Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2009, 21:57   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Deze is mooi. Tavek, die het enige bruikbare van het katholieke geloof in de praktijk brengt. Beleefd vragen om met rust te worden gelaten.
En Jan die zijn mening wil opdringen.
Lol, sorry Jan, als er een hemel is dan mag Tavek erin en jij niet.
In tegenstelling tot wat u mij toedicht, dring ik mensen niets op. Wel zijn de christelijke waarden dermate belangrijk, dat ik ze blijvend zal verbreiden. Als u dat dan "opdringen" noemt, tja, dan moet dat maar...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 22:09   #322
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U lijkt me een typisch product van het hedendaags relativisme. Uw waarden zijn blijkbaar niet echt universeel, niet echt waardevol... Vandaar dat u ze niet met anderen gedeeld wil zien.

Ik daarentegen beschouw de christelijke waarden als dermate fundamenteel dat ik niet anders kan dat deze verbreiden. Ik huldig geen vorm van relativisme.
Ten eerste, ik wil ze wel gedeeld zien worden met anderen. Maar ik wil ze niet opdringen. U mag doen met u en uw familie wat u wilt. U mag ze kerkelijk begraven. U mag abortus weigeren. U mag euthanasie weigeren. Kortom, ik leg u niks in de weg.

Wat ik enkel terugvraag is hetzelfde respect voor ons. En dat krijgen we niet. Omdat u uzelf moreel superieur vindt. En dat mijn beste Jan, is een recept voor conflict en oorlog.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 22:10   #323
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot wat u mij toedicht, dring ik mensen niets op. Wel zijn de christelijke waarden dermate belangrijk, dat ik ze blijvend zal verbreiden. Als u dat dan "opdringen" noemt, tja, dan moet dat maar...
Hoe noemt u het verbieden van de euthanasie op de dame in kwestie (17 jaar coma) dan ? De vader wilde het. De dame zelf wilde het. Bewezen voor een rechtbank.

Dat is opdringen. Niets meer, niets minder.
Oud 15 februari 2009, 22:33   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ten eerste, ik wil ze wel gedeeld zien worden met anderen. Maar ik wil ze niet opdringen. U mag doen met u en uw familie wat u wilt. U mag ze kerkelijk begraven. U mag abortus weigeren. U mag euthanasie weigeren. Kortom, ik leg u niks in de weg.

Wat ik enkel terugvraag is hetzelfde respect voor ons. En dat krijgen we niet. Omdat u uzelf moreel superieur vindt. En dat mijn beste Jan, is een recept voor conflict en oorlog.
Alweer de zoveelste uiting van vooringenomenheid. Ik vind me immers helemaal niet "moreel superieur", wel acht ik de christelijke waarden "moreel superieur". Dat is geen "recept voor conflict en oorlog", want het christendom leert dat men het geloof niet mag opdringen met geweld. Wel hebben wij als christenen de plicht en de roeping ons geloof te verbreiden.
Oud 15 februari 2009, 22:35   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe noemt u het verbieden van de euthanasie op de dame in kwestie (17 jaar coma) dan ? De vader wilde het. De dame zelf wilde het. Bewezen voor een rechtbank.

Dat is opdringen. Niets meer, niets minder.
Niemand heeft tot nu toe een antwoord gegeven op m'n vraag hoe deze dame expliciet haar wil tot euthanasie kenbaar heeft gegeven.
Oud 15 februari 2009, 22:49   #326
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand heeft tot nu toe een antwoord gegeven op m'n vraag hoe deze dame expliciet haar wil tot euthanasie kenbaar heeft gegeven.
De rechtbank acht het voldoende bewezen. Ik weet zelf ook niet hoe het echt in elkaar zit, maar als u twijfelt aan de rechtbank: be my guest....
Oud 15 februari 2009, 23:00   #327
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alweer de zoveelste uiting van vooringenomenheid. Ik vind me immers helemaal niet "moreel superieur", wel acht ik de christelijke waarden "moreel superieur".
semantics...taalspelletjes.

Citaat:
Dat is geen "recept voor conflict en oorlog", want het christendom leert dat men het geloof niet mag opdringen met geweld.
Waarom leert de praktijk en de geschiedenis ons iets anders ?

Citaat:
Wel hebben wij als christenen de plicht en de roeping ons geloof te verbreiden.
U hebt als christen de plicht en roeping de macht van de kerk uit te breiden om zo haar schatkist beter gevuld te krijgen.
Oud 15 februari 2009, 23:06   #328
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
U hebt als christen de plicht en roeping de macht van de kerk uit te breiden om zo haar schatkist beter gevuld te krijgen.
http://www.mtio.com/articles/bissar56.htm
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 23:07   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rechtbank acht het voldoende bewezen. Ik weet zelf ook niet hoe het echt in elkaar zit, maar als u twijfelt aan de rechtbank: be my guest....
Waar leest u dat ergens?
Oud 15 februari 2009, 23:12   #330
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar leest u dat ergens?
Citaat:
Italiaanse comapatiënte mag na 17 jaar sterven
Eluana Englaro

Eluana Englaro

rr

De Italiaanse comapatiënte Eluana Englaro is in de nacht van maandag op dinsdag overgebracht naar een privé-ziekenhuis in Udine, waar ze na 17 jaar in vegetatieve toestand op een waardige manier kan sterven. De 37-jarige Englaro is in Italië het symbool geworden van een felle juridische strijd over het recht op sterven.
Englaro werd per ambulance overgebracht van het katholieke ziekenhuis in Lecco, waar zij tot dusverre werd verpleegd, naar het ziekenhuis in Udine, de regio waar haar familie vandaan komt. Anti-euthanasie activisten probeerden vergeefs de ambulance tegen te houden.

