Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2009, 23:24   #3201
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik werk er en zelfs als het niek perfect is kan ik zeggen dat ik weinig klachten hoor ! Zeker weten is de hele dienst niet tweetalig maar ten minste de helft ... en secretaressen geven afspraken voor nederlandstaligen aan franstalig tweetaligen (niet aan nederlandstaligen ... die zijn niet genoeg !).
nog héééééééééééééééééééééééél e lange weg
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:24   #3202
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
meer Franstaligen in Vlaanderen betekent nog een grotere onderdrukking van het Nederlands aangezien Franstaligen het altijd vertikken om Nederlands te leren en te praten.
Dit komt niet uit "le soir"

Vasthouden aan een systeem dat niet meer werkt en eigenlijk nooit goed geïmplementeerd werd geeft alleen maar roest en zal uiteindelijk tot niets leiden. Of erger, tot het wegdeemsteren van de vlaamstalige randgemeentes die uiteindelijk volledig in franstalige handen zijn. Kijk maar naar Rode en andere faciliteiten gemeentes.

Ik ben dan ook voorstander van een open discussie tussen brussel en zijn randgemeenten en tussen de randgemeenten onderling. Is inderdaad de uitbreiding van Brussel een mogelijke oplossing waardoor we onze vlaamstaligheid kunnen bewaren, dan moet die besproken worden. Ik heb 5 jaar in Brussel gewoond, en ik dacht vroeger dat men in Brussel enkel Frans sprak - dit is echter totaal verkeerd. Men spreekt er Frans, Vlaams, Engels, Marrokaans en alles wat je maar kan horen. Ik groet winkeliers in het Brusselse bijna steeds in twee talen, en laat duidelijk merken dat ik van origine vlaamstalig ben. Meer dan eens word ik vervolgens geholpen in het Nederlands, en wie maalt erom dat dit niet perfect is ? En als het niet verstaanbaar is, dan schakel ik wel over in het Frans, het moet vooruit gaan. Mischien moeten we wel doen wat we geleerd krijgen in school : tweetaligheid troef overal, en deze consequent doortrekken ? Iedere randgemeente tweetalig, personeel verplicht twee- of drietalig met minimale testen om het te bewijzen ? Of tenminste ervoor zorgen dat er van beide taalgroepen voldoende personen aanwezig zijn om te kunnen helpen ? Maar ja, das veelal naïef in een politieke wereld. Vooral het consequent doortrekken en controleren is iets dat in onze Belgische Politiek niet bestaat - die moet liefst zo krom mogelijk zijn, met compromissen die niemand dienen (maar zo wint tenminste de andere niet). Zeggen dat ik vroeger vree idealistisch was… http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:25   #3203
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nog héééééééééééééééééééééééél e lange weg
Al héééééééééééééééééééééééé� �ééééél wat beter ... voor een regio met minder dan 10% nederlandstaligen !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:26   #3204
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Dit komt niet uit "le soir"

Vasthouden aan een systeem dat niet meer werkt en eigenlijk nooit goed geïmplementeerd werd geeft alleen maar roest en zal uiteindelijk tot niets leiden. Of erger, tot het wegdeemsteren van de vlaamstalige randgemeentes die uiteindelijk volledig in franstalige handen zijn. Kijk maar naar Rode en andere faciliteiten gemeentes.

Ik ben dan ook voorstander van een open discussie tussen brussel en zijn randgemeenten en tussen de randgemeenten onderling. Is inderdaad de uitbreiding van Brussel een mogelijke oplossing waardoor we onze vlaamstaligheid kunnen bewaren, dan moet die besproken worden. Ik heb 5 jaar in Brussel gewoond, en ik dacht vroeger dat men in Brussel enkel Frans sprak - dit is echter totaal verkeerd. Men spreekt er Frans, Vlaams, Engels, Marrokaans en alles wat je maar kan horen. Ik groet winkeliers in het Brusselse bijna steeds in twee talen, en laat duidelijk merken dat ik van origine vlaamstalig ben. Meer dan eens word ik vervolgens geholpen in het Nederlands, en wie maalt erom dat dit niet perfect is ? En als het niet verstaanbaar is, dan schakel ik wel over in het Frans, het moet vooruit gaan. Mischien moeten we wel doen wat we geleerd krijgen in school : tweetaligheid troef overal, en deze consequent doortrekken ? Iedere randgemeente tweetalig, personeel verplicht twee- of drietalig met minimale testen om het te bewijzen ? Of tenminste ervoor zorgen dat er van beide taalgroepen voldoende personen aanwezig zijn om te kunnen helpen ? Maar ja, das veelal naïef in een politieke wereld. Vooral het consequent doortrekken en controleren is iets dat in onze Belgische Politiek niet bestaat - die moet liefst zo krom mogelijk zijn, met compromissen die niemand dienen (maar zo wint tenminste de andere niet). Zeggen dat ik vroeger vree idealistisch was… http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/
de multiculi werkt simpelweg niet.
de Vlamingen willen geen grondgebied afstaan en willen ook niet nog meer talen op school leren naast het Frans en Engels.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 maart 2009 om 23:27.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:28   #3205
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Al héééééééééééééééééééééééé� �ééééél wat beter ... voor een regio met minder dan 10% nederlandstaligen !
blijf dan maar verder nederlands leren want het zal nodig zijn.
want de komende verkiezingen ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:31   #3206
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
blijf dan maar verder nederlands leren want het zal nodig zijn.
want de komende verkiezingen ...
Want de komende verkiezingen zullen wat ... ???
Mischien zullen wij geen Nederlands meer nodig hebben ???
Zou ik zoals U denken ... dan zou ik het franstalig karakter van Brussel verdedigen.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:32   #3207
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de multiculi werkt simpelweg niet.
de Vlamingen willen geen grondgebied afstaan en willen ook niet nog meer talen op school leren naast het Frans en Engels.
Ik spreek :
- Frans
- Nederlands
- Engels
- +/- Spaans
- enkele woorden Italiaans
- een klein beetje Arabisch ...

Wat is het probleem ?
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:51   #3208
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik spreek :
- Frans
- Nederlands
- Engels
- +/- Spaans
- enkele woorden Italiaans
- een klein beetje Arabisch ...

Wat is het probleem ?
Genoemde ziet overal problemen in wat niet Hollands is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 03:03   #3209
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Het probleem is dat Franstaligen in den Belzjiek het Nederlands niet respecteren.
Net zoals sommige Engelstaligen in Quebec het Frans niet respecteren enz. Wie voor lange tijd in een ander taalgebied gaat wonen, leert de lokale taal. Zo simpel is dat. Er zijn Fransen die Chinees of Japans kennen, wat is er dan zo moeilijk aan het Nederlands?
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 07:01   #3210
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Het probleem is dat Franstaligen in den Belzjiek het Nederlands niet respecteren.
Net zoals sommige Engelstaligen in Quebec het Frans niet respecteren enz. Wie voor lange tijd in een ander taalgebied gaat wonen, leert de lokale taal. Zo simpel is dat. Er zijn Fransen die Chinees of Japans kennen, wat is er dan zo moeilijk aan het Nederlands?
Quebec is een mooi voorbeeld ... waar Eerste taal is regionaal, maar 2de taal blijft officieel ... en twee talen kunnen gebruikt worden.

L'article 11 de la Charte de la langue française prévoit que les personnes morales s'expriment en français dans les tribunaux, mais elles peuvent le faire en anglais si toutes les parties en cause consentent �* utiliser l'anglais. Quant aux individus, ils peuvent utiliser la langue de leur choix; dans ce cas, les pièces de procédure sont écrites en français ou en anglais.

La loi prévoit cependant des exceptions (art. 15): les personnes physiques peuvent s'adresser �* l'administration dans une autre langue, et les organismes municipaux ou scolaires, les services de santé ainsi que les services sociaux ont le droit d'utiliser une autre langue s'ils fournissent leurs services �* des personnes en majorité autres que françaises. Dans les cas prévus par le Règlement, l'affichage des organismes municipaux et des services de santé peut être bilingue mais avec prédominance du français. Mais, dans la signalisation routière, seule la langue officielle devait être permise (art. 29), cet article ayant été abrogé en 1993.
En 1983, le gouvernement du Québec adoptait des modifications importantes �* la Charte de la langue française en élargissant les droits linguistiques de la communauté anglophone: bilinguisme institutionnel pour les organismes de langue anglaise, droit des municipalités majoritairement anglaises de conserver une désignation bilingue, droit des organismes publics officiellement anglophones d'utiliser l'anglais dans les communications internes (art. 26 �* 28).

L'article 29.1 reconnaît qu'une municipalité est bilingue lorsque plus de la moitié des résidents de son territoire sont de langue maternelle anglaise:

Selon la Cour suprême, le Québec a le droit d'imposer l'usage du français, mais ne peut interdire l'anglais: les chartes des droits, canadienne et québécoise, garantissent la liberté d'expression, et ce, même dans le discours commercial.

http://www.tlfq.ulaval.ca/axl/amnord/quebecpollng.htm
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 08:20   #3211
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
BHV : voor Kieskring wel (zelfs als ik liever BHV kieskring naar heel Brabant zou uitbreiden) maar voor justicie moet BHV naar heel Brabant uitgebreid worden ...

