Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2019, 19:14   #301
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, je mag proberen om mij dat wijs te maken, maar ik zal je het volgende zeggen.
Mijn ervaring is een volledige loopbaan als ambtenaar.

Een zeer klein percentage Franstaligen spreekt zeer goed Nederlands. Die zullen je vlot in het Nederlands antwoorden.
Maar een zeer grote meerderheid (90 procent), spreekt geen bakkes Nederlands en doet er niks, maar dan ook niks, moeite voor.

Met die laatsten heb ik geen probleem, want met mensen uit Lille (Fr) of Charleville-Mézières, die geen woord Nederlands spreken, heb ik ook geen probleem. De consequentie is evenwel: we leven in verschillende landen.
En dit geldt dubbel en dik voor ministers en hoge ambtenaren (elke ambtenaar die meer dan 3000 netto per maand raapt) en die "zeggenschap" heeft over Vlaanderen of over Vlamingen.
Ik heb een andere ervaring. Ik heb in Vlaanderen gewerkt, waar evenwel Franstaligen als Vlamingen werkten. En de overgrote meerderheid van de Franstaligen kon Nederlands spreken. Heel goed of basiskennis.
Waarom hebben ze Franstaligen aangeworven? Omdat de kennis van het Frans ook aan bod voor de job kwam. Aangezien men minder en minder Vlamingen met een goeie kennis van het Frans vindt, gaan de Vlaamse bazen op zoek naar de geschikte candidaten waar ze leven en dat is in Brussel en in Wallonië.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 19:14   #302
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, je mag proberen om mij dat wijs te maken, maar ik zal je het volgende zeggen.
Mijn ervaring is een volledige loopbaan als ambtenaar.

Een zeer klein percentage Franstaligen spreekt zeer goed Nederlands. Die zullen je vlot in het Nederlands antwoorden.
Maar een zeer grote meerderheid (90 procent), spreekt geen bakkes Nederlands en doet er niks, maar dan ook niks, moeite voor.

Met die laatsten heb ik geen probleem, want met mensen uit Lille (Fr) of Charleville-Mézières, die geen woord Nederlands spreken, heb ik ook geen probleem. De consequentie is evenwel: we leven in verschillende landen.
En dit geldt dubbel en dik voor ministers en hoge ambtenaren (elke ambtenaar die meer dan 3000 netto per maand raapt) en die "zeggenschap" heeft over Vlaanderen of over Vlamingen.
OK dat is jouw ervaring en ik geloof je, maar geloof je mij dan ook als ik zeg dat ik in mijn beroep nog nooit met taalchauvinistische Franstaligen te maken had?
Oud 18 september 2019, 19:16   #303
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben offcieel een krijgsgevangene van La b.
Wat moeten we hier niet lezen.................
Oud 18 september 2019, 19:27   #304
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En alleen al bij dat idee bibberen en beven ze nu al en komen af met de grootste onzin van dat ze niet meer naar de kust zouden kunnen gaan of dat ze Nederlands zouden moeten gaan spreken als ze naar Brussel komen...

Enfin maar goed dat de media voortdurende WOII blijft oprakelen... zo weten ze ten minste dat het zij zijn die aan de juiste kant van de geschiedenis staan en dat die stoute Vlamingen absoluut een toontje lager moeten zingen...

Nooit werd een verwoestend deel van de geschiedenis waar miljoenen mensen enorm geleden hebben zo misbruik en dat om de francofone droom van verdere gebiedsuitbreiding, ook als is het sluipend, in stand te houden...

Leve het onland la Belgique
Er zijn nog altijd evenveel Franstaligen aan de Kust als vroeger. Natuurlijk zullen er altijd zo'n onnozelaars zijn maar bon....................
Oud 18 september 2019, 19:37   #305
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Vlaamse net als de Franstalig Belgische cultuur maken deel van de Belgische cultuur. En ja,we kunnen er trots op zijn.
Ben ik nu de enigste hier die van zulk gewauwel zoals hier boven staat geschreven spontane braakneigingen krijgt...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 20:05   #306
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb een andere ervaring. Ik heb in Vlaanderen gewerkt, waar evenwel Franstaligen als Vlamingen werkten. En de overgrote meerderheid van de Franstaligen kon Nederlands spreken. Heel goed of basiskennis.
Waarom hebben ze Franstaligen aangeworven? Omdat de kennis van het Frans ook aan bod voor de job kwam. Aangezien men minder en minder Vlamingen met een goeie kennis van het Frans vindt, gaan de Vlaamse bazen op zoek naar de geschikte candidaten waar ze leven en dat is in Brussel en in Wallonië.
Probleem is dat het voor vele franstaligen te ver is en ze Vlaanderen al zien als het buitenland... Enfin, toch ten minste als het om werken gaat...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 18 september 2019 om 20:06.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 20:12   #307
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Probleem is dat het voor vele franstaligen te ver is en ze Vlaanderen al zien als het buitenland... Enfin, toch ten minste als het om werken gaat...
En u hebt anderen die zich geen vragen stellen. Ze hebben een job en het kan hen helemaal schelen te weten dat het in Vlaanderen gebeurt.
Oud 18 september 2019, 20:16   #308
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
En u hebt anderen die zich geen vragen stellen. Ze hebben een job en het kan hen helemaal schelen te weten dat het in Vlaanderen gebeurt.
Inderdaad, maar als men de werkelozencijfers ziet dan gaat het duidelijk om een minderheid...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 21:40   #309
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Juncker heeft gelijk. Het bewijs wordt geleverd in deze draad en nutteloze uitlatingen.
Oud 18 september 2019, 21:44   #310
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het kort bezoek aan die “bakker” is mij voor meerdere redenen opgevallen en bijgebleven :
* het bleek een zeer lekker en kwalitatief vers taartje te zijn, volkomen beantwoordend aan de stijl en principes van de mondiaal gewaardeerde Franse patisserie, waarvoor het niet moest onder doen ;
...
Onlangs was ik in FR en had net hetzelfde voor. Het voldeed perfect aan de stijl en principes van de mondiaal gewaardeerde Belgische patisserie waarvoor het niet moest onder doen.
Oud 18 september 2019, 22:05   #311
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juncker is geen referentie en zegt zowiezo onzin. De Franstaligen zijn volgens hem "niet meer welkom" aan de Kust maar feit is dat dit al helemaal niet waar is. Ga naar de Kust tijdens vakantieperiodes en u zal merken dat het nog steeds vol Franstaligen is. De Franstaligen gaan nog steeds naar de Kust en dit voor toeristische redenen. Punt aan de lijn. "Il fait très beau, on va ?* la mer" : dit is de Franstalige mentaliteit en het kan hen helemaal niet schelen te weten dat een bepaalde Vlaanderen hen niet graag heeft.
Onjuist. Uitgenomen aan de westkust komen er elk jaar minder franstalige belgen naar de Vlaamse kust.
Vraag het eens aan de hoteliers !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 22:07   #312
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, Vlaanderen ligt niet enkel in België. Vlaanderen ligt verspreid over drie staten : Frankrijk, België en Nederland.
Vlaanderen zoals we het nu kennen ligt volledig in België. Waar jij naar refereert is het oude Graafschap Vlaanderen, wat ondertussen al honderden jaren niet meer bestaat. Delen van dat oude Graafschap liggen inderdaad verspreid over België, NL en FR. Als er nu over Vlaanderen gesproken wordt refereert men naar het huidige Vlaanderen wat bestaat (grosso modo) uit een deel van het oude Graafschap Vlaanderen (‘de Vlaanders’ in de volksmond), een deel van het oude Hertogdom Brabant en een deel van Limburg (het Land van Loon).
Zowat niemand in B associeert het begrip ‘Vlaanderen’ met het oude Graafschap maar wel met het huidige Vlaanderen.
Oud 18 september 2019, 22:09   #313
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ben ik nu de enigste hier die van zulk gewauwel zoals hier boven staat geschreven spontane braakneigingen krijgt...
neen maar dat gewauwel van E. nemen de meesten hier absoluut niet ernstig genoeg om erop te reageren.
Alhoewel ikzelf daarnet toch reageerde.
Sorry.
Oud 18 september 2019, 22:11   #314
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Vlaanderen zoals we het nu kennen ligt volledig in België. Waar jij naar refereert is het oude Graafschap Vlaanderen, wat ondertussen al honderden jaren niet meer bestaat. Delen van dat oude Graafschap liggen inderdaad verspreid over België, NL en FR. Als er nu over Vlaanderen gesproken wordt refereert men naar het huidige Vlaanderen wat bestaat (grosso modo) uit een deel van het oude Graafschap Vlaanderen (‘de Vlaanders’ in de volksmond), een deel van het oude Hertogdom Brabant en een deel van Limburg (het Land van Loon).
Zowat niemand in B associeert het begrip ‘Vlaanderen’ met het oude Graafschap maar wel met het huidige Vlaanderen.
In Belgie: OK maar de Fransen spreken over hun Flandre net als over Bourgondie.
Oud 18 september 2019, 22:16   #315
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn precisering is niet voor of tegen iets of iemand bedoeld ; zij dient enkel de waarheid. In casu is de waarheid dat Vlaanderen niet enkel in België ligt, maar verspreid ligt over drie staten : Frankrijk, België en Nederland.

