Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen
Ja 43 58,11%
Nee 26 35,14%
Anders omschrijf 5 6,76%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2011, 10:13   #321
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat alles zijn slechts meningen. Meer niet.
Een mening met een hele hoop bewijzen, dat als feit wordt aangenomen hierdoor.

Uw mening heeft...0 bewijs.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 10:22   #322
Clisthenes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Om dit alles te begrijpen heeft men geen evolutionisme nodig. Zaken van resistentie zijn mogelijk verbonden met mutaties. En dat is geen evolutie.
Dank u voor deze opmerking. Hiermee toon je aan dat je inderdaad volstrekt niets afweet van de evolutietheorie.
Mutaties vormen een essentieel onderdeel van de evolutietheorie.

Eencellige organismen werden, door toevallige mutaties, meercelligen en uiteindelijk wezens die een godheid hebben bedacht als verklaringsmodel voor alles.

Een gelovige vindt deze wetenschap idioot en gelooft liever, bij wijze van paradigmatische vereenvoudiging, dat een wezen met bovennatuurlijke krachten dit alles orkestreert (wat is het meest idioot vraag ik me af?).
Over de vraag naar het hoe, waarom en ontstaan van dit wezen, waarover helemaal geen bewijs voorhanden is, ligt men niet wakker.

Laatst gewijzigd door Clisthenes : 30 maart 2011 om 10:26.
Clisthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 17:57   #323
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clisthenes Bekijk bericht
Dank u voor deze opmerking. Hiermee toon je aan dat je inderdaad volstrekt niets afweet van de evolutietheorie.
Dat heb ik hem ook al meerdere keren gezegd, maar dan krijg ik niets zinnigs terug te horen.
Oud 30 maart 2011, 18:58   #324
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Een onderdeel zijn van iets maakt het niet hetzelfde als het geheel. Een band is toch ook geen auto?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 19:50   #325
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Een onderdeel zijn van iets maakt het niet hetzelfde als het geheel. Een band is toch ook geen auto?
Mutaties zijn een echt essentieel onderdeel van evolutie, dat wegnemen is niet als een band wegpakken, maar eerder als de motor eruit slopen.
Oud 30 maart 2011, 21:07   #326
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Mutaties zijn een echt essentieel onderdeel van evolutie, dat wegnemen is niet als een band wegpakken, maar eerder als de motor eruit slopen.
De creationisten bekijken het vanuit het oogpunt van adaptatie, ze ontkennen de ontwikkeling van nieuwe soorten vanuit mutaties.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 21:24   #327
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op geen enkele wijze keer ik mij als mens of gelovige af van de wetenschap. Alleen is evolutionisme geen wetenschap. Dat is nu net het punt.
Omdat het niet wenselijk is in het licht van je geloof... meer is dat niet... en dat al voor de laatste 150 jaar.
Je zegt zelf dat ge er zo goed als geen barst van af weet en toch blijf je ronduit beweren dat het niet zou kloppen, geen wetenschap zou zijn en meer van dat fraais.
( btw 'niet kloppen' in verstande dat waarnemingen het zaakje zouden tegenspreken, zoals je eerder zei, staat als een tang op een uitdrukking als ware het niet om wetenschap gaan )
En dat alles gebaseerd op ?
Juist... wat lectuur door mensen waarvoor het evenzeer niet wenselijk is en wiens 'argumenten' al tot in ten treure zijn weerlegd.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 21:32   #328
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw punt was dat wetenschap wordt afgewezen. Juist dat is niet het geval.
Dit was het punt : 'maar van zodra het niet strookt met jullie overtuiging wijzen jullie de wetenschap weer af.'

En dat is precies zoals het zich voordoet... dan kan je het alleen nog maar op een toevallige samenloop gooien : Je wijst de evolutietheorie af omwille van redenen xyz en zeer toevallig is dat nu een theorie die je liever begraven ziet

Alleen, .... xyz ontbreken volkomen of geheel, berusten op halve leugens en maken gebruik van premissen abc volkomen in tegenspraak met de bevindingen uit de de wetenschappelijke disciplines ABC.... en je bent vertrokken.
Oud 30 maart 2011, 22:01   #329
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even opgezocht, waaruit blijkt dat ik me vergist heb in de titel. Die is nog harder: Alister McGrath, "De ondergang van het atheïsme: opkomst en verval van het ongeloof in de moderne wereld", Kampen, 2006.
'Zijn eertijds positieve kijk op het atheïsme stelde hij bij toen hij ervan overtuigd raakte dat ook het atheïsme zich schuldig had gemaakt aan machtsmisbruik en onderdrukking, zoals in het geval van het Oost-Europese communisme waar het een wezenlijk onderdeel van had uitgemaakt.
'

'Hij werd christen omdat hij vond dat het christendom meer te bieden had dan het atheïsme, onder meer omdat het geloof naar zijn mening iemands leven in positieve zin zou kunnen veranderen.'

Het lijkt er alles op dat McGrath op emotionele basis de keuze voor geloof (christendom) heeft gemaakt.

