Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2021, 17:11   #321
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Op deze uitspraak zou ik mijn centen toch niet durven in te zetten. Er zijn geen statistieken uit die tijd. Feit is dat Verlooy klaagt dat de jeugd in zijn tijd (1788) in Brussel snel verfranst en dat ze maar één ambitie heeft: Frans te praten en zich 'op de Franse wijze' te gedragen en zich zo ook te kleden. Ook de priesters verfransen en in de café's hoort men meer (en meer) 'broebelfrans ' dan Brabants.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:15   #322
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Ik antwoord gewoon op de poster. Mag het?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 oktober 2021 om 17:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:18   #323
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Op deze uitspraak zou ik mijn centen toch niet durven in te zetten. Er zijn geen statistieken uit die tijd. Feit is dat Verlooy klaagt dat de jeugd in zijn tijd (1788) in Brussel snel verfranst en dat ze maar één ambitie heeft: Frans te praten en zich 'op de Franse wijze' te gedragen en zich zo ook te kleden. Ook de priesters verfransen en in de café's hoort men meer (en meer) 'broebelfrans ' dan Brabants.
Het Frans dat er gebezigd werd: https://youtu.be/e_WTJDP4R80

De verfransing is een oud probleem inderdaad, maar wel een probleem mijns inziens bestendigd door België. Terugkeer naar die oude Oostenrijkse en Franse tijden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:21.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:21   #324
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"De Vlaamse onderofficieren waren trouwens allemaal 2 talig, anders kon je als Vlaming geen onderofficier waren."

"Als je geen Frans kende kon je geen onderofficier worden"
Dat vinden de Belgicisten dus maar normaal in een leger van een land met een meerderheid van Nederlandstaligen?

Dus het oude gezegde van de Vlaamse soldaten

"Een generaal moet geen Nederlands kennen,maar als je geen Frans kent kan je geen korporaal worden"

blijkt dus wel degelijk waar te zijn en is een schande voor dit land.

De Monarchie heeft ondertussen al haar verontschuldigingen aangeboden aan de Congolezen voor hun gedrag tegenover hen tijdens de kolonisatie.
Maar de "opperbevelhebber" van het Belgisch leger heb ik nog nooit zijn verontschuldigingen horen aanbieden voor het gedrag tegenover de Vlaamse soldaten achter de IJzer.
Het is ronduit verbluffend dat er in deze tijd nog steeds individuen rondlopen (en op dit forum het hoge woord voeren) die een ergerlijke taaltoestand zoals die in het Belgisch leger tijdens WO1 pogen goed te praten. Blijkbaar zijn zij nog steeds doordrongen van de oubollige mentaliteit en slaafse houding van de Belgo-Vlamingen dat in la Belgique het Frans een trapje hoger hoort te staan dan het Nederlands. Sommigen zijn zelfs niet eens ertoe bereid onze formele taal de naam te geven die het grondwettelijk werd toegekend en hebben het regelmatig nog over "Vlaams".
Oud 29 oktober 2021, 17:25   #325
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is ronduit verbluffend dat er in deze tijd nog steeds individuen rondlopen (en op dit forum het hoge woord voeren) die een ergerlijke taaltoestand zoals die in het Belgisch leger tijdens WO1 pogen goed te praten. Blijkbaar zijn zij nog steeds doordrongen van de oubollige mentaliteit en slaafse houding van de Belgo-Vlamingen dat in la Belgique het Frans een trapje hoger hoort te staan dan het Nederlands. Sommigen zijn zelfs niet eens ertoe bereid onze formele taal de naam te geven die het grondwettelijk werd toegekend en hebben het regelmatig nog over "Vlaams".
Interessant genoeg. Bijna iedere volwassene in mijn kindertijd (jaren '90!) opperde dat het gemakkelijker is voor een Vlaming om Frans te leren dan omgekeerd en hoe kennis van het Frans broodnodig is voor een goede baan. Een overblijfsel van het unitaire België.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:26.
Oud 29 oktober 2021, 17:25   #326
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wie zijn de eigenaars en uitbaters van de havens en transportwegen?

