Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 19:12   #301
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg
Als je voor de splitsing van België bent, moet je ook voor de splitsing van Vlaanderen zijn. Logisch toch? Ofwel wijs je elk separatisme af en leren we samenleven met onze landgenoten.
Dit is hier al meermalen gezegd: indien de Limburgers die verzuchtingen zouden hebben, dan mogen ze dat gerust nastreven.

Alleen zien we volstrekt niet dat er een dergelijk gevoel zou leven bij de Limburgers. Nog steeds vraag ik mij af: indien er toch zo'n sterk Limburgse hang naar onafhankelijkheid zou zijn, waarom bestaat er dan geen Limburgs Volkspartij (of iets dergelijks)? Hoe komt het dan dat we heel wat Limburgers aantreffen in de Vlaamse Beweging?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:14   #302
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eigenlijk zijn dat gewoon belgicisten die nu een nieuw stokpaardje hebben gevonden, nl. de provinciale decentralisatie.
Je doet het klinken alsof het een scheldwoord is !

Maar ja, ik zie inderdaad liever een provinciaal niveau ter vervanging van de gewesten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:15   #303
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Omdat ALLES in dit apenland communautair getind is. Van het minste beetje wordt een taalprobleem gemaakt. Dit los je niet op in een unitair België. Je legt de verantwoordelijkheid wel bij 1 regering, maar het resultaat zal zijn dat de ene regering na de andere zal vallen.
Omdat Vlamingen en Walen nu eenmaal twee verschillende volkeren zijn met een andere cultuur, andere leefgewoontes, politieke overtuigingen, etc etc etc
Omdat Wallonië nu al jaaaren aantoont niets aan haar problemen te kunnen doen. Waarom dan Vlaanderen blijven leegzuigen? Men wijst vaak naar Europa als oplossing waardoor Vlaanderen nutteloos is, maar waarom neemt Europa haar verantwoordelijkheid dan niet en betaald het de Vlaamse transfers aan Wallonië zelf niet in plaats dat Vlaanderen 98% van zijn ontwikkelingshulp aan een bodemloze put moet afstaan? Geld dat in Vlaanderen veel nuttiger gebruikt kan en zal worden, dat bewijst de Vlaamse regering nu al jaren.
Testify, Brother, testify !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:17   #304
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Alsof Vlaanderen daar veel aan zal veranderen.
Stel je maar eens voor dat die 11,3 miljard terug herverdeelt wordt onder de vijf provincies (op gemeentelijk/stedelijk niveau dan wel), dat betekend 2,26 miljard voor Limburg. Daar kan je toch al iets mee doen.

Welk werk is oververtegenwoordigt in Limburg? Juist, de arbeidsintensieve jobs. En gaan die nu niet naar het oostblok omwille van de hoge loonkosten in ons land? Met 11,3 miljard kan je al heel wat doen aan die loonlasten. Bovendien kan je één van de grooste manco's van Limburg, de laaggeschooldheid van veel burgers, verhelpen door hen herscholingen aan te bieden en hoger onderwijs interessanter te maken door het veel goedkoper te maken...

Denk er maar eens over na en beeld je in dat Vlaanderen ELK JAAR 11,3 miljard kan gebruiken, dan zie je wat Vlaanderen kan doen voor Limburg, wat België niet kan.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:20   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
....
Aha, ik merk dat u er bent. Welnu, al een paar keer legde ik onderstaande vragen voor, maar blijkbaar weet u er niet echt weg mee. Ik moet blijkbaar concluderen dat u maar onzin neerschreef....

U schreef:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Tavek Als Limburger voel ik me gewoon niet Vlaming. Als ik naar de echte Vlamingen kijk, zie ik gewoon veel te veel verschillen, bijna evenveel als met de Franstaligen (buiten de taal). Ik kom redelijk veel (wekelijks) in steden zoals Maastricht, Heerlen, Sittard....en daar voel ik me echt thuis. Je merkt er dat het Limburgers zijn. In bijvoorbeeld Brugge voel ik me een toerist, een vreemdeling.
Ik antwoordde:
Citaat:
Mag ik een paar voorbeelden van de verschillen die u ontwaart tussen "Vlamingen" (volgens uw definitie) en Limburgers?

Mag ik dan vragen waardoor u zich dan in Brugge een vreemdeling voelt?