Ooit een 'oprecht' atheïst die spreekt in termen van : 'De ondergang van het atheïsme. Opkomst en verval van het ongeloof in de moderne wereld'
?

Hij ziet het atheïsme nu als een soort 'intellectuele misvatting' die onherroepelijk zou leiden tot een vorm van nihilistische chaos waar een sterk egocentrisme ( tot zelfs egoïsme ) uitbuiting en onderdrukking bewerkstelligt.
Kortom verval van 'waarden en normen' ... uiteraard diegenen die vermeend eigen zouden zijn aan het christendom.
Hij ziet het dus als een bedreiging voor deze 'christelijke orde' en daarop gebaseerde maatschappij waarin hij zelf als is opgegroeid en ergens met heimwee op terugziet.
Wat hij wel even gemakkelijkheidshalve vergeet is dat hij wel zelf uit een geprivilegieerde middenklasser gezin komt en dat religies (maar ook andere ideologieën), en vooral die van zijn keuze, ook als machtsinstrumenten zijn gebruikt en nog steeds worden gebruikt.

Laatst gewijzigd door praha : 30 maart 2011 om 22:01.
Oud 30 maart 2011, 22:02   #330
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart twee zaken: ik hanteer niet mijn geloof om te zeggen "hoe" God de wereld heeft geschapen. Dat is inderdaad een mogelijk (!) terrein van de wetenschap. Ik neem wel vanuit mijn geloof aan dat God de wereld heeft geschapen, maar de vraag naar de wijze waarop dit gebeurde, is een van een ander niveau. Vaststaat is wel dat het evolutionisme in een niet-wetenschappelijke dogmatiek zit en dus zich wetenschappelijke allures aanmeet.
Neen... dat staat helemaal niet vast.
Oud 30 maart 2011, 22:06   #331
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De creationisten bekijken het vanuit het oogpunt van adaptatie, ze ontkennen de ontwikkeling van nieuwe soorten vanuit mutaties.
Ze ontkennen de ontwikkeling van nieuwe soorten door evolutie tout court, in mijn ervaring.

Nu, ze hebben meestal geen coherente definitie van soort, hetzelfde voor evolutie, adaptatie, soortenvorming, etc, etc.
Oud 30 maart 2011, 22:13   #332
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tekst doet dit toch zeker niet vermoeden, vandaar dat ik meende tot de conclusie te kunnen komen dat de auteur niet-gelovig is.

Niettemin toch een interessant werk dat ik u echt wel kan aanraden.
Wel, ik denk het ook... maar de mens ( ik heb het niet gelezen ) zijn boek zal eerder handelen over zijn persoonlijke emotionele redenen om die stap terug te zetten.
Wat zegt het over
Citaat:
De niet-gelovige auteur van "Afscheid van het atheïsme" komt nochtans tot het besluit dat atheïsme wel een soort geloofssysteem inhoudt. Of anders gezegd: in uw visie is het geen geloof, maar schijnbaar deelt niet iedereen die visie.
atheïsme ( zwakke variant ) als een 'geloof-systeem' ?
Zijn daar deftige argumenten voor ?

Wel best grappig ... dat de identificatie met atheïsme zich bij deze theorie zich zo snel opdrong terwijl dat voor andere wetenschappelijke theorieën dat niet of nauwelijks doet.
Oud 30 maart 2011, 22:21   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Besje Jan, je kan humanisme ook (en beter) volledig los van deze of gene godheid zien. Humanisme gelooft dat de mens een onderdeel van de natuur is en dat hij is voortgekomen als gevolg van een continue proces. De humanist stelt de mens centraal en gehoorzaamt niet aan een goddelijk bevel (in tegenstelling tot de gelovige). Hij hanteert een horizontale moraal, terwijl de moraliteit van de gelovige eerder verticaal is (god legt het normen- en waardenkader vast waaraan wij als gelovigen dienen te gehoorzamen). Hier schuilt net het gevaar van geloof (itt humanisme): wanneer die godheid beveelt ongelovigen te bestrijden of afvallige vrouwen wegens hekserij te verbranden, dan geschiedt gods wil.

Religie is in mijn ogen dan ook verwerpelijk om als basis te nemen voor moraliteit! Atheïstisch humanisme is om die reden ook moreel waardevoller. Wij hebben immers geen door onszelf gecreëerde godheid nodig om te weten wat goed en slecht is.
Alleen is de mens niet de ultieme referentie, maar enkel God. Ook dan wanneer u Hem als ingebeeld en door onszelf gecreëerd voorstelt. Juist op die manier doet u oneer aan het diepste wezen van de mens, daar hij juist geschapen werd naar Gods beeld en gelijkenis en juist in Hem begin en einde vindt. Daarom ook is een humanisme zonder God verwerpelijk: het is een in se geamputeerd denken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 22:25   #334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eencellige organismen werden, door toevallige mutaties, meercelligen en uiteindelijk wezens die een godheid hebben bedacht als verklaringsmodel voor alles.

