![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vroeger kon je kiezen, op voorwaarde dat je kon aantonen dat je drie fasen nodig had voor bepaalde machines, voor 380 Volt (is ondertussen rond de 400 Volt, je kreeg dan 25A Mono fasig wilt gewoon zeggen dat je één fase en de nul binnenkrijgt, vroeger was dit 220V, ondertussen schommelt dit rond de 250V. Een hoger voltage is nadelig voor de vroegere standaardlamp, maar beter voor motoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn wel een paar addertjes in het gras.
![]() |
![]() |
#305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vroeg wel 80A. Onderzoek wees uit dat het net te licht was. Ze wilden wel, gedeeltelijk op mijn kosten, een nieuwe lijn aanleggen vanuit de stroomkabine. De eerste 300 meter was voor hun rekening (toevallig of niet, die 300 meter lag er al). Ik heb hun efkes uitgelegd hoe het één en ander ineen zat. Gevolg, nieuwe kabel op kosten van Infrax. Kosten aansluiting was 1800 euro + de kabel tot in de paal en een stroomkast langs de weg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooraleer het hier verzeilt in een discussie over industriële aansluitingen:
ik vroeg me gewoon af of een 'normale' aansluiting nog wel volstaat nu huizen tegenwoordig nagenoeg op elektriciteit draaien. Voorbeeld: ik lees bij sommige inductie-fornuizen (met oven eronder) over aansluitwaardes van dik 16kW. Ik denk dat ik niet de enige ben die zich dan afvraagt of je zoiets in een gewone 'pries' kan steken... Ik als boerenlul denk: 25A-zekering bij 230V is max 5750W op zo'n pries. Nu weet ik ook wel dat zo'n fornuis niet continu 16000W trekt maar toch... Da's nog een heel verschil met 5750W. Dus vroeg ik me af: hoe zit dat tegenwoordig in nieuwbouwwoningen?
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 27 januari 2025 om 13:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar kom je al een heel eind mee. Wij draaien hier op 240V 20A, en toch springt de "plong" niet om de 5 botten. (de infrastructuur in't straat kan niet meer aan per huis in de rij) Maar, aardgasverwarming en kookplaat. Ik vraag me af hoe ik een verwarming ga kunnen doen met een warmtepomp... Uw boerenverstandvoorbeeld inductiekookplaat komt of met een heel dikke 4 of 5 pins stekker, of wordt rechtstreeks -mits een aansluitdoos- gekoppeld aan uw elektriciteitsnet.
![]() |
![]() |
#308 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Komt uit de wamtepompen-draad (milieu) maar hoort eigenlijk meer in deze draad:
Citaat:
Met de nadruk op ruwe. De aannemer heeft zo geteld dat hij zeker ruim genoeg zit. Ruwbouw gaat op €150000 komen. Daarin zit wel een volledige onderkeldering van 135m2 (met de nodige grondwerken en afvoer grond en isolatie) waar we ondertussen, wegens veel te groot en duur, van gaan afzien. Mogelijks komt er hooguit een kleine kelder. Ook rekenende hij bijna nader inzien nog op verschillende plaatsen €10000 te veel. Wat niet verwonderlijk is, hij moest rekenen op basis van een schets, geen plan. Verder zit alles er in. Alle metselwerken(fundering, snelbouw, gevelsteen), alle grondwerken incl afvoer, droogzuiging, alle isolatie, alle beton, alle poutrels en L-ijzers, alle riolering,... Excl btw. Als ik de onnodige kosten in mindering breng (-€40000 voor kelder, -€10000 voor verdere overbodige dingen) zit in nog op een goeie €105.000. Dat wil zeggen dat ik ruw geteld nog altijd minstens €150.000 over hou om een huis met enkel gelijkvloer van 135m2 af te werken. Ik denk dus niet dat mijn initieel idee zo'n overdreven enthousiaste schatting was. Het huis is dan ook ontworpen naar gemak en goedkoop bouwen toe. Zo zit bv alle waterleiding en afvoer aan 1 kant, voor ventilatie zit de droge kant en de natte kant aan elks zijn eigen zijde, er zit geen enkel overbodig muurtje of hoekje en kantje aan, geen rare dakvormen, slechts 2 verschillende maten van ramen, 2 dezelfde buitendeuren, er zijn slechts 22 meter binnenmuren, geen trappen, rechte keuken, 1 badkamer,... Ik weet ondertussen; bouwen hoeft helemaal niet zo overdreven veel te kosten. Je moet alleen ver weg blijven van die cliché pastoriestijlen en andere architecturale fratsen. Keep it simple en bouw wat je nodig hebt.
![]() |
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu zijn het automatische zekeringen. De Vreg wilt net minder vermogen / woning geven, zodat de bewoner genoodzaakt wordt om keuzes te maken. Laatst gewijzigd door reservespeler : 28 januari 2025 om 18:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oplossing is simpel, thuisaccu van een langlevend type. NiFe als stil en oud voorbeeld, en het net alleen gebruiken als druppellader.
![]() |
#311 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog steeds niet rendabel, electriciteit is te goedkoop.
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |