste taal van Belgie is het Frans. Verreweg de meeste sprekers. En dat worden er snel meer. Zie de Belgische demografie.
Je koopt in Gent of Antwerpen of Brussel niet veel voor het armetierige feit dat men op madagascar of haiti of andere marginale staatjes ook frans spreekt. Als leuke individu die zich omhoog wil werken door de piramide van Maslow, een fatsoenlijke baan wil hebben en dergelijke is Nederlands wel degelijk een essentieel onderdeel. Sterker nog, de levensverwachting in Franstalig België is lager dan in Nederlandstalig Belgie, dus ook op dat vlak lijkt me dit een promotie. Om nog maar te zwijgen van levensgeluk, welzijn.

U denkt toch niet dat een franstalige Belg in armoede gaat zitten wegkwijnen ter meerdere eer en glorie van het grote Franstalige imperium?

Citaat:
b) Waarom moet ik verwachten dat een Franstalige Nederlands leert? Ik heb een schromelijk gebrek aan dergelijke naieve gedachtes.
U hoeft niets te verwachten. Its the economy.

Daarnaast heeft u natuurlijk wel gelijk als u zegt dat de Nederlandstalige Belg wat meer assertiviteit ten toon mag spreiden. Kwestie van zelfrespect.

Overigens, sinds ik kennis heb gemaakt met Franstalige Belgen krijg ik geen woord Frans meer uit mijn strot. Vraagt iemand me de weg, dan doet ie dat maar in het Nederland, Duits of Engels. Zo draag ik mijn steentje bij aan het afbouwen van het glorieuze franstalige superioriteitsgevoel. 50 jaar geleden was frans nog wel wat. Tegenwoordig niet meer dan een handig buitenlands taaltje om te kennen. Als je tenminste moeite wilt doen. Handig, als je wilt weten wat die gast die je gaat beroven in Brussel tegen je zegt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 22:06   #304
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is van uwentwege wishful thinking en bovendien dik gelogen. Je weet pertinent goed dat dit niet waar is. Waarom doe je dit toch? Wanneer ik jouw discours erop nalees dan krijg ik toch de indruk dat jij een ingehuurde propagandamachientje bent van de Belgische francofonie. Je spreekt er overigens voortdurend met loftuitingen over. Ettelijken op dit forum bweren dat dit anders is, dat je een zogezegde "waarschuwende" stem bent. Maar ik geloof er niet zo gek veel van.
Oud 5 februari 2012, 22:16   #305
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Uitgerekend dat heb ik niet gezegd. Misschien best mijn bericht nog eens herlezen?
Neen, ik wist en weet dat u dat niet hebt gezegd ; ik zeg het omdat het hier al diverse keren al dan niet onderhuids werd gesuggereerd. Bij herlezen van mijn bericht kan ik mij echter inbeelden dat het voor u anders overkomt ; mijn excuses daarvoor.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 22:18   #306
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het ene is een instrument om het andere te bestendigen.
En wie gebruikt dat instrument om het te bestendigen ?
Oud 5 februari 2012, 22:19   #307
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
a) De grootste taal van Belgie is het Frans. .....
Bon, dan zal ik hier al mijn gegevens inzake België en de Belgische demografie moeten aanpassen.
Oud 5 februari 2012, 22:22   #308
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar van iemand uit uw omgeving verwacht niemand dat....
Neen, dat verwacht men inderdaad niet van een Franse. In die mate zelfs dat men zich soms een hoedje schrikt en/of meteen zelf naar het Frans overschakelt....
Oud 5 februari 2012, 22:27   #309
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat verwacht men inderdaad niet van een Franse. In die mate zelfs dat men zich soms een hoedje schrikt en/of meteen zelf naar het Frans overschakelt....
Vrees niet, ik ken diverse Fransen hier die Nederlands spreken evenals diverse Nederlanders in Frankrijk die Frans spreken.

Wetende dat het kan (ook genetisch) maakt de Franstalige Belgen zo'n interessant studie-object.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 22:40   #310
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie gebruikt dat instrument om het te bestendigen ?
Het franco-Belgisch establishment heeft het met geweld, repressie en de steun van vijandige buitenlandse troepen geïntroduceerd en tot staatsideologie gemaakt.

Nu dat establishment tanende is, probeert het Vlaamse sub-establishment die onderworpenheid nog wat te rekken. Ik zeg hier al jaren niets anders.

Welnu, het is tijd om een eind te maken aan dat signum dat het verplichte onderwijs van Frans als tweede taal in Vlaanderen is.
Oud 5 februari 2012, 22:43   #311
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welnu, het is tijd om een eind te maken aan dat signum dat het verplichte onderwijs van Frans als tweede taal in Vlaanderen is.
En door welke taal wil je dat dan vervangen?.
Het Engels of het Duits?..

Jeff

Laatst gewijzigd door Pinda : 5 februari 2012 om 22:44.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 22:48   #312
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
En door welke taal wil je dat dan vervangen?.
Het Engels of het Duits?..

Jeff
Engels natuurlijk.
Oud 6 februari 2012, 00:05   #313
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vrees niet, ik ken diverse Fransen hier die Nederlands spreken evenals diverse Nederlanders in Frankrijk die Frans spreken.

Wetende dat het kan (ook genetisch) maakt de Franstalige Belgen zo'n interessant studie-object.
Ik ken hier zelf een Nederlandse mevrouw die zo goed als accentloos Frans praat. Zij is gehuwd met één van mijn landgenoten, en ze heeft pas de Franse taal geleerd toen ze zowat vijftien jaar geleden in Frankrijk is komen wonen en werken. Zij is overigens één van de zéér weinige mensen in mijn ruimere omgeving die weet dat ik het Nederlands beheers (nou ja, voor zover men dat "beheersen" kan noemen).

Voor wat het "genetische" betreft : ik heb het hier reeds diverse keren gezegd : er is totaal geen reden waarom Franstaligen wat dan ook van "genetische" problemen zouden hebben met het Nederlands. Ik weet niet waar dat verhaaltje vandaan komt, maar het is in elk geval onjuist.

Ik moet u evenwel heel eerlijk bekennen dat ik in het gesproken Nederlands een aantal woorden vermijd die ik zonder probleem kan schrijven en die ik dus ken, maar die om de één of andere reden moeilijk uit de mond te rollen zijn : ons smoeltje staat er niet naar, zeg maar. Met bijvoorbeeld het Engels heb ik dat nochtans helemaal niet. Maar geen erg : ik praat er wel omheen, voor zover men mij daartoe de kans laat, tenminste.
Oud 6 februari 2012, 00:11   #314
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je koopt in Gent of Antwerpen of Brussel niet veel voor het armetierige feit dat men op madagascar of haiti of andere marginale staatjes ook frans spreekt.
Het ging over de Franse taal in Belgie.

Verder mag je net zo minachtend doen als je wil over de francisation d'Afrique. Zelf zou ik het niet echt marginaal noemen als de Franstaligen slagen om bv Congo verder te verfransen (2050 : 150 miljoen inwoners en het tiende land van de wereld).

Citaat:
... Als leuke individu die zich omhoog wil werken door de piramide van Maslow, een fatsoenlijke baan wil hebben en dergelijke is Nederlands wel degelijk een essentieel onderdeel.
Dat hangt er maar helemaal van af waar die leuke individu zich bevindt in Belgie. En wat je een fatsoenlijke baan noemt.

Citaat:
... Sterker nog, de levensverwachting in Franstalig België is lager dan in Nederlandstalig Belgie, dus ook op dat vlak lijkt me dit een promotie.
Voor zover deze cijfers ooit zouden kunnen bestaan.....Wat zijn al die migranten dan dom zeg dat ze masaal kiezen voor de Franstaligheid....

