![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Universele Mensenrechten zijn wenselijk! | |||
Ik ga waarschijnlijk op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Ik ga waarschijnlijk op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn NIET wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
3 | 21,43% |
Ik ga waarschijnlijk NIET op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 35,71% |
Ik ga waarschijnlijk NIET op VB stemmen en Universele Mensenrechten zijn NIET wenselijk! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 35,71% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is dat juist? Als ik aantoon, met data, dat dat niet zo is. Verander je dan je mening?
![]() |
![]() |
#322 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn gans punt is dat er geen "andere morele beslommeringen" bestaan, tenzij dogmatische. Kortom, het ENIGE dat moreel juist is, is de overweging "welk concreet voordeel heeft de andere voor mij". Daar stopt het.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je dat nu niet proberen te verpakken als "humanitair".
![]() |
![]() |
#324 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zullen uitzonderingen zijn, bij heel laag bevolkingsaantal en bij heel primitieve levenswijzes he. Ik neem aan dat een stam die in een bos leeft en het vuur nog niet uitgevonden heeft, "vooruitgang" kan boeken door leren vuur te maken, zolang ze maar duurzaam blijven leven als kleine stam in een groot bos. En hun welvaart is toegenomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik kan niet begrijpen dat een normale mens niet graag mensen die hij lastig vindt, zou willen doden. Dat hij het niet doet, zoals ik het ook niet doe, omdat er beschouwingen van ambras bij komen, verandert toch niks aan de a priori wens he. Maar nog eens, mensen graag doden heeft niks sadistisch. Iedereen gaat dood, en meestal is dat pijnlijk, dus dat leven inkorten op een manier die minder doet lijden heeft niks sadistisch. Zijt gij een sadist omdat ge graag een steak eet ? Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2024 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat ge best wat denktijd investeert in trachten te begrijpen waarom de meeste mensen die a priori wens niet hebben. En graaf iets dieper dan stoppen bij "maar die hangen gewoon vast aan een dogmatische moraliteit". Dat is te makkelijk Patrick. De meeste mensen hebben de wens gewoon NIET. Jij blijkbaar wel. Hoe komt dat? Citaat:
Heb je daar ook een rationalisatie voor?
![]() |
![]() |
#327 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#328 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit is enkel relevant om aan te tonen dat elke andere mens ook voordeel heeft voor u. Ik kan u proberen te overtuigen daarvan en de logische conclusie zou dan zijn dat anderen doden niet wenselijk is voor jezelf. De vraag is, ga je die gevolgtrekking helemaal doortrekken op dat moment tot de logische conclusie dat het wenselijk is -voor jou- om andere niet te doden, ja zelfs dat het beter is (marginaal) te helpen uit mutual best intrest? Ik denk eerlijk gezegd dat het antwoord op die vraag "nee" zal zijn, om de simpele reden die ik eerder al aangaf: Je bent hier niet bezig met deductie maar omgekeerd, met een rationalisatie "oefening" die voor je eigen sanity verklaart waarom toch maar je die drang hebt om anderen te willen vermoorden. Ik koester hier een beetje hoop dat ik een seed of thought kan planten in uw hoofd om u te helpen...
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 30 januari 2024 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Was u dat niet eerder? Zou ik ook kunnen vragen dan.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=294 Waarna ik poogde te argumenteren dat geluk niet enkel iets materieels is door te verwijzen naar plaatsten waar geen hongersnood bestaat maar waar mensen zich wel van het leven benemen. Dat komt niet neer op een verdediging van Noord Korea maar op een nuancering En dat weet u ook. Denk ik toch. Wat moet ik anders denken? Dat u een probleem heeft met begrijpend lezen? Nee. Dat u een beetje aan harassment wil doen door mensen woorden in de mond te leggen eerder. Doen alsof mensen opereren in een simplistisch koude oorlogs universum. Facho trekje zouden sommigen kunnen denken. Wie niet met ons is is tegen ons. Of doet u dat niet? Laatst gewijzigd door Bach : 30 januari 2024 om 12:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paranoïa is pas een ziekte als er niemand achter u aan zit.
![]() |
![]() |
#331 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als ik naar Noord Korea gestuurd wordt, dan zal dat eerder zijn om daar mee te werken aan hun kernwapenprogramma.
![]() |
![]() |
#333 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet omdat de meeste mensen een religieus dogma aanhangen, dat dat dogma ergens rationeel normaal is. Dat het "normaal" is, in de zin van "de norm" is misschien wel waar, toegegeven. Tijdens de contrareformatie was het willen verbranden van heksen ook normaal bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer nog, het is niet enkel een MARGINAAL effect in de huidige omstandigheden, maar ook moet die positieve balans aanwezig zijn na een eventuele reorganisatie waarbij er minder volk aanwezig is he. Citaat:
Maar kijk, ik denk dat uw bewijsvoering enkel maar fout kan lopen, want MOCHT uw stelling waar zijn, dan zou een wereldbevolking van 5000 miljard mensen NOG VEEL VOORDELIGER zijn voor mij, en daar ga je toch moeite mee hebben he. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2024 om 12:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een andere mens is a priori een bron van ambras, he, gewoon omdat die andere mens zijn eigen doelstellingen heeft, die uiteraard op sommige vlakken de mijne zullen dwarsbomen. Daarnaast kan een andere mens ook een bron van nut zijn, en in een economie is dat ook waar. Dat gezegd, een slaaf is altijd nuttiger dan iemand met wie ge moet onderhandelen, omdat de slaaf geen eisen te stellen heeft, en een andere economische agent wel. In een liberaal-kapitalistische economie is de andere tegelijkertijd een concurrent en een handelspartner met wie eventueel wederzijds voordelige akkoorden kunnen gesloten worden. Het valt dus te bezien in welke mate de concurrentie aan vraag en aanbodzijde nadeliger is dan het voordeel van directe of indirecte handelspartner. Maar in een ecologisch begrensde economie is de algemene resource consumptie van "de andere" al een heel sterke a priori nadelige eigenschap van het bestaan van een andere he. Want de ressources zijn WEL een zero-sum game in dat geval. Wat ze niet zijn in een liberaal-kapitalistisch paradigma, en waar meer kapitaal en meer arbeid in principe meer ressources vrijmaken. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
|
![]() Citaat:
Maar dan heet dat plots 'anekdotisch' te zijn.
![]() |
![]() |
#338 | |
|
![]() Citaat:
Opnieuw heeft elk lid van die kudde er voordeel bij dat ze elkaar helpen. Ze staan ook sterker ten opzichte van hun natuurlijke vijanden dan als ze elk afzonderlijk zouden door het woud trekken. Maar punt waarover het natuurlijk gaat is, wie behoort tot de kudde?
![]() |
![]() |
#339 |
|
![]() Wij zijn het hier niet zomaar eens.
Jij bent puur opportunistisch aan het denken, dat het kwestie is van de gemuilkorfde aan uw kant te krijgen. Zo simpel is het niet. Bepaalde zaken van wat Patrick zegt kloppen gewoon perfect. Uw "universele" mensenrechten zouden ook goed zijn, mochten ze ook werkelijk universeel zijn. Alleen zijn ze dat niet, en dan krijg je die storende elementen, zoals Patrick beschrijft. We zitten hier bijvoorbeeld met islamieten die wél de vrijheid van meningsuiting eisen, zodat ze hun achterlijke religie kunnen promoten, maar in een moorddadige kramp schieten als diezelfde vrijheid van meningsuiting gebruikt wordt om een cartoon te maken die hen niet zint.
![]() |
#340 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |