Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2007, 23:53   #301
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Awel, dit is een mooi begin. Je begint je eigen ideeen te presenteren. Inspanning in plaats van tijdsaspect. Een goed begin. Als je het nu eens zou uitwerken zou het helemaal goed zijn.
Laat mij je even helpen: je bedoelt dat een persoon, als die kan bewijzen dat die werk zoekt en niet vindt, uitkering kan krijgen?
ik begrijp dat je hier nieuw bent, maar ik heb echt geen zin om hier op dit forum 100x 't zelfde te zeggen.

En ja, dat bedoel ik. Geef mensen een redelijke tijd om een job te vinden. Sommigen hebben geluk en vinden meteen een job, zelfs met een 'moeilijk' diploma. Bij anderen gaat het moeizamer, ook al doen ze veel inspanningen. Er bestaat ook zoiets als arbeidshandicaps. Dat betekent niet noodzakelijk dat ze niét kunnen werken, wel dat ze beperkt zijn in de werkomstandigheden die ze aankunnen, wat het vaak moeilijk maakt om een job te houden. Vaak zie je dat hun CV een opeenvolging is van mislukte jobs, en met zo'n CV kan het al eens een pak moeilijker zijn om een job te vinden, ook al is het 'diploma' goed. Ook als je een lange tijd ziek bent geweest ben je precies minder populair, of als je er voor gekozen hebt een tijd niet te werken (bijv. omdat je voor de kinderen zorgde terwijl de partner voor het inkomen zorgt) en je je opeens verplicht ziet om een job te zoeken. In sommige sectoren is het ook voor oudere mensen moeilijk om snel een job te vinden. En wat met de mensen die bijv. na een ongeval hun job niet meer kunnen uitvoeren en een andere job moeten zoeken? Je kan dan wel een mooi diploma hebben gehaald, als je dat opeens niet meer kan uitvoeren, duurt het wel eventjes voor je een job vind in een héél andere sector die je wél aankan.
Het is allemaal niet zo rechtlijnig. Een redenering als 'in die tijd moet je een job gevonden hebben, anders ben je een profiteur' klopt gewoon niet. De uitkering stopzetten na een bepaalde tijd zal inderdaad de profiteurs hun geld afpakken, maar je pakt evengoed het inkomen af van iemand die zijn uiterste best doet maar voor wie het niet meezit.

Een ex-collega van me heeft een ernstige huidaandoening die niet alleen esthetisch beperkend is, maar ook voor praktische problemen zorgt. Veel jobs kan ze gewoon niet doen omdat het teveel pijn doet of omdat de aandoening dan erger wordt. Het heeft keilang geduurd voor ze eindelijk eens door een sollicitatie heen geraakte en aangeworven werd. Blijkbaar speelt zo'n zichtbare huidaandoening die voor velen als 'vies' bevonden wordt toch een rol om aangenomen te worden. Invaliditeit gaat niet, want ze kan werken. Ze heeft dat ook nooit aangevraagd, want ze WIL heel graag werken. En ze werkt. En dan maar hopen dat ze nooit aan de deur gezet wordt bij een 'afslanking' want dan begint het spel opnieuw. Ga je die echt dezelfde termijnen geven als iemand die jong en fit en gezond is en die verschillende soorten jobs aankan? Ik vind dat behoorlijk asociaal.

Citaat:
Ahja en wat bedoel je met mijn accenten verzorgen?
wat ö'tjes en å'tjes enzo.
Oud 28 augustus 2007, 00:09   #302
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Dank u. Dit was het soort antwoord waar ik naar zocht. Het is inderdaad niet zo evident om een simpele wet te maken, omdat, zoals je het zei, werkgevers niet bepaald denken aan de belangen van de werknemers.
Elke wet dat men hierbij maakt zal toch iemand uitsluiten, zoals je ex-collega met de huidaandoening. Deze past niet direct onder een denkbare wetscategorie, en moest men er eentje aanmaken, zou het teveel op "Affirmative Action" lijken.

Dus, je voorstel om uitkeringen te geven volgens inspanning om werk te vinden bevalt mij wel.
Hier komt natuurlijk een ander probleem op: dat van het initiatief. Sommigen, de parasieten dan, zullen "werk zoeken" in hoop dat ze niet worden aangenomen. Hoe pakt men de systeemprofiteurs aan?
In Amerika is dit behoordlijk goed gelukt naar mijn mening. De "welfare state cow" is verwijderd. Uiteraard heeft did problemen voor sommige mensen, maar zo is Amerika...

O ja en ik ontbreek de typische Scandinavishe letters op mijn toetsenbord. 6 jaar geleden sinds dat ik in Zweden ben geweest.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 00:36   #303
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Met het eerste deel van je antwoord ben ik het 200% eens.

Spijtig van het tweede deel. Kijk, of er nu één moslimschool is of 100 dat speelt geen enkele rol. Nog eens, mensen zijn vrij om een school op te richten als die school zich aan de spelregels houdt. En logischerwijs zullen er meer en meer moslimscholen komen als het aantal moslims in ons land groeit. (Ter info :dat aantal moslims ligt volgens een artikel in Knack op dit moment rond de 3,4%.) Ik kan het bijvoorbeeld spijtig vinden dat Vlaanderen nog steeds "bezaaid" is met katholieke scholen, maar het is het recht van de inrichtende machten van die scholen om daar onderwijs te organiseren.
Over het tweede deel dus:
- indien het hier vol geraakt met moslimscholen is dat een fameuze stap in de verdere islamisering van onze maatschappij. Waarvoor we bedanken.
- over het aantal moslims dat hier rondloopt kunnen we maar blijven gissen. De cijfers die de gemanipuleerde media rondstrooien over de multicul, daar hebben we niet veel aan. De "nieuwe Belgen" laat men maar al te graag verdwijnen uit de statistieken, en zo maakt men ons wijs wat men wil. In ieder geval, indien er hier maar 3,4% moslims rondlopen, ze maken tien meer ambras dan al de rest van de allochtonen uit de rest van de wereld! Laat er nog veel bijkomen, en ik moet geen tekening maken zeker...
- over het feit dat Vlaanderen bezaaid zou zijn met katholieke scholen, daar heb jij je niet druk over te maken! Net zoals wij ons niet druk moeten maken over de moslimscholen in de moslimlanden! En ja, er zijn ook scholen voor de Joden, maar die zorgen niet voor ambras zoals je zogezegde 3,4% moslims!
- en zoals ik ergens hierboven reeds vermeldde: moslims kunnen héél goed leuteren over godsdienstvrijheid en dergelijke maar dat past als een tang op een varken! Zij bedoelen daar enkel mee dat ze overal hun achterlijkheid en hun willetjes willen opdringen, en eens zover is het gedaan met de "godsdienstvrijheid".
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 00:39   #304
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Ja, eigenlijk geen slecht idee circe, maar ja ik heb dan weer geen centjes op mijn zak om een enkele reis te betalen naar marokko laat staan om naar darfur te reizen !
ga met autostop, en vanaf in Gibraltar op een vlot. Ge zoekt wat ouwe planken bijéén, lege olietonnen, plastieken zeilen, ijzerdraad en koord,in de haven en/of op het stort, flanst dat alles aanéén en wacht een goede wind af...Terwijl ge met autostop, of te voet, onderweg bent, kan je in elke stad naar de plaatselijke moskee wat couscous of brood gaan vragen bij uw geloofsgenoten...Goede reis...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 00:45   #305
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ga met autostop, en vanaf in Gibraltar op een vlot. Ge zoekt wat ouwe planken bijéén, lege olietonnen, plastieken zeilen, ijzerdraad en koord,in de haven en/of op het stort, flanst dat alles aanéén en wacht een goede wind af...Terwijl ge met autostop, of te voet, onderweg bent, kan je in elke stad naar de plaatselijke moskee wat couscous of brood gaan vragen bij uw geloofsgenoten...Goede reis...
Waarom het zo ingewikkeld maken? Gewoon een gezellige pilgrimstocht te voet naar Saudi-Arabie of Iran (voor de Sjiiten onder ons). Doortocht naar Somalie indien genitale mutilaties een interesse is kan altijd.
Oud 28 augustus 2007, 00:55   #306
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank u. Dit was het soort antwoord waar ik naar zocht. Het is inderdaad niet zo evident om een simpele wet te maken, omdat, zoals je het zei, werkgevers niet bepaald denken aan de belangen van de werknemers.
Elke wet dat men hierbij maakt zal toch iemand uitsluiten, zoals je ex-collega met de huidaandoening. Deze past niet direct onder een denkbare wetscategorie, en moest men er eentje aanmaken, zou het teveel op "Affirmative Action" lijken.

Dus, je voorstel om uitkeringen te geven volgens inspanning om werk te vinden bevalt mij wel.
Hier komt natuurlijk een ander probleem op: dat van het initiatief. Sommigen, de parasieten dan, zullen "werk zoeken" in hoop dat ze niet worden aangenomen. Hoe pakt men de systeemprofiteurs aan?
In Amerika is dit behoordlijk goed gelukt naar mijn mening. De "welfare state cow" is verwijderd. Uiteraard heeft did problemen voor sommige mensen, maar zo is Amerika...

