![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 oktober 2021 om 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De verfransing is een oud probleem inderdaad, maar wel een probleem mijns inziens bestendigd door België. Terugkeer naar die oude Oostenrijkse en Franse tijden. Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#325 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#327 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zich aanpassen is het enig mogelijke...net als aan alle maatschappelijke tendensen. Het alternatief ? Het reservaat...zoals de indianen en andere autochtoriginals. Daar wordt het lokale taaltje kunstmatig in stand gehouden bij wet door mijmerende oudjes (men kan oud zijn op zijn 18de natuurlijk) op een mono-cultureel reservaat-bankje. Laat Vlaanderen aub niet zo'n reservaatje worden.
![]() |
![]() |
#328 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#329 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn leraar geschiedenis in het middelbaar (jaren 2000) hekelde Willem I's taalpolitiek met het argument: "Allez, hebt ge die eens Nederlands horen praten, die kunnen dat niet. Een onredelijke politiek met onrealistische verwachtingen."
Dat Vlamingen niet in een land met 'Hollanders' willen leven beschouwde hij als een evidentie waarvan hij aannam dat heel de klas ermee instemde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik ben natuurlijk, zonder discussie, totaal akkoord dat wij als Vlamingen de Vlaamse variant van het Nederlands moeten koesteren samen met alle cultuuruitingen in die prachtige moedertaal van mij.
![]() |
![]() |
#332 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er bestaat enkel een lagere Nederlandstalige school, die sterk voorbereidend is op een Franstalige realiteit. Leerlingen worden er klaargestoomd voor het Franstalig middelbaar onderwijs. Anders dan in Vlaanderen in de faciliteitengemeenten. Jammer genoeg is het alleen Vlaanderen dat bekrompenheid toegewezen krijgt. Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 29 oktober 2021 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat scheelt er jou? Blijkbaar een serieus minderwaardigheidscomplex.
![]() |
![]() |
#335 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Interessant genoeg werd ik vroeger uitgelachen indien ik 'Hollandse' woorden durfde te gebruiken (onbewust, ik had nu eenmaal veel Nederlandse vrienden). Nu echter word ik in Vlaanderen normaal bejegend en mag ik alle woorden gebruiken die me blieven zonder oordeel. Wat is er gebeurd? Dat was vanaf ik in Nederland begon te werken. Ik denk daarom. Een heel lange tijd tussen Nederlanders zitten zonder contact met Vlamingen heeft mijn taalgebruik 'natuurlijker' gemaakt daar waar ik eerder invloeden opdeed. Mijn uitspraak is nochtans erg zuiders en ik gebruik moeiteloos onze woorden. Ik zet mijn eigen taal echter niet op hard water. Het Nederlands, waar het ook vandaan komt, is me niet echt vreemd. Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb lang genoeg in Nederland gewerkt om tot de conclusie gekomen te zijn dat het Vlaams weldegelijk een variant is binnen de bredere taalgroep Nederlands. Andere varianten zijn o.a. Fries en Zuid Amerikaans. Ik denk dat het een grote fierheid vereist om voor de eigen Vlaamse taal op te komen. Men kan zich politiek tot de Vlaamse lippendienst bekennen, en zich dan beschaamd wegsteken achter het Nederlands. U doet maar. Als fiere Vlaming spreek en schrijf ik Vlaams.
![]() |
![]() |
#337 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Fries is toch een andere taal? Afrikaans is een dochtertaal van het Nederlands. En verder heb je Surinaams Nederlands (Zuid-Amerikaans). Maar in Vlaanderen hebben we een eigen versie van het Nederlands, dat klopt, al dan wel met dialectische gelijkenissen met varianten in Zuid-Nederland. Laatst gewijzigd door Weyland : 29 oktober 2021 om 18:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederland heeft geprobeerd de uitdieping van de Schelde tegen te houden, om zo de Schelde havens en Rotterdam voordeel te geven om Antwerpen. Nederland heeft de heringebruikname van de IJzeren Rijn proberen tegen te houden om de Nederlandse havens te bevoordelen op de Belgische havens. Bij de aanleg van de hoge snelheidsspoorlijn, heeft België als in het werk gesteld om de kosten zo veel mogelijk op Nederland af te schuiven. Bij de aanleg van de zoomse weg( A12) heeft België alles gedaan om die zo lang mogelijk uit te stellen, dat Rotterdam en de Nederlandse Schelde haven benadeeld waren tegenover de Belgische haven bij transporten naar het zuidelijke Europese interland. Beeld je nu eens in, dat Rotterdam en Antwerpen onder dezelfde federale regering vallen. Voor Den Haag valt dan de reden om Rotterdam te bevoordelen op de noordelijke Nederlandse zeehavens. Maar die federale overheid heeft dan ook geen reden meer om de Antwerpse haven nog te verdedigen als 2 grootste Europese haven, nog Amsterdam als 4 Europese haven. Ze kan dan alles zetten op Rotterdam en die met alle tonnage van Antwerpen en Amsterdam naar daar over te heven, van Rotterdam de grootste zeehaven van de wereld maken met meer dan 775 moljoen ton per jaar. Financieel een enorm voordeel voor die federale overheid, want alle baggerwerken, onderhoudswerken voor de Antwerpse en Amsterdamse haven en hun uitvalswegen vallen dan weg. Daar er dan geen wetgevende verschillen meer zijn, kan die federale overheid alle petrochemie groeperen rond de haven van Rotterdam. En door het wegvallen van wetgevende verschillen tussen België en Nederland, valt de noodzaak om elkaar via wetgevingen economisch te bekampen weg. Vlaanderen en Nederland zouden de top binnen de Europese economie zijn en enkel nog de hemel als grens zien in wat ze kan eisen van bedrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Vlaams daarentegen is een taalvariant van het Nederlands; het Vlaams mag geen dialect genoemd worden omdat het buiten de (Nederlandse) landsgrenzen gesproken wordt. Zou Vlaanderen echter weer samengaan met Nederland dat zou het Vlaams weer wel een dialect genoemd mogen worden (omdat het dit feitelijk ook is). Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 29 oktober 2021 om 18:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
|
![]() Blijkens de eerste talentelling (1846) waren er al 40% Franstaligen in Brussel...
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |