![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Sociale zekerheid betaalt dokter. Als ik geld zou krijgen wanneer ik in een ziekenhuis word opgenomen, wil ik wel overwegen om mij aan te passen aan de dokter ![]()
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bokmaal Noors en Deens zijn verdraaid op elkaar gelijkend: de onderlinge begrijpbaar is zelfs zo groot dat Noren en Denen in de eigen taal met elkaar spreken. Nochtans worden Bokmaal Noors en Deens als twee afzonderlijke talen beschouwd. Taalkundig gezien zijn er soms heel weinig argumenten om de lijn te trekken tussen dialect en taal. Niet zelden zijn er politieke en sociale motieven die daarbij een rol spelen (denken we maar aan de opwaardering van het Moselfränkisch dialect tot ambtelijke taal van het Groothertogdom Luxemburg). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat het Engels veel woorden van Latijnse oorsprong bevat, lijkt me geen pluspunt wanneer men nadenkt dat er wel nog andere talen bestaan dan de Romaanse. Neem een Hongaarse tekst bijvoorbeeld en je vindt nauwelijks leenwoorden uit het Latijn. En dan is nog niets gezegd over de vele niet-Europese talen die nauwelijks Latijnse woorden bevatten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jaja, ze durven nogal, die patiënten.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Burger
|
![]() Wel beste Raf, ik hoef al niet meer te antwoorden betreffebd die vlamingen die al jaaaaaaaaaren hier frans hebben geleeerd.
Iemand , die misschien ook nog wat snapt van die toestanden hier deed het reeds. Terloops gezegd, je mag niet zomaar verwachten dat een eenvoudige fabrieksarbeider ook nog eens buiten zijn stukske voddefrans dat hij kan zich nog mondig in medische aangelegenheden kan uitdrukken. Al aan eens gedacht ? dat je om privacy redenen niet wil zeggen in welke gemeente men die al jaaaaaaaaaarenlange anderstalige inwoners blijft te woord staan zou ik nog kunnen snappen , niet dat het zo gebeurd......want hebben die dan na al die jaaaaaaaaaaaaaren nog niets van die andere streektaal opgestoken? Awel, da's nu precies wat ik nu ook niet begrijp sie. En dus evenmin dat een vlaming het er dan ook nog in stand houdt. En over die fanatiekelingen, wees gerust, dit garandeer ik je eveneens kom hier en je kijkt wel evenanders tegen die zaken aan. Ter info, zelf ben ik zeer meegaand als ik vaststel dat iemand probeert , van goede wil is , dat had je nu zeker wel niet gedacht ? Maar de constant weigerende koppigaards krijgen het deksel op de neus , geen probleem en één eurocentje kunnen ze aan mij niet verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bokmal is eigenlijk gewoon Boekentaal. In Noorwegen was de ambtelijke taal lang Deens. Het werd door de Noren echter op z'n Noors uitgesproken. De uitspraak in het Deens wijkt nl nogal sterk af van het schriftbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In alle landen was en is er emigratie en immigratie. Dat betekent evenwel niet dat de inwijkelingen recht zouden hebben om de ambtelijke erkenning van hun taal. In een normale gedachtegang is het de inwijkeling die zich aan de meerderheid aanpast, niet omgekeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bokmaal Noors is geen "boekentaal", maar de levende taal van het grootste deel van de Noren. Oorspronkelijk was het ongetwijfeld wel zo, maar door de vele eeuwen Deens bestuur is de taal van de Noren (aanvankelijk in de steden) sterk naar het Deens toegegroeid. Bokmaal Noors is meer dan gewoon Deens op z'n Noors uitgesproken, maar een vervlechting van de oorspronkelijke Noorse stadsdialecten met de Deense taal. In het Bokmaal Noors treft dan ook een grondige mix aan. Daarenboven is het zo dat de Noorse spelling aangepast werd aan de gesproken taal; het Deens daarentegen heeft haar historischerende spelling behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wéér hetzelfde verhaal over bedreigingen. Nogmaals: men heeft 30 jaar lang een beleid gevoerd zoals jij dat graag hebt, zonder enige verplichtingen of wat dan ook. Resultaat: geen integratie maar segregatie. Conclusie: het beleid werkt niet. Er moet dus een strikter beleid worden gehanteerd, dat wèl het leren van de Nederlandse taal en cultuur verplicht, dat niet voorziet in het aanpassen aan allochtone talen door ze overal aan te bieden, dat niet voorziet in het aanpassen aan het leef- en rolpatroon van andere culturen, dat zorgt voor ruimtelijke spreiding, dat ervoor zorgt dat niet iedereen zijn bruid uit het land van herkomst blijft halen waardoor de achterstanden en cultuurproblemen van generatie op generatie blijven bestaan, dat geen organisatie meer subsidieert die zich niet houden aan de doelstellingen van dit beleid, enz. enz. enz. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echter, de demografische evoluties in Noorwegen hebben daar anders over beslist. Er ontstond een plattelandsvlucht (tot op heden aan de gang, wat ook verklaart waarom de Noorse regering in Vlaanderen en Nederland op zoek is naar mensen die zich in de dorpen willen vestigen) en een trek naar de steden. De mensen die in de steden kwamen namen het daar heersende "Bokmaal" over. En zo nam het aantal sprekers van het Bokmaal Noors steeds toe. Toen het duidelijk werd dat van een veralgemening van Nynorsk geen sprake meer kon zijn, werd het Bokmaal weer als ambtelijke taal aanvaard. Nu staan er twee talen op gelijke voet: Bokmaal en Nynorsk. De terminologie van de eerste vorm van het Noors heeft dus eigenlijk geen relatie met de taaltoestand, maar weerspiegelt wel een plan die de Noorse regering ooit eens heeft gekoesterd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat u zich zo fixeert op een aantal arroganteriken, dat begrijp ik niet. Uw maatschappelijk gezichtsveld is niet al te groot en niet al te algemeen gevormd. Wanneer houdt u ook rekening met diegenen die zich wel aanpassen, die wel de moeite doen, en die veel talrijker zijn dan diegenen die dat niet doen? Men kent dit probleem overal: mensen die pas nieuw zijn en de taal nog niet spreken, mensen die niet meer zo snel leren als vroeger, en de mens is nu eenmaal een migrerend ras dus ophouden zal het nooit, wetten of niet. Enkel hier reageert men zo gepikeerd, uit wrok met de geschiedenis. Ik wacht met spanning op de dag dat een Franstalige u de weg vraagt, en u arrogant uw neus ophaalt en zegt "spreek Nederlands", en die Franstalige dan op zijn tenen getrapt zegt dat hij Franse toerist is, en u zich dan zou moeten verexcuseren: "excusez moi, je pensais que vous etiez un wallon pas integré". Het beeld van Vlaanderen is voor die man dan leuk bedorven...
![]() |
![]() |
#317 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook IJsland heeft een heel strenge taalwetgeving. Pittig detail: de overheid gaat daar zelfs zo ver dat ze van vreemdelingen die de IJslandse nationaliteit willen verwerven niet alleen een taalproef vraagt, maar ook de afstand van de eigen familienaam en de aanvaarding van een IJslandse familienaam. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |