Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2007, 08:08   #301
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Wanneer ben je dan geen Vlaming meer? Wie bepaalt dat je wèl of niet een Vlaming bent? Het Vlaams Belang zou die job graag uitoefenen en drukt dat regelmatig impliciet en soms expliciet ook zo uit: "die zijn het en die zeker niet". Ik zou dat nooit aandurven omdat het niet humaan en niet ethisch te verantwoorden valt. Je kan het niet eens wetenschappelijk verdedigen. 'Eigen Volk' is een holle kreet.
Sorry Abba maar ik kan je niet goed volgen.
Fransen spreken toch frans en Duitsers spreken duits. Wat is er dan mis met te stellen dat Vlamingen vlaams spreken en waarom zo hardnekkig beweren dat Vlaams niet bestaat ?
Oud 17 oktober 2007, 08:19   #302
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een hardnekkige mythe die al vele jaren standhoud in extremistische Vlaams-nationale middens is die van de verhouding Franstaligen versus Nederlandstaligen aan het IJzerfront. Nog tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw kon je in folders van het IJzerbedevaartcomité lezen "dat 85 tot 90% van de frontsoldaten Vlamingen waren" gevolgd door hardnekkige mythe nummer twee: "dat Vlaamse soldaten de dood werden ingezonden omdat ze de Franstalige bevelen niet begrepen".

Verschillende nauwgezette studies van slachtoffertellingen door bv. F.Stevens (in 1976 en bijgewerkt in 1980), Luc Schepens (1978) en later H. Keymeulen en Luc De Vos, zullen dit cijfer naar onderen bijstellen en op dit ogenblik komt men tot een meer realistische verhouding van ongeveer 65% Vlamingen (waarbij de tweetaligen bij de Vlamingen worden gerekend) en ongeveer 35% Franstaligen. Die verhouding komt al aardig in de buurt van de werkelijke taalverhoudingen in ons land.

Dit doet echter niks af aan het feit dat er inderdaad meer Vlamingen aan het IJzerfront stierven dan Walen ook omdat ze als gewone soldaten in de frontlinies zaten en doordat ze de Franse taal niet meester waren nagenoeg geen enkele promotiekansen hadden om aan de eerste linies (waar de meeste slachtoffers vielen) te ontkomen.

De tweede mythe die nog steeds voortleeft, daarvoor heeft het wetenschappelijk historisch onderzoek tot op heden geen enkel bewijs van kunnen vinden dat Vlamingen de bevelen van hun effectief Franstalige officieren niet zouden begrepen hebben en mede daardoor een zekere dood tegemoet liepen. Noch in dagboeken of persoonlijke brieven van Vlaamse soldaten, noch in Vlaamse geschriften, noch in de open brieven van de Frontbeweging (toch niet bepaald een onpartijdige bron!) wordt van deze 'onverstaanbare bevelen die Vlamingen de dood injoegen' gewag gemaakt.

Deze mythes moeten blijkbaar ontstaan zijn lang na het einde van WO I maar zullen tijdens het interbellum handig opgeklopt worden door de Frontpartij (Vlaamsche Front) en haar latere opvolgers zoals het VNV, het Verdinaso en DeVlag zowel voor als tijdens WO II. Na het einde van WO II zullen ze opnieuw verder gecultiveerd worden door de naoorlogse Vlaams-nationale partijen en bewegingen zoals bv. de Vlaamsche Concentratie, de Volksunie, tot aan het huidige Vlaams Blok/Belang.
Extremisten hebben er de hand van weg om feiten te verdraaien en uit hun verband te rukken, dat kunnen we op dit forum dagelijks lezen.

Eens dat ze in het nauw gedreven worden beginnen ze in het wilde weg te zwaaien door allerlei zaken aan te halen die met de essentie van het gegeven weinig of geen uitstaans hebben en door de gesprekspartner af te schilderen als dom en onwetend. Die taktiek heeft een naam die me niet direct invalt maar de alwetende zal het ons misschien wel vertellen, dit staat nml op de eerste pagina van de subversieve handleiding.

