Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2004, 11:05   #301
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Ja, inderdaad, wat voor een overdraagzamen zijn dat toch, die patiënten. Van die arme dokters die al j�*�*�*�*�*ren in Brussel wonen, verwachten dat ze Nederlands zouden kennen.
Waar halen ze die arrogantie?
Ik heb dn ook nooit gezegd dat die goede wil niet van beide kanten mag komen...
Patiënt betaalt dokter.
Sociale zekerheid betaalt dokter.

Als ik geld zou krijgen wanneer ik in een ziekenhuis word opgenomen, wil ik wel overwegen om mij aan te passen aan de dokter
Oud 30 januari 2004, 11:06   #302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Meestal wordt het bestaan van een eigen aparte grammatica, ook een gesproken, niet opgetekende grammatica. (niet de woordenschat!!) als criterium genomen om onderscheid te maken tussen een taal en een dialect.
Neen, dat is niet het geval. Zwitserduits en Standaardduits verschillen in grote mate van elkaar (naar spraakkunst, woordenschat, uitspraak, enz.). Nochtans beschouwt niemand van de Alemannische Zwitsers de eigen gesproken taal als een idioom dat los staat tegenover het Standaardduits. Integendeel, de Alemannische Zwitsers zijn er rotsvast van overtuigd dat ze Duits spreken.

Bokmaal Noors en Deens zijn verdraaid op elkaar gelijkend: de onderlinge begrijpbaar is zelfs zo groot dat Noren en Denen in de eigen taal met elkaar spreken. Nochtans worden Bokmaal Noors en Deens als twee afzonderlijke talen beschouwd.

Taalkundig gezien zijn er soms heel weinig argumenten om de lijn te trekken tussen dialect en taal. Niet zelden zijn er politieke en sociale motieven die daarbij een rol spelen (denken we maar aan de opwaardering van het Moselfränkisch dialect tot ambtelijke taal van het Groothertogdom Luxemburg).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 11:12   #303
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1° Als er een wereldtaal komt, zal het Engels zijn: eenvoudige grammatica, woordenschat met latijnse roots en reeds ruim verspreid: ...
Engels bezit juist niet de taalkundige kwaliteiten om tot wereldtaal uit te groeien: sterk idiomatisch taalgebruik, warrige en totaal onlogische spelling, bijna afwezigheid van zuivere klanken. Taalkundig bekeken zou een levende taal als het Spaans bijvoorbeeld veel geschikter zijn. Maar nog eenvoudiger en met veel meer kwaliteiten bedacht, is natuurlijk het Esperanto: supereenvoudige spraakkunst, heldere, logische en flexibele woordvorming, heldere basisklanken...

Dat het Engels veel woorden van Latijnse oorsprong bevat, lijkt me geen pluspunt wanneer men nadenkt dat er wel nog andere talen bestaan dan de Romaanse. Neem een Hongaarse tekst bijvoorbeeld en je vindt nauwelijks leenwoorden uit het Latijn. En dan is nog niets gezegd over de vele niet-Europese talen die nauwelijks Latijnse woorden bevatten.
Oud 30 januari 2004, 11:14   #304
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:

Ik heb dn ook nooit gezegd dat die goede wil niet van beide kanten mag komen...
Patiënt betaalt dokter.
Sociale zekerheid betaalt dokter.

Als ik geld zou krijgen wanneer ik in een ziekenhuis word opgenomen, wil ik wel overwegen om mij aan te passen aan de dokter
Ergens heeft Raf wel gelijk natuurlijk. Wie al jaren in Brussel woont, en toch een zekere hoeveelheid conversaties voert met mensen uit zijn omgeving, is de facto toch in staat om in het Frans uit te leggen dat hij erge steken heeft in zijn blindedarm, of dat zijn kleine een emmer behanglijm heeft leggezopen, en dit dan nog in volle paniek.

Jaja, ze durven nogal, die patiënten.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 11:17   #305
kirie
Burger

Standaard

Wel beste Raf, ik hoef al niet meer te antwoorden betreffebd die vlamingen die al jaaaaaaaaaren hier frans hebben geleeerd.
Iemand , die misschien ook nog wat snapt van die toestanden hier deed het reeds.

Terloops gezegd, je mag niet zomaar verwachten dat een eenvoudige fabrieksarbeider ook nog eens buiten zijn stukske voddefrans dat hij kan zich nog mondig in medische aangelegenheden kan uitdrukken. Al aan eens gedacht ?

dat je om privacy redenen niet wil zeggen in welke gemeente men die al jaaaaaaaaaarenlange anderstalige inwoners blijft te woord staan zou ik nog kunnen snappen , niet dat het zo gebeurd......want hebben die dan na al die jaaaaaaaaaaaaaren nog niets van die andere streektaal opgestoken? Awel, da's nu precies wat ik nu ook niet begrijp sie.
En dus evenmin dat een vlaming het er dan ook nog in stand houdt.

En over die fanatiekelingen, wees gerust, dit garandeer ik je eveneens kom hier en je kijkt wel evenanders tegen die zaken aan.
Ter info, zelf ben ik zeer meegaand als ik vaststel dat iemand probeert , van goede wil is , dat had je nu zeker wel niet gedacht ?
Maar de constant weigerende koppigaards krijgen het deksel op de neus , geen probleem en één eurocentje kunnen ze aan mij niet verdienen.
kirie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 11:17   #306
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Bokmaal Noors en Deens zijn verdraaid op elkaar gelijkend: de onderlinge begrijpbaar is zelfs zo groot dat Noren en Denen in de eigen taal met elkaar spreken. Nochtans worden Bokmaal Noors en Deens als twee afzonderlijke talen beschouwd.
Het is wel zo dat niet alle Noren Bokmal spreken,20% ongeveer spreekt Nynorsk (nieuw-Noors)
Bokmal is eigenlijk gewoon Boekentaal.
In Noorwegen was de ambtelijke taal lang Deens. Het werd door de Noren echter op z'n Noors uitgesproken. De uitspraak in het Deens wijkt nl nogal sterk af van het schriftbeeld.
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 11:18   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen sprak nooit iedereen NL, daarvoor zorgde de belgische geschiedenis voor: bezetting door Romeinen, Noormannen, Lotharingers, Fransen, Spanjaarden, Oostenrijkers, Duitsers, Er was immigratie uit Spanje , Polen, Italië, Turkije en Marocco, contacten met Wallonië, Frankrijk, Ook nu spreekt niet iedereen hier Nederlands.
En? Is dat een argument om de status te verminderen van de enige ambtelijke taal (en taal van de meerderheid)? Meent u dat iedereen in Duitsland Duits sprak of spreekt? Nochtans is Duits de enige landstaal in de BRD (als zijn het Platduits, Fries en Deens wel als regionale minderheidstaal in bepaalde Länder erkend - het Deens zelfs door een bilateraal akkoord met Denemarken).

In alle landen was en is er emigratie en immigratie. Dat betekent evenwel niet dat de inwijkelingen recht zouden hebben om de ambtelijke erkenning van hun taal. In een normale gedachtegang is het de inwijkeling die zich aan de meerderheid aanpast, niet omgekeerd.
Oud 30 januari 2004, 11:22   #308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Het is wel zo dat niet alle Noren Bokmal spreken,20% ongeveer spreekt Nynorsk (nieuw-Noors)
Bokmal is eigenlijk gewoon Boekentaal.
In Noorwegen was de ambtelijke taal lang Deens. Het werd door de Noren echter op z'n Noors uitgesproken. De uitspraak in het Deens wijkt nl nogal sterk af van het schriftbeeld.
Natuurlijk is Bokmaal Noors niet de enige taal die in Noorwegen wordt gesproken; het wordt wel door de meerderheid gesproken en wie een cursus Noors volgt leert bijna steeds Bokmaal.

Bokmaal Noors is geen "boekentaal", maar de levende taal van het grootste deel van de Noren. Oorspronkelijk was het ongetwijfeld wel zo, maar door de vele eeuwen Deens bestuur is de taal van de Noren (aanvankelijk in de steden) sterk naar het Deens toegegroeid. Bokmaal Noors is meer dan gewoon Deens op z'n Noors uitgesproken, maar een vervlechting van de oorspronkelijke Noorse stadsdialecten met de Deense taal. In het Bokmaal Noors treft dan ook een grondige mix aan.

Daarenboven is het zo dat de Noorse spelling aangepast werd aan de gesproken taal; het Deens daarentegen heeft haar historischerende spelling behouden.
Oud 30 januari 2004, 11:26   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat een minderheid fanatieke nationalisten aan een grondgebied een taal willen koppelen en omgekeerd is onlogisch en gaat in tegen alle basisregels van de sociologie.
Reeds eerder heb ik de vraag al gesteld, maar u koos ervoor om die te negeren. Daarom herhaal ik die even: in welk land is taal niet geografisch bepaald en aan een bepaald grondgebied gekoppeld? Graag een land dus (liefst in Europa).
Oud 30 januari 2004, 11:31   #310
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bokmaal Noors is geen "boekentaal", maar de levende taal
"Bokmal" is letterlijk vertaald "boekentaal".
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 11:57   #311
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik kan alleen vaststellen dat de "politiek incorrecte manier" even slecht werkt, anders zou Nederland nu al moeten voorstaan op België en het nieuws dat wij uit het Noorden krijgen wijst eerder op een achterstand tov België....
Het huidige beleid is niet politiek-incorrect, maar logisch en normaal beleid. In dat opzicht loopt Nederland inderdaad voor. Maar wat wijst er volgens jou dan precies op dat Nederland achterloopt?

Citaat:
Die ghettos zijn ontstaan
1/ omdat die igranten als gastarbeider hier aan minimumlonen werden binnengehaald, en dat ze met die minimumlonen automatisch in de armste wijken en dus in groep kwamen te wonen.
2/Door de afwijzing van die mensen door de "kleine man", de gepensioneerde of de huurder van een sociale woning (die er logisch een concurrent in zag en bovendien de ruggengraatreactie "als ik niet beter ben dan een.... , beter dan wat ben ik dan?? niet kon ontwijken)
3/door migranten enkel aan te werven voor de ongeschoolde beroepen, , gewoon op de naam of de huidskleur... wat enorme frustratie en gezichtsverlies tegenover de familie in het thuisland veroorzaakt, zodat steun gezocht werd bij mensen in dezelfde toestand.
Waarom is het bepaalde groepen dan wel gelukt om verspreid te wonen en te integreren? Waarom heeft men na 30 jaar nog altijd niet besloten ergens anders te gaan wonen? Heel simpel: ze wilden en willen ZELF bij elkaar wonen, dat is het probleem. Weer zo'n vaststelling die door iedereen al is gedaan, maar tot jou blijkbaar nog niet is doorgedrongen.
Citaat:
Ik woon in Brussel en spreek vlot een taal of vijf, maar Arabisch is er (nog) niet bij (LT-project), en ik zie niet in waarom ik die mensen zou verplichten Nederlands te spreken in een stad die 80 �* 90% franstalig is..
Van autochtonen in Brussel wordt toch ook verwacht dat ze Nederlands én Frans kennen, waarom zou dat van allochtonen dan niet verwacht kunnen worden? Zijn die geestelijk minder begaafd ofzo? Dat de eerste generatie moeite heeft met twee nieuwe talen kan ik nog begrijpen, maar we zitten inmiddels bij de tweede en derde generatie die hier naar school gaat en die dus op dezelfde wijze behandeld mogen worden als autochtonen.
Citaat:
Als nu alle Nederlanders en Belgen volledig zouden deelnemen aan de samenleving en "aangepast" zouden zijn....dan zou men dat van anderen kunnen eisen.

Ikzelf, hier geboren, met een stamboom die tot midden 19°eeuw verifiëerbaar is , met universitaire opleiding, wens niet volledig deel te nemen aan de maatschappij in de mate dat rechts het wenst, en ik wens me ook niet aan te passen aan de maatschappij waar rechts van droomt.
Ik ken veel mensen zo, Belgen 10° generatie die aan de kant blijven staan, zonder deel te nemen aan die hysterie. Met welk recht zou ik dat dan van een allochtoon eisen?
Nederlanders en Belgen zijn in die zin geïntegreerd dat ze de landstaal, de wetten, en de gewoontes en gebruiken van het land kennen. Zij kunnen dus volledig zelfstandig functioneren en hebben geen culturele problemen.

Citaat:
Wat integratie betreft moet ik je het oude spreekwoord aanleren: "Men vangt geen vliegen met azijn" ttz, men kan mensen niet verplichten tot integratie, men moet ze ertoe lokken, en de hoge werkloosheidscijfers onder allochtonen, evenals hun minimumlonen zijn de azijn, die ze dagelijks kunnen vergelijken met het suikerwater dat de Belg of de Nederlander toekomt....
Zoals ik schreef, zorg ervoor dat ze koopkracht hebben en de publiciteit van de consumptiemaatschappij doet de rest.... Nu zijn ze uit de consumptiemaatschappij uitgesloten, zonder vooruitzicht er deel van uit te maken (oa door de agitatie van rechts, of het nu LN, Fortuyn, LPF, NR, VB CDA, LA of commissie Blok heet). Geef ze hoop en vooruitzicht de maatschappellijke ladder ook te kunnen opklimmen, en ze zullen vragende partij zijn voor integratie. Zonder die hoop, w�*�*rom zouden ze integreren? Uit dankbaarheid? Zo zit geen enkele mens in elkaar....
Geef ze een andere reden om te integreren dan bedreigingen...want dat is de traagste manier: gewoon toegepaste psychologie, éérst misprijzen en dan bedreigingen: zou jij je niet afwenden? IK wel!!
Wees blij dat islamietisch fatalisme speelt en dat het niet tot écht zwaar geweld komt, want dat is ook een optie voor iemand met de rug tegen de muur... Je moet mensen altijd hoop op beter laten. (Denk aan Watts en aan de rellen in Miami
Wéér hetzelfde verhaal over werkloosheid en minimumlonen. Nogmaals: hoe komt het dat het anderen wèl gelukt is op te klimmen? Waarom zou de tweede generatie, die hier is opgegroeid en dezelfde kansen heeft gekregen op school, dan nog steeds op het minimumloon blijven hangen of werkloos blijven? Waarom zijn zij crimineler dan anderen? Precies, vanwege een taalachterstand en omdat men zich niet aangepast heeft. Er heeft geen integratie plaatsgevonden. D�*t is het probleem.

Wéér hetzelfde verhaal over bedreigingen. Nogmaals: men heeft 30 jaar lang een beleid gevoerd zoals jij dat graag hebt, zonder enige verplichtingen of wat dan ook. Resultaat: geen integratie maar segregatie. Conclusie: het beleid werkt niet. Er moet dus een strikter beleid worden gehanteerd, dat wèl het leren van de Nederlandse taal en cultuur verplicht, dat niet voorziet in het aanpassen aan allochtone talen door ze overal aan te bieden, dat niet voorziet in het aanpassen aan het leef- en rolpatroon van andere culturen, dat zorgt voor ruimtelijke spreiding, dat ervoor zorgt dat niet iedereen zijn bruid uit het land van herkomst blijft halen waardoor de achterstanden en cultuurproblemen van generatie op generatie blijven bestaan, dat geen organisatie meer subsidieert die zich niet houden aan de doelstellingen van dit beleid, enz. enz. enz.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 12:03   #312
Dimitri

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg lopen er inderdaad nog enkele van die fanatiekelingen rond, maar ze zijn op sterven na dood...
Vandaar dat het beleid in Nederland twee jaar geleden is omgegooid in "fanatieke" richting. Vandaar dat niemand nog het oude beleid durft te steunen. Ja, er sterft inderdaad een groep uit, maar het zijn in ieder geval niet degene die jij "fanatiekelingen" noemt.
Oud 30 januari 2004, 12:19   #313
Dimitri

Standaard

Citaat:
Neem China, India, elk met verschillende talen, die wij in onze onwetendheid onder één noemer als Indisch of Chinees klasseren, neem Hongarije waar Hongaars de voertaal is maar de Rom hun taal blijven spreken...
In China is Mandarijn de officiële taal, in Hongarije Hongaars. Andere groepen spreken hun eigen taal, maar deze talen zijn niet officieel.

Citaat:
Neem Mexico waar een groot deel van de bevolking Maya spreekt, en de rest Spaans. Neem Peru waar Spaans en (is het Quetcha?) de Incataal naast elkaar bestaan,zoals in Africa overal Frans of Engels naast de locale talen bestaan. Ik weet dat dit een overblijfsel is van het kolonialisme, en dat één der talen dus meestal de bovenhand heeft en "officiëel" is , maar dat verandert niets aan de dagelijkse praktijk: er wordt handel gedreven, recht gesproken en bestuurd in die talen ook.
Dit is inderdaad een overblijfsel van kolonialisme, maar de Incatalen hebben meestal toch een eigen taalgebied. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld in Ierland, waar men veel moeite doet om het Iers te beschermen. De taalwetten in Ierland zijn even streng, zo niet strenger dan die in België: alle opschriften zijn er enkel in het Iers en als je geen Iers spreekt, mag je in bepaalde delen van het Ierstalige gebied niet eens komen wonen!

Citaat:
Uitzonderingen zullen er overal zijn, d�*t is onvermijdelijk, en dikwijls/meestal zelfs zal één van de talen (of het Engels, soms het Frans) de Lingua Franca worden. Neem de Maghreb waar Arabisch, Berbers en Frans naast elkaar bestaan zonder territoriale binding. Neem gewoon de ganse geschiedenis van de nomadenvolkeren...
We moeten zelfs naar de woestijn om nog een voorbeeld te vinden van hoe het anders kan. Volgens mij is ook in die landen het Arabisch de officiële taal en fungeert Frans op dezelfde manier als het Engels op Malta: het is geen taal van een bevolkingsgroep, maar een koloniale taal die is blijven hangen.

Citaat:
Maken de Amerikanen problemen omdat een groter wordend deel van de bevolking Spaans spreekt en omdat er groepen zijn die nog Frans, Duits, Italiaans of Chinees spreken?
In de meeste Amerikaanse staten werkt men toch echt maar met een taal, het Engels. In bepaalde staten is de officiële taal niet vastgelegd (hoera, de uitzondering die de regel bevestigt!), en wordt Spaans inderdaad steeds belangrijker. De andere groepen spreken hun eigen taal misschien nog wel, maar die wordt nergens officieel gebruikt.

Citaat:
Noem me één land in de wereld waar taalgrenzen, taalwetten, taalhysterie en Vaste Commissie voor Taaltoezicht, allemaal bestaan en eenzelfde belang hebben als hier???
Ierland, Canada, diverse regio's in Europa (Zuid-Tirol, Baskenland, enz.) hebben bijvoorbeeld ook zo'n streng taalbeleid.
Oud 30 januari 2004, 18:35   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Citaat:
Bokmaal Noors is geen "boekentaal", maar de levende taal
"Bokmal" is letterlijk vertaald "boekentaal".
Natuurlijk, dat weet zelfs het kleinste kind. Maar dat is de nieuwe naam die door de Noorse regering indertijd werd gegeven om de oude en tot dan toe gebruikte naam te vervangen, nl. "Riksmaal" (letterlijk: de rijkstaal, de staatstaal). Dat gebeurde op een ogenblik dat de Noorse regering radicaal had gekozen om het Nynorsk (toen geheten "Landmaal") tot enige staatstaal op te waarderen. Aldus werd het Riksmal gedegradeerd tot de taal waarin de boeken tot dan toe geschreven werden. Toen werd ook de andere benaming "Nynorsk" geïntroduceerd. Dat Nynorsk zou dé taal van het land worden.

Echter, de demografische evoluties in Noorwegen hebben daar anders over beslist. Er ontstond een plattelandsvlucht (tot op heden aan de gang, wat ook verklaart waarom de Noorse regering in Vlaanderen en Nederland op zoek is naar mensen die zich in de dorpen willen vestigen) en een trek naar de steden. De mensen die in de steden kwamen namen het daar heersende "Bokmaal" over. En zo nam het aantal sprekers van het Bokmaal Noors steeds toe.