Een gelovige vindt deze wetenschap idioot en gelooft liever, bij wijze van paradigmatische vereenvoudiging, dat een wezen met bovennatuurlijke krachten dit alles orkestreert (wat is het meest idioot vraag ik me af?).
Over de vraag naar het hoe, waarom en ontstaan van dit wezen, waarover helemaal geen bewijs voorhanden is, ligt men niet wakker.
Ja, mutaties worden beschouwd als een onderdeel van de evolutietheorie. Alleen heeft geen enkele mutatie ooit geleid tot een nieuwe soort. Bijgevolg is die aanname slechts hypothetisch en daardoor ook dogmatisch. De stappen die het evolutionisme meent te kunnen ontwaren, nl. van eencelligen naar meercelligen en uiteindelijk die "wezens" waarover u spreekt, zijn slechts ontsproten aan de fantasie en werden op geen enkele wijze bewezen of empirisch vastgesteld. Daarom is het evolutionisme een geloof die juist de wetenschap in se verwerpt alhoewel het zich wel met de mantel van de wetenschap tooit. Dit is juist het schrijnende en zelfs zielige teken van een woud be religie zonder God.
Oud 30 maart 2011, 22:28   #335
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen is de mens niet de ultieme referentie, maar enkel God. Ook dan wanneer u Hem als ingebeeld en door onszelf gecreëerd voorstelt. Juist op die manier doet u oneer aan het diepste wezen van de mens, daar hij juist geschapen werd naar Gods beeld en gelijkenis en juist in Hem begin en einde vindt. Daarom ook is een humanisme zonder God verwerpelijk: het is een in se geamputeerd denken.
Er zijn geen goden die de mens hebben geschapen.
De geschiedenis van de mensheid staat vol van goden die door de mens zijn geschapen.
En wat we ook zien in die geschiedenis, is dat het er steeds minder en minder worden.

Het godsbeeld en de godsdiensten boeten steeds meer in aan belang.
Vroeger hadden gelovigen blijkbaar een voordeel bij het overleven, waardoor het zoals ge eerder al zei ingebakken was in onze genen.

Nu is dit al een tijdje niet meer het geval en zijn het eerder de mensen die het ruimer bekijken die voordeel hebben.
Ik denk dan ook dat het geloof met de tijd zal verdwijnen.
Oud 30 maart 2011, 22:30   #336
Alboreto

Standaard

Citaat:
Om dit alles te begrijpen heeft men geen evolutionisme nodig. Zaken van resistentie zijn mogelijk verbonden met mutaties. En dat is geen evolutie.
Klopt gedeeltelijk.

Resistentie ontstaan deels doordat sommige individuen muteren.
De soort wordt resistent doordat enkel de resistente overleven door de selectie onder de behandeling met antibiotica.

De combinatie van die mutaties en die selectie noemen we evolutie.

Dit is al door menig onderzoekers aangetoond en bewezen.
Oud 30 maart 2011, 22:33   #337
Alboreto

Standaard

Citaat:
Op geen enkele wijze keer ik mij als mens of gelovige af van de wetenschap. Alleen is evolutionisme geen wetenschap. Dat is nu net het punt.
Om uw uitspraak even in perspectief te plaatsen.

"Op geen enkele wijze keer ik mij als mens af van het geloof. Alleen is het christendom geen geloof. Dat is nu net het punt."

Evolutionisme bestaat trouwens niet.

De evolutietheorie daarentegen is een tak van de wetenschap die ondertussen al vrij goed gekend en onderbouwd is.
Oud 30 maart 2011, 22:34   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Er zijn geen goden die de mens hebben geschapen.
De geschiedenis van de mensheid staat vol van goden die door de mens zijn geschapen.
En wat we ook zien in die geschiedenis, is dat het er steeds minder en minder worden.

Het godsbeeld en de godsdiensten boeten steeds meer in aan belang.
Vroeger hadden gelovigen blijkbaar een voordeel bij het overleven, waardoor het zoals ge eerder al zei ingebakken was in onze genen.

Nu is dit al een tijdje niet meer het geval en zijn het eerder de mensen die het ruimer bekijken die voordeel hebben.
Ik denk dan ook dat het geloof met de tijd zal verdwijnen.
Dat mag u gerust denken; ik ben met grote zekerheid de mening toegedaan dat het christendom eeuwigheidswaarde heeft.
Oud 30 maart 2011, 22:35   #339
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Klopt gedeeltelijk.

Resistentie ontstaan deels doordat sommige individuen muteren.
De soort wordt resistent doordat enkel de resistente overleven door de selectie onder de behandeling met antibiotica.

De combinatie van die mutaties en die selectie noemen we evolutie.

Dit is al door menig onderzoekers aangetoond en bewezen.
Mutatie bestaat inderdaad. Evolutie niet. Dat laatste is niet aangetoond en zeker niet bewezen.
Oud 30 maart 2011, 22:35   #340
Alboreto

Standaard

Citaat:
Klopt, ze geloven in micro-evolutie en niet in macro-evolutie, terwijl macro-evolutie enkel een aaneenschakeling is van een aantal micro-evoluties.

Een beetje zoals zeggen ik kan met de auto rijden van Antwerpen naar Brussel, van Brussel naar Parijs en van Parijs naar Rome.

Maar rijden van Antwerpen naar Rome dat is onmogelijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be