Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waarom is Brussel de hoofdstad van Vlaanderen?
Omdat Brussel historisch gezien Vlaams grondgebied is 32 62,75%
Om de verfransing van Brussel tegen te gaan 3 5,88%
Omdat Vlaanderen in Brussel niets heeft te zeggen 2 3,92%
Om te laten zien wie de baas is in Brussel 5 9,80%
Een andere reden 9 17,65%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2010, 07:05   #321
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen dat Brussel niet wilt loslaten is hetzelfde als Servië dat Kosovo niet los wil laten. Exáct hetzelfde...
Maar Servië zonder Kosovo kan blijven bestaan.
Vlaanderen zonder Brussel stelt weinig voor.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 07:10   #322
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik probeer Vlaanderen te begrijpen, maar ik ben een Nederlander he. Ik vind vooralsnog de argumenten voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel van weinig realiteitszin getuigen.
Vlaanderen is verloren zonder Brussel.
Er is dan niet eens een centrumstad waar ze het over eens zullen raken.
Men zal zoals aan de kust nog 1 trein kunnen laten rijden. Van De panne over Gent naar Antwerpen en zo naar Limburg en dan terug. Met hier en daar een aftakking
Oud 16 februari 2010, 07:11   #323
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vader van Leterme is toch een Waal?
Ja, Vlaanderen en Wallonië zijn veel meer verweven dan mensen zoals Bart Dewever willen toegegeven. De zus van BDW woont zelfs in Wallonië
Oud 16 februari 2010, 09:58   #324
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Mag ik jullie er trouwens op wijzen dat Maastricht ooit meer verfranst was dan Brussel. Was het romantisch nationalisme dat wij Maastricht niet aan de Fransen hebben afgestaan?
Bij mijn weten werd er daar Limburgs gesproken en geen Nederlands. Maastricht heeft ook onder voogdij van de bisschop van Luik gestaan. De hoofdzetel van dat bisdom (limburg/Luik) was trouwens oorspronkelijk in Maastricht.
Je kan dus evengoed zeggen dat Maastricht zijn eigen identiteit aan de Hollanders kwijtgespeeld is.
Het is niet verwonderlijk dat Maastricht een geromaniseerde stad was. Rond het begin van onze jaartelling was die omgeving bewoond door Romeinen.
"Niet aan de de Fransen hebben afgestaan" lijkt me dan ook geen correcte omschrijving van de geschiedenis.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 12:05   #325
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ja, Vlaanderen en Wallonië zijn veel meer verweven dan mensen zoals Bart Dewever willen toegegeven. De zus van BDW woont zelfs in Wallonië
Het is toch geen enkel probleem om famileden in buurlanden te hebben.
Een efficient functionerende staat, heeft niets met het wonen van famileden te maken ,niet in Wallonie, in Australie en niet in Canada.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 12:08   #326
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar Servië zonder Kosovo kan blijven bestaan.
Vlaanderen zonder Brussel stelt weinig voor.
Dat is onzin. 1) omdat Vlaanderen zijn economie groot genoeg is om op zichzelf te staan. 2) omdat Brussel echt niet zal verdwijnen als Vlaanderen onafhankelijk werd zonder Brussel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 12:08   #327
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
De vader van Leterme is toch een Waal?
Er zijn veel Nederlanders met een vader in een ander land.
Dat doet niets af aan het Nederlander zijn.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 12:10   #328
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg, Nederlandse liberaal en liberalist: Normaalgesproken zeggen jullie best zinnige dingen maar hier sla je echt de plank mis.

Brussel=Vlaanderen heeft niets met misplaatst romantisch nationalisme te maken maar alles - om het maar even kort door de bocht te zeggen - met verzet tegen landroof.

Voor het gemak nóg korter door de bocht: Een bezetter bezet je hoofdstad, dwingt iedereen de taal van de bezetter te spreken en als je eindelijk je onafhankelijkheid hebt claimt diezelfde bezetter jouw hoofdstad omdat iedereen daar ondertussen zijn taal spreekt.
Alsof wij Den Haag aan Duitsland zouden geven omdat de Duitser het daar 5 jaar voor het zeggen heeft gehad en omdat er nu veel mensen Duits spreken in Scheveningen i.v.m. toerisme.

Mag ik jullie er trouwens op wijzen dat Maastricht ooit meer verfranst was dan Brussel. Was het romantisch nationalisme dat wij Maastricht niet aan de Fransen hebben afgestaan?
Ik vind de Kosovo-analogie toepasselijker. De verfransing van Brussel kwam voornamelijk door immigratie, niet door een bezettingsbeleid. Ik noemde het ook niet romanticisme, maar idealistisch irrealisme.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 12:19   #329
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Vlaanderen onafhankelijk, zonder enige verdere toegevingen. Brussel blijft de hoofdstad, met haar eigen bestuur.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 13:34   #330
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat is dan wel je bedoeling? Want die is me toch niet helemaal duidelijk?
1) Ik heb als Nederlander natuurlijk vrij weinig te zeggen over het hoe en wat, maar ik ben en blijf van mening dat het onrealistisch is dat Brussel deel gaat uitmaken van een onafhankelijke Vlaamse staat.
2) Voor de discussie is het van groot belang of jij, Jaani en Pelgrim volksnationalisten zijn.
3) Ik vind het romantisch nationalisme te denken dat Wallonie een onafhankelijk staat wordt als Belgie uiteen valt en dat romantisch nationalisme ook over het algemeen geen oplossingen biedt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 13:53   #331
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De verfransing van Brussel kwam voornamelijk door immigratie, niet door een bezettingsbeleid.
Fijn dat je terug uw totaal gebrek aan kennis van de materie bewijst.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 13:56   #332
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Ik heb als Nederlander natuurlijk vrij weinig te zeggen over het hoe en wat, maar ik ben en blijf van mening dat het onrealistisch is dat Brussel deel gaat uitmaken van een onafhankelijke Vlaamse staat.
2) Voor de discussie is het van groot belang of jij, Jaani en Pelgrim volksnationalisten zijn.
3) Ik vind het romantisch nationalisme te denken dat Wallonie een onafhankelijk staat wordt als Belgie uiteen valt en dat romantisch nationalisme ook over het algemeen geen oplossingen biedt.
Nog een geluk dat jij er niet bij was toen de Nederlanden in de 16e eeuw in opstand kwamen tegen het grootste imperium ter wereld.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 16 februari 2010, 13:59   #333
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeg, Nederlandse liberaal en liberalist: Normaalgesproken zeggen jullie best zinnige dingen maar hier sla je echt de plank mis.

Brussel=Vlaanderen heeft niets met misplaatst romantisch nationalisme te maken maar alles - om het maar even kort door de bocht te zeggen - met verzet tegen landroof.

Voor het gemak nóg korter door de bocht: Een bezetter bezet je hoofdstad, dwingt iedereen de taal van de bezetter te spreken en als je eindelijk je onafhankelijkheid hebt claimt diezelfde bezetter jouw hoofdstad omdat iedereen daar ondertussen zijn taal spreekt.
Alsof wij Den Haag aan Duitsland zouden geven omdat de Duitser het daar 5 jaar voor het zeggen heeft gehad en omdat er nu veel mensen Duits spreken in Scheveningen i.v.m. toerisme.
Door wie is Brussel dan bezet? Brussel is verfranst, maar toch niet bezet lijkt mij. Belgie heeft zich geprofileerd als een Franstalige natiestaat en heeft daarom mijns inziens gefaald als staat. Ook gaat het weer erom dat de autochtone bevolking al dan niet onder druk een andere taal is gaan spreken. Dat is wel meer in de geschiedenis gebeurd (Nice, Budapest, Praag b.v.).

