![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Minister-President
|
Het is een blunder dat de verbinding naar Athus is afgeschaft, maar het past wel in het rijtje 1984-1988... Dat ze desondanks geen besparing hebben op stationsbemanning, dat is hun eigen schuld, maar geef toe, ze kunnen er niet makkelijk onderuit, of er zou een nieuw verdrag moeten ondertekend worden, of een fikse schadevergoeding. Geen van beide is erg aantrekkelijk. Maar goed, er is opnieuw sprake van de heropening van de lijn Virton-Athus en verder, lijn die nooit is gesloten, geëlektrificeerd zelfs voor het goederenverkeer. Laat ons hopen dat het dan gedaan is, dat er een NMBS-station is, zonder NMBS-treinen...
|
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Feit is echter dat men in Wallonië tal van lijnen heeft die nog operationeel zijn, maar die, mocht men dezelfde criteria toepassen als in Vlaanderen, al lang gesloten zouden zijn. De politiek beslist echter anders. Lees: de PS en zijn invloed binnen de NMBS. |
|
|
|
|
|
|
#304 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik ken de achterliggende gedachte van de Fransen voor zo'n "Station Weiland" niet, maar zijn die stations niet bedoeld om te kunnen overstappen op regionale treinen, zonder dat alle treinen hoeven af te remmen? Het is een beetje hetzelfde concept als bij station Noorderkempen aan de HSL Antwerpen-Rotterdam, denk ik. Citaat:
Het is trouwens maar helemaal de vraag of Antwerpen en Rotterdam hun huidige positie kunnen vasthouden met de uitbreiding van de EU. Voor verbindingen naar Midden- en Oost-Europa zouden de Duitsers best hun eigen havenstad Hamburg naar voren kunnen schuiven, die bovendien veel gunstiger ligt voor het nieuwe achterland (de Elbe stroomt rechtstreeks naar Tsjechië, over het spoor ben je zo in Polen). Voor concurrerende treinen uit Rotterdam en Antwerpen, die altijd door Duitsland moeten, kan men natuurlijk gemakkelijk een hoge vergoeding vragen. Wat dat betreft heb je nog geluk dat Duitsers doorgaans Europees gezind zijn en doelmatig werken. De Fransen hadden in hun onuitputtelijke chauvinisme allang de zaak op slot gegooid voor buitenlands vervoer en hun eigen havens bevoordeeld. Citaat:
Een rechtstreekse verbinding naar Eindhoven via Weert lijkt me niet logisch, aangezien de trein in Weert moet keren. Bovendien zijn er vanuit Weert momenteel geen belangrijke (rendabele) bestemmingen in Vlaanderen te bereiken. Antwerpen-Eindhoven is vanaf volgend jaar immers veel sneller via Breda. |
|||
|
|
|
|
|
#305 | |
|
|
Citaat:
Wat dat betreft heeft Duitsland het een stuk bescheidener aangepakt. Daar heeft men nog steeds maar een bescheiden aantal echte hogesnelheidslijnen en slechts enkele grensoverschrijdende verbindingen. En in Duitsland heeft men wel inspraak en gelden wel strenge regels, dus de aanleg vlot een stuk minder. Daar komt nog bij dat men rekening wil houden met een toekomstige aanleg van magneetzweefbanen, een Duitse uitvinding die veel geld heeft gekost en desondanks nu alleen in China is te bewoneren. De zweeftrein is een potentiële concurrent van de ICE, althans als men het aandurft om zweefbanen aan te leggen. |
|
|
|
|
|
|
#306 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#307 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
||
|
|
|
|
|
#308 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|||
|
|
|
|
|
#309 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#310 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#311 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vlaanderen wil een verbinding Antwerpen-Ruhrgebied zonder langs Wallonië te passeren. Nederland wordt als een minder grillerige partner aanzien, dan Wallonië. Met de Montzenlijn heeft Wallonië altijd de stok achter de deur dat ze bij een regionalisering van het spoor de verbinding Antwerpen-Ruhrgebied zouden kunnen lam leggen. Het ideale voor Vlaanderen is natuurlijk dat ze zowél de Montzenlijn als de IJzeren Rijn hebben. Als Wallonië moeilijk doet, rijden ze op de IJzeren Rijn; en als Nederland moeilijk doet, rijdne ze op de Montzenlijn. Zo ben je niet afhankelijk van de grillen van je buren. |
|
|
|
|
|
|
#313 | |
|
|
Citaat:
Kortom: ik zie hier geen problemen ontstaan. |
|
|
|
|
|
|
#314 |
|
Minister-President
|
Je oplossing lijkt me niet meteen heel erg aantrekkelijk, Dimitri. Blokkeren van spoorlijnen lijkt me sowieso niet heel erg aantrekkelijk.
