Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2004, 21:22   #321
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Dat moet ge vooral doen in een stad die van toerisme leeft Jan. Laat die toeristen maar eens goed voelen dat er in Vlaanderen enkel Vlaams gepraat wordt en dat ze hier niet welkom zijn.
Nog steeds niet begrepen waarover het gaat? Blijkbaar niet. Ik heb niets tegen toeristen, al helemaal niet tegen toeristen die de weg vragen. Wel tegen mensen die er vanuit gaan dat hun taal wel door de bevolking wordt begrepen. Een tijd geleden sprak een koppel me op de Grote Markt van Brugge me aan. In het Duits vroegen ze me of ik Duits begreep of praatte. En toen heb ik alles in het Duits uitgelegd. Dat waren beleefde mensen die ervan uitgaan dat men in den vreemde niet noodzakelijk de taal van de toeristen begrijpt.
Wauw! Niet te geloven wat jij allemaal zoal meemaakt... En zo handig dat dat allemaal nog zo netjes in je zelfverheerlijkende verhaaltjes past...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 21:28   #322
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat moet ge vooral doen in een stad die van toerisme leeft Jan. Laat die toeristen maar eens goed voelen dat er in Vlaanderen enkel Vlaams gepraat wordt en dat ze hier niet welkom zijn.
Nog steeds niet begrepen waarover het gaat? Blijkbaar niet. Ik heb niets tegen toeristen, al helemaal niet tegen toeristen die de weg vragen. Wel tegen mensen die er vanuit gaan dat hun taal wel door de bevolking wordt begrepen. Een tijd geleden sprak een koppel me op de Grote Markt van Brugge me aan. In het Duits vroegen ze me of ik Duits begreep of praatte. En toen heb ik alles in het Duits uitgelegd. Dat waren beleefde mensen die ervan uitgaan dat men in den vreemde niet noodzakelijk de taal van de toeristen begrijpt.
Straffe toch he, dat het toevallig de Fransen waren die dachten dat ge wel Frans zou kunnen in Belgie. En Jan, hadden ze gelijk, kan jij Frans praten?
Oud 30 januari 2004, 21:30   #323
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar moet ik je alvast gelijk in geven. Er zijn hier inderdaad mensen die de ouwe en de nieuwe dood in hun betoog slepen om toch maar niet te moeten toegeven dat jacht op dat vermaledijde foldertje eigenlijk pure mierenneukerij is.
Dat is geen jacht op een foldertje. Mijn berichten hier zijn een pleidooi voor de integratie van anderstaligen in Vlaanderen. Niets meer, niets minder.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 21:31   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straffe toch he, dat het toevallig de Fransen waren die dachten dat ge wel Frans zou kunnen in Belgie. En Jan, hadden ze gelijk, kan jij Frans praten?
O neen, helemaal niet toevallig. De taalarrogantie van de Fransen is zonder meer bekend in Europa.

En Frans is inderdaad helemaal geen probleem voor mij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 21:38   #325
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Daar moet ik je alvast gelijk in geven. Er zijn hier inderdaad mensen die de ouwe en de nieuwe dood in hun betoog slepen om toch maar niet te moeten toegeven dat jacht op dat vermaledijde foldertje eigenlijk pure mierenneukerij is.
Dat is geen jacht op een foldertje. Mijn berichten hier zijn een pleidooi voor de integratie van anderstaligen in Vlaanderen. Niets meer, niets minder.
Muggenzifterij, mijn lieve kind, niets meer en niets minder
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 30 januari 2004, 21:39   #326
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Stefanieke heeft het dus overhet hypothetisch geval dat een Fransonkundige Vlaming in Brussel een nederlands onkundige dokter nodig heeft en hij geen tolk bij de hand heeft.
1. Er zijn tal van Nederlandstalige inwoners in de rand die in de buurt van dat Franstalig ziekenhuis in Brussel wonen. Het gaat helemaal niet om een hypotetisch geval! Het valt geregeld voor dat Nederlandstaligen in dat Brussels ziekenhuis terecht komen!

2. Het gaat hier wel degelijk om een ernstig probleem. Het feit dat ge zo minimaliseert, bewijst dat ge wat uit uw nek kletst en niet beseft waarover het gaat.

3. Over die tolk. Wel, ik heb mijn hele leven in de veronderstelling geleefd dat er een makkelijke oplossing was. Ik redeneerde altijd: "Stel nu dat ik in Brussel ga winkelen en ik moet naar de spoeddienst, dan zal daar wel een tolk zijn of zo. Dat komt wel in orde." Maar die reportage op VRT toonde in dat ziekenhuis een racistische, Vlaminghatende sfeer.