Juist, de overheden en die hebben daar al een wettelijk monopolie op.

En laat nu net die havens en transportwegen de draaischijf zijn van de Vlaamse en Nederlandse economie.

Als Vlaanderen en Nederland in een federatie (welke vorm dan ook) gaan, dan moet dat federale bestuur een wafelijzerpolitiek gaan voeren rond de havens en transportwegen om geen concurrentievervalsing of plaatselijke rebellie te veroorzaken.

Kort gezegd, die federale overheid, zou dan evenveel moeten investeren in de zeehaven van Delfszij, als in de zeehaven van zeebrugge.
Waar haal jij de pretentie vandaan om hier dergelijke onzin als een soort vaststaand feit voorop te stellen?
Oud 29 oktober 2021, 17:29   #327
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het Frans dat er gebezigd werd: https://youtu.be/e_WTJDP4R80

De verfransing is een oud probleem inderdaad, maar wel een probleem mijns inziens bestendigd door België. Terugkeer naar die oude Oostenrijkse en Franse tijden.
Taalevolutie kunt u niet tegen houden. En zeker niet met domme wetten.
Zich aanpassen is het enig mogelijke...net als aan alle maatschappelijke tendensen.

Het alternatief ? Het reservaat...zoals de indianen en andere autochtoriginals. Daar wordt het lokale taaltje kunstmatig in stand gehouden bij wet door mijmerende oudjes (men kan oud zijn op zijn 18de natuurlijk) op een mono-cultureel reservaat-bankje. Laat Vlaanderen aub niet zo'n reservaatje worden.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:30   #328
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant genoeg. Bijna iedere volwassene in mijn kindertijd (jaren '90!) opperde dat het gemakkelijker is voor een Vlaming om Frans te leren dan omgekeerd en hoe kennis van het Frans broodnodig is voor een goede baan. Een overblijfsel van het unitaire België.
Inderdaad en, te oordelen naar de mening van een paar hoge woordvoerders in deze draad, hoort dat nog steeds zo te zijn. Het is volgens die heerschappen de Vlamingen blijkbaar verboden een gevoel van eigenwaarde te hebben.
Oud 29 oktober 2021, 17:30   #329
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mijn leraar geschiedenis in het middelbaar (jaren 2000) hekelde Willem I's taalpolitiek met het argument: "Allez, hebt ge die eens Nederlands horen praten, die kunnen dat niet. Een onredelijke politiek met onrealistische verwachtingen."

Dat Vlamingen niet in een land met 'Hollanders' willen leven beschouwde hij als een evidentie waarvan hij aannam dat heel de klas ermee instemde.
Oud 29 oktober 2021, 17:31   #330
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Zich aanpassen is het enig mogelijke...net als aan alle maatschappelijke tendensen.

Het alternatief ? Het reservaat...zoals de indianen en andere autochtoriginals. Daar wordt het lokale taaltje kunstmatig in stand gehouden bij wet door mijmerende oudjes (men kan oud zijn op zijn 18de natuurlijk) op een mono-cultureel reservaat-bankje. Laat Vlaanderen aub niet zo'n reservaatje worden.
Gewoon Nederlands koesteren en talenkennis uitbreiden is goed genoeg. Daarvoor hoef je echt niet een andere taal over te nemen, hoor.
Oud 29 oktober 2021, 17:34   #331
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Gewoon Nederlands koesteren en talenkennis uitbreiden is goed genoeg. Daarvoor hoef je echt niet een andere taal over te nemen, hoor.
Laat het gebruik van een taal aan de vrije keuze aan het individu aub.

Maar ik ben natuurlijk, zonder discussie, totaal akkoord dat wij als Vlamingen de Vlaamse variant van het Nederlands moeten koesteren samen met alle cultuuruitingen in die prachtige moedertaal van mij.

Oud 29 oktober 2021, 17:36   #332
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar ik ben natuurlijk, zonder discussie, totaal akkoord dat wij als Vlamingen de Vlaamse variant van het Nederlands moeten koesteren samen met alle cultuuruitingen in die prachtige moedertaal van mij.
Bof (!). Ik schakel gemakkelijk over van taal indien het moet hoor, maar ik wil wel dat Vlaanderen bij wet ééntalig Nederlands blijft. Dat heeft met politiek te maken. Geloof me, Walen hebben de pest aan het idee dat het Nederlands een officiële taal zou worden bij hen. Zelfs faciliteiten respecteren is een moeilijke taak. In Komen moet het zelfs gebeuren met (direct) geld van de Vlaamse overheid en had het jaren tot veel protesten geleid.

Er bestaat enkel een lagere Nederlandstalige school, die sterk voorbereidend is op een Franstalige realiteit. Leerlingen worden er klaargestoomd voor het Franstalig middelbaar onderwijs. Anders dan in Vlaanderen in de faciliteitengemeenten.

Jammer genoeg is het alleen Vlaanderen dat bekrompenheid toegewezen krijgt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:42.
Oud 29 oktober 2021, 17:37   #333
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het "lokaal taaltje" (dat u, als een ''mijmerend oudje'' zowel spreekt als schrijft, ook op dit forum) is de taal van meer dan éénentwintig miljoen mensen. Dit betekent dat dit taaltje belangrijker is dan alle scandinavische talen bijeen geteld.

Laatst gewijzigd door quercus : 29 oktober 2021 om 17:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:41   #334
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Onze taal is niet "een Vlaamse variant van het Nederlands". Wel het Nederlands. Punt!
Wat scheelt er jou? Blijkbaar een serieus minderwaardigheidscomplex.
Oud 29 oktober 2021, 17:44   #335
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Onze taal is niet "een Vlaamse variant van het Nederlands". Wel het Nederlands. Punt!
Wat dat betreft is het erg gek. Ik heb van Nederlanders al de vraag gekregen: "En jij bent een echte Belg van nationaliteit en geen Nederlander die in België woont?"

Interessant genoeg werd ik vroeger uitgelachen indien ik 'Hollandse' woorden durfde te gebruiken (onbewust, ik had nu eenmaal veel Nederlandse vrienden). Nu echter word ik in Vlaanderen normaal bejegend en mag ik alle woorden gebruiken die me blieven zonder oordeel.

Wat is er gebeurd? Dat was vanaf ik in Nederland begon te werken. Ik denk daarom. Een heel lange tijd tussen Nederlanders zitten zonder contact met Vlamingen heeft mijn taalgebruik 'natuurlijker' gemaakt daar waar ik eerder invloeden opdeed.

Mijn uitspraak is nochtans erg zuiders en ik gebruik moeiteloos onze woorden. Ik zet mijn eigen taal echter niet op hard water. Het Nederlands, waar het ook vandaan komt, is me niet echt vreemd.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:57.
Oud 29 oktober 2021, 17:59   #336
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Ik ben Vlaming en ik spreek, schrijf en lees Vlaams.
Ik heb lang genoeg in Nederland gewerkt om tot de conclusie gekomen te zijn dat het Vlaams weldegelijk een variant is binnen de bredere taalgroep Nederlands. Andere varianten zijn o.a. Fries en Zuid Amerikaans.

Ik denk dat het een grote fierheid vereist om voor de eigen Vlaamse taal op te komen. Men kan zich politiek tot de Vlaamse lippendienst bekennen, en zich dan beschaamd wegsteken achter het Nederlands. U doet maar.

Als fiere Vlaming spreek en schrijf ik Vlaams.

Oud 29 oktober 2021, 18:01   #337
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben Vlaming en ik spreek, schrijf en lees Vlaams.
Ik heb lang genoeg in Nederland gewerkt om tot de conclusie gekomen te zijn dat het Vlaams weldegelijk een variant is binnen de bredere taalgroep Nederlands. Andere varianten zijn o.a. Fries en Zuid Amerikaans.

Ik denk dat het een grote fierheid vereist om voor de eigen Vlaamse taal op te komen. Men kan zich politiek tot de Vlaamse lippendienst bekennen, en zich dan beschaamd wegsteken achter het Nederlands. U doet maar.

Als fiere Vlaming spreek en schrijf ik Vlaams.
Onbegrijpbaar eigenlijk. Mij overtuigt dit meer dat België echt een slecht land is voor Vlamingen dat onwetenheid meent te bevorderen.

Fries is toch een andere taal? Afrikaans is een dochtertaal van het Nederlands. En verder heb je Surinaams Nederlands (Zuid-Amerikaans).

Maar in Vlaanderen hebben we een eigen versie van het Nederlands, dat klopt, al dan wel met dialectische gelijkenissen met varianten in Zuid-Nederland.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 18:09.
Oud 29 oktober 2021, 18:21   #338
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haal jij de pretentie vandaan om hier dergelijke onzin als een soort vaststaand feit voorop te stellen?
Dat is geen pretentie, het zijn zelfs feiten die nu plaats vinden.

Nederland heeft geprobeerd de uitdieping van de Schelde tegen te houden, om zo de Schelde havens en Rotterdam voordeel te geven om Antwerpen.
Nederland heeft de heringebruikname van de IJzeren Rijn proberen tegen te houden om de Nederlandse havens te bevoordelen op de Belgische havens.

Bij de aanleg van de hoge snelheidsspoorlijn, heeft België als in het werk gesteld om de kosten zo veel mogelijk op Nederland af te schuiven.
Bij de aanleg van de zoomse weg( A12) heeft België alles gedaan om die zo lang mogelijk uit te stellen, dat Rotterdam en de Nederlandse Schelde haven benadeeld waren tegenover de Belgische haven bij transporten naar het zuidelijke Europese interland.

Beeld je nu eens in, dat Rotterdam en Antwerpen onder dezelfde federale regering vallen.
Voor Den Haag valt dan de reden om Rotterdam te bevoordelen op de noordelijke Nederlandse zeehavens.
Maar die federale overheid heeft dan ook geen reden meer om de Antwerpse haven nog te verdedigen als 2 grootste Europese haven, nog Amsterdam als 4 Europese haven.
Ze kan dan alles zetten op Rotterdam en die met alle tonnage van Antwerpen en Amsterdam naar daar over te heven, van Rotterdam de grootste zeehaven van de wereld maken met meer dan 775 moljoen ton per jaar.
Financieel een enorm voordeel voor die federale overheid, want alle baggerwerken, onderhoudswerken voor de Antwerpse en Amsterdamse haven en hun uitvalswegen vallen dan weg.

Daar er dan geen wetgevende verschillen meer zijn, kan die federale overheid alle petrochemie groeperen rond de haven van Rotterdam.

En door het wegvallen van wetgevende verschillen tussen België en Nederland, valt de noodzaak om elkaar via wetgevingen economisch te bekampen weg.
Vlaanderen en Nederland zouden de top binnen de Europese economie zijn en enkel nog de hemel als grens zien in wat ze kan eisen van bedrijven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 18:24   #339
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fries is toch een andere taal? Afrikaans is een dochtertaal van het Nederlands. En verder heb je Surinaams Nederlands (Zuid-Amerikaans).
Fries is een aparte taal, net als het Zuid-Afrikaans (dat eigenlijk verbasterd Nederlands is).
Vlaams daarentegen is een taalvariant van het Nederlands; het Vlaams mag geen dialect genoemd worden omdat het buiten de (Nederlandse) landsgrenzen gesproken wordt. Zou Vlaanderen echter weer samengaan met Nederland dat zou het Vlaams weer wel een dialect genoemd mogen worden (omdat het dit feitelijk ook is).

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 29 oktober 2021 om 18:26.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 18:28   #340
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In 1830 waren er 5% Franstaligen in Brussel en 95% Nederlandstaligen.
Blijkens de eerste talentelling (1846) waren er al 40% Franstaligen in Brussel...
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be