![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Burger
|
![]() Citaat:
(zie maar naar het Internationaal Gerechtshof - (kuch)) En je zou nochtans denken dat een land (USA) dat opgericht door allochtonen toch iets ruimdenkender zou zijn. Lap, en da's echt off-topic ![]()
![]() |
![]() |
#302 |
Minister
|
![]() ""Schatje, ik heb niet gezegd dat er geen spanning op die alternator staat, wel dat die alternator an sich geen spanning opwekt maar stroom. Als het punt waar je de stroom naartoe stuurt op voltage x staat, en je stuurt een stroom doorheen die draad, dan gaat de spanning op het punt waar je de stroom erop zet sowieso naar omhoog gaan. Simpel...""
Hmmm, jij hebt hier en daar toch wel een les gemist, denk ik. Teveel gebrost indertijd? ""De stroom die jij aftakt van die alternator, heeft geen invloed op de weerstand die je rotor ondervindt. Die stroom is immers een rechtstreeks gevolg van die rotatie."" ???????? Men heeft mij indertijd geleerd dat er wezenlijk geen verschil is tussen een elektrische motor en een dynamo. Maar bij een motor is er wel degelijk een verband tussen rotatie en stroom. Bij de dynamo ook onderstel ik dus. Het verschil tussen dynamo en alternator laat ik hier even terzijde. Ik denk niet dat dat enig verschil maakt hier (denk ik). |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een motor stuur je aan met stroom, en dat heeft een rotatie tot gevolg. Welke rotatie en hoe snel die gaat, hangt inderdaad af van de stroom die je er in stuurt en van de belasting die je aan je motor hangt. Een dynamo drijf je aan, en dat heeft een stroom tot gevolg. Die stroom hangt af van je rotatie en van het magnetische veld in je dynamo. Hetgeen jullie hier zitten vertellen, is dat je de stroom die je uit die dynamo haalt, ook zijn aandrijving zal beinvloeden, wat niet het geval is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Minister
|
![]() Uit voorgaande elementen en wat ik me herinner van school zou ik nu het volgende stellen:
Als je een bepaalde motor aanstuurt met een bepaalde stroom, dan resulteert dat in een bepaalde rotatie. Als de rotatie (mechanisch) afgeremd wordt, dan verhoogt de stroom door de motor. Juist? Dan onderstel ik volgens de analogie tussen motor en dynamo het volgende: Als je een dynamo tot een bepaald toerental aandrijft, dan resulteert dat in een bepaalde stroom door de dynamo. Als die stroom begrensd wordt (of afgesloten), dan probeert de dynamo zijn rotatie te wijzigen (te vertragen). Daar de automotor dit mechanisch belet, moet die automotor meer energie leveren om de dynamo op toeren te houden (of zelf vertragen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De airco is hier de uitzondering op, omdat die niet enkel door de batterij wordt aangedreven. Een simpel experiment is het openen van uw motorkap, je zal dan merken dat uw alternator rechtsreeks door een riem wordt aangedreven. Aangezien er geen gearing tussen zit is het dus onmogelijk om de alternator aan een andere snelheid te doen draaien gebaseerd op stroomverbruik.
![]() |
![]() |
#306 |
|
![]() ![]() Hier ziet ge hoe een alternator wordt aangedreven. Ge moogt aan mij nu eens uitleggen hoe ge die gebaseerd op het aanzetten van uw radio sneller gaat doen draaien.
![]() |
#307 |
Minister
|
![]() Heb ik een post hoger reeds gezegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#309 | |
|
![]() Citaat:
Uw dynamo draait aan whatever snelheid dat gij aan het pedaleren zijt en laadt zo uw batterij op. Of gij uw lamp doet branden of niet verandert niets aan het draaien van uw dynamo. Edit: Er zitten uiteraard diodes tussen de alternator en de batterij om te zorgen dat de voedingsspanning constant is, en om de stroom om te zetten van wisselstroom naar gelijkstroom. Ik denk dat dat het antwoord op uw eigenlijke vraag is.
In het begin was er niets, wat ontplofte. Laatst gewijzigd door TomB : 3 november 2006 om 16:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
|
![]() Citaat:
Je gaat overigens weer niet in op wat in in mijn post schreef: 1) kom jij nu eens met bronnen die staven dat elektrische snufjes NIET meer verbruik opleveren 2) als die stroom bij het niet gebruiken van elektrische snufjes gewoon verloren zou gaan, dan zouden de constructeurs al lang iets gevonden hebben dat die stroom wel kan gebruiken op het moment dat die snufjes niet worden gebruikt Het is echt naïef te denken dat al die electriciteit die je nodig hebt voor die elektrische snufjes "gratis" is. En dat is exact hetgeen men je wil doen geloven. De waarheid is dat auto's veel zuiniger zouden zijn vandaag indien ze ondertussen niet waren volgepropt met die snufjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
|
![]() Citaat:
De weerstand die de motor van de alternator ondervind is dus constant. Het verbruik van de auto verandert dus niet.
![]() |
![]() |
#312 | |
|
![]() Als je fietst met de dynamo aan en met het licht af, dan is de weerstand wel degelijk kleiner dan met het licht aan. Je moet dus maw minder hard trappen. Maar omdat de weerstand van de lamp in verhouding zo klein is, merk je dat verschil niet. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk een verschil is.
In Technopolis kan je een proefje doen dat dit illustreert: Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 3 november 2006 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Minister
|
![]() ""Dat klopt, de alternator regelt zijn stroom om de batterij te laden. Hij draait immers afhangende van hoe snel uw motor draait sneller of trager.
De weerstand die de motor van de alternator ondervind is dus constant. Het verbruik van de auto verandert dus niet."" Sorry en mijn excuses. Maar zelfs als leek zie ik dat dit nonsens is. Nogmaals sorry |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | ||||
|
![]() Citaat:
Stap 1: Motor draait Stap 2: We sluiten er een alternator op aan die energie levert --> meer verbruik Stap 3: We laden daarmee op constante wijze een batterij op Stap 4: Met die baterij doen we een radio spelen Stap 2 is altijd aanwezig, of je nu de radio doet spelen of niet. Van een perpetuum mobile is geen sprake, er is immers zowieso energieverlies. Je zal gewoon met een batterij zitten die minder belast is als uw radio niet aanstaat. Dat maakt voor de alternator geen reet uit, die blijft gewoon de batterij vullen op dezelfde wijze. Citaat:
Citaat:
Het feit is echter dat het aandrijven van uw alternator zodanig weinig energie vereist ten opzichte van het voortbewegen van uw voertuig dat zo'n besparing amper meetbaar zou zijn in het totale verbruikscijfer van uw wagen. Citaat:
![]() |
![]() |
#315 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#316 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#317 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#319 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#320 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een GPS systeem of radio gaat daaraan echter geen reet veranderen. We hebben het hier meer over mensen die beroepshalve met een arc welder rondrijden e.d. Citaat:
Citaat:
![]() |