Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2023, 12:14   #3361
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Dit kan alleen in Vlabsurdistan
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01...=1673692931614

Wie houdt zulke onnutige luchthaventjes open ?
Wie zwiert daar gul subsidie naar toe ?

Totaal onnuttig ! Een luchthaven in Vlaanderen die onbruikbaar is voor normale vliegtuigen als het regent !
Voor wie die mop zou hebben uitgevonden was een stijle en rijke carrière in de comedy weggelegd.
Onmiddellijk sluiten die luchthaven van A'pen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2023, 12:56   #3362
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Onmiddellijk sluiten die luchthaven van A'pen.
Antwerpen blijft open.

Maar je kan altijd Brussels Sauce sluiten als je wil.
Oud 14 januari 2023, 13:06   #3363
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Antwerpen blijft open.

Maar je kan altijd Brussels Sauce sluiten als je wil.
Neen dat kan niet
Want dan kan A'pen airport niet gebruikt worden als het regent.
Ze kunnen niet genoeg tanken om Oostende te bereiken

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2023, 13:11   #3364
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aftreden zou haar niet misstaan.
Wat een ranzige tante is me dat.
De belediging van de varkens kan inderdaad niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2023, 14:06   #3365
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De belediging van de varkens kan inderdaad niet.
Voila
We komen weer overeen
Die ranzige tante moet weg

Oud 23 januari 2023, 13:21   #3366
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De volgende blunder van Zulma dient zich aan :

Citaat:

RECONSTRUCTIE. Hoe het dossier van de ondergrondse pijpleiding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied al van dag 1 gedoemd was om te mislukken

RegioHet stond in de sterren geschreven, maar de ondergrondse leidingstraat tussen het Duitse Ruhrgebied en de Antwerpse haven komt er – voorlopig – niet. Sinds de plannen in maart 2021 uitlekten, was er enorm veel protest omdat er 80 woningen, natuur- en landbouwgrond bedreigd werden in Antwerpen en Limburg. “We winnen tijd, maar gerust ben ik er niet in. Die nieuwe pijpleidingen zullen vroeg of laat toch weer de kop opsteken”, zegt Nancy Hermans van Gelateria Mama Calinka in Schoten, één van de mogelijke slachtoffers van een onteigening. Een verhaal van veel gebrekkige communicatie en 2 jaar onzekerheid bij tientallen gezinnen in twee provincies.
Toon Verheijen 22-01-23, 06:00 Laatste update: 22-01-23, 09:30

Eind 2020 keurde de Vlaamse regering de startnota goed voor de opmaak van een plan (GRUP) voor de aanleg van een leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied. Plannen die overigens in 2016 al voor de eerste keer ter sprake kwamen. Het was de lente van 2021, in volle coronacrisis, toen de plannen van de leidingstraat uitlekten. Het opzet was om tegen 2023-2024 te starten met de aanleg van een ondergrondse pijpleiding voor het transport van propaangas en CO² tussen het Ruhrgebied en de Antwerpse haven. Er waren drie trajecten uitgetekend, tussen de 130 en 170 kilometer lang, dwars door de provincies Limburg en Antwerpen. Voor de aanleg zou een strook van 45 meter breed nodig zijn.

KIJK. Als de keuze ooit zou vallen op het noordelijke tracé voor de aanleg van een pijpleiding tussen de Antwerpse Haven en het Ruhrgebied, dan zal dat voor Rijkevorsel ingrijpende gevolgen hebben. Enkele woningen én het wijkschooltje aan Looi moeten wijken
Dwars door wijkschooltje

‘Klein” nadeel wel: er waren tot 18 tot 80 onteigeningen nodig. Groot probleem: de betrokken eigenaars waren niet eens op de hoogte en moesten het feit dat hun woning eventueel onteigend zou kunnen worden zelf vaststellen op de plannen. Dat was onder meer Grobbendonk het geval bij de villa van Christel Vertommen. In Rijkevorsel vielen ze ook van hun stoel, want daar werd de leiding zomaar eventjes dwars door een wijkschooltje getrokken. Het stoorde veel gemeentebesturen ook dat ze eigenlijk niet op de hoogte waren van de plannen. “In elk geval zijn wij niet tevreden over de manier waarop richting ons gecommuniceerd is door de Vlaamse overheid. We hebben ondertussen zelf alle nodige informatie verzameld en zullen het nodige doen om de inwoners te informeren”, klonk het bij Marianne Verhaert, burgemeester in Grobbendonk.
Het Departement Omgeving van minister Zuhal Demir (N-VA) probeerde te sussen. “We zitten nog maar aan het begin van de procedure. Iedereen kan nog opmerkingen formuleren en die zullen dan verwerkt worden om uiteindelijk één tracé te kiezen.”

Het duurt dan ook niet lang of er ontstaan her en der actiecomités die zich niét laten sussen door de woorden van het Departement Omgeving. Dat is onder meer het geval in Diest en in Rijkevorsel waar er een petitie wordt opgestart. In de weken na het uitlekken van de plannen, moeten de betrokken Vlaamse gemeenten een advies geven aan de Vlaamse regering en die zijn – zoals verwacht – allemaal negatief. Niet alleen de gebrekkige communicatie stoort de gemeentebesturen, maar ook de onduidelijke gevolgen voor landbouw en natuur. Want wat kan er nog op landbouwgronden waar de pijpleiding wordt doorgetrokken ? Wat met grotere bomen? Mogen die nog op die locaties staan ? Er lijkt niemand echt een duidelijk antwoord te kunnen geven. In Limburg maken ze er zelfs een protestsong over waar ook Guy Swinnen zich mee voor inzet. Het duurt ook niet lang vooraleer landbouworganisaties zich ook in het debat mengen. In Schoten vreest een ijssalon voor haar voortbestaan. Net als Pukkelpop. Die voelen zich ook bedreigd. Ook in Herenthout roeren ze zich.

KIJK. Ook Diest zegt ‘njet’ tegen pijpleiding van Antwerpen naar Duitsland op haar grondgebied
Oorverdovende stiltes

We zijn zomer 2021. Op enkele maanden tijd zijn er 4.300 bezwaren ingediend en hebben 55 gemeentebesturen een (negatief) advies gegeven. Een petitie leverde zo’n 6.000 handtekeningen op. Het aantal bezwaren zou uiteindelijk tegen het einde van augustus 2021 oplopen tot 10.500. En dan wordt het stil. Héél stil. Tot het voorjaar van 2022. Minister Zuhal Demir maakt bekend dat het hele plan opnieuw naar de tekentafel moet. De minister vindt het oorspronkelijke plan uiteindelijk toch niet zo realistisch en er moeten alternatieven bekeken worden. De hertekening van de tracés en doelstellingen zouden dan ook leiden tot een nieuwe startnota. Daarna volgt er opnieuw een inspraakronde voor alle betrokkenen, zowel lokale besturen als burgers.
En wéér wordt het stil. Wanneer parlementair Hannes Anaf (Vooruit) in het najaar van 2022 vraagt hoe het met het dossier gesteld is, volgt een ontluisterend antwoord. “De minister heeft nu verduidelijkt dat het project ten vroegste volgend voorjaar opnieuw op tafel zou komen in de ministerraad. Ze schuift de nieuwe startnota en inspraakronde die daarop moet volgen, dus verder voor zich uit. Daarmee zorgt ze alleen maar voor verdere onzekerheid bij de betroffen bevolking. “We hebben de indruk dat de regering dit dossier liever over de verkiezingen van 2024 tilt om een nieuw Ventilus-verhaal te vermijden.”
Geen verrassing

Tot dan vrijdag minister Zuhal Demir aankondigt wat iedereen al lang had zien aankomen. De pijpleiding komt er voorlopig niet. “Na de vele inspraakreacties en extra onderzoek is duidelijk dat het project grondig bijgestuurd zal moeten worden”, zegt minister Demir. “De industriële partners moeten nu een convenant opmaken. Daarin staan meer details beschreven, zoals de timing van het project. De Vlaamse regering eist bijvoorbeeld ook dat het project verloopt zonder onteigeningen en dat de natuurschade tot een minimum herleid wordt. De leidingstraat moet bovendien volledig worden ingezet voor de klimaat- en energietransitie, richting minder fossiele brandstoffen.”

In Grobbendonk halen ze opgelucht adem. “Het is goed dat de Vlaamse regering het project van de pijpleiding tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied voorlopig heeft stilgelegd”, zegt burgemeester Marianne Verhaert (GiB). “Maar ik blijf de manier van werken van de minister in dit dossier betreuren. Een gebrekkige communicatie en vooroverleg met getroffen lokale besturen is nefast voor projecten van dergelijke omvang. Als burgemeester heb ik, met de steun van heel wat inwoners van Grobbendonk, in het verleden bezwaar aangetekend bij het tracé. De belofte dat er geen woningen getroffen zullen worden, is voor mijn gemeente zeer belangrijk, aangezien 20 tot 80 te onteigenen woningen in Grobbendonk lagen. Maar het moet mij wel van het hart: de manier van aanpak van dit dossier is niet voor herhaling vatbaar. Veel problemen en ongerustheden hadden kunnen voorkomen worden door een proactievere aanpak van minister Demir.”
De reservatiestrook zou recht onder de poort van de populaire ijssalon Gelateria Mama Calinka in Schoten lopen. Die bevindt zich op het domein Kasteel Withof in de oude hovenierswoning, waar uitbaters Nancy Hermans en Jan Augustyns ook wonen. Het geeft mij wel een goed gevoel dat nu alvast de beslissing genomen is de plannen tijdelijk on hold te zetten”, reageert Nancy van Gelateria Mama Calinka. “De radiostilte is doorbroken. Ik kan de vragen van mijn klanten eindelijk beantwoorden.” Al blijft de horeca-uitbaatster op haar hoede. “Met dit besluit winnen we tijd. Gerust ben ik er echter niet in. Die nieuwe pijpleidingen zullen vroeg of laat toch weer de kop opsteken. Gelukkig is het inzicht er gekomen dat je niet zomaar zoveel huizen kan onteigenen.” Ook in Rijkevorsel reageren ze opgelucht. “Natuurlijk zijn we blij dat de plannen niet doorgaan zoals ze aanvankelijk voorlagen", zegt schepen Karl Geens (N-VA). “Maar ze zijn natuurlijk maar voorlopig opgeborgen. We blijven het in de gaten houden.”
Vreemde timing

Voor Vooruit is de beslissing geen dag te vroeg. “Wij hebben van begin af aan gezegd dat Demir terug naar de tekentafel moet”, zeggen Vlaams parlementsleden Ludwig Vandenhove en Hannes Anaf. “Sinds duidelijk werd dat de Vlaamse regering een concreet plan had om een snelweg van pijpleidingen met chemische stoffen aan te leggen, hebben wij ernstige bezorgdheden geuit. Vooral omdat minister Demir ons nooit kon overtuigen van het nut van de leidingstraat. De drie aangeduide tracés zouden heel wat problemen meebrengen voor de dorpen op hun weg. Zowel voor mens als natuur bood dit plan geen enkele garantie op het vlak van duurzaamheid of compensaties. Het is een goede zaak dat een leidingstraat, in deze vorm, van het toneel verdwijnt.” Al vinden ze bij Vooruit toch wel de timing een beetje vreemd. “Komende woensdag staat er een langverwachte hoorzitting rond de Leidingstraat gepland in de Commissie Leefmilieu van het Vlaams parlement. Het is daarom vreemd dat de minister hier nu mee naar buiten komt. Zal die hoorzitting dan niet plaatsvinden?”
Groen is uiteraard ook nooit een minnaar geweest van het project. “De argumenten die ze nu aanhaalt om het project in de ijskast te stoppen, zijn precies dezelfde die wij in 2021 aanbrachten toen we actievoerden tegen de plannen om een leidingstraat dwars door het Muizenbos in Ranst aan te leggen”, zeggen Luc Redig en Staf Aerts van Groen. “Jammer, dat zo veel inwoners zo lang in onzekerheid zijn moeten blijven, maar we zijn heel tevreden dat de Vlaamse regering ons standpunt nu wel volgt en dit project stop zet.”

KIJK. Pijpleiding naar Ruhrgebied blijft voor beroering zorgen in Ranst: elf hectare bos, natuurlijke geluidsbuffer en kasteeltje bedreigd
Christel Vertommen en haar man Koen Verwerft uit Grobbendonk waren enkele maanden geleden nog ongerust. “Die onzekerheid duurt nu al twee jaar. Ik had het er gisteren nog over met mijn man: ‘Wanneer komt er een ja of een nee?’” Nu de beslissing is gevallen, reageren ze vooral opgelucht. “Eindelijk toch eens goed nieuws na twee jaar onzekerheid”, zegt Koen Verwerft. “Ik was echt blij toen we vrijdag het telefoontje kregen van Pascal Van Nueten van N-VA in Herentals. Hij bracht ons als eerste op de hoogte. We zijn het vrijdagavond meteen gaan vieren op restaurant. Al heb ik nu ergens wel het gevoel dat het wordt uitgesteld omdat er ook verkiezingen zitten aan te komen. Maar goed, als we ze nu moeten geloven zullen er geen onteigeningen meer mogen gebeuren en dat is toch ook goed nieuws.”
Maar net als vele anderen vind Koen dat er al bij aanvang veel fouten zijn gebeurd. “De communicatie had veel beter gemoeten. We zijn nooit persoonlijk gecontacteerd geweest. We hebben ooit één gesprek gehad met iemand van het dossier, maar daarna nooit meer. Al heb ik altijd wel gezegd: we gaan er voor blijven vechten. Ons huis was net afbetaald hé. Mijn zaak is hier ook gevestigd. Al besef ik ook: je kan zoveel vechten als je wil als de overheid een plan heeft, kan er uiteindelijk ook een gedwongen onteigening volgen. Maar kom, het is van de baan. Hopelijk blijft het zo.”
https://www.hln.be/rijkevorsel/recon...kken~a3a4bf4a/

Is dat nog te verantwoorden dat Zulma na al dat geklooi gewoon beslist van het dossier nog wat terug in de schuif te steken ? Wil ze het gewoon over de verkiezingen tillen zodat zij ervan af is ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 15:39   #3367
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb niet de in druk dat Zulma dat dossier in de schuif steekt.

Citaat:
Minister Zuhal Demir maakt bekend dat het hele plan opnieuw naar de tekentafel moet. De minister vindt het oorspronkelijke plan uiteindelijk toch niet zo realistisch en er moeten alternatieven bekeken worden. De hertekening van de tracés en doelstellingen zouden dan ook leiden tot een nieuwe startnota. Daarna volgt er opnieuw een inspraakronde voor alle betrokkenen, zowel lokale besturen als burgers.
Ik maak me meer zorgen over de sluiting van onze kerncentrales. Zopas ging er een dicht. Nochtans wilde Bouchez ALLE kerncentrales openhouden. Crootje ligt liever in bed met de Groenen. Net zoals zijn grote blauwe voorbeeld: Verhofstadt.
Zet je dit ook even in je eenhandige blunderboek?
Oud 1 februari 2023, 02:08   #3368
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik maak me meer zorgen over de sluiting van onze kerncentrales. Zopas ging er een dicht. Nochtans wilde Bouchez ALLE kerncentrales openhouden. Crootje ligt liever in bed met de Groenen. Net zoals zijn grote blauwe voorbeeld: Verhofstadt.
Zet je dit ook even in je eenhandige blunderboek?
Ik denk wel dat een premier moet waken over de uitvoering van het regeerakkoord, eerder dan over de wensen van partijvoorzitters. Bovendien werd de totale kernuitstap al teruggeschroefd.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 02:25   #3369
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik denk wel dat een premier moet waken over de uitvoering van het regeerakkoord, eerder dan over de wensen van partijvoorzitters. Bovendien werd de totale kernuitstap al teruggeschroefd.
En? Heeft De premier het regeerakkoord uitgevoerd?

Citaat:
di 31 jan
De kernreactor Tihange 2 is om 22.45 uur definitief stilgelegd, na een carrière van precies veertig jaar. Dat meldt Engie Electrabel, de exploitant van de kerncentrales van Tihange en Doel.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01...tsnet-gehaald/

De Croo doet de paarsgroene blunder van Verhofstadt dunnetjes over. Daar kan je niet omheen. Mijn stroomfactuur is een pak hoger dan ooit tevoren. Met alle gevolgen vandien. De kostprijs voor levensmiddelen is schandalig gestegen. En zal nog stijgen. De gevolgen laten zich nu al serieus voelen.

Het kiesvee zal hem dankbaar zijn.
Oud 1 februari 2023, 02:32   #3370
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En? Heeft De premier het regeerakkoord uitgevoerd?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01...tsnet-gehaald/

De Croo doet de paarsgroene blunder van Verhofstadt dunnetjes over. Daar kan je niet omheen. Mijn stroomfactuur is een pak hoger dan ooit tevoren. Met alle gevolgen vandien. De kostprijs voor levensmiddelen is schandalig gestegen. En zal nog stijgen. De gevolgen laten zich nu al serieus voelen.

Het kiesvee zal hem dankbaar zijn.
De stijging van de stroomfacturen is niet alleen een Belgisch probleem…

Hij voerde het regeerakkoord inderdaad niet helemaal uit, maar dat was toch niet omdat hij met de groenen meeging? Integendeel…
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 03:16   #3371
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De stijging van de stroomfacturen is niet alleen een Belgisch probleem…

Hij voerde het regeerakkoord inderdaad niet helemaal uit, maar dat was toch niet omdat hij met de groenen meeging? Integendeel…
Vertel mij eens welk regeerakkoord De Croo wél uitvoerde?
Het klopt dat dit niet ALLEEN te wijten is aan de groenen.
Maar als Verhofstadt onze kerncentrales niet verpatst had aan Frankrijk hoefden we geen stroomtekort te vrezen, of CO2 uitstotende gascentrales te bouwen. Als De Croo en zijn ruziemakers het akkoord dat Verhofstadt met de groene gekken sloot de vuilbak inkieperde zou zijn flutregering vallen. De Croo heeft nochtans de steun van de grand bouche van de MR, maar zonder de groenen is het afgelopen met het postje van premier waar hij zijn blauwe ziel voor verkocht.
Oud 4 februari 2023, 08:42   #3372
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bij CD&V zijn ze de sabotage en verrottingsstrategie van Zulma Demir kotsbeu, en ze steken dat niet langer weg.

Citaat:
Komt het nog wel goed tussen de N-VA en de CD&V in deze Vlaamse regering? ‘Ik vraag me echt af waar de sérieux gebleven is’, zegt Tinne Rombouts (CD&V).

Een nieuwe woelige week voor de regering-Jambon. Met opnieuw dezelfde twee partijen in de hoofdrol: N-VA en CD&V. En ook het voorwerp van discussie is weinig verrassend: stikstof.

Om de druk hoog te houden legde minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) de toekomst van de luchthaven van Zaventem op tafel. Volgens Demir bedreigt het uitblijven van een stikstofakkoord die economische slagader van België. Donderdag legde ze een nieuw stikstofvoorstel op de regeringstafel.

Maar die nota wordt net niet weggelachen door de CD&V. De partij kan haar frustratie over Demir steeds moeilijker verbergen. ‘Wat we de afgelopen week hebben gezien is niet fraai’, zegt CD&V-parlementslid Tinne Rombouts. ‘Ik sta ervan versteld wat voor niveau we hebben bereikt. Ik zit bijna 20 jaar in het parlement, maar dit is ongezien.’

Onder de waterlijn stak een ander debat de kop op, eentje dat strikt genomen weinig te maken heeft met stikstof. Minister van Landbouw Jo Brouns (CD&V) wil het Vlaams strategisch plan voor de uitvoering van het Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) afkloppen, zodat Europese landbouwsubsidies ter waarde van 300 miljoen euro onze richting uitkomen. Maar een negatief advies van Agentschap Natuur en Bos (ANB), de administratie van minister Demir, houdt dat tegen.

Volgens de CD&V koppelt Demir het dossier aan het stikstofakkoord – iets wat het kabinet-Demir ontkent. ‘Het lijkt alsof de inhoud niet meer uitmaakt’, zegt Rombouts. ‘Het ene na het andere dossier wordt opgeworpen om aandacht te krijgen.’

Ontkent u dan dat een nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven van Zaventem tegen 2024 gevaar loopt?

Tinne Rombouts: Op dit moment ligt er helemaal geen vergunningsdossier op de regeringstafel. Wie het stikstofdossier een beetje kent, weet dat dit soort vergunningen nu eenmaal in het gedrang komen bij het uitblijven van een aangepast stikstofakkoord. Dat geldt voor alle bedrijven.

Dat zegt minister Demir toch ook? Als de Vlaamse regering geen akkoord vindt, dreigt er een vergunningstop.

Rombouts: Die vergunningenstop is er nú al voor de landbouw. De landbouwsector vraagt verhoudingsgewijs de meeste vergunningen aan, maar minister Demir weigert sinds haar aantreden 90 procent van de vergunningsaanvragen. Onze voedingssector staat onder druk, 60.000 jobs staan op de helling. Maar nu het over Zaventem gaat, is een vergunningstop plots een ramp? Of het nu over landbouwbedrijven of over de luchthaven van Zaventem gaat: ze moeten een oplossing krijgen.

Als het zo dringend is: waarom sluiten jullie dat akkoord dan niet?

Rombouts: Even recapituleren. Vorig jaar had de regering een akkoord, waarop er een openbaar onderzoek kwam. Daarop kwamen er 20.000 bezwaarschriften binnen. Volgens minister Demir werden maar liefst 1000 unieke knelpunten in het akkoord gevonden, wat mij betreft een ongezien aantal. Op die knelpunten moet nu een antwoord komen. Ofwel doe je dat door meer uitleg te geven, ofwel door zaken bij te sturen.
De N-VA heeft meermaal aangegeven dat er valt te praten over de beruchte lijst met 41 rode bedrijven die zouden moeten sluiten vanwege hun hoge impact op de natuur.

Rombouts: Die lijst is een bijzonder klein element in het ruime verhaal. Nogmaals: er zijn 1000 knelpunten.

Waarom duurt dit allemaal zo lang? Minister Demir heeft al meermaals duidelijk gemaakt dat haar werk klaar is. Nu nog het parlement.

Rombouts: Dat is communicatief interessant, maar het dossier is niet klaar. Pas vorige week – ik herhaal: vorige week – hebben haar collega-ministers inzage gekregen in de bezwaarschriften. En dan bedoel ik het letterlijk: ze mochten naar een kamertje gaan om ze in te kijken. En nu zegt de minister dat het niet snel genoeg gaat. Ik vraag me echt af waar de sérieux gebleven is.

Oppositiepartij Groen is er zeker van dat deze regering niet in staat is om een akkoord te sluiten.

Rombouts: We hebben geen tijd te verliezen. Maar het zal niet de tijd zijn die voor rechtszekerheid zorgt, maar wel de mate waarin een juridisch robuuste oplossing voor alle economische activiteiten wordt gegeven.

En dan is er nog het dossier rond de strategische visie voor de landbouw en de Europese subsidies van 300 miljoen.

Rombouts: Minister Brouns heeft de goedkeuring van Europa. Aanvankelijk had hij ook het fiat van alle betrokken Vlaamse administraties, tot het Agentschap Natuur en Bos van gedachte veranderde. Dat negatieve advies kwam er na weken van dreigende verklaringen in het parlement door minister Demir. Dat is bijzonder te noemen wanneer je eigen administratie een onafhankelijk advies moet geven. Dit dossier is nochtans klaar en zal bovendien leiden tot meer groene en duurzame mogelijkheden in de landbouw.

Wat verwacht u van minister-president Jan Jambon (N-VA)?

Rombouts: Het is belangrijk dat hij op zijn strepen staat en elk dossier onafhankelijk behandelt. Ze zijn veel te belangrijk om een politieke speelbal te worden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/c...t-is-ongezien/

Als Zulma haar collega's inderdaad pas een week geleden inzage gaf in de bezwaarschriften, dan grenst dat aan obstructie en zelfs sabotage.

Het lijkt er sterk op dat de tsjeven haar methode kotsbeu zijn, en niet van plan zijn te wijken voor haar kwaadwillige truken.

Als de ministerraad moet beslissen over een complex dossier en ze niet eens tijdig een overzicht krijgt van de ingediende bezwaren dan organiseert zij zelf de blokkade van het dossier.
Oud 4 februari 2023, 10:22   #3373
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als Zulma haar collega's inderdaad pas een week geleden inzage gaf in de bezwaarschriften, dan grenst dat aan obstructie en zelfs sabotage.
Mij maak je niet wijs dat de bezwaarschriften niet in kopie zijn doorgegeven naar elk parlementslid dat ons land liever kwijt dan rijk is.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 4 februari 2023 om 10:22.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2023, 10:35   #3374
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Mij maak je niet wijs dat de bezwaarschriften niet in kopie zijn doorgegeven naar elk parlementslid dat ons land liever kwijt dan rijk is.
Heb jij weet van enige ontkenning van de geciteerde feiten door ofwel Zulma zelf of door haar kabinet ? Ik niet...
Oud 21 februari 2023, 20:44   #3375
De Rode Willem

Standaard

Dit is een leuke
De eerste rat die ruikt dat het schip gaat zinken ?

https://www.hln.be/middelkerke/voorz...omen~a28e7880/

Citaat:
Voorzitter van N-VA Middelkerke stapt over naar Vlaams Belang: “Het voelt als thuiskomen”
Of de eerste confederaal ontgoochelde.

Ik kan alleen maar toejuichend dat rechtse rakkertjes zich achter het cordon onschadelijk maken.

Oud 21 februari 2023, 21:29   #3376
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een leuke
De eerste rat die ruikt dat het schip gaat zinken ?

https://www.hln.be/middelkerke/voorz...omen~a28e7880/

Of de eerste confederaal ontgoochelde.

Ik kan alleen maar toejuichend dat rechtse rakkertjes zich achter het cordon onschadelijk maken.
Onvoorstelbaar... die kerel is bezig over 'het weigeren van een mandaat' terwijl hij bij de laatste verkiezingen verdomme 96 stemmen wist te sprokkelen, op een totaal van een dikke 14.000. Hij was nummer 9 in stemmenaantal op de eigen lijst, en zijn partijtje haalde dan nog maar 6%. De enige magere troost is dat de lokale Blok coryfeeën het NOG ellendiger deden.

Die loopt daar te zeveren over 'ideologie' over 'standpunten' 'mandaten' 'principes' en hij komt nu mensen tegen bij het Blok die 'politiek inzicht en plannen voor de toekomst' hebben.

In het land der blinden, is éénoog koning.
Oud 21 februari 2023, 21:40   #3377
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onvoorstelbaar... die kerel is bezig over 'het weigeren van een mandaat' terwijl hij bij de laatste verkiezingen verdomme 96 stemmen wist te sprokkelen, op een totaal van een dikke 14.000. Hij was nummer 9 in stemmenaantal op de eigen lijst, en zijn partijtje haalde dan nog maar 6%. De enige magere troost is dat de lokale Blok coryfeeën het NOG ellendiger deden.

Die loopt daar te zeveren over 'ideologie' over 'standpunten' 'mandaten' 'principes' en hij komt nu mensen tegen bij het Blok die 'politiek inzicht en plannen voor de toekomst' hebben.

In het land der blinden, is éénoog koning.
Een stormpje in een glaasje water.

Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2023, 21:51   #3378
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een stormpje in een glaasje water.

Laat het ons symbolisch noemen

Oud 21 februari 2023, 22:16   #3379
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onvoorstelbaar... die kerel is bezig over 'het weigeren van een mandaat' terwijl hij bij de laatste verkiezingen verdomme 96 stemmen wist te sprokkelen, op een totaal van een dikke 14.000.
.
Dat zijn er nog altijd 96 meer dan politici die geen enkele stem kregen maar wel minister werden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2023, 17:47   #3380
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat zijn er nog altijd 96 meer dan politici die geen enkele stem kregen maar wel minister werden.
Een dikke 2!

Daar zullen we Panda evenmin ooit over horen zeiken als over het eeuwige geruzie binnen Vivaldi en het totale gebrek aan bestuursakkoorden.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 februari 2023 om 17:47.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be