![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: een meldpunt voor discriminatie en racisme op het internet is nodig ! | |||
Ik ben voor |
![]() ![]() ![]() |
22 | 36,67% |
ik ben hiertegen |
![]() ![]() ![]() |
36 | 60,00% |
ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,33% |
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op mijn praktische gevallen kreeg ik niet eens een theoretisch antwoord. Met de scheldpartijtje van 't loopjongetje van de oppercensor neem ik uiteraard géén genoegen. Maar dat was waarschijnlijk enkel om de aandacht af te leiden van de pijnlijke vraagjes.......
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb deze discussie eens nagelezen. Jongens toch. Is het hier de bedoeling om elkaars vliegen te vangen?
Jullie zijn van een meldpunt overgegaan op censuur, niets op tegen, maar het hele debat is verworden tot een "alles-wat-gij-zegt-zijt-ge-zelf"-gewauwel. Kom eens terug tot de essensie, of het nu over het meldpunt of censuur gaat. Als niemand meer argumenten voor of tegen kan vinden, en niemand kan een ander overtuigen van zijn eigen visie, dat is het debat gedaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat verband lijkt me duidelijk. Citaat:
Ge scoort alvast een goed punt, door een discussie waar ge zelf nog nogabollen toe bijgedragen hebt, vanuit de hoogte te proberen stilleggen. Waar vrije mening heerst duurt het debat zolang de deelnemers dit wensen. Wie het debat niet aankan of aandurft, kan het ontwijken, maar moet zich dan niet moeien als de anderen even door willen gaan. Andere optie: gooi uw ideeën erover ook in de arena. Alles is mij goed, maar kom ons hier niet muilkorven.
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Waaruit maakt ge op dat ik "vanuit de hoogte" het debat probeer stil te leggen? Het debat duurt inderdaad zolang de deelnemers dit wensen, maar als er geen vallabele argumenten meer te vinden zijn en men gaat toch door met het debat dat krijgt ge wat ik eerder noemde het "alles-wat-gij-zegt-zijt-ge-zelf"-gewauwel. Ik heb op de laatste bladzijden niet veel zinnigs meer gevonden. Het is geen kwestie van het debat wel of niet te durven aangaan, of het wel of niet een mening te hebben. Ik vind dat jij je nogal snel gemuilkorfd voelt. Mijn mening over censuur: - ik wil alles kunnen lezen, zowel Mein Kampf als De weg van de Islam, Het Kapitaal of boeken over de ontkenning van welke misdaad tegen de mensheid dan ook. Na het lezen zal ik voor mezelf een mening vormen over het geschrift in kwestie. Door censuur krijgt diegene die zich uberhaubt een mening WIL vormen niet de gelegenheid daartoe, want hij wordt verstoken van een bepaalde visie op een bepaald onderwerp zodat hij de visie die wel mag gelezen worden slechts als eenzijdige info kan en moet bestempelen. Censuur en vrije meningsuiting gaan niet samen. Als Herman Brusselmans in één van zijn romans schrijft dat ene mevr. Demeulemeester (of hoe heet ze) "puitogen" heeft kan dat door de ene aanzien worden als een loutere beschrijving van de ogen van de dame in kwestie, maar kan evenzeer aanzien worden als een belediging. Als een VB-er ergens schrijft dat alle vreemdelingen dieven en profiteurs zijn dan is dat zijn uitspraak en die wil ik wel degelijk lezen of horen zodat ik me een beeld kan vormen aangaande het denken van deVB-er in kwestie. Mag ik nu weer meedoen Staaf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geen enkele reden om aan te dringen om te stoppen. Pas op: je mag dat proberen, maar gevolg hoeft niemand eraan te geven. Citaat:
Uiteraard mag iedereen zoveel hij wil aan het debat meedoen, zowel voor als tegenstanders. Meedoen. Niet afsluiten. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 augustus 2005 om 20:28. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meldpunten voor het bestraffen van opinies horen thuis in een dictatuur. Ongeacht wie ze voor zijn doeleinden wil gebruiken.
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bij meldpunten/kliklijnen zijn er altijd individuen die het plezant vinden om de buurman eens op stang te jagen, oude rekeningen te vereffenen enz. Het kost tijd en dus geld om alles wat er binnenkomt aan een onderzoek te onderwerpen. Nu, geoefende mensen kunnen de pipo's onder de melders/verklikkers wel filteren, maar toch. Een voorbeeld: - kort na het uitbreken van de Dutroux-storry wordt iemand uit het Maasland aangeklaagd wegens wat men dan noemt "aanranding van de eerbaarheid" van jonge meisjes bij een sprortclub. De man werd prompt aangehouden en in voorarrest geplaatst. Na één maand is zijn voorhechtenios niet verlangd. Intussen kreeg hij ontslag bij zijn werkgever (gelukkig heeft hij snel weer werk gevonden) kreeg hij huwelijksproblemen enz. Resultaat van ht gerechterlijk onderzoek: nul noppes nougabollen zaak geklasseerd waarschijnlijk wraakneming of iets dergelijks. Dat KAN het resultaat zijn van kliklijnen. Was het in de zaak Dutroux Connerotte of Bourlet die zo een lijn heeft geopen, waaruit de X-dossiers zijn gesproten? Bij (v)echtscheidingen word en wordt nog steeds het argument dat "pappa niet met zijn fikken van zijn dochter kan blijven" ge- en/of misbruikt met alle gevolgen vandien voorde vaders. Dit was natuurlijk het ergste in de eerste jaren na Dutoux, nu is het weer wat weggeëbd. Het VB heeft enkele jaren geleden geprobeerd om een afiche uit de plaatselijke bibliotheek te bannen. ( ik moet opzoeken waar dat voorval is gepubliceerd, ik het het nog ergens) Ook dit is censuur natuurlijk. Meldpunten, censuur nooit! Nu ben ik toch goed bezig, hè Staaf?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Teerke : 1 augustus 2005 om 21:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ga slapen, morgen om 05.15 uur weer op. Doei
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elke site die lijnrecht tegenover een andere site staat, riskeert onder de knipschaar te vallen. En steeds zullen louter de arbitraire inzichten van de toevallige machthebber-censor het criterium zijn. Citaat:
De deur naar misbruik en persoonlijke afrekeningen staat wagenwijd open. Citaat:
Ze hoeven dus nu niet hypocriet te janken wanneer ze als eerste slachtoffer vallen onder hun zelf goedgekeurde kutwetten. Net als de Groen!en die zichzelf als eerste onder hun eigen ondemocratische kiesdrempel schoffelden. Citaat:
Hebt gij van mij iets nodig? ![]() [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 augustus 2005 om 21:37. |
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Moest de antiracismewet - hoe goed ze ook bedoeld is, het blijft een vorm van censuur - hier strikt toegepast worden dan bleven er minder dan de helft deelnemers over vrees ik. Zou er een fascistisch-racistiche groepering achter de vele deelnemers van die signatuur zitten, met de bedoeling dit forum over te nemen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
Gouverneur
|
![]() superstaaf en teerke , ik lees aandachtig wat jullie schrijven. Misschien ga ik toch nog mijn mening herzien. Ik zal er nog vele nachten over slapen !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het was niet in een bieb, maar in een school, m.b. het lokaal niet-confessionele zedenleervan het K.A. te Halle. De affiche in kwestie: uitgifte: de afbeelding: een oude foto van slachtoffers van een uitroeingskamp het bovenschrift: "Zij hebben ons al eens getoond hoe zij de crisis en de sociale problemen oplossen" het onderschrift: "Extreem rechts? NOOIT MEER!" Tegen het ophangen van deze affiche was klacht ingediend door de (toenmalige?) voorzitter van de VB-jongeren van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Typisch voorbeeld van censuur zolang het in hun kraam past. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven willen ze alle culturen en denkbeelden waar hun zultkopjes niet bijkunnen ook censureren. Ik vraag me af: zouden ze alcohol, algebra, alchemie, grenadine, divans, cipiers, vizieren, en de vlaamse leeuw ook verwijderen als ze aan de macht komen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Minister
|
![]() Citaat:
dis·cri·mi·ne·ren (ov.ww., ook abs.) 1 (iem.) achterstellen op grond van niet ter zake doende kenmerken 2 onderscheiden dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.)) 1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling 2 onderscheiding En de context (discriminatie) maakt het woord "ongeoorloofd" iets meer, iets ernstiger dan de letterlijke vertaling uit de Van Dale: on·ge·oor·loofd (bn.) 1 fatsoenshalve verboden In het kader van discriminatie, gaat het veelal om "wettelijke verboden". Juist om te voorkomen, dat we nog eens verzanden in het uitsluiten van hele groepen binnen de maatschappij. Je mag dat willen verdedigen wat je wilt (die uitsluiting), uiteindelijk is het niet toegestaan medemensen hun deelname aan de maatschappij te ontzeggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
1. Ben je vóór discriminatie: - discriminatie is GEEN foute mening. - discriminatie is WEL geoorloofd Ben je tegen discriminatie: - discriminatie is WEL een foute mening. - discriminatie is NIET geoorloofd. 2. Ongeoorloofd = fatsoenshalve verboden. Wat is fatsoenshalve verboden? Hetgeen tegen het algemeen fatsoen ingaat. Wat is algemeen fatsoen? Hetgeen door de meerderheid van de/een bevolking als zodanig bestempeld wordt. Kort maart duidelijk voorbeeld: boeren na het eten: hier onfatsoenlijk, in sommiga culturen een teken dat het goed gesmaakt heeft. Wordt discriminatie door de meerderheid van de Belgische bevolking beschouwd als zijnde onfatsoenlijk? Ik ken geen statistieken daaromtrent, maar ik dacht van wel. 3. Besluit: indien de meerderheid van de Belgische bevolking tegen discriminatie is, dan is dat in de eerste plaats omdat zij dat onfatsoenlijk vinden. 4. Moet discriminatie wettelijk verboden zijn enkel en alleen omdat het onfatsoenlijk is? Neen, maar wel omdat het een bevolkingsgroep, steeds een minderheid of meerdere minderheden van de totale bevolking kan uitsluiten van zaken die voor iedereen toegankelijk ZOUDEN MOETEN ZIJN zoals werk, sociale woning en dito vergoedingen enz. Door het openlijk toelaten van discriminatie zouden de frustraties die er nu al leven bij sommige minderheidsgroepen kunnen gaan gisten en wat daaruit kan voortvloeien dat weten we intussen wel. 5. Is discriminatie nu een foute mening of iets onfatsoenlijks. In mijn ogen beide en gelukkig ben niet alleen met deze gedachte, zelfs niet op dit forum. Verbeter mij a.u.b waar ik fout ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 3 augustus 2005 om 02:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar dien je recht op te hebben. Je kan b.v. maar met één persoon trouwen. Als jij die persoon kiest op basis van jouw meningen (hoe fout die voor sommigen ook klinken) dan nog blijft het je goede recht om enkel met persson x te trouwen, zelfs al discrimineer je daardoor 3 miljard potentiële kandidaten. De overheid daarentegen, die zeggingschap uitoefent over het publieke domein, behoort zonder discriminatie iedereen gelijk te berechtigen, daar we ons aan die publieke sfeer niet kunnen onttrekken integenstelling tot de privé-sfeer. De overheid mag je niet anders behandelen omwille van b.v. je sexuele geaardheid, je kan aan de overheid immers niet ontsnappen. In de privé-sfeer kan je wel weigeren om te gaan met mensen die jou sexueel of ideologisch of raciaal niet liggen.
![]() |
![]() |