Mag ik ook eens vragen in welke gebieden er dan wel volgens u Vlamingen wonen?
Oud 9 januari 2005, 19:20   #306
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zijn dat gewoon belgicisten die nu een nieuw stokpaardje hebben gevonden, nl. de provinciale decentralisatie.
Ik krijg eerder het idee dat het helemaal geen belgicisten, maar slechts anti-Vlaams nationalisten zijn. Zo van: Vlaams-nationalisten zijn rechts, ik ben links, dus ik ben tegen Vlaams nationalisme. Dat Limburg meer opschiet met een onafhankelijk Vlaanderen dan met een unitair België maakt dan blijkbaar niets meer uit. Daarom ook die tegenstrijdigheid, die tot nu toe nog niet verklaard kon worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:23   #307
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je voor de splitsing van België bent, moet je ook voor de splitsing van Vlaanderen zijn. Logisch toch? Ofwel wijs je elk separatisme af en leren we samenleven met onze landgenoten.
Neen. Omdat een onafhankelijk Limburg niet levensvatbaar is. Een onafhankelijk Vlaanderen wel door de financiële slagkracht en de al ver gevorderde federalisering van België waardoor heel wat domeinen al Vlaamse verantwoordelijkheden zijn. Buiten wat pietlulligheden links en rechts bestaat er nauwelijks een provinciaal niveau, aangezien alle belangrijke materies ofwel Vlaams, ofwel Belgisch zijn. Bij een onafhankelijk Limburg dien je al die domeinen te openen op provinciaal niveau en dat is onbetaalbaar voor een economisch zwakke regio.
Oud 9 januari 2005, 19:23   #308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik krijg eerder het idee dat het helemaal geen belgicisten, maar slechts anti-Vlaams nationalisten zijn. Zo van: Vlaams-nationalisten zijn rechts, ik ben links, dus ik ben tegen Vlaams nationalisme. Dat Limburg meer opschiet met een onafhankelijk Vlaanderen dan met een unitair België maakt dan blijkbaar niets meer uit. Daarom ook die tegenstrijdigheid, die tot nu toe nog niet verklaard kon worden.
Maar het geweer wordt wel heel vaak van schouders veranderd, waarbij bijna steeds voor België wordt gekozen.
Oud 9 januari 2005, 19:25   #309
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is hier al meermalen gezegd: indien de Limburgers die verzuchtingen zouden hebben, dan mogen ze dat gerust nastreven.
Hebben de Vlamingen die verzuchtingen? Onderzoek wijst uit dat zelfs bij de Blokkers belgicisten zitten.
Oud 9 januari 2005, 19:27   #310
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Neen. Omdat een onafhankelijk Limburg niet levensvatbaar is. Een onafhankelijk Vlaanderen wel
De meeste mensen denken van niet, blijkt uit cijfers die zelfs uw geliefde VVB geeft.
Oud 9 januari 2005, 19:30   #311
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar het geweer wordt wel heel vaak van schouders veranderd, waarbij bijna steeds voor België wordt gekozen.
Ach, als het maar anti-VB is.

Als je zegt dat je geen enkele band met andere provincies van België hebt, noch met de Waalse, noch met de Vlaamse, maar wel met Nederlands Limburg, dan zou je normaal gesproken pleiten voor hereniging met Nederland. Maar nee, dat is immers een rechts puntje, dus dan maar voor een unitair België met "provinciale decentralisatie". Het is de enige verklaring die ik voor die tegenstrijdigheden kan bedenken.
Oud 9 januari 2005, 19:31   #312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebben de Vlamingen die verzuchtingen? Onderzoek wijst uit dat zelfs bij de Blokkers belgicisten zitten.
Ja, welk onderzoek moge dat dan wel zijn? En hoe is men er dan wel ingeslaagd die één miljoen kiezers op te sporen en allemaal te ondervragen?
Oud 9 januari 2005, 19:32   #313
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, als het maar anti-VB is.

Als je zegt dat je geen enkele band met andere provincies van België hebt, noch met de Waalse, noch met de Vlaamse, maar wel met Nederlands Limburg, dan zou je normaal gesproken pleiten voor hereniging met Nederland. Maar nee, dat is immers een rechts puntje, dus dan maar voor een unitair België met "provinciale decentralisatie". Het is de enige verklaring die ik voor die tegenstrijdigheden kan bedenken.
O jee... nu is een samengaan met Nederland ook al rechts ? Wooooowie !