Dit terzijde, er werd idd nog geen bewijs van die mythe over die arme soldaat geleverd, alleen maar algemeenheden "en vrac", waar een kat haar jongen niet in terugvind.
Oud 17 oktober 2007, 08:20   #303
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er geen Oostenrijks bestaat, bestaan er dan geen Oostenrijkers? Als er geen Zwitsers bestaat, bestaan er dan Zwitsers?
Oostenrijks en Zwitsers zijn geen talen, Vlaams wel.
Oud 17 oktober 2007, 08:47   #304
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Zowat alle taalkundige classificaties spreken dit tegen.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 08:58   #305
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Kan zijn, maar de werkelijkheid is soms wel wat anders. Vlaams is de algemene noemer van de in Vlaanderen gesproken dialecten. Nu nog zegt men me dat ik goed Vlaams spreek alhoewel ik het als AN beschouw, dus moet het toch bestaan niet ?
Oud 17 oktober 2007, 09:08   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Welke criteria gebruikt u dan om de ene groep "idiomen" wel en de andere niet tot taal te bombarderen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 09:10   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan zijn, maar de werkelijkheid is soms wel wat anders. Vlaams is de algemene noemer van de in Vlaanderen gesproken dialecten. Nu nog zegt men me dat ik goed Vlaams spreek alhoewel ik het als AN beschouw, dus moet het toch bestaan niet ?
"Vlaams" als benaming voor het in België gesproken Nederlands is een puur gallicisme. In Frankrijk en Franstalig België heeft men het meestal over "le flamand". Door zoveel jaren eentaligheid is dat Frans taalgebruik bij ons ook binnengesijpeld, en sommige mensen apen het in hun onwetendheid nog steeds na.
Oud 17 oktober 2007, 09:11   #308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Geen enkel taalkundig handboek plaatst inderdaad "Vlaams'" als aparte taal naast het Nederlands.

Maar ja, dat het "Vlaams" een aparte taal naast het Nederlands zou zijn, is nu eenmaal de zoveelste belgicistische mythe om aldus de Nederlandstalige wereld te verdelen en te verzwakken.
Oud 17 oktober 2007, 09:30   #309
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlaams ook niet, vandaar dat je het moet ondertitelen anders begrijpt niemand -en dus ook geen andere Vlaming- nog wat van dat gebroebbel.

(ah, de Jan is er ook nog, sorry Jan, maar nu zit ik op mijn werk en heb ik alleen korte oneliners voor je)

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 17 oktober 2007 om 09:31.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 10:59   #310
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoezo? Welke criteria gebruikt u dan om de ene groep "idiomen" wel en de andere niet tot taal te bombarderen?
Ik begrijp moeilijk waarom dat "Vlaams" een probleem is voor julie. Heeft dit misschien iets te maken met de frustratie vanwege het lokale karakter ?
Walen spreken ook nog wel waals en zijn er zelfs fier op.
Oud 17 oktober 2007, 11:04   #311
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Vlaams" als benaming voor het in België gesproken Nederlands is een puur gallicisme. In Frankrijk en Franstalig België heeft men het meestal over "le flamand". Door zoveel jaren eentaligheid is dat Frans taalgebruik bij ons ook binnengesijpeld, en sommige mensen apen het in hun onwetendheid nog steeds na.
Maar in Vlaanderen heeft men het ook voortdurend over "de Waal" - so what !

Is "l'art flamand" ontstaan tijdens de franse eentaligheid ?
Een beetje serieus blijven zou je niet misstaan.
Oud 17 oktober 2007, 11:05   #312
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry Abba maar ik kan je niet goed volgen.
Fransen spreken toch frans en Duitsers spreken duits. Wat is er dan mis met te stellen dat Vlamingen vlaams spreken en waarom zo hardnekkig beweren dat Vlaams niet bestaat ?
Hèt verschil:
- Duitsers spreken Duits en daarnaast hun streektaal
- Fransen spreken Frans en daarnaast hun streektaal
- Vlamingen zouden normaal Algemeen Nederlands moeten spreken, wat een groot deel ervan vertikt of met tegenzin, en verkiezen hun streektaal
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 11:07   #313
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vlaams ook niet, vandaar dat je het moet ondertitelen anders begrijpt niemand -en dus ook geen andere Vlaming- nog wat van dat gebroebbel.

(ah, de Jan is er ook nog, sorry Jan, maar nu zit ik op mijn werk en heb ik alleen korte oneliners voor je)
Dat is wel zo met alle dialecten. Maar in Vlaamse films of TV-series word to doorgaans AN gepraat, en die moeten ook ondertiteld worden.
Oud 17 oktober 2007, 11:07   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp moeilijk waarom dat "Vlaams" een probleem is voor julie. Heeft dit misschien iets te maken met de frustratie vanwege het lokale karakter ?
Walen spreken ook nog wel waals en zijn er zelfs fier op.
"Walen" spreken geen "Waals". Slechts een deel van de Waalse bevolking spreekt een Waals dialect; in andere Waalse streken spreekt men geen Waals maar een ander Romaans dialect: in Henegouwen is dat grotendeels Picardisch, in Luxemburg Lotharings en ook nog Champenois.