Toen het duidelijk werd dat van een veralgemening van Nynorsk geen sprake meer kon zijn, werd het Bokmaal weer als ambtelijke taal aanvaard. Nu staan er twee talen op gelijke voet: Bokmaal en Nynorsk. De terminologie van de eerste vorm van het Noors heeft dus eigenlijk geen relatie met de taaltoestand, maar weerspiegelt wel een plan die de Noorse regering ooit eens heeft gekoesterd.
Oud 30 januari 2004, 18:40   #315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld in Ierland, waar men veel moeite doet om het Iers te beschermen. De taalwetten in Ierland zijn even streng, zo niet strenger dan die in België: alle opschriften zijn er enkel in het Iers en als je geen Iers spreekt, mag je in bepaalde delen van het Ierstalige gebied niet eens komen wonen!
Inderdaad. Nog niet zo heel lang geleden heeft de Ierse regering de wetgeving ter zake zelfs nog verstrengd. Men kan zich niet langer zo maar vestigen in de Gaeltacht: iedere nieuwe inwoner moet kunnen bewijzen dat hij het Iers vlot beheerst.
Oud 30 januari 2004, 20:02   #316
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Ja mensen, wat hier te lezen valt, naar aanleiding van een folder in de brusselse rand is zonder meer ongelooflijk. Heel pak snotventen zitten hier te discuteren over taaltoestanden rond Brussel / Vlaams Brabant.
Er zijn er die graag opmerken dat iemand off-topic gaat, maar die zelf niet anders doen en er mee beginnen. Die de ziekenhuis- en dokterstoestanden zelfs "hypothetisch " vinden , terwijl dat een dagelijke praktijk is. Wat een onwetentheid en toch maar discuteren....om hier wat proberen gelijk te halen, met de meest onzinnige dingen die er niets mee hebben te maken.

Er zijn die het goed vinden anderstaligen in een gemeente mondeling ter wille te blijven zijn terwijl ze er al j�*ren wonen. Man, ik kan je één raad geven, kom zoals ik, al tientallen jaren, hier echt in de probleemstreek wonen, die goesting om dat te doen zal je met de tijd wel afnemen, dat garandeer ik je. Misschien moet je ook maar eens de gemeente noemen waar je dat goede voorbeeld voor eeuwige niet-aanpassing uitoefent.

Als jullie werkelijk minder dan het achterste van mijnen hond over die zaken afweten, zwijg er aub over en hou je bezig met iets anders.
Zoals ik al eens zei, met dit soort klootvlamingen, jawel die term gebruik ik met veel plezier, hij is nog te goed zelfs, worden vlamingen die na enkele jaren van vooruitgang op hun recht op correcte behandeling, opnieuw in de toekomst in eigen rug geschoten. En ter informatie, je hoeft niet eens daarvoor een extreem standpunt in te nemen om te denken en te weten zoals ik , kom gewoon hier wonen, je ziet het dan wel. Op een dag zal je misschien spijt hebben hier te wonen als ze je in een of ander hospitaal je niet meer begrijpen. Denk liever eens na.

Gelukkig zijn er toch nog mensen als Dimitri, Stefanie en Jan vdB die iets begrijpen , iets van die wetten kennen en al enige kennis hebben van hoe het er hier kan aan toe gaan. Laten we , dank zij hen misschien dan toch maar optimistisch blijven, we hebben het hier in het verleden ook al met minderheden moeten doen om simpelweg je eigen rechten op correcte behandeling in eigen streek te krijgen.
Nog eens de groeten van niet partijgebonden vlaming ter plekke.
Dagelijkse praktijk: cijfers?

Dat u zich zo fixeert op een aantal arroganteriken, dat begrijp ik niet. Uw maatschappelijk gezichtsveld is niet al te groot en niet al te algemeen gevormd. Wanneer houdt u ook rekening met diegenen die zich wel aanpassen, die wel de moeite doen, en die veel talrijker zijn dan diegenen die dat niet doen?

Men kent dit probleem overal: mensen die pas nieuw zijn en de taal nog niet spreken, mensen die niet meer zo snel leren als vroeger, en de mens is nu eenmaal een migrerend ras dus ophouden zal het nooit, wetten of niet. Enkel hier reageert men zo gepikeerd, uit wrok met de geschiedenis.

Ik wacht met spanning op de dag dat een Franstalige u de weg vraagt, en u arrogant uw neus ophaalt en zegt "spreek Nederlands", en die Franstalige dan op zijn tenen getrapt zegt dat hij Franse toerist is, en u zich dan zou moeten verexcuseren: "excusez moi, je pensais que vous etiez un wallon pas integré". Het beeld van Vlaanderen is voor die man dan leuk bedorven...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 20:38   #317
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Noem me één land in de wereld waar taalgrenzen, taalwetten, taalhysterie en Vaste Commissie voor Taaltoezicht, allemaal bestaan en eenzelfde belang hebben als hier???
Ierland, Canada, diverse regio's in Europa (Zuid-Tirol, Baskenland, enz.) hebben bijvoorbeeld ook zo'n streng taalbeleid.
En u vergeet een van onze buurlanden, nl. Frankrijk. Daar staat zelfs heel duidelijk in de grondwet dat het Frans de taal is van de Republiek (artikel 2). Daarenboven stipuleren de Franse wetten verder dat het onderwijs in de door de overheid gesubsidieerde scholen alleen in het Frans kan. In de rechtspraak hebben alleen vonnissen uitgesproken in het Frans kracht van gewijsde. In de Franse Republiek waakt er daarenboven een instelling over de zuiverheid van de taal (de Académie française) en op basis van de aanbevelingen van deze eerbiedwaardige instelling decreteert de Franse overheid op een regelmaat welke woorden al dan niet gebruikt moeten worden in alle geledingen van de overheidsdiensten en/of diensten die door de overheid gecontroleerd, betaald of gesubsidieerd worden.

Ook IJsland heeft een heel strenge taalwetgeving. Pittig detail: de overheid gaat daar zelfs zo ver dat ze van vreemdelingen die de IJslandse nationaliteit willen verwerven niet alleen een taalproef vraagt, maar ook de afstand van de eigen familienaam en de aanvaarding van een IJslandse familienaam.
Oud 30 januari 2004, 20:41   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik wacht met spanning op de dag dat een Franstalige u de weg vraagt, en u arrogant uw neus ophaalt en zegt "spreek Nederlands", en die Franstalige dan op zijn tenen getrapt zegt dat hij Franse toerist is, en u zich dan zou moeten verexcuseren: "excusez moi, je pensais que vous etiez un wallon pas integré". Het beeld van Vlaanderen is voor die man dan leuk bedorven...
Uw opmerking heeft gewoon niets van doen met de hier gevoerde discussie. Trouwens, ik neem wel aanstoot aan toeristen die zomaar hun vragen afvuren zonder eerst te vragen of de aangesprokene deze of gene taal wel spreekt. Onlangs vroegen twee Franstalige dames me de weg in Brugge, zomaar, zonder er zich eerst van te vergewissen of ik wel Frans sprak. Welnu, ik heb hen in het Engels geantwoord.
Oud 30 januari 2004, 20:57   #319
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw opmerking heeft gewoon niets van doen met de hier gevoerde discussie. Trouwens, ik neem wel aanstoot aan toeristen die zomaar hun vragen afvuren zonder eerst te vragen of de aangesprokene deze of gene taal wel spreekt. Onlangs vroegen twee Franstalige dames me de weg in Brugge, zomaar, zonder er zich eerst van te vergewissen of ik wel Frans sprak. Welnu, ik heb hen in het Engels geantwoord.
Dat moet ge vooral doen in een stad die van toerisme leeft Jan. Laat die toeristen maar eens goed voelen dat er in Vlaanderen enkel Vlaams gepraat wordt en dat ze hier niet welkom zijn.
Oud 30 januari 2004, 21:03   #320
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Dat moet ge vooral doen in een stad die van toerisme leeft Jan. Laat die toeristen maar eens goed voelen dat er in Vlaanderen enkel Vlaams gepraat wordt en dat ze hier niet welkom zijn.
Nog steeds niet begrepen waarover het gaat? Blijkbaar niet. Ik heb niets tegen toeristen, al helemaal niet tegen toeristen die de weg vragen. Wel tegen mensen die er vanuit gaan dat hun taal wel door de bevolking wordt begrepen. Een tijd geleden sprak een koppel me op de Grote Markt van Brugge me aan. In het Duits vroegen ze me of ik Duits begreep of praatte. En toen heb ik alles in het Duits uitgelegd. Dat waren beleefde mensen die ervan uitgaan dat men in den vreemde niet noodzakelijk de taal van de toeristen begrijpt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be