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 9 januari 2005, 19:33   #314
Dimitri

Standaard

EDIT: België is trouwens het enige land dat ik ken waar staatsnationalistisch zijn als links wordt gezien.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 9 januari 2005 om 19:36.
Oud 9 januari 2005, 19:33   #315
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De meeste mensen denken van niet, blijkt uit cijfers die zelfs uw geliefde VVB geeft.
Omdat de meeste mensen niet willen nadenken over de zaak. Ze slikken gewoon alles wat hen vanuit regeringsniveau ingegeven wordt. Er is geen enkele economische basis voor België, laat staan een unitair België. Er is enkel een emotionele basis, en emoties zijn nooit een goede leidraad geweest.
Oud 9 januari 2005, 19:40   #316
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
EDIT: België is trouwens het enige land dat ik ken waar staatsnationalistisch zijn als links wordt gezien.
Dat is te danken aan de positie van de linkse partijen. Sinds Albert I de sossen heeft opgevreën hebben die hun macht en geld in België en niet Vlaanderen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 9 januari 2005, 20:06   #317
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha, ik merk dat u er bent. Welnu, al een paar keer legde ik onderstaande vragen voor, maar blijkbaar weet u er niet echt weg mee. Ik moet blijkbaar concluderen dat u maar onzin neerschreef....

U schreef:

Ik antwoordde:
De provincies Oost en West Vlaanderen met uitwassen naar het Oosten, ik durf zelfs grif toe te geven dat zelfs West Limburg de dag van vandaag Vlaams mag genoemd worden. Redelijk ver dus.

Waarom ik me een vreemdeling in Brugge vind kan ik u niet uitleggen. Het is identiek hetzelfde gevoel als ik bijvoorbeeld door Den Haag rondwandel. Misschien kunt u zich daar iets bij inbeelden. Brugge is wondermooi, daar niet van....alleen de weg er vragen en het dan ook nog verstaan is soms een opgave voor ons Limburgers En soms de irritant opmerking over ons taalgebruik, dat nochtands stukken beter is als dat van de West Vlaming. Ik krijg constant het gevoel dat er vanuit die hoek op ons neer wordt gekeken.

Het is een feit dat Limburgers zich in de eerste plaats Limburger voelen, en dan pas Vlaming (als dat het geval is). Dat is een van de grootste verschillen tussen ons en de rest van het Vlaamse gewest. Wij hebben ons eigen symbool, ons eigen volkslied. Iedere Limburger kent de rode leeuw. Ik durf te wedden dat de gemiddelde antwerpenaar van toeten of blazen weet wat zijn vlag is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 20:09   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De provincies Oost en West Vlaanderen met uitwassen naar het Oosten, ik durf zelfs grif toe te geven dat zelfs West Limburg de dag van vandaag Vlaams mag genoemd worden. Redelijk ver dus.
En volgens welke criteria bepaalt u dan dat mensen daar Vlamingen zijn?

Blijkbaar al niet volgens de provinciegrenzen...
Oud 9 januari 2005, 20:13   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom ik me een vreemdeling in Brugge vind kan ik u niet uitleggen. Het is identiek hetzelfde gevoel als ik bijvoorbeeld door Den Haag rondwandel. Misschien kunt u zich daar iets bij inbeelden. Brugge is wondermooi, daar niet van....alleen de weg er vragen en het dan ook nog verstaan is soms een opgave voor ons Limburgers En soms de irritant opmerking over ons taalgebruik, dat nochtands stukken beter is als dat van de West Vlaming. Ik krijg constant het gevoel dat er vanuit die hoek op ons neer wordt gekeken.
Kijk, wat u hier schetst is eigenlijk larie en apekool. Een dialect uit een totaal andere streek is altijd moeilijk begrijpbaar wanneer je niet aan die tongval, zinsmelodie en woordenschat gewoon bent. Vorig jaar waren we met onze klas in Tongeren (een soort zoektocht). Op een gegeven ogenblik kwamen enkele kinderen naar me toe en zeiden: "Mijnheer, wij begrijpen de mensen hier niet". En dan bleek dat ze iets aan een bejaarde vrouw hadden gevraagd. En hoogstwaarschijnlijk kon die geen AN.

Nu, in Brugge zijn er ongetwijfeld ook mensen die geen AN spreken (vooral de oudere generatie), maar de jongeren kunnen zich best goed in het AN uitdrukken. Trouwens, het echte Brugs is aan het verdwijnen... Wat men onder jongeren in Brugge hoort is een regiolect.

Mijn indruk is het dat u met een vooringenomen gevoel naar Brugge komt en ook zoekt dat dit bevestigd wordt.
Oud 9 januari 2005, 20:15   #320
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een feit dat Limburgers zich in de eerste plaats Limburger voelen, en dan pas Vlaming (als dat het geval is). Dat is een van de grootste verschillen tussen ons en de rest van het Vlaamse gewest.
Dat zal wel... Blijkbaar heeft u nog nooit in Antwerpen geweest en met mensen van Antwerpen gesproken. Ook blijkbaar nog nooit in het Pajottenland geweest... Ook nog nooit de Vlaamse Ardennen geweest... Of de Kempen... Allemaal streken met een heel sterk regionaal gevoel dat bijna eerst komt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be