O ja en ik ontbreek de typische Scandinavishe letters op mijn toetsenbord. 6 jaar geleden sinds dat ik in Zweden ben geweest.
Misschien moet je na je cursus statistiek eens de werking van de multidisciplinaire screeningsteams komen observeren. Iedereen lijkt er zowat vanuit te gaan dat al die langdurig werklozen 'systeemprofiteurs' zijn, terwijl een groot deel van die mensen eigenlijk veel te lang aan hun lot zijn overgelaten. Het probleem is denk ik veel kleiner én tegelijk veel groter dan je vermoedt.

ps. dit is met -t.
Oud 28 augustus 2007, 01:01   #307
migrantenjong
Banneling

Standaard

Interessant. Ja, ik zou in feite wat tabellen willen bekijken, over hoeveel werklozen er zijn en wat hun doorsnee typerende kenmerken zijn.

Ik dacht altijd dat profiteurs, vooral de allochtonen, een groot deel van de welvaartskassa opaten. Nu je het zegt was ik misschien wat eenzijdig in mijn redeneringen.

Hoewel ik nog steeds hetzelfde denk over de allochtonen. Ik vind dat wie kan werken de kans moet krijgen om te werken, ipv op uitkering te zitten. Het is vernederend voor de mensen die echt iets willen doen.
Oud 28 augustus 2007, 08:26   #308
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De tijden die vereist zijn om volwaardig werk te vinden met een bepaalde kwalificatie moeten statistisch worden onderzocht, en aan de hand daarvan moet het maximumtermijn van uitbetaling worden vastgelegd.

Statistieken zeggen ook dat iedere persoon anderhalve tiet heeft.
Statistieken zeggen ook dat je meer kans hebt op een blikseminslag dan het winnen van de lotto. Nochtans...er winnen er meer de lotto dan dat er een bliksem op hun kop krijgen.

Dat heb je met statistieken nu eenmaal.
Oud 28 augustus 2007, 08:34   #309
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Islamitische school start inschrijving

Islamitische school start inschrijving

(c) De Standaard 29/08/07

BRUSSEL - In Molenbeek kunnen leerlingen zich inschrijven in de islamitische school Avicenna. De privéschool wordt niet erkend en krijgt geen subsidies. Om een diploma te krijgen, moeten de leerlingen een examen afleggen voor de middenjury.

Respect en discipline. Dat zijn twee waarden waarmee de Avicenna-school uitpakt. Aan de ramen van het gebouw naast de Al-Khalilmoskee in Molenbeek hangen de affiches van de Franstalige school. Als alles goed loopt, begint ze in september al met het eerste en tweede jaar middelbaar onderwijs.

Het nieuws dat er een islamitische secundaire school zou komen, circuleerde al een tijdje. De organisatoren van de school waren gisteren niet te bereiken.

Avicenna moet - toch in theorie - een school worden voor meisjes en jongens, voor islamieten en niet-islamieten.

Avicenna was een Iraanse filosoof uit de tiende eeuw die vond dat oosterse en westerse filosofie perfect konden samengaan. Omdat de school nieuw is, en dus niet erkend, hebben de diploma's die de school zal uitreiken, geen enkele formele waarde. Op de affiches aan de school staat dat de leerlingen worden voorbereid op het examen van de centrale examencommissie (middenjury) van de Franse Gemeenschap.

De school krijgt ook geen subsidies en daarom moeten de leerlingen inschrijvingsgeld betalen. Het zou om 1.800 euro gaan. In dit eerste jaar zou de school plaats bieden aan veertig leerlingen, die in twee proefklassen worden opgedeeld.

De Ligue estrade Islamique is de motor achter de school. Volgens haar persbericht is ze geenszins van plan om een gettoschool te creëren. Ze wil de leerlingen voorbereiden om een actieve plaats in de samenleving in te nemen en ze wil bij alle scholieren gelijke kansen tot emancipatie verzekeren.

Velen denken dat de school wil tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van meisjes die een hoofddoek willen dragen. In de meeste Brusselse scholen is een hoofddoek taboe. De affiche van Avicenna heeft het in ieder geval heel duidelijk over het respect voor de islam die voorop staat.

'De Al-Khalilmoskee is islamistisch', zegt Johan Leman van het Brussels integratiecentrum Foyer, dat in Molenbeek is gevestigd. 'Ze hanteert een conservatieve lezing van de Koran en neemt strakke standpunten in als het om geloofskwesties gaat. De imam wil de islam zover mogelijk doordrukken als de democratie dat toelaat.' Leman vindt dat je het samenlevingsmodel van de gemeenschap het best kan vergelijken met dat van de orthodoxe joden in Antwerpen. Zeer streng gelovig, maar zeker niet militant.

Leman vraagt zich wel af welke Marokkaanse ouders in Molenbeek 1.800 euro kunnen neertellen voor de opleiding van hun kinderen, zelfs al kan dat bedrag in maandelijkse schijven van 150euro worden betaald. De Al-Khalilmoskee zelf is rijk en beschikt over een groot patrimonium. Zal zij misschien studiebeurzen uitreiken aan de leerlingen?

Leman denkt dat de discipline en het respect dat de school predikt - naast de toelating om een hoofddoek te dragen - een reden kan zijn voor Marokkaanse ouders om hun kinderen naar de Avicenna-school te brengen. Veel ouders proberen hun kinderen de islamitische waarden mee te geven en hen te beschermen tegen de aantrekkingskracht van de criminele bendes en de drugs. Ze vinden het belangrijk dat vooral hun zonen een degelijke opleiding krijgen om later gemakkelijk een goede baan te vinden.

Johan Leman tilt dan ook niet zwaar aan de komst van de school. 'Als ze goede leerkrachten hebben die de leerlingen een degelijke opleiding geven, zie ik geen problemen', zegt hij.

Bij onze noorderburen zijn er 43islamitische basisscholen en twee secundaire scholen erkend. Uit een rapport van de Nederlandse onderwijsinspectie bleek eerder dit jaar dat er in een kwart van die scholen een kwaliteitsprobleem was. Drie van hen zijn daarom intussen hun subsidies kwijtgespeeld.

U kunt mee debatteren op

www.standaard.be/forum
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 09:18   #310
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Al-Khalilmoskee zelf is rijk en beschikt over een groot patrimonium.
ha ja? en waar hebben ze hun centjes dan gehaald? en hebben ze daar netjes belastingen op betaald? of hoeven ze dat niet te doen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 09:25   #311
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(c) De Standaard 29/08/07

BRUSSEL - In Molenbeek kunnen leerlingen zich inschrijven in de islamitische school Avicenna. De privéschool wordt niet erkend en krijgt geen subsidies. Om een diploma te krijgen, moeten de leerlingen een examen afleggen voor de middenjury.

De school krijgt ook geen subsidies en daarom moeten de leerlingen inschrijvingsgeld betalen. Het zou om 1.800 euro gaan. In dit eerste jaar zou de school plaats bieden aan veertig leerlingen, die in twee proefklassen worden opgedeeld.

www.standaard.be/forum
29/08/07 ?

1800 euro? Zo'n school is dan volgens mij ter bescherming van de betere klasse die zelf inziet hoe fout het er aan toe gaat in de gewone scholen.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 09:27   #312
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ha ja? en waar hebben ze hun centjes dan gehaald? en hebben ze daar netjes belastingen op betaald? of hoeven ze dat niet te doen?
Nee, er is een wetsartikel dat zegt dat moslims geen belastingen moeten betalen.
Oud 28 augustus 2007, 10:31   #313
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Nee, er is een wetsartikel dat zegt dat moslims geen belastingen moeten betalen.
en wat is dan de officiële activiteit van die moskee? Dat zal je dan toch ook wel weten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:40   #314
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik zie op basis van dat artikel al helemaal geen reden om die school a priori af te keuren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:40   #315
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
en wat is dan de officiële activiteit van die moskee? Dat zal je dan toch ook wel weten?
Tapbiljarten.
Oud 28 augustus 2007, 12:41   #316
migrantenjong
Banneling

Standaard

Dit bevalt mij niet. Wat is mijn garantie dat deze school geen extremisme gaat aanmaken?
Oud 28 augustus 2007, 12:43   #317
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit bevalt mij niet. Wat is mijn garantie dat deze school geen extremisme gaat aanmaken?
Geen.
Et alors?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 12:44   #318
Groet
Vreemdeling

Groet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de garantie dat jij met je vrienden over extremisme praat wanneer je samen komt om te discussieren?

Deze school bereidt de kinderen alleen voor voor de midden jury examens.
Oud 28 augustus 2007, 13:20   #319
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groet Bekijk bericht
Wat is de garantie dat jij met je vrienden over extremisme praat wanneer je samen komt om te discussieren?

Deze school bereidt de kinderen alleen voor voor de midden jury examens.
Deze school leert jonge meisjes met potentieel om zichzelf tot volwaardie mensen te worden om onderdanig, vroom en "moslims" te zijn.
Discussie is een ding, dit is anders. Daar reikt je commie-brein wel tot, denk ik?
Oud 28 augustus 2007, 13:31   #320
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

alsof iemand die ervoor kiest om onderdanig, vroom en islamitisch te zijn geen volwaardig mens is

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be