Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren?
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen 19 24,36%
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) 3 3,85%
Ja, verplicht maar enkel voor mannen 10 12,82%
Ja, maar vrijwillig voor eender wie 5 6,41%
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij 26 33,33%
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is 2 2,56%
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom 10 12,82%
Ander antwoord 3 3,85%
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2008, 01:29   #321
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
We hebben een leger nodig, Ik wil morgen geen hulp vragen aan de Fransen wanneer Luxembirg ons aanvalt.
pfff da's zoiets zoals we hadden een nato nodig om te voorkomen dat de ussr ons ging binnenvallen ?
ach zo'n soort redeneringen leiden enkele tot wapenwedlopen en de garantie dat het ooit ergens tot een conflict moet komen
het doet me gelijk denken aan dat poeier van Urbanus tegen olifanten ...

is er ergens ooit aangetoond dat het hebben van een krijgsmacht een oorlog of een conflict heeft kunnen voorkomen ?
natuurlijk is dat een redelijk lullige vraag en dient enkel gesteld te worden indien de randomstandigheden daar ook naar zijn ... zo is het vrij evident dat je ook geen sitting duck naast een 'speler' met een groot potentiëel moet wezen
ik alvast een lijstje van een 25-tal onafhankelijke landen terug die geen (officieel ) leger hebben .. meestal vrij kleine staatjes

want zeg me eens... om ons te houden bij je voorbeeldje Luxemburg ( ? heeft dat eigenlijk wel een leger ? ) welke troepenmacht moeten we daarvoor dab voorzien ?

ps. ik heb net ergens teruggevonden dat ze inderdaad een leger hebben van zo'n 400 man
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 02:51   #322
Tavek
Banneling

Standaard

Ge hebt niks meer nodig als een hypermodern kernwapenarsenaal en bijbehorende ICBM's nodig. En een goede intelligence die op voorhand kan zien of ze u gaan aanvallen. Ieder land dat u dan probeert binnen te vallen verandert ge dan stante pede in een nucleaire woestijn.

En u zult zien, geen land dat u binnenvalt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 03:58   #323
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ge hebt niks meer nodig als een hypermodern kernwapenarsenaal en bijbehorende ICBM's nodig. En een goede intelligence die op voorhand kan zien of ze u gaan aanvallen. Ieder land dat u dan probeert binnen te vallen verandert ge dan stante pede in een nucleaire woestijn.

En u zult zien, geen land dat u binnenvalt.
Tenzij ze binnesijpelen via immigratie...
Oud 14 september 2008, 04:05   #324
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
pfff da's zoiets zoals we hadden een nato nodig om te voorkomen dat de ussr ons ging binnenvallen ?
ach zo'n soort redeneringen leiden enkele tot wapenwedlopen en de garantie dat het ooit ergens tot een conflict moet komen
Ach, zo'n redeneringen als die van U hebben ertoe geleid dat we twee keer door de Duitsers onder de voet zijn gelopen. Daarvoor een aantal keren door de Fransen, Spanjaarden, de Romeinen enz.
Oud 14 september 2008, 08:03   #325
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Kijk, srr dat ik misschien de indruk geef dat ik neerkijk op de arbeidersklasse. Dat is zeker niet het geval, ik respecteer hun en voor mij mogen ze allemaal betere arbeidscondities krijgen. Dit tussendoor.

Wat mij echter stoort is dat de doorsnee student hier wordt afgeschilderd als een profiteur eerste klas die heler nachten ligt te fuiven. Ik studeer helemaal niet om te profiteren van de maatschappij maar gewoon omdat voor het werk dat ik later graag wil doen ge nu eenmaal een diploma nodig hebt. Maar waar gij het idee hebt dat hooggeschoolden minder belastingen zouden betalen is mij een raadsel. Ik denk dat pakweg een architect (die niet sjoemelt met zijn belastingen) op het einde van zijn carrière minstens evenveel belastingen heeft betaalt als pakweg een arbeider ondanks die jaren die hij minder gewerkt heeft.

De profiteurs (doppers) die ik ken hebben ineens hun secundair onderwijs nie afgemaakt. Met een diploma moet ge het niet riskeren te gaan doppen want als de RVA ergens allergisch voor is dan is het wel doppers met een diploma. Een kennis van mij die psychologie heeft gestudeerd zit nu door omstandigheden zonder werk en er gaat geen week voorbij zonder dat ze lastig wordt gevallen door de VDAB voor allerlei nutteloze opleidingen, jobaanbiedingen die totaal niet tot haar kwalificaties behoren,enz... terwijl de mensen die ik ken die nooit hun secundair hebben afgemaakt nu al meer dan 2 jaar zitten te doppen zonder dat ze maar 1 keer worden lastig gevallen door de VDAB. Geloof mij maar, de meeste mensen aan den dop hebben geen diploma en de VDAB is heel streng dezer dagen (voor bepaalde mensen althans).
Heeft ze dus gans die noeste studententijd gesparteld om te kunnen doppen?

Tja...13 in een dozijn?

En jij blokbeest, wat studeer jij zo noest?
En dat ze jullie ambeteren na de univ, dat is er toch wel echt over hé.
Een ex universiteitsstudent dan nog wel!

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 september 2008 om 08:05.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 08:53   #326
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, srr dat ik misschien de indruk geef dat ik neerkijk op de arbeidersklasse. Dat is zeker niet het geval, ik respecteer hun en voor mij mogen ze allemaal betere arbeidscondities krijgen. Dit tussendoor.

Wat mij echter stoort is dat de doorsnee student hier wordt afgeschilderd als een profiteur eerste klas die heler nachten ligt te fuiven. Ik studeer helemaal niet om te profiteren van de maatschappij maar gewoon omdat voor het werk dat ik later graag wil doen ge nu eenmaal een diploma nodig hebt. Maar waar gij het idee hebt dat hooggeschoolden minder belastingen zouden betalen is mij een raadsel. Ik denk dat pakweg een architect (die niet sjoemelt met zijn belastingen) op het einde van zijn carrière minstens evenveel belastingen heeft betaalt als pakweg een arbeider ondanks die jaren die hij minder gewerkt heeft.

De profiteurs (doppers) die ik ken hebben ineens hun secundair onderwijs nie afgemaakt. Met een diploma moet ge het niet riskeren te gaan doppen want als de RVA ergens allergisch voor is dan is het wel doppers met een diploma. Een kennis van mij die psychologie heeft gestudeerd zit nu door omstandigheden zonder werk en er gaat geen week voorbij zonder dat ze lastig wordt gevallen door de VDAB voor allerlei nutteloze opleidingen, jobaanbiedingen die totaal niet tot haar kwalificaties behoren,enz... terwijl de mensen die ik ken die nooit hun secundair hebben afgemaakt nu al meer dan 2 jaar zitten te doppen zonder dat ze maar 1 keer worden lastig gevallen door de VDAB. Geloof mij maar, de meeste mensen aan den dop hebben geen diploma en de VDAB is heel streng dezer dagen (voor bepaalde mensen althans).
Rapture,

Je moet dan ook eens al mijn postings er even uithalen en een beetje ordenen.
Je zal dan tot de vaststelling komen dat ik geen legerdienst terug wil invoeren, maar een burgerdienst.

Maar dan wel op zo'n manier dat het de maatschappij ten goede komt.
Maar tegelijk dat het ook geen tijdverlies is voor de jongeren.
Erger zelfs, die dienstplicht moet tegelijk een periode zijn waarin de ongeschoolden een rendabel beroep leren en er een attest of diploma van behalen en de hooggeschoolden een tweede uitweg in vinden.

De reden waarom vele jongeren hunbroek verslijten op de unifs is veel eenvoudiger. De arbeidsmarkt is oververzadigd met hooggeschoolden.
Zij moeten dus naar het buitenland om nog aan de bak te geraken.

En ik studeer zelf nog via cvo en zie dus zelf met eigen ogen welk vlees de unifs in de kuip hebben.

Ik heb dan ook een voorbeeld gegeven van jongerendie 4 jaar nautischewetenschappen hebben gedaan, maar die de wiskundige vakken niet aankunnen. Maar zo zitten er daar ook die de natuur wetenschappen hebben gedaan, maar nu nog eerst het verschil tussen een bij en een wesp moeten leren in het cvo.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 09:01   #327
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
We hebben een leger nodig, Ik wil morgen geen hulp vragen aan de Fransen wanneer Luxembirg ons aanvalt.
Oorlog met Luxembirg

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 14 september 2008 om 09:02.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 13:02   #328
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

is ook een feit, de doorsnee student...
hij heeft gelijk...
het zijn maar een 20% die slagen...
dus het gemiddelde is 50% en die zijn nog altijd de fuivers...
Ik weet waarover ik spreek, ik was er 2jaar geleden zelf een van...
En ik was zeker niet alleen...
Ik heb mij alleen herpakt (op een ander vlak dan wel)
Oud 14 september 2008, 13:03   #329
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

is er ergens ooit aangetoond dat het hebben van een krijgsmacht een oorlog of een conflict heeft kunnen voorkomen ?
natuurlijk is dat een redelijk lullige vraag en dient enkel gesteld te worden indien de randomstandigheden daar ook naar zijn ... zo is het vrij evident dat je ook geen sitting duck naast een 'speler' met een groot potentiëel moet wezen
ik alvast een lijstje van een 25-tal onafhankelijke landen terug die geen (officieel ) leger hebben .. meestal vrij kleine staatjes

want zeg me eens... om ons te houden bij je voorbeeldje Luxemburg ( ? heeft dat eigenlijk wel een leger ? ) welke troepenmacht moeten we daarvoor dab voorzien ?

ps. ik heb net ergens teruggevonden dat ze inderdaad een leger hebben van zo'n 400 man
Tuurlijk heeft Luxemburg een leger, ze volgen immers bepaalde opleiding in België: Infanterie bijvoorbeeld... KMS enzo...

België werkt samen met de Luxemburgers
Oud 14 september 2008, 19:03   #330
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
Tuurlijk heeft Luxemburg een leger, ze volgen immers bepaalde opleiding in België: Infanterie bijvoorbeeld... KMS enzo...

België werkt samen met de Luxemburgers
De Luxemburgers gingen en gaan zelfs bij één van de elite eenheden van het Belgische leger, De Ardeense Jagers.
Oud 14 september 2008, 19:25   #331
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Luxemburgers gingen en gaan zelfs bij één van de elite eenheden van het Belgische leger, De Ardeense Jagers.
elite eenheden?
is gewoon een infanterie bataljon...
Oud 14 september 2008, 19:35   #332
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
elite eenheden?
De varkens zijn een elite eenheid die zelfs regelmatig samen met de Para's traint.
Oud 14 september 2008, 19:39   #333
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Laat het uit hé om de legerdienst terug in te voeren! Kost ons bergen vol geld.

Degene die oorlogje willen spelen moeten maar gaan paintbollen of zo.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 19:39   #334
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De varkens zijn een elite eenheid die zelfs regelmatig samen met de Para's traint.
een elite eenheid, noem ik een eenheid waar je moeilijk bij geraakt...
in België minstens de para's, meer de SF zelfs...
elke infanterist kan naar de Jagers gaan...
Oud 14 september 2008, 19:52   #335
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een elite eenheid, noem ik een eenheid waar je moeilijk bij geraakt...
in België minstens de para's, meer de SF zelfs...
elke infanterist kan naar de Jagers gaan...
Iedereen kan naar de Ardeense Jagers gaan, dat klopt.
Maar niet iedereen volbrengt de training.

De A.J. zijn namelijk stoottroepen en geen putjes kruipers zoals de gewone infanterie.
Trouwen iedereen kan ook bij de SF gaan, je moet enkel in de sportproeven slagen. Maar niet iedereen volbrengt de opleiding.
Oud 14 september 2008, 20:06   #336
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
elite eenheden?
Knor knor

Cha cha's

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 21:43   #337
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is ook een feit, de doorsnee student...
hij heeft gelijk...
het zijn maar een 20% die slagen...
dus het gemiddelde is 50% en die zijn nog altijd de fuivers...
Ik weet waarover ik spreek, ik was er 2jaar geleden zelf een van...
En ik was zeker niet alleen...
Ik heb mij alleen herpakt (op een ander vlak dan wel)
ach, die cijfers zijn zever in pakskes. Ge kunt zo de cijfers van het unief opvragen ivm met slaagpercentages. De richting met het laagste slaagpercentage is eerste jaar criminologie (zoiets van een 40%), de rest ligt allemaal stukke hoger.(cijfers KUL)

En diegene die niet slagen, flessen meestal al op het eerste jaar (ik ken maar weinig mensen die nog buizen op het 2de,3de jaar of de master, het zullen der allessinds ZEER weinig zijn). Dus diegene die niet slagen hebben maar ochot 1 jaartje verspild tov de maatschappij. En niet-slagen ligt helemaal niet altijd aan lui zijn, ken genoeg mensen die wel hun best deden maar er toch niet kwamen. Wie nie waagt, die nie wint om het zo te zeggen.

Als ge al een globaal buispercentage van 50% in het eerste jaar pakt, wat al bijzonder veel is (want in de volgende jaren gaat dit cijfer echt niet op) dan zal het nog maar bij 25% ervan komen door luiigheid. En als ge uitspraken over een groep van 25% doortrekt naar de hele populatie dan kunnen we gerust spreken van een op-niks-slaande-veralgemening.
Oud 14 september 2008, 22:01   #338
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heeft ze dus gans die noeste studententijd gesparteld om te kunnen doppen?

Tja...13 in een dozijn?

En jij blokbeest, wat studeer jij zo noest?
En dat ze jullie ambeteren na de univ, dat is er toch wel echt over hé.
Een ex universiteitsstudent dan nog wel!
Beste Mambo,

Iemand met een academisch diploma, gaat niet uit vrije wil thuis zitten niks doen. Beter nog, meestal zien die mensen dat als iets beschamends, en willen ze niets lievers als zo snel mogelijk aan de slag te gaan.

Vaak zijn ze ook veel flexibeler als de ongeschoolde arbeider. Ze willen ze verhuizen voor hun job, ze hebben minder problemen met overuren en dergelijke, een positie in het buitenland kan ook. De meeste ongeschoolde arbeiders die ik ken willen werk in hun streek, en daarmee basta. Werk is een middel om geld te verdienen voor hun, terwijl voor een academicus het een carriere is. Een opstapje naar meer.

Ik denk ook niet echt dat de VDAB enig nut heeft voor academici.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 22:37   #339
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Beste Mambo,

Iemand met een academisch diploma, gaat niet uit vrije wil thuis zitten niks doen. Beter nog, meestal zien die mensen dat als iets beschamends, en willen ze niets lievers als zo snel mogelijk aan de slag te gaan.

Vaak zijn ze ook veel flexibeler als de ongeschoolde arbeider. Ze willen ze verhuizen voor hun job, ze hebben minder problemen met overuren en dergelijke, een positie in het buitenland kan ook. De meeste ongeschoolde arbeiders die ik ken willen werk in hun streek, en daarmee basta. Werk is een middel om geld te verdienen voor hun, terwijl voor een academicus het een carriere is. Een opstapje naar meer.

Een klein beetje iets in de bol geschoten? Ik ken arbeiders die dagelijks 100 km af leggen om te werken - b.v. vanuit West-Vlaanderen naar Antwerpen.
En wat is een academicus?-> iemand die op kosten van de gemeenschap gestudeerd heeft, maar i.p.v. iets terug te geven aan de maatschappij enkel aan zijn al dan niet lucratieve carriëre denkt...+ dat ietsje meer: wat is dat??-> meer geld verdienen? En dan? Sorry, ik vind dat wie gestudeers heeft op kosten van zijn buren, van zijn dorpsgenoten een allererste plich heeft: iets terug doen voor die buren en die dorpsgenoten...Eigen gewin is immers kattengespin...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 23:11   #340
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Mambo,

Idd, die kennis is de vriendin van mijn broer. Ze solliciteert genoeg en ze doet VRIJWILLIGERSWERK met probleemkinderen omdat ze anders de hele dagen thuis zou zitten dus die insinuaties da ze een profiteuse is slaan nergens op. Ze wilt zelf zo rap mogelijk terug aan het werk maar voor de moment lijkt er niet zoveel vraag te zijn naar psychologen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be