"Vlaams" is een aanduiding van een Nederlands dialect dat grosso modo gesproken wordt in de provincie West- en Oost-Vlaanderen alsook, over de grenzen, in Frans- en Zeeuws-Vlaanderen.
Oud 17 oktober 2007, 11:12   #315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hèt verschil:
- Vlamingen zouden normaal Algemeen Nederlands moeten spreken, wat een groot deel ervan vertikt of met tegenzin, en verkiezen hun streektaal
Wat een veralgemening, net alsof alle Duitsers, alle Fransen, alle Britten, alle Denen, alle Spanjaarden hun standaardtaal vlekkeloos spreken en dat ook altijd doen. Dat is natuurlijk niet het geval. Ik raad u aan even goed te luisteren wanneer u in Londen bent en u daar bijvoorbeeld gebruik maakt van de "Dockland's railway". Luister dan eens naar de taal van de controleurs of wat u soms door de luidsprekers aan mededelingen te horen krijgt. Neen, dat is heus geen Oxford English... Ga eens naar de Eifel en stap een boerderij binnen. Luister maar eens goed in welke taal de meeste mensen u zullen van antwoord dienen. Een soort tussentaal, tussen hun dialect en wat het Standaardduits hoort te zijn. Natuurlijk is dat allemaal niet ideaal en zou de beheersing van de standaardtaal veel groter horen te zijn. Alleen is dat niet zo. Op zich is dat niet erg, als de mensen maar beseffen dat wat ze dan spreken niet de standaard is.

Dialect is in het zuiden van Duitsland net zo dominant als in Vlaanderen. In Zwitserland is het dialect zelfs nog dominanter (daar gebruikt men zelfs het dialect in radio- en tv-uitzending - niet altijd, maar toch heel veel).
Oud 17 oktober 2007, 11:15   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in Vlaanderen heeft men het ook voortdurend over "de Waal" - so what !

Is "l'art flamand" ontstaan tijdens de franse eentaligheid ?
Een beetje serieus blijven zou je niet misstaan.
Waar heeft u het in uw eerste zin over??? "Waal" is van oudsher een Germaanse benaming voor een volkskundige identiteit. We hebben het wel over taalaanduidingen...

"L'art flamand" duidt op een stijlrichting in de middeleeuwen waarvan de omschrijving in heel Europa werd gebruikt. Men spreekt over de "Vlaamse primitieven" bijvoorbeeld, de "Vlaamse polyfonie". Dit zijn evenwel geen gallicisme. "Vlaams" als benaming om onze taal aan te duiden, is dat evenwel.

U gooit wel alles door elkaar.
Oud 17 oktober 2007, 11:17   #317
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ja, er waren hier inderdaad elders op het forum die toegaven dat ze, niet van West-Vlaanderen zijnde, SOS Piet niet goed konden volgen.
Toch wel straf in zo'n klein taalgebied.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 11:19   #318
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat een veralgemening, net alsof alle Duitsers, alle Fransen, alle Britten, alle Denen, alle Spanjaarden hun standaardtaal vlekkeloos spreken en dat ook altijd doen. Dat is natuurlijk niet het geval. Ik raad u aan even goed te luisteren wanneer u in Londen bent en u daar bijvoorbeeld gebruik maakt van de "Dockland's railway". Luister dan eens naar de taal van de controleurs of wat u soms door de luidsprekers aan mededelingen te horen krijgt. Neen, dat is heus geen Oxford English... Ga eens naar de Eifel en stap een boerderij binnen. Luister maar eens goed in welke taal de meeste mensen u zullen van antwoord dienen. Een soort tussentaal, tussen hun dialect en wat het Standaardduits hoort te zijn. Natuurlijk is dat allemaal niet ideaal en zou de beheersing van de standaardtaal veel groter horen te zijn. Alleen is dat niet zo. Op zich is dat niet erg, als de mensen maar beseffen dat wat ze dan spreken niet de standaard is.

Dialect is in het zuiden van Duitsland net zo dominant als in Vlaanderen. In Zwitserland is het dialect zelfs nog dominanter (daar gebruikt men zelfs het dialect in radio- en tv-uitzending - niet altijd, maar toch heel veel).
Zuid-Duitsland, Duitstalig-Zwitserland, Vlaanderen: streken waar (extreem-)rechts nogal sterk staat en dialect vrij levendig is.
Toeval?
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 11:34   #319
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hèt verschil:
- Duitse streektaal word door de band Platt-Deutsch genoemd.
- Franse streektaal heet Normandisch, Bretoens ...
- Nederlanders spreken nederlands, Hollanders spreken ... hollands ????
- Vlamingen kunnen ook Algemeen Vlaams spreken, wat in de praktijk ook gedaan word.
Oud 17 oktober 2007, 11:37   #320
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik me goed herinner, was dat in Millam.
Tof - kan je dat bevestigen ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be