Citaat:
De meerderheid van de bevolking sprak Limburgs dialect, ofwel Nederlands. Bovendien was Maastricht in de eeuw van het nationalisme dus een Nederlandse stad. Brussel is verfranst doordat Belgie ontstond en dat is natuurlijk afkeuringswaardig. We leven echter in 2010 en de overgrote meerderheid van de stad wil niet dat Brussel deel gaat uitmaken van (een onafhankelijk) Vlaanderen. De Brussellaars voelen zich geen Vlamingen en dat is de realiteit. Overigens is Brussel erg afhankelijk van Vlaanderen, dus Vlaanderen zal Brussel niet opeens kwijt zijn. Het waarschijnlijkst is het dat Brussel een stadstaat wordt.
Oud 16 februari 2010, 14:02   #334
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Nog een geluk dat jij er niet bij was toen de Nederlanden in de 16e eeuw in opstand kwamen tegen het grootste imperium ter wereld.
Hoezo?
Oud 16 februari 2010, 14:06   #335
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, maar dat niet alleen. Wanneer Vlaanderen zijn controle over Brussel opgeeft, is er niets dat de verfransing van steden als Aalst, Mechelen, Leuven, Halle,... zal tegenhouden. Een Brussel, zonder Vlaamse controle, in handen van PS en FDF, zal een bron van verfransing en criminaliteit blijven.
Blijkbaar zijn wij in de ruime rand van Brussel (alles 50km rond Brussel) in de ogen van sommige mensen uit Utrecht of Den Haag toch maar verwaarloosbaar als dat de Vlaamse onafhankelijkheid met enkele jaren zou vervroegen.
Oud 16 februari 2010, 14:06   #336
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Er zijn veel Nederlanders met een vader in een ander land.
Dat doet niets af aan het Nederlander zijn.
Ik geef enkel de definitie van het CBS. Mijn mening daarover laat ik achter wege.
Oud 16 februari 2010, 14:09   #337
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?
Als Vlamingen Brussel weigeren op te geven, is toch ietsje minder "irrealistisch" dan in opstand durven komen tegen het grootste imperium ter wereld.
Oud 16 februari 2010, 14:10   #338
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Inderdaad, maar dat niet alleen. Wanneer Vlaanderen zijn controle over Brussel opgeeft, is er niets dat de verfransing van steden als Aalst, Mechelen, Leuven, Halle,... zal tegenhouden. Een Brussel, zonder Vlaamse controle, in handen van PS en FDF, zal een bron van verfransing en criminaliteit blijven.
Blijkbaar zijn wij in de ruime rand van Brussel (alles 50km rond Brussel) in de ogen van sommige mensen uit Utrecht of Den Haag toch maar verwaarloosbaar als dat de Vlaamse onafhankelijkheid met enkele jaren zou vervroegen.
Men mag proberen wat men wil; Bruxelles zal blijven uitbreiden.
In regio Menen zijn er ook geen faciliteiten maar Groot-Rijsel breidt uit en alsmaar meer FRansen komen zelfs in een ander land en taalgebied wonen (Vlaanderen dus).
Ze sturen voor de rest hun kinderen naar Franse scholen, werken zelf in Frankrijk en hebben voor de rest niets met Vlaanderen te maken; behalve om inkopen te doen als het er goedkoper is.
Oud 16 februari 2010, 14:10   #339
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn mening daarover laat ik achter wege.
Dat zou je beter wat vaker doen, als je ergens geen verstand van hebt.
Oud 16 februari 2010, 14:11   #340
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men mag proberen wat men wil; Bruxelles zal blijven uitbreiden.
In regio Menen zijn er ook geen faciliteiten maar Groot-Rijsel breidt uit en alsmaar meer FRansen komen zelfs in een ander land en taalgebied wonen (Vlaanderen dus).
Ze sturen voor de rest hun kinderen naar Franse scholen, werken zelf in Frankrijk en hebben voor de rest niets met Vlaanderen te maken; behalve om inkopen te doen als het er goedkoper is.
Moet jij niet wat staan zwaaien met lijken, azert?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be