Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2016, 22:25   #321
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Omdat de mensen die de waarde creeeren ze beter kunnen gebruiken.
OK, dan komen wij ambtenaren nog altijd voor aandeelhouders die maar op hun luie krent zitten geld te incasseren, verdiend door hun werknemers.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 22:28   #322
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Of hij van kwade wil is, weet ik niet.

Hij is wel bijzonder vol van zichzelf, zoveel is zeker.
Zijn posts getuigen van een bijzonder kwalijke neoliberale instelling: die kan je nooit van het nut van de overheid overtuigen. Eigenlijk betwist hij het feit dat ambtenaren zoals ik betaald worden voor ons werk want 'wij creëren geen economische meerwaarde'.
Oud 6 februari 2016, 22:30   #323
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Zijn posts getuigen van een bijzonder kwalijke neoliberale instelling: die kan je nooit van het nut van de overheid overtuigen. Eigenlijk betwist hij het feit dat ambtenaren zoals ik betaald worden voor ons werk want 'wij creëren geen economische meerwaarde'.
Best wel een beperkte, kortzichtige visie.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 22:37   #324
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel kortzichtig. Dat noemen ze, dacht ik, "economisme": alleen economie telt, alleen iets dat economische waarde heeft is van belang en alles wordt aan zijn economische waarde getoetst. Los van de vraag of het werk van ambtenaren al dan niet economische meerwaarde creëert (wat m.i. zeker het geval is) zijn er nog andere vormen van meerwaarde zoals sociale meerwaarde, veiligheid etc.
Oud 6 februari 2016, 22:37   #325
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik, neoliberaal ?

Oei.

Ik ben eigenlijk vrij progressief, met als enigste bemerking: we kunnen niet met geld blijven strooien. We kunnen niet ambtenaren een statuut blijven geven dat veel, veel beter is dan dat van degenen die er voor zorgen dat de waarde wordt gecreeerd. Dat is geen neoliberale visie, dat is puur realisme.

Onze overheid geeft ons een slechte service voor meer als de helft van onze jaarlijkse welvaartsproductie. Mag het even dat ik daar iets aan wil doen ? Men bedondert mij met belastingsbrieven, taxen, lasten, retributies...maar wat krijgen wij terug ? Slechte wegen, een openbaar vervoer dat mank loopt, een gigantisch bureaucreatisch systeem, een steeds slechtere kwaliteit van onderwijs, de laagste pensioenen van west-europa, een falend energiebeleid, een politieke kaste de meer met zichzelf bezig dan met oplossingen.

Dus ofwel gaan jullie, ambtenaren en politici, harder werken, ofwel gaan wij blijven klagen. Hier, en in het stemhokje.

Laatst gewijzigd door Tavek : 6 februari 2016 om 22:37.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 22:38   #326
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel kortzichtig. Dat noemen ze, dacht ik, "economisme": alleen economie telt, alleen iets dat economische waarde heeft is van belang en alles wordt aan zijn economische waarde getoetst. Los van de vraag of het werk van ambtenaren al dan niet economische meerwaarde creëert (wat m.i. zeker het geval is) zijn er nog andere vormen van meerwaarde zoals sociale meerwaarde, veiligheid etc.
Ik stel voor dat je voor niks gaat werken, aangezien jij het economische niet relevant vindt. Je kan blijkbaar van andere meerwaarde leven.
Oud 6 februari 2016, 22:40   #327
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat je voor niks gaat werken, aangezien jij het economische niet relevant vindt. Je kan blijkbaar van andere meerwaarde leven.
Wat?

Je bent onzin aan het verkondigen, serieus.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 22:41   #328
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan geen gehandicapten een uitkering geven als iemand anders daar niet voor werkt. Dat is de realiteit.
Oud 6 februari 2016, 22:41   #329
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat?

Je bent onzin aan het verkondigen, serieus.
Licht dat eens toe, beste.
Oud 6 februari 2016, 22:41   #330
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik, neoliberaal ?

Oei.

Ik ben eigenlijk vrij progressief, met als enigste bemerking: we kunnen niet met geld blijven strooien. We kunnen niet ambtenaren een statuut blijven geven dat veel, veel beter is dan dat van degenen die er voor zorgen dat de waarde wordt gecreeerd. Dat is geen neoliberale visie, dat is puur realisme.

Onze overheid geeft ons een slechte service voor meer als de helft van onze jaarlijkse welvaartsproductie. Mag het even dat ik daar iets aan wil doen ? Men bedondert mij met belastingsbrieven, taxen, lasten, retributies...maar wat krijgen wij terug ? Slechte wegen, een openbaar vervoer dat mank loopt, een gigantisch bureaucreatisch systeem, een steeds slechtere kwaliteit van onderwijs, de laagste pensioenen van west-europa, een falend energiebeleid, een politieke kaste de meer met zichzelf bezig dan met oplossingen.

Dus ofwel gaan jullie, ambtenaren en politici, harder werken, ofwel gaan wij blijven klagen. Hier, en in het stemhokje.
Klaag dan op de politici die de wetten opstellen, niet op de ambtenaren die enkel de talloze wetten van de politici uitvoeren.
Oud 6 februari 2016, 22:42   #331
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Klaag dan op de politici die de wetten opstellen, niet op de ambtenaren die enkel de talloze wetten van de politici uitvoeren.
Dat doe ik, wees maar gerust.
Oud 6 februari 2016, 22:46   #332
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan geen gehandicapten een uitkering geven als iemand anders daar niet voor werkt. Dat is de realiteit.
Eén van de weinige zaken die België vrij goed doet, is de sociale zekerheid, en zeker op gezondheidsvlak.

Ik heb geen spatje problemen met het feit dat een deel van mijn belastingsgeld naar zieken of gehandicapten gaat, of mensen die tegenslag gehad hebben op één of ander vlak.

Solidariteit en menselijkheid heet dat.
Oud 6 februari 2016, 22:50   #333
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Licht dat eens toe, beste.
Libro ageert tegen mensen die enkel en alleen geven om de economie. Mensen die daar hun ideologie opbouwen. En dan kom jij met "dan werk je lekker voor niets, als je economie niet belangrijk vindt ! ".

Scholierenniveau.
Oud 6 februari 2016, 22:51   #334
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Eén van de weinige zaken die België vrij goed doet, is de sociale zekerheid, en zeker op gezondheidsvlak.

Ik heb geen spatje problemen met het feit dat een deel van mijn belastingsgeld naar zieken of gehandicapten gaat, of mensen die tegenslag gehad hebben op één of ander vlak.

Solidariteit en menselijkheid heet dat.
Ja, lage uitkeringen en lage pensioenen. Menig gepensioneerde heeft moeite om rond te komen, terwijl hij wel een leven heeft bijgedragen. En veel zelfs.

Doet Belgie dat echt zo goed ? Ik zie een systeem dat vooral heel erg veel geld kost, maar eigenlijk niet zo goed er in slaagt om mensen waarde voor hun belastingscenten te geven.
Oud 6 februari 2016, 22:54   #335
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Libro ageert tegen mensen die enkel en alleen geven om de economie. Mensen die daar hun ideologie opbouwen. En dan kom jij met "dan werk je lekker voor niets, als je economie niet belangrijk vindt ! ".

Scholierenniveau.
Volgens mij begrijp jij het argument niet. Iedereen wilt betaald worden voor zijn werk, en liefst zo goed mogelijk.

Als iemand geen economische waarde creeert, gaat iemand anders die dat wel doet mogen opdraaien voor hem of haar.

Dan is het opeens minder leuk. Zeker als je nog eens sterk kan twijfelen aan de impact die sociale en/of culturele activiteiten met zich meebrengen. Dan ben je in mijn ogen geld aan het verbranden.
Oud 6 februari 2016, 22:56   #336
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij begrijp jij het argument niet. Iedereen wilt betaald worden voor zijn werk, en liefst zo goed mogelijk.

