![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb Algemeen Secundair Onderwijs gedaan, met Frans sinds het vijfde lager, en Engels vanaf het tweede middelbaar. Maar ik hoor dat die twee jaren Frans bijvoorbeeld niet echt verplicht zijn en dat dat die keuze aan de school is?
![]() |
![]() |
#302 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#303 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk ook dat er een zekere achteruitgang is in vlaanderen , wat ik betreur :voor het voortbestaan van het land en ook omdat ikzelf veel van het frans hou. Maar desondanks blijft de tweetaligheid van de vlamingen massief veel sterker dan die van de franstaligen ; die hebben een flinke sjot tegen hun gat nodig: Yves Leterme heeft er terecht een lap tegen gegeven....Maar of het zal helpen betwijfel ik toch sterk: zelfs hun zo geprezen "immersion" zal niet veel helpen, daar de keuze wordt gelaten tussen engels en nederlands en de waalse leerlingen kiezen in meer dan 80% van de gevallen voor het engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als jij denkt dat Keats Vlaamsgezin is, dan moet je toch dringend een arts gaan raadplegen.
Hij is Dietsgezin en dat is iets totaal anders. En hij geeft BUB dan nog gelijk, iets dat geen enkele Vlaamsgezinde zou doen. Hun standpunt over Brussel is gewoon niet verzoenbaar met de mening van een Vlaamsgezinde. Wat er in Brussel gebeurd is eigenlijk simpel te begrijpen voor jullie Nederlander. Je geeft de Noorderlijke helft van nederland en de zuidelijke helft een eigen regionaal bestuur. Maar Den Haag krijgt een eigen bestuur en dit bestuur mag dan ook nog eens baas spelen over de 19 omliggende gemeentes. Maar daar er veel Friezen in Den Haag wonen, word de voertaal van die regio Fries en worden de mensen die deze taal niet machtig zijn, er weg gepest. En de familie Van Orange trek in alle conflicten tussen de twee regio's steeds opnieuw het noorden voor op het zuiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus op hoeveel jaren het komt dat zij nederlands leren, op 0,0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
|
![]() Dat geloof ik niet! Niets? Ik kreeg Latijn, Frans, Engels en Duits! ook niet een paar jaartjes?
![]() |
#309 | |
|
![]() Citaat:
Wallonië beschouw ik als een soort Catalonië, Quebec, Kosovo,... Het is vreemd dat wij als meerderheid van Nederlandstalige Nederlanders daarvan ons zouden afscheuren. Spanje scheurt niet af van Baskenland he. De huidige Vlaamse koers is in mijn ogen dan ook eerder een afstotingsbeweging dan een afscheidingsbeweging. Maar die huidige koers is niettemin een product van België en kan drastisch wijzigen als het element België wegvalt. Dan zijn alle kaarten grondig doorschud. De verschillen tussen Walen en Vlamingen zijn kleiner dan tussen Fransen en Walen, maar groter dan tussen Vlamingen en Nederlanders. De (con)federatie tussen Vlaanderen en Nederland is dus de hoeksteen van de Nederlanden en dat project (als het al gerealiseerd wordt) zal dus slagen. Het naderbij staan van NL en VL tov VL en WA rechtvaardigt dus wel een Groot-Nederlandse staat, maar geen Belgische staat. Als je de Waalse component in het verhaal betrekt, heb je enkel de mogelijkheid van een Heel-Nederlandse staat om consequent te zijn. Dat die component het minst van al Bundestreue vertoont, moet je echter voor lief nemen en kunnen accepteren dat ze zich zal afscheuren in het scenario van de Verenigde Nederlanden. Voor de hoeksteen van de Nederlanden maakt Wallonië niet zoveel uit. 15% is onvoldoende om de staat te kapen, zoals het concept België wel deed. In de Nederlanden is Wallonië als een druppel zwak zuur in een zwembad: dat dissocieert volledig.
![]() |
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
|
![]() Citaat:
Niet alleen in Zwitserland, Jan. De meeste federaties op deze aardbol functioneren goed. Van alle federaties werkt enkel België hoegenaamd niet. Maar dat is wel waar we met de neus constant op zitten. Een beetje afstand nemen zou dus zeker geen kwaad kunnen voor de unitaristen. Dat federalisme enkel voor grote landen is, is ook een misvatting. Er zijn tal van federale landen die kleiner of even groot zijn dan België: Zwitserland, Oostenrijk, Bosnië-Herzegovina, VAE, de Comoren, Micronesia, Saint-Kitts en Nevis,...
![]() |
![]() |
#312 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#313 |
Banneling
|
![]() In België moet u inderdaad accepteren dat het separatisme slechts leeft bij een kleine minderheid van de bevolking. Dat is het verschil met Baskenland, Catalonië en Schotland.
Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 december 2006 om 10:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Deze randvoorwaarden zijn mank in België : als er geen stappen worden gezet om ze te bereiken worden ik en vele andere vlamingen separatistischer..... Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 december 2006 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het separatisme daarentegen horen wel 25 jaar en nog halen jullie nergens een meerderheid. En dat u "separatistischer" wordt, zal mij worst wezen. Jullie zijn en blijven een kleine minderheid. Jullie worden steeds radicaler omdat jullie juist beseffen dat er geen toekomst is voor jullie ideologie. Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 december 2006 om 11:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
unitarisme teoretisch een te verdedigen politieke positie: maar helaas voor u zal dit niet de positie zijn van een kleine minderheid , maar eerder van een marginaal groepje. Wellicht zijn er aanhangers te vinden in adelijke kringen of bij nostalgische franstaligen in vlaanderen. Maar de iets of wat bewuste vlaming verwerpt dit , omwille van slechte herinnering aan verfransing , verspillende wafelijzerpolitiek en centralistische betutteling; de bewuste franstalige vreest de dominantie van de vlamingen (de Van Cauwelaert-doctrine). Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 december 2006 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De gemiddelde Belg verwerpt ook Vlaams-nationalisme omwille van slechte herinneringen uit het verleden en nog belangrijker omdat het een voorbijgestreefde ideologie is in een geglobaliseerde, meertalige wereled. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde geldt overigens voor je tweede 'argument'. |
|
![]() |
![]() |