Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2006, 14:32   #301
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Hun belangrijkste wapen is de antiracismewet.
Juist.
In dat verband las ik zopas iets heel toepasselijks.

Citaat:
Vuile Srilankese!
Citaat:

From the desk of Koenraad Elst on Mon, 2006-06-19 16:10
Het racismebeleid van Guy Verhofstadt en diens Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (dat in weerwil van directeur Jozef De Witte’s gekraai over zijn “onafhankelijkheid” netjes onder de voogdij van de premier ressorteert) leidt met toenemende frequentie tot incidenten die zijn absurditeit in de verf zetten. Na de CGKR-campagne tegen de “vuile hetero!” mag het CGKR nu de wereld kond doen of het ja dan nee werk maakt van een onbetwistbaar geval van discriminatie: het plotse ontslag uit twee weekeindjobs van studente Aisha Van Zele.

“Hugo Coveliers vraagt Jozef De Witte, directeur van het centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, om met zijn ‘gekende inquisitoriale hardnekkigheid’ op te treden in de zaak van de Sri Lankaanse Aisha Van Zele uit Lokeren. Toen de 21-jarige studente, met een donkere huidskleur, begin deze maand bekendmaakte dat ze voor de gemeenteraadsverkiezingen bij het Vlaams Belang zou opkomen, verloor ze prompt haar weekendjobs. De studente communicatie financierde haar studies door te werken in een kledingszaak en een restaurant in Lokeren, maar de zaakvoerders weigerden iemand van het Vlaams Belang in dienst houden. Coveliers vraagt nu het Centrum om de zaak grondig te onderzoeken op basis van ‘racistische discriminatie’.” (Het Nieuwsblad, 10 juni)

Dit wordt in meerdere opzichten een interessant testgeval. Er zijn tot nu toe ernstige tegenstrijdigheden in de wetgeving en de jurisprudentie inzake het antidiscriminatierecht op VN-, EU- en Belgisch niveau. Zo is nog niet definitief uitgemaakt of er discriminatie mag zijn tussen de discriminaties: is rassendiscriminatie verboden maar discriminatie op grond van politieke overtuiging (Berufsverbot) toegelaten? Een uitspraak in deze zaak kan richtinggevend zijn voor de talloze vergelijkbare gevallen. Het is evident dat het Belgische Bestel bij monde van het CGKR samen met de progressieve media dit recht op discriminatie tegen andersdenken volop steunt. Anderzijds past het althans formeel helemaal in de logica van de antidiscriminatiekruistocht om élke discriminatie te verbieden en te bestraffen. Dan mogen Aisha’s ex-werkgevers in een gevangeniscel eens nadenken over hun zonden tegen het universele gelijkheidsbeginsel.

Maar nog veel interessanter wordt het juridische pionierswerk om de intenties van de daders in te schatten. Het feit van de discriminatie is immers bij voorbaat bewezen, maar gezien de mogelijke erkenning van de “discriminatie tussen discriminaties” door de rechtbank maakt het een groot verschil waartégen de daders precies hebben willen discrimineren.

Allicht zullen zij beweren dat ze Aisha omwille van haar politieke kleur hebben ontslagen. Dat verzekert hun dan van applaus in de media en bij het CGKR, en waarschijnlijk van een voor hen gunstig vonnis. Bovendien schijnen ze dit zelf tegen Aisha verklaard te hebben. Maar is dit wel hun echte motief?

De typische houding van antiracistische kruisvaarders is om tegen verdachten te zeggen: “Jij verklaart wel dat je X denkt, maar ik zal jou eens zeggen wat jij wérkelijk denkt.” Dit is een bij uitstek totalitaire attitude (ordinaire dictators willen bepalen wat je doet of zegt, totalitaire heersers willen controleren wat je denkt), maar wat mij betreft is het denken vrij en moeten vijanden van de vrijheid zoals Verhofstadt en De Witte alle ruimte krijgen om hun ware aard te etaleren en dit soort perverse redeneringen te ontwikkelen. En dat doen ze dan ook. De rechtvaardiging voor hun “praktijktests” om werkgevers op racistische discriminatie bij aanwervingen te betrappen is precies gebaseerd op de verdenking dat werkgevers kandidaten buiten houden met valse niet-racistische voorwendsels.

Als Aisha haar gelijk niet kan halen met de beschuldiging van discriminatie op politieke gronden, dan kan ze haar ex-werkgevers dus gewoon beschuldigen van racisme. Dat is moeilijk te weerleggen wanneer een kleurling het zegt. Zelfs het feit dat ze haar eerst toch maar in dienst genomen hebben, hoeft hen niet vrij te pleiten: vele mensen worden racist juist tijdens het samenleven met vreemdelingen.
Maar het is toch niet voldoende dat iemand een beschuldiging uit, hij of zij moet daarboven toch ook het bewijs leveren? Het is toch niet aan de beklaagde om de beschuldiging te weerleggen? Ja, dat was zo in de tijd van de rechtsstaat, maar hier gelden andere regels. De omkering van de bewijslast is een centraal element van het hele antidiscriminatiebeleid.
De ex-werkgevers van Aisha moeten zich niet beter willen voelen dan al die andere werkgevers die na beschuldiging van racisme zelf hun onschuld moeten bewijzen.

Dat nu ook kleurlingen als racist uit de beschaafde samenleving kunnen buitengesloten worden, want lid van een wegens racisme veroordeelde partij, is in zekere zin een vooruitgang, een herstel van de universaliteit. Het CGKR is er nog niet aan toe om het bestaan van anti-autochtoon racisme bij allochtonen te erkennen (zie De Witte’s recente uitspraak dat de meerderheid per definitie niet het voorwerp van discriminatie kan zijn), maar anti-allochtoon racisme bij allochtonen, dat blijkt nu toch al te bestaan. Nederland was ons hier vóór met de gerechtelijke veroordeling in 1992 van de Pakistani Mohamed Rasoel op grond van “racisme” wegens een islamkritisch boek. Tja, waarom zou een kleurling niet anti-kleurling kunnen zijn? Er zijn alleszins genoeg Vlamingen die anti-Vlaams zijn.
Oud 25 juni 2006, 14:35   #302
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Op een moment dat agenten Turken op straat neerknallen omdat ze teveel hebben gedronken
Waar is dat gebeurd? In Siberië?

Hier in Aalst is wel een Turk neergeschoten omdat hij weigerde te stoppen voor een controle. Lijkt me vrij normaal dat politieagenten op zo'n moment extreem op hun hoede zijn, hun leven staat ook op het spel.
Oud 25 juni 2006, 14:38   #303
The B@ron
Burger

The B@ron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Stoere jongen, hoor! Een overdosis aan Rambo filmpjes?Lynchen staat inderdaad niet meteen synoniem voor intelligentie.
Tiens..
Lynchen, is het zonder vorm van proces afmaken van een misdadiger — of van iemand die om andere redenen de volkswoede opwekt — door een woedende volksmenigte.

Dus in jou linkse droomwereld is het verdedigen van een mens die door een groep uitschot wordt doodgetrapt gelijk aan lynchen ? Wie is hier de idioot ?
Oud 25 juni 2006, 14:44   #304
The B@ron
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chyron0 Bekijk bericht
Onzin, en eigenlijk gelogen want je weet beter.
Verhofstadt sprak toen onmiddellijk tegen "extreem rechts" en zelfs jij zult weten wie hij daar steevast mee bedoelt.
Op de mars zelf in Antwerpen waren zelfs kiezers van het VB niet welkom : ze moesten wegblijven.
Voeg daarbij alle commnetaren en "duidingen" in media en pers, en jij durft hier te beweren dat op Karel De Gucht na, "niemand het VB-electoraat met de vinger wees " ?

De laffe agressie op de bus was trouwens zo goed als zeker racistisch want die "jongeren" zouden nooit een oudere van hun eigen volk of ras zo behandeld hebben.
Jij zult nu wel sterke bewijzen willen omdat je het ook niet wil geloven en misschien ook omdat je de "allochtonen" niet kent. Ik wed alvast dat het Marokkanen waren, het zijn alleszins hun vingerafdrukken.

Waar Van Temssche een gederangeerde enkeling uit de meerderheid was, gaat het hier om een bende van zes uit een minderheid. De wandaad op de bus is dan ook terecht véél stigmatiserender voor die allochtone minderheidsgroep dan de misdaad van Van Temssche het ooit kan zijn voor de Vlamingen of zelfs nog maar voor het VB-electoraat.

