Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 12:03   #301
laurens274
Partijlid

Standaard

Zoals percalion zegt: lees eerst die economische boeken vooraleer je je mening hier komt verkondigen over economische topics...

Want hoe dat je het draait of keert, economie is een sociale wetenschap, je kan het niet naast je neer leggen. En hoe erg ook de veranderingen van de markt individueel zijn voor bepaalde personen, een eerlijker mechanisme bestaat er niet.
laurens274 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 12:20   #302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
skeletbouw is in Belgie idd toegestaan, maar vaak eisen de gemeentes dat er een steen rond staat.
Mmmm. Men zet niet zomaar een steen rond een houten woning, maar de buitenste schil van de houten woning is gewoon van steen. Bij skeletbouw bijvoorbeeld vormt het houten skelet de dragende structuur (te vergelijken met de binnenmuur in een traditionele woning), erna een spouw en tenslotte de stenen muur. Bij skeletbouw kan men er evenwel even goed voor opteren een houten buitensschil (vaak cederhout) te voorzien of zelfs nog andere materialen. Bij mijn weten is het evenwel niet gebruikelijk - en trouwens ook niet wenselijk - bij houtmassiefbouw een steen errond te zetten. Dan is het immers een steen rond een reeds volwaardig huis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 12:25   #303
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274 Bekijk bericht
Zoals percalion zegt: lees eerst die economische boeken vooraleer je je mening hier komt verkondigen over economische topics...

Want hoe dat je het draait of keert, economie is een sociale wetenschap, je kan het niet naast je neer leggen. En hoe erg ook de veranderingen van de markt individueel zijn voor bepaalde personen, een eerlijker mechanisme bestaat er niet.
Ja die boeken geven antwoord op alles natuurlijk, de heilige boeken van de wereld economie "bijbel des levens". Zonder dat kan je niet verder.

Intussen is dus de eerste generatie kustjongeren aan het dolen, zoekende achter levenswijsheid en een dak boven hun hoofd.
Een simpele 3 kamerwoning behoort nu al niet meer tot de normale standaard, nee het is een garagebox met een zibro kamin geworden.

Wetende dat je met 100'000 woningen gans de kustgemeenschap kunt behelpen en dat er daar 180'000 woningen zijn is dus de vraag en aanbod van noodzaak geheel niet meer van toepassing. Wie daar nu nog koopt is bezig met zijn 2 of 3 woning om zuiver te speculeren op de volgende die gaat langskomen om zijn kans te wagen.

Dus nog eens 20 �* 25 jaar en de jeugd is geheel dakloos of huurder geworden...of zwervend ergens.
Maar het is hun eigen schuld...ze hebben die boeken ook niet gelezen.

Ach tegen die tijd zijn de walen en de vlamingen gescheiden en kunnen we mss daar nog iets krijgen.
Oud 18 augustus 2007, 12:27   #304
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274 Bekijk bericht
Ik besef goed dat die uitspraak allicht enorm arrogant overkomt voor veel mensen, en ik zou dat zelf waarschijnlijk ook vinden. Maar ik denk dat Rothbard het goed formuleerde:

It is no crime to be ignorant of economics, which is, after all, a specialized discipline and one that most people consider to be a 'dismal science.' But it is totally irresponsible to have a loud and vociferous opinion on economic subjects while remaining in this state of ignorance.
Oud 18 augustus 2007, 12:29   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zie net een krantenartikel van "huizen aan de kust" waarin de jeugd daar geen eigen woonst meer kan kopen. Nergens meer.
één van hun zei "ik bood 300'000€ op een pand met werk aan maar de eigenaar vroeg 500'000€ en zei "ik weet dat u gelijk hebt maar ik weet dat ik het er ook voor krijg" En een week later was het dan toch weg voor 500'000€.
Trouwens in Den Haan en dergelijke zijn de prijzen op één jaar tijd met meer dan 80% gestegen.
Dat is pure geldspeculatie dus, te vergelijken met de jacht op stijgende aandelen van de beurs.
Alle spaarrekeningen leeg, zwaar in het rood, visa plunderen, moeders spaarpot plunderen en inzetten op een woning brengt dus wel degelijk veel op!
Ja, dat viel inderdaad in Het Laatste Nieuws te lezen. Alleen, heeft dat alles niets met "pure geldspeculatie" te maken maar gewoon met de marktsituatie. Familie van me woont sedert een tiental jaar aan de kust en heeft hun eigendom x-maal in waarde zien stijgen sedert de aankoop. De reden is dat er heel veel vraag blijft en dat het aantal woningen en appartementen ontoerekend is. Je mag immers niet vergeten dat de kust onder druk staat van een heel grote vraag die vanuit heel het land (en ook een beetje daarbuiten) komt. In Nieuwpoort bijvoorbeeld is men op dit ogenblik zomaar eventjes vier appartementsblokken aan het zetten. Van een tweetal zijn ALLE appartementen reeds verkocht, alhoewel van de ene slechts de fundering is gelegd en bij de andere het geheel in de ruwbouw staat. Er blijft dus een enorme vraag. En dan gaat het marktmechanisme zijn rol spelen: veel vraag, ontoerekend aanbod, dus: stijgende prijzen.
Oud 18 augustus 2007, 12:32   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie daar nu nog koopt is bezig met zijn 2 of 3 woning om zuiver te speculeren op de volgende die gaat langskomen om zijn kans te wagen.
Denkt u werkelijk dat de meerderheid een woning of appartement aan de kust koopt louter en alleen om te speculeren? Man, toch! 't Grootste aantal wil gewoon een vakantieverblijf, al dan niet met het oog om er later, op pensioengerechtigde leeftijd, definitief te gaan wonen. Dat laatste wordt trouwens bevestigd door de sociologische evolutie van onze badsteden: die vergrijzen heel vlug, er is een heel grote immigratie van oudere mensen uit heel het land die hun eigen huis hebben verkocht en definitief hun intrek nemen in een van onze badsteden.
Oud 18 augustus 2007, 12:34   #307
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat viel inderdaad in Het Laatste Nieuws te lezen. Alleen, heeft dat alles niets met "pure geldspeculatie" te maken maar gewoon met de marktsituatie. Familie van me woont sedert een tiental jaar aan de kust en heeft hun eigendom x-maal in waarde zien stijgen sedert de aankoop. De reden is dat er heel veel vraag blijft en dat het aantal woningen en appartementen ontoerekend is. Je mag immers niet vergeten dat de kust onder druk staat van een heel grote vraag die vanuit heel het land (en ook een beetje daarbuiten) komt. In Nieuwpoort bijvoorbeeld is men op dit ogenblik zomaar eventjes vier appartementsblokken aan het zetten. Van een tweetal zijn ALLE appartementen reeds verkocht, alhoewel van de ene slechts de fundering is gelegd en bij de andere het geheel in de ruwbouw staat. Er blijft dus een enorme vraag. En dan gaat het marktmechanisme zijn rol spelen: veel vraag, ontoerekend aanbod, dus: stijgende prijzen.
Er staat ook dat ze met hun 100'000 kustgemeenschap mensen en hun 180'000 aangeboden woningen dus wel ver boven de noodzaak liggen en er helemaal geen sprake is van een te kort.
Tuurlijk bouwen ze bij, met die prijzen kan het niet anders.
Moest dat het zelfde zich voordoen in bv scherpenheuvel zouden ze ook doen.
t' is geen noodzaak, t' is speculatie.
Oud 18 augustus 2007, 12:34   #308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Intussen is dus de eerste generatie kustjongeren aan het dolen, zoekende achter levenswijsheid en een dak boven hun hoofd.
Een simpele 3 kamerwoning behoort nu al niet meer tot de normale standaard, nee het is een garagebox met een zibro kamin geworden.

Dus nog eens 20 �* 25 jaar en de jeugd is geheel dakloos of huurder geworden...of zwervend ergens.
Maar het is hun eigen schuld...ze hebben die boeken ook niet gelezen.
Sociologische verdringing is van alle tijden en alle oorden. Dit is gewoon de markt in beweging. En zie niet in hoe u dat kunt tegenhouden, tenzij u alle vastgoed aan de kust nationaliseert. God bewaren ons daarvan, want dan krijgen we ongetwijfeld DDR-toestanden met onleefbare en afgrijzelijk woonblokken.
Oud 18 augustus 2007, 12:36   #309
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt u werkelijk dat de meerderheid een woning of appartement aan de kust koopt louter en alleen om te speculeren? Man, toch! 't Grootste aantal wil gewoon een vakantieverblijf, al dan niet met het oog om er later, op pensioengerechtigde leeftijd, definitief te gaan wonen. Dat laatste wordt trouwens bevestigd door de sociologische evolutie van onze badsteden: die vergrijzen heel vlug, er is een heel grote immigratie van oudere mensen uit heel het land die hun eigen huis hebben verkocht en definitief hun intrek nemen in een van onze badsteden.
Ge geeft geen 20 milj bfranken om met uw voeten door het zeezand te lopen hé.
Tuurlijk is het speculatie.
Oud 18 augustus 2007, 12:37   #310
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat ook dat ze met hun 100'000 kustgemeenschap mensen en hun 180'000 aangeboden woningen dus wel ver boven de noodzaak liggen en er helemaal geen sprake is van een te kort.
Tuurlijk bouwen ze bij, met die prijzen kan het niet anders.
Moest dat het zelfde zich voordoen in bv scherpenheuvel zouden ze ook doen.
t' is geen noodzaak, t' is speculatie.
Blijkbaar beseft u gewoon niet dat de kust een veel grotere woondruk krijgt te verwerken dan alleen die van de kustgemeenschap. Grofweg kunnen we zeggen dat de woningvraag van heel België over zich krijgt. En dat merk je: hele appartementsblokken zijn reeds verkocht nog voor er ook maar één spade in de grond werd gezet.

En neen, in Scherpenheuvel gebeurt het niet om de eenvoudige reden dat er niet zo'n enorme vraag is. Ook in Ronse gebeurt het niet, daar er minder vraag is naar woningen dan er aanbod is. Ergo, in Ronse kun je nog steeds aan heel schappelijke prijzen iets kopen.
Oud 18 augustus 2007, 12:38   #311
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sociologische verdringing is van alle tijden en alle oorden. Dit is gewoon de markt in beweging. En zie niet in hoe u dat kunt tegenhouden, tenzij u alle vastgoed aan de kust nationaliseert. God bewaren ons daarvan, want dan krijgen we ongetwijfeld DDR-toestanden met onleefbare en afgrijzelijk woonblokken.
En wat is het alternatief dan?
Na deze generatie gedaan met kopen van huizen?
Dat is hetzelfde als men zou zeggen "kijk het water is ver op maar wij gaan het nog vlug allemaal opdrinken...trek uw plan"
Oud 18 augustus 2007, 12:39   #312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge geeft geen 20 milj bfranken om met uw voeten door het zeezand te lopen hé.
Tuurlijk is het speculatie.
Onzin. Of hoe kunt u de inwijking van enorme aantallen 50plussers verklaren in de badsteden? Die mensen hebben dus een appartement of huis gekocht met het oog op (latere) definitieve huisvestiging. Met speculatie heeft het niets te maken.
Oud 18 augustus 2007, 12:40   #313
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar beseft u gewoon niet dat de kust een veel grotere woondruk krijgt te verwerken dan alleen die van de kustgemeenschap. Grofweg kunnen we zeggen dat de woningvraag van heel België over zich krijgt. En dat merk je: hele appartementsblokken zijn reeds verkocht nog voor er ook maar één spade in de grond werd gezet.

En neen, in Scherpenheuvel gebeurt het niet om de eenvoudige reden dat er niet zo'n enorme vraag is. Ook in Ronse gebeurt het niet, daar er minder vraag is naar woningen dan er aanbod is. Ergo, in Ronse kun je nog steeds aan heel schappelijke prijzen iets kopen.
Tuurlijk dat weet ik, wat dus meteen aangeeft dat er geen noodzaak is maar pure goesting en financieel voordeel.
Wie koopt aan de kust is voorlopig zeker van zijn geld en de meerwaarde er van.
Best leuk, maar dat slaat over naar het binnenland. Ah ja met 62 km kustlijn is het rap vol.
En dan?
Oud 18 augustus 2007, 12:41   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat is het alternatief dan?
Na deze generatie gedaan met kopen van huizen?
Dat is hetzelfde als men zou zeggen "kijk het water is ver op maar wij gaan het nog vlug allemaal opdrinken...trek uw plan"
Niemand wordt verplicht ergens te wonen. Wie zich een bepaalde woning niet kan veroorloven, moet nu eenmaal op zoek gaan naar iets wat wel bij het budget past. Dat is nu eenmaal heel logisch.