|
|
|
|
|
|
#315 |
|
|
Het was alleen even om aan te geven dat een 'Waalse dreiging' niet reëel is. Wallonië kijkt wel uit om lijnen te blokkeren, want dan krijgen ze op andere lijnen problemen met hun eigen lijnen. Daarom zie ik geen enkel strategisch bezwaar tegen de Montzenlijn.
|
|
|
|
|
|
#316 |
|
Minister-President
|
En anders krijgen ze Europa wel over zich heen. Als je merkt onder welke druk Zwitserland staat om vrachtverkeer toe te laten, en dat is dan nog niet eens een lid van de EU...
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
|
Kleine update over de nieuwe dienstregeling van de NS: consumentenorganisaties hebben gevraagd om de invoering uit te stellen en ondertussen de plannen te verbeteren, maar de NS lijkt dat niet van plan. De Tweede Kamer heeft wel geëist dat staatssecretaris Schultz van Haegen (VVD) gaat praten met de NS om de slechtste punten eruit te halen, waaronder de sluiting van drie stations in Zeeland. Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, SP, GroenLinks, D66, CU en SGP zal waarschijnlijk volgende week een motie aannemen die het kabinet oproept de NS de voorgenomen sluiting van deze stations per 2009 te verbieden. Ondertussen zit men ook in Zeeland niet stil. Zoals blijkt uit dit krantenartikel denken reizigers volop mee over alternatieven voor een sluiting. In Arnemuiden is men zelf reizigers gaan tellen, omdat de cijfers van de NS over het gemiddelde aantal reizigers niet vertrouwd worden.
Er is ook positief nieuws van de NS: de kleine dochteronderneming RegioNS, die sinds eind 2003 de aanbestede lijn Apeldoorn-Zutphen bedient, heeft deze voorheen onrendabele spoorlijn inmiddels rendabel weten te maken (zie dit en dit artikel). Het lijkt er nu toch op dat men bij de NS begint te begrijpen hoe je nevenlijntjes moet exploiteren. In september komen er bovendien enkele nieuwe stations bij (Voorst-Empe en Apeldoorn De Maten aan deze lijn, Twello en Apeldoorn Osseveld op de lijn Apeldoorn - Deventer), waardoor het draagvlak alleen maar toeneemt. Voor de tramliefhebbers: in Groningen heeft men uitgewerkte plannen gepresenteerd om de tram terug te brengen in de stad, als onderdeel van het Kolibri-project. Op de website www.traminstad.nl ('stad' is een soort bijnaam van Groningen, om het te onderscheiden van de provincie) staan een aantal lijnen, waarvan de lijn Centraal Station-Zernike (universiteit en onderzoeksinstellingen) de meeste kans maakt. De plannen moeten uitgevoerd zijn tegen 2015. In Almelo probeert men ondertussen een heuse monoraillijn binnen te halen. De Twentse stad doet daarvoor mee aan een Europees project, samen met Cardiff (Wales), Ciampino (vlakbij Rome, Italië) en Huddinge (Zweden). Meer hierover op de website van de Europese Commissie. Ik vraag me wel af waarom men een vrij kleine stad als Almelo heeft uitgekozen. Dat maakt de rentabiliteit een stuk moeilijker. Tenzij de EU natuurlijk fors meebetaalt... |
|
|
|
|
|
#318 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Interessante nieuwtjes. Las ik trouwens laatst ook niet dat men in Rotterdam (of was het Amsterdam?) wil starten met goederentrams?
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#320 |
|
Minister-President
|
Rover is inderdaad verre van tevreden over Dienstregeling 2007. En terecht. Meer moeten wachten, langere reistijden, zelfs als de NS erin slaagt wel meer op tijd te rijden, het verbaast me niet dat er niemand echt om staat te springen, op de NS zelf na, misschien.
Over De Lijn: vanaf morgen slaan de tarieven daar ook nog eens op. Het heeft enkele jaren geduurd, maar het moest er toch eens van komen: een tariefstijging. Voornaamste punt: voorverkoopbiljetten zullen goedkoper zijn. Geen slechte zaak, vind ik. Nu wel nog voldoende verkoopspunten, natuurlijk... |
|
|
|