Als iemand geen economische waarde creeert, gaat iemand anders die dat wel doet mogen opdraaien voor hem of haar.

Dan is het opeens minder leuk. Zeker als je nog eens sterk kan twijfelen aan de impact die sociale en/of culturele activiteiten met zich meebrengen. Dan ben je in mijn ogen geld aan het verbranden.
De enige die het niet snapt, ben jij.

Geen mens ontkent de waarde van economie. Wel ageren bepaalde mensen tegen mensen die dat heilig vinden.
Oud 6 februari 2016, 22:56   #337
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, lage uitkeringen en lage pensioenen. Menig gepensioneerde heeft moeite om rond te komen, terwijl hij wel een leven heeft bijgedragen. En veel zelfs.

Doet Belgie dat echt zo goed ? Ik zie een systeem dat vooral heel erg veel geld kost, maar eigenlijk niet zo goed er in slaagt om mensen waarde voor hun belastingscenten te geven.
Waarde voor hun belastingscenten ? Dat gaat naar justitie, onderwijs, openbaar vervoer, snelwegen, defensie, sociale zekerheid en zo verder.

Is het je nog niet opgevallen dat je bijzonder weinig betaalt bij de apotheker ? En dat je een pak kosten terug krijgt van de mutualiteit als je een briefje van de dokter indient ?

Morgen een nieuwe heup laten plaatsen ? Geen probleem, je hoeft niets, of weinig, te betalen. Zelfde voor honderden andere behandelingen op hoog niveau.
Oud 6 februari 2016, 22:58   #338
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het economische belangrijk en het is inderdaad alleen de zon die voor niets opkomt. Je kan alleen geen maatschappij opbouwen op grond van het economische alleen. En voor de prestaties die ik lever wil ik betaald worden, punt.
Oud 6 februari 2016, 23:00   #339
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ik uw redenering helemaal doortrek, dan zouden er eigenlijk geen belastingen of retributies betaald mogen worden maar zou de overheid haar prestaties met winst moeten aanrekenen aan de gebruiker. Dan creëren de ambtenaren rechtstreeks economische meerwaarde.

Laatst gewijzigd door Libro : 6 februari 2016 om 23:01.
Oud 6 februari 2016, 23:20   #340
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarde voor hun belastingscenten ? Dat gaat naar justitie, onderwijs, openbaar vervoer, snelwegen, defensie, sociale zekerheid en zo verder.

Is het je nog niet opgevallen dat je bijzonder weinig betaalt bij de apotheker ? En dat je een pak kosten terug krijgt van de mutualiteit als je een briefje van de dokter indient ?

Morgen een nieuwe heup laten plaatsen ? Geen probleem, je hoeft niets, of weinig, te betalen. Zelfde voor honderden andere behandelingen op hoog niveau.
Vind jij het normaal dat justitie vierkant draait en rechtszaken jaren duren, zelfs voor simpele zaken zoals een autodiefstal ?

Vind jij het normaal dat onze wegen meer lijken op die een derdewereldland dan van bvb Frankrijk of Nederland ? Onze tunnels vallen praktisch uit elkaar ?

Vind jij het normaal dat onze NMBS chronisch verlieslatend is, zelfs met 3 miljard euro subsidies ? En ook nog eens hopelijks inefficient in het uitvoeren van haar opdracht, reizigers op tijd op hun bestemming krijgen ?

Vind jij het normaal dat onze energievoorziening afhangt van kerncentrales die way past hun houdbaarheidsdatum zijn ?

Ik kan nog nog even doorgaan. Je blijft de gezondheidzorg aanhalen, het enigste wat een beetje deftig draait. Maar laat dat net niet de typischeoverheid zijn, maar vooral bemand door vrije beroepen (artsen, apothekers, kinesisten, zelfstandige verpleegsters, tandartsen,....) en kwa financiering/werking georganiseerd door mutualiteiten en ziekenhuizen.

Voor > 50 % van het BNP wil ik net ietsje meer, dank u.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be