Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2006, 13:17   #321
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het zijn enkel nog de Vlamingenhaters, zoals jij er één bent, die er telkens weer dat verleden menen bij te moeten slepen wegens gebrek aan inhoudelijke argumenten.

Hetzelfde geldt overigens voor je tweede 'argument'.
Het is net Bekaert die er het verleden bijsleepte, maar goed u leest ook alleen wat u goed uitkomt.

Bovendien heeft mijn tweede argument niets met het verleden te maken. Integendeel.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 13:25   #322
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Bovendien heeft mijn tweede argument niets met het verleden te maken. Integendeel.
Heb ik dat beweerd dan? Leg jij me liever eens uit waarom meertaligheid autonomie overbodig zou maken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 13:29   #323
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe sterk het unitarisme staat, zullen we weten als de media-boycot tegen unitarisme ophoudt.

De gemiddelde Belg verwerpt ook Vlaams-nationalisme omwille van slechte herinneringen uit het verleden en nog belangrijker omdat het een voorbijgestreefde ideologie is in een geglobaliseerde, meertalige wereled.
Ik denk dat men in de media probeert elke vorm van extremisme niet al te veel aan bod te laten komen : een boycot zou ik dit niet noemen...

Uw eerste zin over het vlaams-nationalisme zou kunnen kloppen.
Maar ik denk niet dat het per definitie voorbijgestreefd is in een globaliserende wereld, integendeel zelfs: de regios worden hierin naar mijn gevoel belangrijker als tegepool; staten met samengestelde naties zoals Tjechoslovakije, Joegoslavië, Sovjet-unie daarentegen worden meer en meer opgesplitst. Ook Spanje , Canada , en zelf het Verenigd Koninkrijk evolueren in die zin.
Als we de globalisering in zijn twee belangrijkste aspecten even bekijken
-economisch : er is een nieuwe economische school rond de Italiaans-Amerikaanse prof Spolaore die de kleinere economiën , als demeest performante aanduidt in een globaliserende wereld (zie de publicatie "the size of nations)
-cultureel: vlaanderen is een van de meest 'meertalige' regio's van de wereld. Dat is een van de redenen waarom multinationale bedrijven in vlaanderen investeren , ondanks de hoge loonkost
Vlaanderen heeft heel goede troeven in een globaliserende wereld ! Daarom is het noodzakelijk dat we alle belangrijke (economische) hefbomen zelf in handen hebben , juist omwille van de globalisering .
Als dat binnen een (cofederaal) België kan , geen probleem . Indien echter niet , het zij zo .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 december 2006 om 13:51.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 13:29   #324
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dit kan ik helemaal begrijpen, zelf vind ik de ideeen van de BUB ook niet verwerpelijk.
gij net zoals liberalist_NL zijn Nederlanders en snappen niet veel van onze situatie. Misschien daarmee dat je je kan vinden in de BUB

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 december 2006 om 13:30.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 13:31   #325
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
In België moet u inderdaad accepteren dat het separatisme slechts leeft bij een kleine minderheid van de bevolking. Dat is het verschil met Baskenland, Catalonië en Schotland.
Heb je nou weer niet gelezen wat er stond? Dat verdomde boerentaaltje Nederlands toch he...
Oud 22 december 2006, 13:36   #326
Tantist

Standaard

Citaat:
Het unitaristisch gevoel is ook groeiend en dat wordt nog niet eens officieel verdedigd in de traditionele politiek !
Ho? En ik dacht dat al die stoute politici, om het aantal postjes te doen toenemen, al die snode splitsers gevolgd zijn met hun federalisme. Althans, dat hebben we de BUB al veel horen declameren.

Nu horen we, al naargelang het u kan uitkomen, een heel ander geluid. Mijn wens voor 2007 voor u: consequent leren zijn.

Prettige feesten, girouetteke
Oud 22 december 2006, 13:38   #327
Tantist

Standaard

Citaat:
Wie is "we"? 5%?
Dat lijkt me eerder "jullie", alle unitaristen samen. Dus de BUB-stemmers en de 4,8% andere unitaristen die niet op jullie stemmen.
Oud 22 december 2006, 13:38   #328
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is net Bekaert die er het verleden bijsleepte, maar goed u leest ook alleen wat u goed uitkomt.

Het heden wordt altijd een stukje meebepaald door de ervaringen in het verleden.
Uw tweede argument is mijns inziens onjuist: de (samengestelde)natiestaat is voorbijgestreefd , juist omwille van de zich globaliserende wereld...Omdat efficiëntie obligater wordt om welvaart te creeëren , door de toegenomen concurrentie. De kleinere entiteiten zijn beter instaat hierop in te spelen .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 december 2006 om 13:47.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 13:39   #329
Tantist

Standaard

Citaat:
Hoe sterk het unitarisme staat, zullen we weten als de media-boycot tegen unitarisme ophoudt.
Oh en de tweede wens voor u: een goede mentale gezondheid, ontdaan van alle paranoide waanbeelden.
Oud 22 december 2006, 13:52   #330
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
gij net zoals liberalist_NL zijn Nederlanders en snappen niet veel van onze situatie. Misschien daarmee dat je je kan vinden in de BUB
Ik ben ook een Belg en die opmerkingen: "gij zijt Nederlander dus ge hebt er de ballen vertand van" zijn een beetje flauw, ookal zijn er hier wel enkele Nederlanders waarvoor dit geldt. Ik zal geen namen noemen
Oud 22 december 2006, 14:05   #331
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik ben ook een Belg en die opmerkingen: "gij zijt Nederlander dus ge hebt er de ballen vertand van" zijn een beetje flauw, ookal zijn er hier wel enkele Nederlanders waarvoor dit geldt. Ik zal geen namen noemen
Groot gelijk. Je nationaliteit doet niets af van je kennis.
Oud 22 december 2006, 14:29   #332
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord, alleen moet niet elke Belg tweetalig zijn (bijv. een kuisvrouw in Antwerpen of een tuinier in Luik moeten dat niet zijn). Maar iemand met openbaar gezag of een intellectueel professioneel moet dat wél zijn.
Dat is een kwestie van goed onderwijs en dus een politiek probleem.

Vandaag is er geen tweetaligheidspolitiek (i.t.t. in Zwitserland) en net de flaminganten willen die niet omdat ze geen tweetalige Franstaligen wensen ! Dan verdwijnt immers hun belangrijkste reden voor de splitsing van België.

Als er een fatsoenlijk taalbeleid zou zijn, de taalwetten zou uitgevoerd worden en de faciliteiten niet als geboorterecht zou worden aanzien, dan zouden er helemaal geen flaminganten bestaan.

Nog eens het is te gewoon kostelijk

Citaat:
Vandaag is er geen tweetaligheidspolitiek (i.t.t. in Zwitserland) en net de flaminganten willen die niet omdat ze geen tweetalige Franstaligen wensen ! Dan verdwijnt immers hun belangrijkste reden voor de splitsing van België
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 14:33   #333
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik geef dat in zekere mate toe, maar "beter" wil in casu niet zeggen "goed".

Het Frans bij de Nederlandstaligen is er sterk op achteruit gegaan en dat kan u toch geen gunstige evolutie noemen?

Citaat:
De resultaten van het onderzoek van de ULB en een Amerikaanse universiteit zijn glashelder: het is bedroevend slecht gesteld met de talenkennis van de Walen
.Nog geen twee op de tien Walen spreken Nederlands, terwijl omgekeerd bijna zes op de tien Vlamingen Frans spreken.

Voor de kennis van het Engels zijn de resultaten al even slecht. Waar vier op de tien Vlamingen zeggen dat ze drie talen spreken, is dat aan de overkant van de taalgrens maar zeven procent.
De talenkennis van jonge Walen is overigens nauwelijks beter dan die van 40-plussers. Het Frans is internationaal wel belangrijker dan het Nederlands, zeggen de auteurs van de studie, maar dat mag geen excuus zijn om geen talen te leren.
Ze vragen een ernstige inspanning van de Waalse regering om de taalachterstand in te lopen. In het Marshall-plan om de Waalse economie uit het slop te halen, is daar alvast 60 miljoen euro voor vrijgemaakt.
Oud 22 december 2006, 15:40   #334
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht

Als er een fatsoenlijk taalbeleid zou zijn, de taalwetten zou uitgevoerd worden en de faciliteiten niet als geboorterecht zou worden aanzien, dan zouden er helemaal geen flaminganten bestaan.

Nog eens het is te gewoon kostelijk
Als de BUB aan de macht zou komen, wat zou er dan op taalgebied gebeuren? Wat is de BUB daarmee van plan, taal in het onderwijs? Verplicht stellen van lessen Nederlands en Frans op alle Belgische scholen? Of enkel de hoogste (zo is in Nederland bij VWO en HAVO Engels altijd verplicht)?

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 22 december 2006 om 15:41.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 15:51   #335
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw boodschap is: Hollander, houd je kop want je begrijpt er niets van.
idd. En ik denk dat je zelf ook wel zal begrepen hebben, dat jij ook totaal niet weet wat er onder de bevolking leeft.

Je zal het nieuws anders zelf ook wel gehoord en gelzen hebben zekers.

Anders hier een hulpmiddel om je in de goede richting te zetten.

Citaat:
VOKA niet tevreden over interprofessioneel akkoord
De Vlaamse ondernemersorganisatie VOKA is niet tevreden. De organisatie vindt het interprofessioneel akkoord weinig constructief. VOKA heeft berekend dat de afgesproken loonnorm de bedrijven 8 miljard euro zal kosten en dat n�*ét de werknemers, maar vooral de fiscus daarvan zal profiteren.
Bron; nieuwsbrief kanaal Z.

En geloof het vrij, als zelfs de ondernemersorganisaties beginnen te zeggen dat België de schuld aan de steeds dalende welvaart is en als zij beginnen te klagen dat hun werknemers te weinig verdienen door de schuld van de staat, Kijk je een opstaan recht in de ogen.
Want het zijn zij die het volk zullen aanzetten om alle dure parasieten op te ruimen.(en ik bedoel hier niet de werklozen) Want de ondernemers zijn nu eenmaal nodig om het werkende volk te leiden en zij zijn de broodheren van het werkende volk.
En je zal het spreekwoord" wiens brood men eet, wiens woord men spreekt." wel kennen zekers. Dus begin maar met je hartje vast te houden, de opstand is in aantocht. Juist ja, de tweedracht tussen Vlaamse werkgevers en werknemers is aan het weg vallen. Zij zijn een blok aan het vormen, met de werkgevers op kop.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 15:56   #336
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als de BUB aan de macht zou komen, wat zou er dan op taalgebied gebeuren? Wat is de BUB daarmee van plan, taal in het onderwijs? Verplicht stellen van lessen Nederlands en Frans op alle Belgische scholen? Of enkel de hoogste (zo is in Nederland bij VWO en HAVO Engels altijd verplicht)?
Wel dit zou zelfs met de beste wil van de wereld niet kunnen.
Er zijn in Wallonie zelfs niet genoeg leerkrachten Nederlands om 1 op de 5 scholen in de 2 hoogste jaren Nederlands te laten geven, waar zouden ze dus de leerkrachten voor alle scholen van af het 1 jaar middelbaar vandaan moeten halen. Weer eens een bewijs trouwens dat het Nederlands zelfs niet word aangeleerd in Wallonië.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 17:47   #337
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
De bub wil tweetalige scholen en ambtenaren in heel Belgique. Voor de rest willen ze taalvrijheid gebaseert op de "individuele taalvrijheid"
Het logische gevolg zal een massale verfransing van Vlaanderen zijn, zoals ook in Brussel gebeurde omdat het vooral de Vlamingen zijn die de andere taal beheersen en er een gedoogbeleid bestond t.o.v. de onkunde van de franstalige werknemers.
De kennis van het fransvan Vlamingen gaat mischien een beetje achteruit, maar die achteruitgang verdwijnt in het niets bij de kennis van het Nederlands van de franstaligen en de bereidheid daar ook iets aan te doen.

Want stel je eens voor wat er zou gebeuren als die maatregel zou worden doorgevoerd. In Vlaanderen zouden zich overal franstaligen kunnen vestigen zonder de taalm te kunnen spreken en ze zouden ook niet worden aangemoedigd de taal te leren omdat ze toch worden geholpen in hun eigen taal.
Voor de nederlandstaligen zou de situatie in Wallonië desastreus zijn, net omdat daar slechts een handvol de nederlandse taal, om van de officiele instanties nog maar te zwijgen, beheerst.
Het gevolg is dus dat ook daar de Nederlandstaligen het Frans moeten kunnen gebruiken in de maatschappij, waarop de franstaligen weerom niet worden aangemoedigd het Nederlands te leren.
Zo is het ook in Brussel gebeurd en de BUB zou die situatie graag over het gehele land uitgebreid zien.
Gelukkig zijn het een paar marginale extremisten, die door deze oubollige standpunten nooit echt zullen doorbreken.
Oud 22 december 2006, 17:57   #338
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
De bub wil tweetalige scholen en ambtenaren in heel Belgique. Voor de rest willen ze taalvrijheid gebaseert op de "individuele taalvrijheid"
Het logische gevolg zal een massale verfransing van Vlaanderen zijn, zoals ook in Brussel gebeurde omdat het vooral de Vlamingen zijn die de andere taal beheersen en er een gedoogbeleid bestond t.o.v. de onkunde van de franstalige werknemers.
De kennis van het fransvan Vlamingen gaat mischien een beetje achteruit, maar die achteruitgang verdwijnt in het niets bij de kennis van het Nederlands van de franstaligen en de bereidheid daar ook iets aan te doen.

Want stel je eens voor wat er zou gebeuren als die maatregel zou worden doorgevoerd. In Vlaanderen zouden zich overal franstaligen kunnen vestigen zonder de taalm te kunnen spreken en ze zouden ook niet worden aangemoedigd de taal te leren omdat ze toch worden geholpen in hun eigen taal.
Voor de nederlandstaligen zou de situatie in Wallonië desastreus zijn, net omdat daar slechts een handvol de nederlandse taal, om van de officiele instanties nog maar te zwijgen, beheerst.
Het gevolg is dus dat ook daar de Nederlandstaligen het Frans moeten kunnen gebruiken in de maatschappij, waarop de franstaligen weerom niet worden aangemoedigd het Nederlands te leren.
Zo is het ook in Brussel gebeurd en de BUB zou die situatie graag over het gehele land uitgebreid zien.
Gelukkig zijn het een paar marginale extremisten, die door deze oubollige standpunten nooit echt zullen doorbreken.
Bij zo'n verfransing in heel Vlaanderen, daar kan ik me niet echt iets bij voorstellen. De BUB lijkt mij een partij die niet ''franskiljon'' is maar enkel probeert de vrijheid van taal en leven te waarborgen. In een Vlaanderen waar dwingen, duwen en trekken aan de burger normaal is, wil de BUB volgens mij niet zoveel weten. Uit ervaring blijkt trouwens dat de rand verfransd is omdat de franstaligen niet economisch afhankelijk zijn van het Nederlands (voor een job in Brussel dus geen Nederlands nodig). Volgens mij zijn er aardig wat ex-Franstaligen in Vlaanderen die zich best goed hebben aangepast, enkel en alleen al omdat je Nederlands voor een baan nodig hebt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 18:21   #339
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Bij zo'n verfransing in heel Vlaanderen, daar kan ik me niet echt iets bij voorstellen.
Ik denk dat je ook daarom de hele polemiek niet begrijpt die al verschillende flaminganten je proberen hebben uit te leggen. Ik merk het ook an je antwoorden, begrijp me niet verkeert, maar die tonen wel aan dat je van de gehele situatie geen kaas gegeten hebt.

De verfransing van Vlaanderen WAS/IS een feit en kunnen gedeeltelijk gestopt door de invoering van de taalgens en en de afschaffing van de talentelling. Daarom willen franstaligen ook dat Vlaanderen het Europese Minderhedenverdrag raticificeert. De verschillende gewesten zijn het enkel nog niet eens wat juist een nationale minderheid zou zijn.
Franstaligen in Vlaanderen zien zichzelf als onderdrukte minderheid in Vlaanderen. Zij begrijpen niet waarom het Frans dat één van de nationale talen is, niet officieel gebruikt mag worden in Vlaanderen en willen dat wettelijk regelen.

Citaat:
De BUB lijkt mij een partij die niet ''franskiljon'' is maar enkel probeert de vrijheid van taal en leven te waarborgen.
De bub IS franskiljon, volgens mij begrijp je het woord en haar achterliggende betekenis niet.

Citaat:
In een Vlaanderen waar dwingen, duwen en trekken aan de burger normaal is, wil de BUB volgens mij niet zoveel weten. Uit ervaring blijkt trouwens dat de rand verfransd is omdat de franstaligen niet economisch afhankelijk zijn van het Nederlands (voor een job in Brussel dus geen Nederlands nodig).
Vlaanderen, dwing, duwt en trekt helemaal niet. Het mooiste voorbeeld is de Rand rond brussel. Vlaanderen aanvaard de onwil van de franstaligen de taal te leren. Dat de rand verfranst ligt enkel aan de faciliteiten, ingevoerd als een uitdovend hulpmiddel, maar franstaligen gebruiken het als feitelijke tweetaligheid.
Deze franstaligen ontvluchten de drukte van Brussel en vestigen zich in een gebied waar ze ze zich toch niet moeten aanpassen. En als er een enkeling in Vlaanderen probeert te morrelen aan de faciliteiten door bv de correcte uitvoering ervan door te drukken, wordt er onmiddelijk met een alarmbelprocedure e.d. gereageerd. DAT is de realiteit.

Citaat:
Volgens mij zijn er aardig wat ex-Franstaligen in Vlaanderen die zich best goed hebben aangepast, enkel en alleen al omdat je Nederlands voor een baan nodig hebt.
Met hen hebben de Vlamingen, flaminganten en Vlaams-nationalisten dan ook geen probleem, sterker nog, zij zijn een sterk contrast tov de rest die zich niet wil aanpassen, omdat ze zich nog in het unitaire belgique wanen.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 22 december 2006 om 18:24.
Oud 23 december 2006, 00:20   #340
Breda
Minister

Breda's schermafbeelding

Locatie: Cuba & Socialistische Stadsrepubliek Breda / Bruxelles , Belgique
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breda Stuur een bericht via MSN naar Breda
Standaard

Citaat:
Jouw boodschap is: Hollander, houd je kop want je begrijpt er niets van.
1. ben geen Hollander
2. Woon zowat in Vlaanderen dus ik volg ook alles goed
3. Noord Brabant ligt zo bijna in Vlaanderen / België kwa Cultuur
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be