Englaro raakte op haar 20ste door een auto-ongeluk in coma. Twee jaar daarna concludeerden artsen dat zij nooit meer uit haar coma zou ontwaken.

Afgelopen zomer werd haar vader, die tien jaar lang vergeefs had geprobeerd artsen zover te krijgen dat zij zouden stoppen met het toedienen van voedsel aan zijn dochter, eindelijk door een hof van beroep in het gelijk gesteld. Sindsdien is hij op zoek gegaan naar een kliniek waar artsen ook daadwerkelijk bereid bleken het toedienen van voedsel te staken en waar zijn dochter waardig kan sterven.

Actieve euthanasie is verboden in Italië, maar patiënten hebben wel het recht behandeling te weigeren. Volgens de vader van Englaro heeft zijn dochter niet lang voor haar ongeluk, tijdens een bezoek aan iemand die in coma lag, te kennen gegeven in zo’n geval niet behandeld te willen worden.

Een hof van beroep in Milaan stelde de man in het gelijk, maar daarop kwam felle kritiek van conservatieve groeperingen en van het Vaticaan.
bron standaard.
Oud 15 februari 2009, 23:23   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bron standaard.
De vader beweert dat. Ja. We hebben echter geen "expliciete verklaring" zoals iemand hier beweerde.
Oud 15 februari 2009, 23:24   #332
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De vader beweert dat. Ja. We hebben echter geen "expliciete verklaring" zoals iemand hier beweerde.
Het hof van beroep van Milaan acht het voldoende bewezen dat ze deze wens heeft uitgedrukt.

Sorry Jan, you lose.....

Laatst gewijzigd door Tavek : 15 februari 2009 om 23:24.
Oud 15 februari 2009, 23:30   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het hof van beroep van Milaan acht het voldoende bewezen dat ze deze wens heeft uitgedrukt.

Sorry Jan, you lose.....
Waarom zou ik "verliezen"? Heeft u dan niet begrepen dat ik slechts enkele vragen heb gesteld?

Citaat:
Het vonnis staat online, maar jammer genoeg is mijn Italiaans veel te magertjes daar iets tastbaar van te maken:

http://www.corriere.it/Media/Foto/20...eluana_low.pdf
Oud 16 februari 2009, 07:37   #334
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben echter geen "expliciete verklaring" zoals iemand hier beweerde.
Onderstaande lijkt me expliciet genoeg.
Citaat:
Volgens de vader van Englaro heeft zijn dochter niet lang voor haar ongeluk, tijdens een bezoek aan iemand die in coma lag, te kennen gegeven in zo’n geval niet behandeld te willen worden.
Citaat:
De vader beweert dat. Ja.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Je kunt nu natuurlijk het fraaie voorbeeld van je geloofsbroeders volgen en stellen dat de vader, naast een moordenaar en een beul, nu ook nog eens een leugenaar is.
QED.

Eerlijke schaamte? Nog nooit van gehoord!

De vader van dat kind nog wat verder schofferen? Uiteraard. Graag zelfs!

Verder commentaar overbodig.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 februari 2009 om 07:52.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 08:48   #335
cor
Minister

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot wat u mij toedicht, dring ik mensen niets op.
Mijn vader zaliger zei altijd: papier is verduldig.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 08:50   #336
cor
Minister

Standaard

Citaat:
want het christendom leert dat men het geloof niet mag opdringen met geweld.
Hebben ze duidelijk niet veel van gebakken.
Oud 16 februari 2009, 08:51   #337
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Niemand heeft tot nu toe een antwoord gegeven op m'n vraag ...
DIE DURVEN !!!
Excommuniceren moesten ze hen !
Oud 16 februari 2009, 10:00   #338
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind me immers helemaal niet "moreel superieur", wel acht ik de christelijke waarden "moreel superieur".
Een mooi strikje rond 't strontje.
Oud 18 februari 2009, 10:32   #339
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Of de goddelijke wetten - niet 'van' de Kerk - nu nog in de wereld worden gevolgd, is een bekommernis die een ware christen steeds met zich draagt. Daarom ook zullen we steeds naar de toepassing ervan streven.

In Italië ziet het er trouwens naar uit dat katholieke politici hun geweten laten spreken en de wetten overeenkomstig zullen aanpassen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Katholieke politici in Italië. Een horde corrupte bende ja. Met aan hun hoofd een pipo zoals Berlusconi, die verschillende wetten vlug heeft moeten laten stemmen om hem uit de greep van het gerecht te kunnen houden. Als dat uw referentie is...

De Standaard vandaag,woensdag 18 februari 2009 .
Berlusconi is ongenaakbaar.
In Milaan is de Britse advocaat David Mills tot een celstraf veroordeeld, omdat hij 600.000 dollar smeergeld heeft aanvaard om op twee rechtszaken Silvio Berlusconi uit de wind te zetten. Als premier kan Berlusconi niet worden vervolgd. Op de koop toe mag hij 250.000 euro schadevergoeding van Mills verwachten.

'In een normaal land zou de premier al zijn ontslag hebben aangeboden', reageerde Antonio Di Pietro gisteren verbolgen. De Italiaanse magistraat - vandaag partijleider van 'Italië van de Waarden' - haalde in 1992 het wereldnieuws met zijn Operatie Schone Handen. Dat grootschalige onderzoek naar corruptie in de Italiaanse politiek veroorzaakte een politieke aardverschuiving'.

Mooie maten, uw katholieke politici. Fantastisch geweten hebben die katholieke politici.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2009 om 10:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 10:37   #340
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
In Italië en Sicilië hebben ze ook last met de scheiding tussen mafia en staat.
Het is dan ook niet te verwonderen dat ze moeite hebben met de scheiding tussen kerk en staat.
En de scheiding tussen maffia en kerk is er al helemaal onbestaande
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be