![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Banneling
|
![]() Hij (praha) heeft de discussie zeker niet vanaf het begin gevolgd, anders zou hij misschien weten dat het hier gaat over het feit of de doorsnee klant bij AH al dan niet gediend is met hersenloze vodopkopwezens achter de kassa. De burka is dan wel in het straatbeeld verboden in ons land, maar als AH moslim volk wil lokken kunnen ze beter maar ineens burka vrouwen achter hun kassa's zetten. Het is trouwens noch hun perfekte recht. Misschien gaan we dan eindelijk eens wat reaktie ook van de moslims zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Burger
|
![]() Er wordt hier o.a. gezegd dat het ontnemen van iemands 'recht' een hoofddoek te dragen een vorm van onderdrukking is. Iets wat je in de regel door godsdienst, man(niet zo)lief en/of omgeving opgelegd krijgt en waar sancties tegenover kunnen staan noem ik geen 'recht'. Geëmancipeerde vrouwen die een hoofddoek dragen om modieus tegendraads te doen vind ik in deze discussie niet erg relevant, de concrete onderdrukking is te belangrijk daarvoor.
Theorie is interessant, hypotheses ook maar nu even een voorbeeld uit de praktijk: In Turkije werd het dragen van de hoofddoek in scholen of bij het uitoefenen van een openbare functie destijds verboden. Het resultaat was niet dat vrouwen thuis moesten blijven, niet verder mochten studeren, gefrustreerd raakten omdat zij een bepaald recht kwijtgeraakt waren. Het resultaat was dat vrouwen kansen kregen zich tot zelfstandige individuen te ontwikkelen. Het resultaat was dat vrouwen zich gesterkt voelden ook voor andere rechten op te komen en een belangrijke reden hiervoor was dat zij zich gesteund voelden door de wetgever en mannen tot het besef kwamen dat zij hun vrouwen niet konden beschouwen als een bezit waar ze alles mee konden doen. De autoriteit van een gedateerde godsdienst werd er vervangen door de autoriteit van een burgerlijke wetgeving. Het resultaat is o.a. dat vrouwen nu In Istanbul massaal op straat komen tegen het terugschroeven van de abortuswetgeving. Vergelijk de beelden van die betoging met die van andere landen waar de islam de dominante godsdienst is. Natuurlijk was ook de rest van de wetgeving aangepast maar dat verbod op het dragen van een hoofddoek als symbool van onderdrukking door man en godsdienst was een belangrijk element. Wie opkomt voor de rechten van vrouwen en tegelijk het dragen van de hoofddoek in alle omstandigheden en op alle plaatsen wil toelaten begrijpt niet dat het hier niet gaat over een paar assertieve vrouwen en hun recht tegendraads te zijn. Het gaat niet over die enkele vrouwen of meisjes die in Nederlandse centra of elders opgeleid zijn om hier de boel op stelten te zetten (herinner je je Antwerpen?). Het gaat ook niet over de islam: wie hem ooit gelezen heeft weet dat er uiteindelijk enkel staat dat een vrouw zich zedig moet kleden (en zoiets is relatief aan tijd en cultuur, hier betekent het dat een middellange rok bv zéér zedig is). Het gaat niet over de vraag of die vrouwen al dan niet aanstoot geven; Praha heeft gelijk waar die stelt dat dat principe onhoudbaar is. Ook begrijp ik degenen die heel wantrouwig staan tegenover elke vorm van moreel paternalisme, ik ben één van hen. Het gaat hier heel concreet over die grote meerderheid vrouwen die werkelijk onderdrukt zijn. En dan is de maatregel die stelt dat je geen symbool van (je eigen) onderdrukking draagt op school, in een openbare officiële functie of in een functie waar je het publiek bedient één van de maatregelen die op termijn concreet bijdragen tot het verminderen van de graad van die onderdrukking en finaal tot de emancipatie van vrouwen die nu nog dikwijls weinig meer zijn dan een onmondig wezen dat het huishouden doet, voor sex zorgt en kindjes krijgt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vraag is wat nu ? Voorlopig stelt AH blijkbaar geen ( of mindere ) kledingvoorschriften waardoor het perfect kan. Om die achteraf alsnog te gaan invoeren of strenger te maken op basis van 'werknemers die contact hebben met het publiek of een commerciële functie hebben' gaan ze wel een deftige uitleg moeten kunnen verschaffen daar ze zelf het bewijs hebben geleverd dat het perfect kon/werkte. Misschien moet die 'doorsnee' klant dan maar een tijdje massaal wegblijven ? Citaat:
Vermoedelijk moet die n een t zijn ? Neen dat is natuurlijk niet hun volkomen recht daar de wet dat verbiedt. Winkelruimtes stellen zich publiek ter beschikking dus vallen ze onder openbare ruimte en dan is een burka dus verboden. ( pas op : ! hier moet een kleine kanttekening bij : d'r is naar 't schijnt een subtiel verschil tussen een publieke ruimte en een openbare ruimte ) Laatst gewijzigd door praha : 10 juni 2012 om 23:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | ||||
Banneling
|
![]() Je eerste commentaar verschijnt op #153
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik zie hier niet echt een probleem: als AH dit toelaat, wat is dan het probleem?
Zijn er klanten die het niet leuk vinden, dan moeten die maar wegblijven he. ALs er teveel wegblijven of klagen passen ze het automatisch wel aan. Ik reken mij absoluut niet tot de islamliefhebbers, maar ik zal me er zeker niet aan storen dat vrouwen met hoofddoek me bedienen aan de kassa. Zolang ze goed Nederlands spreken en vriendelijk zijn zal ik er zeker niet voor wegblijven! Wat de onderdrukking betreft: in sommige gevallen zal dit inderdaad zo zijn; in andere niet. De vrouwen die met hoofddoek gaan werken zullen zo onderdrukt wel niet zijn, anders zouden ze zeker ook niet mogen gaan werken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is uw opinie. Ik ken meer mensen die er een probleem mee hebben dan mensen die het niet kan schelen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dan wordt de vraag: wie heeft er de meeste vriendjes?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoe hypocriet!
Hoeveel van de werkende hoofddoeken mogen enkel gaan werken als ze zich als lustobject inpakken denk je?
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Welke vrouw gaat de meeste kans hebben toch een beetje te emanciperen: de vrouw die, met hoofddoek, uit werken gaat en daardoor met anderen, en andersgezinden, in contact komt, of de vrouw die, omdat ze geen hoofddoek mag dragen, het huis niet buiten mag? Je noemt suqar hypocriet, maar lijkt zelf niet te beseffen hoe hypocriet het is om onderdrukking van vrouwen aan te halen als reden om een verbod in te voeren dat zal leiden tot nog meer onderdrukking van vrouwen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() so what ?
Dat zegt niks over het feit of ik dat gevolgd zou hbben van in het begin. Integendeel zelfs. Vroeger had ik de onhebbelijke gewoonte een topic te openen en zodra ik iets las waar ik op reageerde deed ik dat. Achteraf bleek het topic al weken aan de gang Citaat:
Citaat:
Uiteraard doet AH dat... wist AH veel dat de 'doorsnee klant' hier de DeProf_eet & Co is. Even dacht ik dat je over de eigenaar ging beginnen... naar verluidt is winkel nummer 3 ( 't Kiel ) in eigen beheer Citaat:
Citaat:
Door een tijdje weg te blijven kan bij AH hunnen euro gaan vallen en passen ze dat misschien aan om die grote massa aan 'doorsnee' klanten terug te winnen Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft te maken met je post #298 waar ik aanvankelijk op inpikte : "Overigens eist niemand een volledig verbod, alleen een verbod op het altijd en overal moeten/mogen dragen."
Dus daarom vraag ik jou hoe je dat ziet. Moet het verbod uitgebreid worden ? En waar precies dan wel ? Toch niet zo'n rare vraag medunkt Laatst gewijzigd door praha : 11 juni 2012 om 16:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige wat ik me afvraag hoe ze het gaan 'verkopen' om dat reglement alsnog te gaan aanpassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wie zegt dat die "man" het recht heeft zijn vrouw(en) te verbieden te gaan werken?
![]() |
#320 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke man gaat de meeste kans hebben toch een beetje te emanciperen: de man die, met witte jas+puntmuts, uit werken gaat en daardoor met anderen, en andersgezinden, in contact komt, of de man die, omdat hij geen witte jas mag dragen, het huis niet buiten mag? Citaat:
Heel uw discours is platte populistische propaganda voor islamizering!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 11 juni 2012 om 16:29. |
||
![]() |
![]() |