![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3221 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb zelf een klein modelletje opgesteld (waarvan ik niet de pretentie heb dat het de epidemie wel beschrijft) dat heel heel goed het gedrag van R0 kan beschrijven, ZONDER dat er een groepsimmuniteit van 60% of zo nodig zou zijn. Ik heb het al enkele keren geciteerd hier, het begint vervelend te worden om dat altijd maar te doen, maar aangezien ik hier ook argumenten 20 keer herhaal, zal ik het nog eens citeren: https://www.medrxiv.org/content/10.1....15.20103184v1 Hier zie je een model dat mogelijk maakt om schijnbare grote R0 te hebben in het begin, zonder noodzakelijk een grote groepsimmuniteit nodig te hebben. Het is maar een voorbeeld. Het is geen pretentie van deze epidemie te beschrijven. Het geeft wel aan dat er situaties zijn die perfect mogelijk zijn, die helemaal niet aangeven dat 60% van de bevolking ziek moet worden om aan groepsimmuniteit te geraken. Citaat:
Citaat:
EN hier blijft het geval Zweden, waar het verloop zonder lockdown NIET is verlopen zoals zij voorspellen elders zonder lockdown. En zoals ik al aangaf, ze hebben zich in allerlei bochten moeten wringen en aanpassingen doorvoeren, want zolang ze hetzelfde effect van lockdown overal toekenden, ook in Zweden waar het dus NIET van kracht was, bleef Zweden divergeren in hun voorspellingen. Ze moesten dus de effecten van de maatregelen "lokaal" maken, en toen gebeurde er in Zweden een mirakel: het verbieden van massa evenementen die nergens anders een groot effect hadden, hadden in Zweden het effect van de niet-bestaande lockdown. Nu heb ik persoonlijk genoeg ervaring in het fitten van modellen om te beseffen dat als dat gebeurt, uw model gewoon zijn vrijheidsgraden ANDERS aan het gebruiken is dan je het bedoelt. Als je effecten krijgt dat parameters ergens plots totaal andere waarden krijgen (hier: het effect van groepsevenementen te verbieden is 10 keer effecienter in Zweden dan elders), dan wil dat zeggen dat uw model een "black box curve fitting" geworden is, en de parameters niet overeenkomen met wat je fysisch dacht. Citaat:
Maar eigenlijk toch wel: het opheffen van maatregelen ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
De vraag is wel in welke mate IC een rol speelt. Tenslotte zijn de meeste doden NIET langs IC om geweest, en is de overlevingskans van IC toch maar 50% of zo. Health care kon dus beperkt worden tot "zuurstof geven" en men had niet noodzakelijk IC nodig. Dat zou veel meer bedden mogelijk gemaakt hebben en een capaciteit tot verzorging van heel veel "relatief zware" gevallen verhoogt, in plaats van "heel zware gevallen" een kans willen te geven. Als je ervan uit gaat dat de meeste maatregelen niet veel gedaan hebben en we daadwerkelijk een laat maar waaien epidemie gehad hebben (wat een ander extreem standpunt is), dan HEBBEN we het maximaal aantal doden gehad. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2020 om 11:05. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dat geval spreekt men dus niet over een infectie, maar over een oppervlakkige vervuiling. Als ik jou stelling dus volg, word het hoog tijd om alle scholen, speelpleinen, bedrijven, winkels, zelfs woningen te ontruimen, want daar gebeuren dagelijks enkele miljoenen oppervlakkige vervuilingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3223 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het het "autonoom wijzigen van gedrag" is, dan is het DAT wat verantwoordelijk is voor het vermijden van die doden, en NIET de 'genomen maatregelen' he. Dat is goed mogelijk. Maar autonoom wijzigen van gedrag is ook een effect bij "laat maar waaien". Dus weet ik niet precies aan welke maatregelen men de winst toekent, en welk basis schema men neemt als vergelijking. Ook bij een laat maar waaien toestand zouden er individuele gedragswijzigingen zijn, uiteraard. Het lijkt me toch dat men de winst wil toeschrijven aan lockdowns. En daar faalt hun argument schromelijk. Het "mensen opsluiten in hun huizen" (de lockdown) daarvan is het ondertussen absoluut duidelijk dat die niks heeft gedaan. Omdat in Zweden die nooit heeft plaatsgehad zonder daar 120 000 doden te bekomen, en die elders werd opgeheven ZONDER REBOUND. Nergens werd een sterke toename gevonden toen men mensen niet meer opsloot. Dat is dan weer wel overduidelijk en empirisch. Citaat:
Maw, dat paper vergelijkt met een onbestaande toestand en is dus eigenlijk zelfs principieel zinloos. Het ENIGE dat men kan besluiten betreft maatregelen die NIET meer van toepassing zijn, of nooit geweest zijn: DIE zijn niet verantwoordelijk geweest voor het vermijden van al die potentiele doden die totaal hypothetisch zijn, zoveel is zeker. Eerlijk gezegd, gans het paper lijkt toch ENORM op Urbanus zijn poeier tegen olifanten, he. Je kan daar ook niet bewijzen dat zonder zijn poeier, wij niet bedolven zouden zijn onder de olifanten. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2020 om 11:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3224 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hup we zitten terug boven de 100.
132 om precies te zijn.
![]() |
#3225 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Wat domeinen betreft waarin ik zelf niet thuis ben, heb ik gemerkt dat ik veel en snel leer door naast wat jij zegt ook intelligente dissidenten te bestuderen die duidelijk zwartgemaakt worden omdat ze de gewoonten in de discipline zelf bedreigen waaraan de mainstream erbinnen haar prestige ontleent. Vaak is het kunnen verklaren van die mainstream (waarom ze fout is en waarom er toch in geloofd wordt) een goede indicator van een rationeel-kritisch discours. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog eens: de BRON van een argument heeft geen enkel belang. Wat telt is haar inhoud en enkel haar inhoud. De juistheid van het bewijs van een stelling hangt niet af van de auteur, maar van de logische samenhang, en de ENIGE wijze om die na te gaan, is van, wel, die zelf na te gaan. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2020 om 11:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3227 |
Minister-President
|
![]() Always the last resort: verlichting boven het plebs die het niet KUNNEN zien.
Ik kan daar niks tegenin brengen.
![]() |
#3228 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3229 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/cor...cid=spartanntp Lees, als we centen krijgen zoals wij willen, doen we geen tweede algemene economische lockdown. We hopen dat jullie nu duidelijk hebben begrepen dat wij en niet jullie beslissen en de macht hebben om alles te vernietigen als wij onze zin niet krijgen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het alfadier verandert echter vaak, en pas na de verandering van alfadier komt de kudde tot de vaststelling dat ze dwaas was aan het handelen en zich door het vorige alfadier in de vernielig heeft laten rijden. Waarna ze opnieuw blind en zonder nadenken achter het nieuwe alfadier lopen. Dit is trouwens van toepassing op alle kuddedieren. Laatst gewijzigd door Jantje : 10 juni 2020 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3231 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat is toch ronduit fout. NPI's hebben impact. Dat is duidelijk. Ter indicatie, vergelijk gewoon Zweden met andere scandinavische landen. Vergelijk de VS met de EU, waarbij de VS een tragere afname van de epidimie heeft dan de EU, owv snellere relaxatie van de maatregelen. (bvb. https://twitter.com/MaxCRoser/status...18546699911168) Elk model dat abstractie maakt van de impact van de NPI is waardeloos van de start. Of begrijp ik uw model verkeerd? Citaat:
2. de context is anders, zoals ik eerder zei, er zijn nog maatregelen in place, er is grote gedragsverandering (mondmaskers bvb.) EN de impact van een maatregel zal ook afhangen van het aantal besmettingen Citaat:
Citaat:
NA de epidemie heb je die data WEL, dan kan je, inderdaad, fitten. Ge ziet dat verschil toch? En nogmaals, zelfs gewoon loslaten van de maatregelen zal niet per se evidentie bieden voor de impact van de maatregel op R, owv de veranderde context. (gedrag) Het is gewoon heel moeilijk, maar dat de relatie er is, dat is vrij duidelijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Onder die onrealistische aanname wel ja...
![]() |
![]() |
#3232 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als ik hier wat lees, is de kritiek meestal samen te vatten tot: "het zijn mensen die de materie gestudeerd hebben die iets beweren wat mij niet aanstaat, ik geloof hen niet".
op experten betrouwen is toch net iets anders dan een gezagsargument gebruiken.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3233 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet "mainstream-argumenten" he...
![]() |
![]() |
#3234 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zeg toch net dat het niet volstaat "om zonder enige kritische beschouwing de uitspraak van een zelfverklaarde expert voor waarheid aan te nemen" ?
![]() |
![]() |
#3235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar zijn veel voorbeelden van terug te vinden in de geschiedenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3236 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat betekent niet dat je ALTIJD, ALLES moet verifieren. Als je het zo benadert, is er niks mis met een gezagsargument. Ik heb de indruk dat het een kwestie van definitie is. Ik beschouw het eng als "De bijbel zegt het, dus het is zo". Dat is nonsens natuurlijk. Het betekent evenwel niet dat je niet kan vertrouwen op het oordeel van een expert, zelfs al heb je het niet geverifieerd.
![]() |
![]() |
#3237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige wat mensen zoals ik, dommeriken dus als het hierover gaat, kunnen doen, is verschillende experts aanhoren en daaruit een conclusie trekken. Probleem is blijkbaar dat velen zich helemaal geen dommerik voelen en vinden dat ook zij expert zijn vanaf het moment dat ze wat artikelen hebben gelezen van dissidente stemmen. Maar ik zie hier toch vooral dat vanaf het moment een expert wordt geaccepteerd door de "MSM" dat die per definitie onbetrouwbaar is voor sommigen. Ook het omgekeerde zie je natuurlijk. Beide aannames zijn imo idioot.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heeft me nog niet teleurgesteld. daarentegen zie ik wel mensen die hun therapie niet volgen want "ik zal mijn lichaam toch wel beter kennen zeker" en die dan kwaad op diezelfde dokter zijn als ze terug ontstekingen hebben over gans hun lichaam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3239 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3240 | |