Taalfaciliteiten zouden kunnen verplaatst worden door verminderde faciliteiten bv voor federale documenten (niet voor gemeentelijke documenten) ... en "verminderede faciliteiten" zouden in heel Brabant moeten bestaan
zelfs zulke zaken zullen de facto een verfransing van Vlaams-Brabant betekenen, maw niet akkoord.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 08:26   #3212
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Al héééééééééééééééééééééééé� �ééééél wat beter ... voor een regio met minder dan 10% nederlandstaligen !
Brussel is de hoofdstad van België, waar 60% Nederlandstaligen wonen.
in Brussel werken er meer dan 300.000 Nederlandstaligen, toch ook niet te verwaarlozen, niet?

maar toch willen de Franstaligen dat Brussel volledig Franstalig wordt en dat het Nederlands er verdwijnt, meer zelf, ze willen dat uitbreiden tot geheel Vlaams-Brabant, want stel je voor dat ze in de buurt van Brussel gaan wonen en dat patois gaan moeten leren!
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 09:53   #3213
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Maar toch willen de Franstaligen dat Brussel volledig Franstalig wordt en dat het Nederlands er verdwijnt, meer zelf, ze willen dat uitbreiden tot geheel Vlaams-Brabant, want stel je voor dat ze in de buurt van Brussel gaan wonen en dat patois gaan moeten leren!
Kun je mij eens vertellen waar je dat haalt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 10:00   #3214
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kun je mij eens vertellen waar je dat haalt ?
het gedrag van de Brusselse politiekers ivm tweetalige loketten, de situatie in de Brusselse ziekenhuizen, het verzet tegen de splitsing van BHV en de eis tot uitbreiding van Brussel.

en oja, al 10 jaar werkzaam in Brussel.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 3 maart 2009 om 10:00.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 10:19   #3215
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik lach me rot.
wat een leugens.

Le Soir is het mooie voorbeeld van een anti-Vlaamse krant en dan kom je daar mee af met een artikel.
dat noem ik nu is echte Belgiscistische propaganda (wat altijd anti-Vlaams is).

Vlaanderen laat Brussel zekers niet vallen maar het wordt tegengehouden door de Brusselse politici met hun onredelijke eisen (Reynders, Maingain, ...)
Ge moet niet wijzen op het feit dat Le Soir een anti-Vlaamse krant is, ge moet nagaan of wat er in de Soir staat juist is of niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 10:26   #3216
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik werk er en zelfs als het niek perfect is kan ik zeggen dat ik weinig klachten hoor ! Zeker weten is de hele dienst niet tweetalig maar ten minste de helft ... en secretaressen geven afspraken voor nederlandstaligen aan franstalig tweetaligen (niet aan nederlandstaligen ... die zijn niet genoeg !).
In het Universitair Ziekenhuis in Woluwe moet er toch nog veel gebeuren op dat vlak. Heel vriendelijke mensen, daar niet van, maar te weinig mensen die Nederlands praten. En zo is het nog in andere ziekenhuizen. Dat kan niet voor een hoofdstad van een tweetalig land. Ik heb me dus eens bevraagd waarom dit nu zo is en het blijkt dat men moelijk Nederlandstalige verpleegsters en/of dokters vindt. Men is al blij dat men verpleegsters heeft of kan vinden. Of dat al dan niet klopt, kon ik niet achterhalen.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2009 om 10:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 10:27   #3217
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Brussel is de hoofdstad van België, waar 60% Nederlandstaligen wonen.
in Brussel werken er meer dan 300.000 Nederlandstaligen, toch ook niet te verwaarlozen, niet?

maar toch willen de Franstaligen dat Brussel volledig Franstalig wordt en dat het Nederlands er verdwijnt, meer zelf, ze willen dat uitbreiden tot geheel Vlaams-Brabant, want stel je voor dat ze in de buurt van Brussel gaan wonen en dat patois gaan moeten leren!
De Franstaligen willen helemaal niet dat het Nederlands uit Brussel verdwijnt, feit is wel dat Brussel vooral Franstalig is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 10:28   #3218
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Franstaligen willen helemaal niet dat het Nederlands uit Brussel verdwijnt, feit is wel dat Brussel vooral Franstalig is.
neen, dat is waar, ze vragen niet dat het Nederlands er verdwijnt, ze vragen gewoon dat de Nederlandstaligen tegen hun Frans spreken zodat zij geen Nederlands hoeven te leren.
subtiel verschil....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 10:45   #3219
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, dat is waar, ze vragen niet dat het Nederlands er verdwijnt, ze vragen gewoon dat de Nederlandstaligen tegen hun Frans spreken zodat zij geen Nederlands hoeven te leren.
subtiel verschil....
Het is misschien zo waar u werkt maar het is niet zo in de meeste Brusselse bedrijven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 11:36   #3220
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is misschien zo waar u werkt maar het is niet zo in de meeste Brusselse bedrijven.
neen, daar wordt meer en meer Engels gepraat.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be