Het slaan en stampen, op de bus gebeurde niet met voorbedachten rade, zeg je.
Je hebt gelijk. Deze rotjochies hoeven hun wandaden niet te beramen nadat ze wekenlang geworsteld hebben met de vraag of ze al dan niet de daad gaan stellen. Het komt bij hen gewoon spontaan, op het moment zelf en zonder één moment van twijfel want zij staan er altijd paraat voor.

De ongelukkige man die dacht dat met die allochtone jongeren nog te praten viel, heeft zijn vergissing met de dood moeten bekopen.
Hij zal niet herdacht worden met een grote mars, zijn dood zal niet het voorwerp zijn van een mediacampagne om de bevolking te sensibiliseren voor het gevaar van de multiculturele samenleving. Hij zal vlug genoeg vergeten worden.
Wacht maar, hoelang het gaat duren voor er links en rechts (maar vooral links) zal verondersteld worden dat het slachtoffer de "jongeren" wel zal geprovoceerd hebben met "racistische" opmerkingen. En als dat niet helpt, kan er nog altijd beweerd worden dat de "jongeren" gestresseerd waren door het klimaat van permanent racisme waarin ze moeten leven.
Haarscherpe analyse. Eentje om in te kaderen
Oud 25 juni 2006, 14:55   #305
The B@ron
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Wapens worden verboden omdat er nu anders misschien tien doden waren
Of geen enkele...je bent op je eentje gewoon machteloos als je aangevallen wordt door een agressieve groep. Iemand met een wapen op zak zou nog een minimale kans hebben gehad. Jammer, maar zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar.
Oud 25 juni 2006, 14:55   #306
Maatje 90DD
Vreemdeling

Maatje 90DD's schermafbeelding

Standaard

Beste mensen, laten we het even bij het oorspronkelijke onderwerp houden "man doodgeslagen op lijnbus".
Wat betreft het verband tussen de slagen en het overlijden, graag het volgende:
Mij maak je niet wijs dat een treinbestuurder van 54 jaar plots overlijdt aan een hartaanval.
Ik vermoed dat mensen met een dergelijke verantwoordelijke job regelmatig medisch worden gekeurd, en dat bij eventuele hartproblemen zij zeker geen trein zullen mogen besturen.
"Slagen en verwondingen met de dood tot gevolg" is hier dan ook geen optie.
Dit is regelrechte MOORD
Hopelijk worden deze moordenaars dan ook als dusdanig bestraft, en komen ze er niet vanaf met minder dan levenslang.

Voor wat betreft de afkomst van de daders, lijkt het me toch duidelijk
Maatje 90DD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 14:55   #307
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Waar is dat gebeurd? In Siberië?

Hier in Aalst is wel een Turk neergeschoten omdat hij weigerde te stoppen voor een controle. Lijkt me vrij normaal dat politieagenten op zo'n moment extreem op hun hoede zijn, hun leven staat ook op het spel.
Ja,als iemand van je wegloopt en met zn rug naar je toestaat. Dan moet je heel erg op je hoede zijn.

Citaat:
Ik vind het grof dat je durft pleiten voor een verbod op gewapende zelfverdediging op een moment dat een onschuldge zondermeer doodgeslagen wordt.
Net niet, als dat groepje amokmakers wapens had gehad dan hadden ze misschien nog meer slachtoffers gemaakt. En als er een passagier op de bus zijn wapen had getrokken ter zelfverdediging was die ook gewoon neergeknald geweest, net zoals iedereen die in zijn buurt zat als 'collateral damage'.

Citaat:
Wat denk je, ...

en of ze het een racistische moord gaan noemen, ...

Van themsche zei 'ik ga een hoop makkaken afknallen' DAT mijn beste is racisme. Als dat groepje had gezegd 'nu gaan we een blanke neerslaan' of als uit het onderzoek blijkt dat dat ook de reden was, DAN pas kan je ook van racisme spreken.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 14:57   #308
Maatje 90DD
Vreemdeling

Standaard

Als blijkt dat de daders inderdaad van vreemde afkomst zijn (getuigen spreken "toevallig" over Noordafrikanen) - zou het bij deze wel gepast zijn dat betrokkenen in hun land
Oud 25 juni 2006, 14:59   #309
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maatje 90DD Bekijk bericht
Als blijkt dat de daders inderdaad van vreemde afkomst zijn (getuigen spreken "toevallig" over Noordafrikanen) - zou het bij deze wel gepast zijn dat betrokkenen in hun land...
...berecht zouden worden?
Oud 25 juni 2006, 14:59   #310
Maatje 90DD
Vreemdeling

Standaard

van afkomst hun straf mogen uitzitten. Kwestie van dichtbij de roots te blijven, en de brave burger hier niet nodeloos op kosten te jagen om hun luxe-gevangenisleventje te bekostigen.
In Marokko zullen ze wel beter gesoigneerd worden.
Oud 25 juni 2006, 15:02   #311
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van themsche zei 'ik ga een hoop makkaken afknallen' DAT mijn beste is racisme. Als dat groepje had gezegd 'nu gaan we een blanke neerslaan' of als uit het onderzoek blijkt dat dat ook de reden was, DAN pas kan je ook van racisme spreken.
Niet nodig omdat dat erbij te zeggen als ze het DOEN.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 15:02   #312
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
van afkomst hun straf mogen uitzitten. Kwestie van dichtbij de roots te blijven, en de brave burger hier niet nodeloos op kosten te jagen om hun luxe-gevangenisleventje te bekostigen.
Ik heb het moeilijk om je tekst te volgen, 'k word steeds afgeleid naar ... links.
Oud 25 juni 2006, 15:02   #313
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat verhaal van luxe-gevangenissen is ronduit onwaar. Ik ben zelf al in verschillende gevangenissen op rondleiding geweest en heb er ook foto's van gezien. Die celletje zijn ontzettend klein, moeten per twee gedeeld worden en je mag maar een uur per dag buiten. Ook een vroeger kennis van mij heeft in de gevangenis gezeten en ik kan u garanderen dat hij het alles behalve luxe noemde.
Oud 25 juni 2006, 15:03   #314
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet nodig omdat dat erbij te zeggen als ze het DOEN.
Dat zal het onderzoek uitwijzen
Oud 25 juni 2006, 15:04   #315
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat verhaal van luxe-gevangenissen is ronduit onwaar. Ik ben zelf al in verschillende gevangenissen op rondleiding geweest en heb er ook foto's van gezien. Die celletje zijn ontzettend klein, moeten per twee gedeeld worden en je mag maar een uur per dag buiten. Ook een vroeger kennis van mij heeft in de gevangenis gezeten en ik kan u garanderen dat hij het alles behalve luxe noemde.
Ook al eens een rondleiding in een Marokkaanse cel gehad?
Oud 25 juni 2006, 15:05   #316
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat verhaal van luxe-gevangenissen is ronduit onwaar.
Inderdaad!
Ik heb er al verschillende nachten ingezeten.
Allesbehalve comfortabel, de airco te koud, het bed te hard, de deken te dun, geen drank.
Zwaar kut, bij Marie!
Oud 25 juni 2006, 15:06   #317
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ook al eens een rondleiding in een Marokkaanse cel gehad?

Daar heb ik het niet over, het gaat mij om te onterechte bewering dat de cellen hier luxe zouden zijn.
Oud 25 juni 2006, 15:08   #318
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Inderdaad!
Ik heb er al verschillende nachten ingezeten.
Allesbehalve comfortabel, de airco te koud, het bed te hard, de deken te dun, geen drank.
Zwaar kut, bij Marie!
Wat heb je gedaan om er te raken?
Te hardnekkig proberen uw zelfgebreide trui aan Albert 2 te willen geven?
Oud 25 juni 2006, 15:08   #319
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De man is ook niet doodgeslagen maar overleden ten gevolge van een harstilstand, nadat hij was geslagen.
dat moet het onderzoek en de autopsie uitmaken... maar je kan zo hard geslagen worden dat je hart en je weerstand het begeeft !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 15:10   #320
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
dat moet het onderzoek en de autopsie uitmaken... maar je kan zo hard geslagen worden dat je hart en je weerstand het begeeft !!
Daar ben ik het mee akkoord. Als die man niet was neergeslagen dan had hij die hartaanval, als dat het is, ook nooit gekregen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be