Citaat:
... U denkt toch niet dat een franstalige Belg in armoede gaat zitten wegkwijnen ter meerdere eer en glorie van het grote Franstalige imperium?
Taal is een zwaar Leitmotiv voor Franstaligen. Voor veel Vlamingen niet. Daar staat 'de economie' voorop.

Citaat:
Daarnaast heeft u natuurlijk wel gelijk als u zegt dat de Nederlandstalige Belg wat meer assertiviteit ten toon mag spreiden.
Dat zei ik niet. Ik stelde vast dat de Vlaming iha weinig taal asertiviteit heeft. Of hij daar meer van moet tentoonspreiden moet hij vooral zelf weten.
Het ging om waarom die Vlaming iha weinig taal assertiviteit heeft.

Citaat:

Overigens, sinds ik kennis heb gemaakt met Franstalige Belgen krijg ik geen woord Frans meer uit mijn strot.
Franstalige Belgen zijn generaal gesproken aardiger, geciviliseerder, hipper, opener, volhardender, socialer, en véél mondiger dan Vlamingen.
Maar zo wat? Op mijn politieke stellingname heeft dat verder geen enkele invloed.

Citaat:
50 jaar geleden was frans nog wel wat. Tegenwoordig niet meer dan een handig buitenlands taaltje om te kennen.
Frans is vooral een taal waaraan de Franstaligen en nieuwkomers in Brussel eo zich met grote liefde en enthousiasme laven.
We zullen moeten wachten op de dag dat dat met Nederlands en Nederlandstaligen ook het geval zal zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is van uwentwege wishful thinking en bovendien dik gelogen. Je weet pertinent goed dat dit niet waar is.
De grootste taal van Belgie is het Frans. Verreweg de meeste sprekers.

Wat snap je daar niet aan?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 februari 2012 om 00:14.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 00:20   #315
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is van uwentwege wishful thinking en bovendien dik gelogen. Je weet pertinent goed dat dit niet waar is. Waarom doe je dit toch? Wanneer ik jouw discours erop nalees dan krijg ik toch de indruk dat jij een ingehuurde propagandamachientje bent van de Belgische francofonie. Je spreekt er overigens voortdurend met loftuitingen over. Ettelijken op dit forum bweren dat dit anders is, dat je een zogezegde "waarschuwende" stem bent. Maar ik geloof er niet zo gek veel van.
Hij is een Brusselaar en zoals alle Brusselaars kijkt hij met afgunst naar Parijs. Alles wat de Parijzenaars doen imiteren de Brusselaars een beetje later in het klein. Aangezien ze in Parijs graag laatdunkend doen over die van la province, moet hij zich ook smalend uitdrukken over de provincialen, en zeker over die, die de taal van de lichtstad niet spreken. Frans is de belangrijkste taal, daar bestaat geen twijfel over.
Hij doet me steeds weer denken aan de "pyramide" op het Rogierplein.
Oud 6 februari 2012, 00:33   #316
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het franco-Belgisch establishment heeft het met geweld, repressie en de steun van vijandige buitenlandse troepen geïntroduceerd en tot staatsideologie gemaakt.

Nu dat establishment tanende is, probeert het Vlaamse sub-establishment die onderworpenheid nog wat te rekken. Ik zeg hier al jaren niets anders.

Dus dan suggereert ook u dat de Belgische Franstalige minderheid de Vlamingen het Frans heeft opgelegd als zijnde "het middel waarmee zij de Vlaamse meerderheid onder de duim houdt", nietwaar.

Méér nog, dat gebeurde volgens u met geweld, repressie en de steun van vijandige buitenlandse troepen. Kwestie om geloofwaardig te maken dat de duidelijk in de meerderheid zijnde Vlamingen daartegen geen verweer konden hebben, ongetwijfeld.

En het enkel feit dat de Franse taal niet meer (door de Vlaamse regering) verplicht zou worden als tweede taal in uw onderwijs, zal dat allemaal als bij toverslag veranderen, dus.

Nou moe.

Ik zal maar niet vragen wanneer die vijandige buitenlandse troepen zo ongeveer hun steun hebben ingetrokken aan de onderdrukking van de Vlaamse meerderheid, en derhalve sindsdien ruimte hebben gelaten voor enige Vlaamse politieke assertiviteit, want vermits van die assertiviteit nog steeds niets te merken is, zult u wellicht aanvoeren dat bedoelde vijandige buitenlandse troepen ook nu nog actief zijn.

Sta mij toe dat ik dergelijke verhalen nu niet meteen kan geloven. Later misschien, als ik ooit eens stomdronken zal zijn. Reken daar evenwel niet te veel op, want ik drink nooit alcohol…..

Laatst gewijzigd door Gwylan : 6 februari 2012 om 00:37.
Oud 6 februari 2012, 05:27   #317
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met de taal met de meeste sprekers bedoelt hij dat het Frans de taal is in België die het grootst aantal mensen begrijpen en waarin ze een conversatie kunnen voeren. Jij verwart dit met 'moedertaalsprekers', maar dat is niet wat hij bedoelt. Met andere woorden: wat hij zegt, klopt. Met 'dank' alweer aan de verplichte lessen Frans in het Vlaamse onderwijs.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 06:42   #318
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor wat het "genetische" betreft : ik heb het hier reeds diverse keren gezegd : er is totaal geen reden waarom Franstaligen wat dan ook van "genetische" problemen zouden hebben met het Nederlands. Ik weet niet waar dat verhaaltje vandaan komt, maar het is in elk geval onjuist.
Nee, het betreft hier een diep ingewortelde racistische ingesteldheid die mainstream is in Franstalig België, met de moedermelk meegegeven wordt, en van dezelfde familie is als de gevoelens die men in de 19de eeuw had tegenover mensen en culturen in de koloniën.

Het is uit dat racisme dat België geboren is, en het is dat racisme dat twee eeuwen lang Belgische staatsideologie was. Het leeft nog zeer sterk in Brussel (waar het ontstond en bloeide), en wellicht kan men het alleen maar begrijpen als men er (zoals ik) opgegroeid is.

Het voorbeeldje van de dag:

Vraagt u zich ook wel eens af wat er met het Brusselse beursgebouw gaat gebeuren? LUCKAS VANDER TAELEN begrijpt niet waarom de Vlerick Management School het gebouw niet mag huren.
Oud 6 februari 2012, 06:51   #319
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Hij is een Brusselaar en zoals alle Brusselaars kijkt hij met afgunst naar Parijs. Alles wat de Parijzenaars doen imiteren de Brusselaars een beetje later in het klein. Aangezien ze in Parijs graag laatdunkend doen over die van la province, moet hij zich ook smalend uitdrukken over de provincialen, en zeker over die, die de taal van de lichtstad niet spreken. Frans is de belangrijkste taal, daar bestaat geen twijfel over.
Hij doet me steeds weer denken aan de "pyramide" op het Rogierplein.
Eberhardt formuleert de dingen vaak nogal provocatief, maar hij is fundamenteel een voorstander van meer Vlaamse assertiviteit. Zijn negatieve toon komt voort uit ontgoocheling omwille van de zelfvernederende en zelfvernietigende houding van de doorsnee-Vlaming.

Ik kan, als iemand die geboren en getogen is in Brussel en de Rand, die ontgoocheling helemaal begrijpen. Ik begrijp zelfs de houding van hoofdstedelingen die uiteindelijk uit walging en wanhoop over de Vlaamse flagellantenmentaliteit de kant van de sterkste zouden kiezen. Alleen denk ik niet dat laatdunkend doen de manier is om verandering bij de Vlamingen teweeg te brengen. Want die laatdunkendheid bevestigt de doorsnee Vlaming alleen maar in zijn koppige, inefficiënte verzet tegen het racisme dat hij al twee eeuwen ondergaat.
Oud 6 februari 2012, 07:13   #320
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus dan suggereert ook u dat de Belgische Franstalige minderheid de Vlamingen het Frans heeft opgelegd als zijnde "het middel waarmee zij de Vlaamse meerderheid onder de duim houdt", nietwaar.
Ja, dat zeg ik toch al de hele tijd?

Citaat:
Méér nog, dat gebeurde volgens u met geweld, repressie en de steun van vijandige buitenlandse troepen. Kwestie om geloofwaardig te maken dat de duidelijk in de meerderheid zijnde Vlamingen daartegen geen verweer konden hebben, ongetwijfeld.
In 1830 was Vlaanderen leeggezogen en murw geslagen na vier eeuwen van het meest groffe geweld en bezettingen, ondermeer door uw erg agressieve vaderland. In plaats van vanuit de hoogte te doen, kan u misschien best eens een goed boek lezen over die geschiedenis. Als u zover bent, wil ik best een paar tips geven.

En ja, de eerste 10 tot 20 jaar heeft het Belgisch bewind hier een gewelddadige repressie tegen het Nederlands en de Vlaamsgezinden gevoerd. En ja, dat was met de steun van (ongeregelde) Franse troepen, die jaren na de staatsgreep van 1830 nog mensen uit hun huizen gesleurd hebben in Antwerpen, Gent etc. omdat ze zich niet wensten neer te leggen bij de racistische rompstaat België. Ook daarover wil ik u een paar lectuurtips geven, als u de tijd daartoe rijp acht.

Citaat:
En het enkel feit dat de Franse taal niet meer (door de Vlaamse regering) verplicht zou worden als tweede taal in uw onderwijs, zal dat allemaal als bij toverslag veranderen, dus.

Nou moe.
De verplichting om Frans als tweede taal te leren is een restant van de voorbije twee eeuwen racistische onderdrukking door de Belgische staat. Het is een symbool. Daarom, en ook omdat het helemaal niet meer beantwoordt aan de (economische) realiteit, moet dat symbool verdwijnen.

Dat zal enorm veel duidelijk maken.

Er zal dus niets bij toverslag veranderen, het zou het eindpunt van een lange strijd zijn. De dag dat de Vlaamse regering beslist om het verplichte Frans tweede taal uit de scholen te bannen, zal dat het zichtbare bewijs zijn dat Vlaanderen zich bevrijd heeft van zijn onderwerping aan het franco-Belgisch establishment. Meer niet.

Maar we zijn duidelijk zover nog niet, zoals u kan vaststellen.

Citaat:
Ik zal maar niet vragen wanneer die vijandige buitenlandse troepen zo ongeveer hun steun hebben ingetrokken aan de onderdrukking van de Vlaamse meerderheid, en derhalve sindsdien ruimte hebben gelaten voor enige Vlaamse politieke assertiviteit, want vermits van die assertiviteit nog steeds niets te merken is, zult u wellicht aanvoeren dat bedoelde vijandige buitenlandse troepen ook nu nog actief zijn.
Nee, die troepen zijn al een tijdje weg, maar de invloed van Parijs is nog altijd zeer dwingend aanwezig in België en Vlaanderen. Tegenwoordig verloopt de kolonialisering via het opkopen van de grootste bedrijven uit de sleutelsectoren van onze economie, mét de actieve steun van het franco-Belgische establishment en zijn Vlaamse accolieten.

Citaat:
Sta mij toe dat ik dergelijke verhalen nu niet meteen kan geloven. Later misschien, als ik ooit eens stomdronken zal zijn. Reken daar evenwel niet te veel op, want ik drink nooit alcohol…..
Uw laatdunkendheid is hier niet op zijn plaats, Gwylan, het gaat hier om ernstige dingen.

Wat - in de marge - wel interessant is waarom u zich als Française met sympathie voor Vlaanderen toch een beetje geroepen blijkt te voelen om de strijd voor de afschaffing van het Frans als verplichte tweede taal in Vlaanderen in twijfel te trekken, ja zelfs een beetje belachelijk te maken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be