Of gaat u misschien een inwijkingsverbod afkondigen voor de kuststeden? Even kijken wie daar warm zal van worden?
Oud 18 augustus 2007, 12:42   #315
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin. Of hoe kunt u de inwijking van enorme aantallen 50plussers verklaren in de badsteden? Die mensen hebben dus een appartement of huis gekocht met het oog op (latere) definitieve huisvestiging. Met speculatie heeft het niets te maken.
Was hun oud huis versleten toch?
Trouwens het zit allemaal in de laatste 9 �* 12 jaar. Voordien was dat het geval niet.
Oud 18 augustus 2007, 12:43   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk dat weet ik, wat dus meteen aangeeft dat er geen noodzaak is maar pure goesting en financieel voordeel.
Wie koopt aan de kust is voorlopig zeker van zijn geld en de meerwaarde er van.
Best leuk, maar dat slaat over naar het binnenland. Ah ja met 62 km kustlijn is het rap vol.
En dan?
Mogen mensen ook nog een woning kopen omdat ze er plannen mee hebben en plannen met hun leven? Tuurlijk! En iedereen wil ook z'n geld op de best mogelijke manier besteden. Daarom koopt men geen vakantiewoning in Charleroi, maar wel aan de kust of andere interessante toeristische regio.
Oud 18 augustus 2007, 12:44   #317
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand wordt verplicht ergens te wonen. Wie zich een bepaalde woning niet kan veroorloven, moet nu eenmaal op zoek gaan naar iets wat wel bij het budget past. Dat is nu eenmaal heel logisch.

Of gaat u misschien een inwijkingsverbod afkondigen voor de kuststeden? Even kijken wie daar warm zal van worden?
Oké maar het is niet normaal dat men van zijn eigen grondgebied "verdreven moet worden om plaats te maken voor een rijkere".
Dat zou u toch ook niet leuk vinden?
Stel dat ze morgen zeggen ; oké Jan..beste jongen ...zonder x zoveel euro op tafel te leggen moeten we u vragen een km of 100 op te schuiven. U begrijpt ..Jan..beste jongen...u past hier niet meer.

Alé geef nu toe.
Oud 18 augustus 2007, 12:46   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was hun oud huis versleten toch?
Trouwens het zit allemaal in de laatste 9 �* 12 jaar. Voordien was dat het geval niet.
Waarom zouden mensen in een bepaalde woning moeten blijven wonen? Omdat u dat misschien zegt?

Mensen hebben plannen in hun leven. De een wil dat doen, de andere dit, enz. Nu wensen sommige mensen na hun pensioen aan de kust te wonen. Dat lijkt me hun goed recht. Of gaat u hun dat recht ontzeggen? Op basis van welke wet of filosofie?

Trouwens, senioren die hun huis in het binnenland verkopen, zorgen dat de markt daar ruimer wordt. Daar zijn dan meer woningen beschikbaar.
Oud 18 augustus 2007, 12:48   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké maar het is niet normaal dat men van zijn eigen grondgebied "verdreven moet worden om plaats te maken voor een rijkere".
Dat zou u toch ook niet leuk vinden?
Stel dat ze morgen zeggen ; oké Jan..beste jongen ...zonder x zoveel euro op tafel te leggen moeten we u vragen een km of 100 op te schuiven. U begrijpt ..Jan..beste jongen...u past hier niet meer.

Alé geef nu toe.
"Eigen grondgebied"? Wat brabbelt u daar? Bent u misschien een kater die zijn "eigen grondgebied" afbakent?

U kunt niet verdreven worden als u er geen woning heeft. Dus, wat kletst u toch uit uw nek!
Oud 18 augustus 2007, 12:49   #320
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden mensen in een bepaalde woning moeten blijven wonen? Omdat u dat misschien zegt?

Mensen hebben plannen in hun leven. De een wil dat doen, de andere dit, enz. Nu wensen sommige mensen na hun pensioen aan de kust te wonen. Dat lijkt me hun goed recht. Of gaat u hun dat recht ontzeggen? Op basis van welke wet of filosofie?

Trouwens, senioren die hun huis in het binnenland verkopen, zorgen dat de markt daar ruimer wordt. Daar zijn dan meer woningen beschikbaar.
jaja, ik begin stilletjes aan te geloven dat de walen toch nog meer gezond verstand hebben dan de vlamingen.
Misschien minder geld dat wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be