Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2006, 21:12   #321
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat wordt dan bedoeld met voorverkoopbiljetten? Een soort strippenkaart, zoals in Nederland?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 21:42   #322
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Euhm, België kent geen strippenkaarten. De technologie, ondertussen ook al langzamerhand aan vervanging toe is die van Prodata. Kartonnen kaartjes met een magneetstrip die wordt ontwaard door ze in zo'n geel (of oranje, zoals bij de MIVB) bakje te stoppen. De bedoeling is, dat je vanaf vandaag zo'n kaartje kan krijgen zowel bij de buschauffeur als in een voorverkoopsnet, bestaande uit krantenwinkels en supermarkten, maar ook de NMBS-stations, geloof ik. Alleen zal het goedkoper zijn bij de supermarkt, dan bij de chauffeur. Om zo minder lange wachttijden te hebben bij haltes.
Dat kunnen dan gewoon losse biljetten zijn, voor 1 rit van A naar B, maar dat kunnen ook Lijnkaarten zijn, een soort waardekaarten waarmee je verschillende ritten kan uitvoeren. Eigenlijk wel te vergelijken met een strippenkaart, dus.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 22:06   #323
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Euhm, België kent geen strippenkaarten. De technologie, ondertussen ook al langzamerhand aan vervanging toe is die van Prodata. Kartonnen kaartjes met een magneetstrip die wordt ontwaard door ze in zo'n geel (of oranje, zoals bij de MIVB) bakje te stoppen. De bedoeling is, dat je vanaf vandaag zo'n kaartje kan krijgen zowel bij de buschauffeur als in een voorverkoopsnet, bestaande uit krantenwinkels en supermarkten, maar ook de NMBS-stations, geloof ik. Alleen zal het goedkoper zijn bij de supermarkt, dan bij de chauffeur. Om zo minder lange wachttijden te hebben bij haltes.
Dat kunnen dan gewoon losse biljetten zijn, voor 1 rit van A naar B, maar dat kunnen ook Lijnkaarten zijn, een soort waardekaarten waarmee je verschillende ritten kan uitvoeren. Eigenlijk wel te vergelijken met een strippenkaart, dus.
Ja, dat dacht ik al, want je gaat toch niet (lang) van tevoren een kaartje kopen voor een vastgelegde rit van A naar B lijkt me.

Ach, als er eenmaal een chipkaart is (ik heb gelezen dat men ook in Vlaanderen zoiets wil invoeren) hoef je helemaal geen kaarten meer te kopen, of hooguit blijft er één soort wegwerpkaart over met alleen verschillen in reistegoed of geldigheid.
Oud 19 maart 2006, 21:52   #324
groentje
Minister-President

Standaard

Ondertussen al eens uitgeprobeerd?
Oud 20 maart 2006, 21:33   #325
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ondertussen al eens uitgeprobeerd?
Een chipkaart? Nee, ik heb een OV-studentenkaart, dus ik mag overal gratis reizen.

Er is wel nieuws over de dienstregeling van de NS: ze hebben nu toch ingebonden en gaan de plannen wijzigen. De reistijd naar de uithoeken van Nederland wordt korter en de drie Zeeuwse stations hoeven waarschijnlijk niet dicht. Ik denk dat de kleine stations dan om en om door de ene of de andere trein bediend worden, waardoor ze toch allemaal een uurdienst krijgen. Kruiningen-Yerseke (verrassend genoeg uitgesproken als [ier.se.ke], met twee stomme e's) zal dan wel een trein per uur moeten inleveren, maar dat lijkt me niet onredelijk gezien de klandizie sinds het opheffen van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder sterk teruggelopen is.

Citaat:
[SIZE=3]Zeeuwse stations niet dicht[/SIZE]

De omstreden nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen vanaf 2007 gaat op de schop. De drie Zeeuwse stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke blijven daardoor hoogstwaarschijnlijk open. De NS hebben gisteren ten dele toegegeven aan het massale verzet tegen de regeling, die per 1 januari moet ingaan. Vooral regio’s buiten de Randstad worden in de bijgestelde plannen beter bereikbaar. Op de drie Zeeuwse stations zal waarschijnlijk eens per uur een trein blijven stoppen.

Bij de drie gemeenten en de provincie Zeeland viel het plan voor de sluiting zeer slecht. De dienstregeling als totaal was voor de Tweede Kamer en consumentenorganisaties onacceptabel. Vooral de dreigende verslechterde bereikbaarheid van Zeeland, Noord- en Oost-Nederland viel slecht. De reisduur zou op veel trajecten langer worden.

De NS nemen de aanbevelingen van vervoersoverleg Locov (onder meer ANWB, Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover) nu op dertig punten over, laat een woordvoerder weten. Op aandringen van Locov bekijkt het spoorbedrijf welke treinen vanaf 2007 in ‘kwartierdiensten’ kunnen rijden. Daarbij stopt op drukke trajecten precies elk kwartier een trein op een station. Zo wordt voorkomen dat reizigers langer dan vijftien minuten staan te wachten.

Verder zullen de NS voor betere aansluitingen zorgen en een hogere reissnelheid regelen. De treinenloop richting Oost-Nederland en Leeuwarden zal verbeteren. Volgens de Spoorwegen daalt de gemiddelde reistijd in het bijgestelde spoorboekje met 3 procent en kunnen 5 procent meer reizigers worden vervoerd. Vrijwel alle vertrek- en aankomsttijden veranderen.

Toch blijft Rover sceptisch. „We moeten nog maar zien wat ervan terecht komt“, zegt een woordvoerder.

Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) gaf gisteren toe dat een verbetering op een bepaald traject elders voor een verslechtering kan zorgen. Schultz geeft geen gehoor aan de oproep van de consumentenorganisaties om de oude dienstregeling nog een jaar te handhaven.
De NS sluiten niet uit dat nog meer wijzigingen worden doorgevoerd als het overleg met de staatssecretaris en regionale overheden is afgerond.
Oud 20 maart 2006, 21:41   #326
groentje
Minister-President

Standaard

De aanpassingen lijken me al een positieve wending. Maar ik bedoelde eigenlijk, of je al eens in Vlaanderen de nieuwe tarieven bent komen uittesten .
Oud 20 maart 2006, 22:38   #327
Dimitri

Standaard

Citaat:
De aanpassingen lijken me al een positieve wending. Maar ik bedoelde eigenlijk, of je al eens in Vlaanderen de nieuwe tarieven bent komen uittesten .
Oh, in Vlaanderen! Nee, ik kom niet zo héél vaak die kant uit. Maar als ik de komende maanden nog eens jullie richting uitkom zal ik zeker eens een Lijnkaart proberen. Als die tenminste niet al te kort geldig blijft.
Oud 20 maart 2006, 22:43   #328
groentje
Minister-President

Standaard

Ik dacht 2 jaar, maar heb nog geen enkel probleem gehad met oude kaarten. Het werkt trouwens als een soort proton/chipknip: er staat een bepaald bedrag op, en elke keer je reist, gaat het bedrag van de reis eraf. Soms komt dat dan niet mooi uit, en moet je opleggen, maar het mooie is wel, dat het extra kaartje ook nog lijnkaarttarief blijft. Je mag trouwens zelf kiezen hoeveel je erop zet, met een minimum van 8 euro, dacht ik.
Oud 20 maart 2006, 22:53   #329
Dimitri

Standaard

Klinkt goed, het principe lijkt ook een beetje op de toekomstige ov-chipkaart en het systeem is in ieder geval wat moderner dan een strippenkaart.

Weet jij of iemand anders trouwens hoe het staat met het lightrailplan in Limburg? En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoever men inmiddels staat met de heringebruikname van Maastricht-Lanaken. Ik kan daar vreemd genoeg weinig over vinden op internet, maar als het goed is zijn ze vorig jaar zomer al begonnen met de werkzaamheden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be