![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Universele Mensenrechten zijn wenselijk! | |||
Ik ga waarschijnlijk op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Ik ga waarschijnlijk op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn NIET wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
3 | 21,43% |
Ik ga waarschijnlijk NIET op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 35,71% |
Ik ga waarschijnlijk NIET op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn NIET wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 35,71% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat je ook "geen zeer wilt doen" is ook niet echt eerlijk he Patrick. Grasduin eens door je oude posts waar je met genoegen spreekt over doodmeppen e.d. Je schept er duidelijk wel plezier in. Het is niet gewoon een jammerlijk logisch gevolg zoals je hier laat uitschijnen. Ik en vrij zeker dat je dat niet gewoon doet om de choqueren. Wees eerlijk tegen jezelf. Maar goed, het zijn jouw gedachten. Maybe I'm wrong. Tot slot, waarom ik (en vele anderen) niet tot diezelfde conclusie komen en een -voor jou- vreemde zelfbeperking opleggen? Wel, vrij simpel Patrick. Ik deel uw uitgangspunt niet. Anderen mensen hebben ook nut voor mij. Ik kijk niet naar anderen alsof ze resources gebruiken die ik alleen zou kunnen gebruiken. Nee, anderen zijn ook resources voor mij, want produceren diensten en goederen voor mij. Als de andere er niet zou zijn, dan zou ik leven als Robinson Crusoe. Dat vind ik niet wenselijk. Mijn inziens vloeit de moraliteit kenmerkend aan onze meer geavanceerde samenleving voor als een logisch gevolg en cementering van die wenselijke vorm van samenwerking.
![]() |
![]() |
#303 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#304 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 30 januari 2024 om 08:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die indicatoren die zijn verhaaltje ondersteunen, aanvaardt hij. De andere noemt hij verwaarloosbaar, of anekdotisch. De bronnen die zijn betoog zouden moeten ondersteunen zeggen het nochtans anders. Daarom dat ik zeg dat ik er een verkoper inzie, die kunnen ook heel goed zaken ophemelen, en alle nadelen minimaliseren.
![]() |
![]() |
#307 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je dat niet gelooft en het interesseert u oprecht, en niet gewoon om voor de sport een tegengesteld standpunt in te nemen, dan wil ik u wel wat data bezorgen die de levencyclus-impact van zonnepaneel vergelijkt met de levencyclus-impact van houtverbranding, voor eenzelfde output (bvb. koken)
![]() |
![]() |
#308 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mijn vraag aan U is gewoon: waarom zou dat een VREEMDE drang zijn ? Waar komt uw "Gij zult niet doden" vandaan ? Waarom denkt ge dat dat "zo hoort" ? Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2024 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men lijkt de "gewelddadigheid" van een dood te verwarren met het lijden. Hoe gewelddadiger, meestal hoe minder lijden want het gaat snel. Ik kan mij, naast het verdampen dicht bij een ontploffende atoombom die voor mij het summum van aangename dood moet zijn, niet veel aangenamer manieren om te sterven bedenken dan met een voorhamer doodgeklopt worden he. Gij wel ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, kunnen we het eens zijn dat mensen waar we het allebei over eens zijn dat hun kosten-baten analyse van hun bestaan negatief is, mogen doodmeppen dan ? Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2024 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niet uit een religie, maar uit welbegrepen eigenbelang. Zonder enige moraliteit heb je geen samenleving. Natuurlijk, er kunnen altijd bedriegers en andere criminelen tussen zitten, maar als dat percentage te hoog wordt, valt de maatschappij uiteen. https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=279
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge hebt geen 6 miljard mensen nodig om een smartphone te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarom ik denk "dat dat zo hoort"? Wat ik zei in mijn reactie: het bestaan van andere mensen is voordelig voor mij. Dat heeft zich als een meme ingenesteld in menselijk denken in de vorm van moraliteit. Een soort van "inprinting", die onze eigen survival (als soort) ten goede komt.
![]() |
![]() |
#316 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
en dat, beste Patrick, is best zorgwekkend.
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegen dat die Afrikaan zich een zonnepaneel kan aanschaffen, heeft hij een computer, een smartphone, een auto, gaat hij op reis, eet hij fast food, en verbruikt veel plastiek. En vooral, hij gaat dan dokters hebben en zo die maken dat hij veel kinderen laat overleven, oud wordt, en dergelijke meer. De impact is gigantisch. Als er in een groot bos 50 Afrikanen hout kappen om vuur te maken, dan is dat perfect duurzaam met 0 "milieu impact". Moeten er 5 miljoen Afrikanen in dat bos rondlopen en kappen die dat bos om, dan zijn ze met te veel en is het gedaan met dat bos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2024 om 11:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gesteld dat het wel egoïstisch voordelig is, of doodmeppen dan ok is... ...goh.. (ik laat het even insijpelen) ...Eigenlijk, ik denk het niet. Persoonlijk voel ik een dermate afkeer om dat te doen, wsk omdat die moraliteit zo diep ingeprent is. Ik accepteer die voor wat ze is, waardoor mijn persoonlijke welvaartsmaximalisatie betekent dat ik geen vreugde haal uit het doodmeppen van anderen, zelfs als die hun bestaan nadelig is voor mij. Da's straf he.
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er echter volk is dat storend is voor die samenleving, dan zie ik niet in waarom er een A PRIORI probleem zou zijn met die dood te meppen. Het kan goed zijn dat, alles wel beschouwd, die in de praktijk willen doodmeppen voor zodanig veel problemen gaat zorgen dat het nadelig uitdraait. Dan zijn we WEER bij "door het zoeken naar mijn voordeel is het beter van niet te doden". En het kan zijn dat dat vaak zo uitdraait, dat alles wel beschouwd, het meestal uitkomt op "doden gaat nadelig uitdraaien dus doen we het niet". Maar ik zie niet in waar dat A PRIORI moet vandaan komen, en dus ook niet bruikbaar is in die gevallen waar het evident WEL voordelig zou zijn. |
|
![]() |
![]() |