De Frans-Vlamingen hebben in de regel de Franse nationaliteit, de Zeeuws-Vlamingen hebben in de regel de Nederlandse nationaliteit, en de Belgische Vlamingen hebben in de regel de Belgische nationaliteit. Maar het zijn allen Vlamingen.

Net als bijvoorbeeld de Bretoenen in de regel de Franse nationaliteit hebben.

Sommige - om niet te zeggen de meeste - Bretoenen voelen zich in de eerste plaats Bretoen, en dan pas Frans. Ik vermoed dat het met de Vlamingen niet anders is voor wat hun volksaard en hun nationaliteit betreft.

Ikzelf heb er weinig of geen probleem mee om een duidelijk onderscheid te zien tussen afkomst, volksaard, en nationaliteit. Maar niet iedereen denkt er kennelijk zo over .....
Zoals ik al zei in mijn vorige post : wat jij stelt is niet correct en geldt enkel voor het oude Graafschap Vlaanderen. Niet voor het huidige Vlaanderen. In B associëren wij in de eerste plaats ‘Vlaanderen’ altijd met het huidige Vlaanderen in B : het Nederlandstalige noorden van België.
Oud 18 september 2019, 22:22   #316
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Zoals ik al zei in mijn vorige post : wat jij stelt is niet correct en geldt enkel voor het oude Graafschap Vlaanderen. Niet voor het huidige Vlaanderen. In B associëren wij in de eerste plaats ‘Vlaanderen’ altijd met het huidige Vlaanderen in B : het Nederlandstalige noorden van België.
OK maar in Frankrijk is la Flandre een regio zoals alle andere.
Oud 18 september 2019, 22:22   #317
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In Belgie: OK maar de Fransen spreken over hun Flandre net als over Bourgondie.
Er is een verschil met het huidige Vlaanderen en het oude Graafschap Vlaanderen. Dat verschil geldt niet enkel in B. Ook in andere landen kent men dat verschil. Het volstaat om soms eens buitenlandse kranten open te slaan om te merken dat zij Vlaanderen in de huidige context als dusdanig zeker kennen. Waarom zou FR nog zo archaïsch zijn om dat verschil niet te kennen ??
Oud 18 september 2019, 22:22   #318
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een andere zaak is: ik ben heel blij dat ik in België woon en ik vind België het beste land ter wereld om in te wonen en werken. Maar dat ik hier geboren ben en woon is natuurlijk puur toeval. Ik ben daarom niet beter dan een Rus, Chinees of Brit.

Dat is in tegenstelling tot de Nationalisten: die vinden Vlaanderen en Vlamingen superieur aan alle anderen, maar ze zijn doodongelukkig en sjagrijnig omdat ze er wonen.

Dikke 2 !
Oud 18 september 2019, 22:27   #319
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onjuist. Uitgenomen aan de westkust komen er elk jaar minder franstalige belgen naar de Vlaamse kust.
Vraag het eens aan de hoteliers !
Elke zomer ga ik naar de Kust en ik kan u garanderen dat we er nog steeds veel Frans horen. Eendagtoeristen in de meeste gevallen dan maar ze komen.
Oud 18 september 2019, 22:30   #320
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK maar in Frankrijk is la Flandre een regio zoals alle andere.
Het gaat niet over het gebruik van ‘La Flandre’ als regio in Frankrijk. Wel van het woord ‘Vlaanderen’ dat volledig verkeerd uitgelegd wordt door een Franse op een Vlaams forum.
De schrijfster is Franse en de kennis die ik haar nu meegeef kan enkel maar een positieve invloed hebben op haar Nederlands taalgebruik.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be