4. Brussel heeft wel degelijk een Nederlandstalig ziekenhuis. In Jette. Maar dat ligt dus ver van die Nederlandstalige inwoners in het pajottenland. Het Franstalig ziekenhuis ligt wél in hun buurt. Een bewuste zet om het pajottenland te verfransen. Het kan geen toeval zijn dat dat Franstalig ziekenhuis zo dicht bij het pajottenland ligt. Bijgevolg zullen Franstaligen in andere ziekenhuizen misschien nog vriendelijk en behulpzaam willen zijn voor 'n Vlaamse patiënt, in dat Franstalig, strategisch gelegen ziekenhuis zijn de Vlaamse patiënten de speelbal van de Waalse arrogantie en het Waals imperialisme.

5. In het pajottenland wonen ook tal van Franstaligen en tweetaligen. Voor hen is er uiteraard geen probleem.

Ik ben eens op consultatie in Jette geweest. Die arts was duidelijk Nederlandstalig. Het is dus niet in �*lle ziekenhuizen.

En, dat voorval heb ik hier op het forum al eens vermeld. In dat ziekenhuis weigerde die receptioniste om Nederlands te spreken. Ze deed alsof ze geen Nederlands sprak. Maar de patiënt had haar herkend. Hij kénde haar en wist dat ze 'n Nederlandstalige was. Hij is toen in woede ontstoken, zei haar dat hij wist wie ze was en ze is toen beginnen blozen en heeft hem in het Nederlands geholpen. Dus als zelfs Vlamingen die daar gaan werken patiënten niet in het Nederlands willen helpen...

Citaat:
Ik ben in het verre buitenland al verzorgd geweest door dokters die geen NL spraken en toch ging dat elke keer goed....Gaat Stefanieke alléén in Knokke op vacantie soms?
Het probleem dat Stefanieke opwerpt lijkt mij dus een vals probleem, en het enkel bovenhalen voor vlaamse patiënten is miskennen van recht op gezondheid en verzorgen aan die 100 of zo nationaliteiten die in Brussel reeds aanwezig zijn... gewoon te kwader trouw hier.
Ik spreek niet over het verre buitenland. Dat is nu net het punt! Ik woon in m'n eigen land! Ik ben hier geen tourist! En een vals probleem is het zéker niet. Wat gij hier zegt is dat Vlaams Brabant van de Walen is. Dat de inwoners zich moeten aanpassen aan de Walen. Dat Vlamingen geen eigen land mogen hebben. Dat Vlamingen altijd en overal vreemdelingen zijn die NIKS, maar dan ook NIKS mogen eisen! Wat is dat nu om daar 'n Vlaamse dokter op de spoeddienst aan te werven? Waarom gebeurt dat niet? Dat is niet normaal! Ik haal inderdaad enkel Vlaamse patiënten aan om de lokale situatie in Brussel mij niets aangaat. Maar Vlaamse patiënten die zich in Vlaanderen bevinden moeten bij 'n Nederlandstalige dokter terecht kunnen. Punt uit. Dat is niet te veel gevraagd. Waarom zouden de Walen aanspraak kunnen maken op Vlaams Brabant? Wat is er zo verkeerd aan 'n Nederlandstalige dokter daar op de spoeddienst in Brussel? Ik ben niet onredelijk, hee? Ik vraag hier alleen 'n Nederlandstalige dokter daar op de spoeddienst. Da's alles. Meer niet. Stellen dat Waalse patiënten in hun eigen taal verzorgd mogen worden, maar dat dat voor Vlaamse patiënten niet kan is racisme an discriminatie. Waarom dat onderschijd? Wat is er dan zo bijzonder aan die Walen? Zij zijn volgens u precies een superras! Waarom mogen die Walen in Brussel in hun eigen taal verzorgd worden en de Vlamingen niet? De Vlamingen zijn geen inwijkelingen of migranten. Zeggen dat een Vlaming die zich in Vlaanderen bevindt niet in het Nederlands mag verzorgd worden is puur racisme en Vlamingenhaat. En verre reizen en migranten moet ge daar niet bijsleuren want dat heeft er niets mee te maken. Het is absurd om uw eigen land plots als Waals grondgebied te beschouwen. En nu hebben de politiek correcten 't in hunen kop gestoken dat Borgerhout en Schaarbeek Marrokaans grondgebied is zeker? Nu gaan ze zeker dicteren dat dat de Marrokanen toebehoort? Het pajottenland voor de Walen, Borgerhout voor de Marrokanen en voor de Vlamingen niks meer, zeker?
Oud 30 januari 2004, 21:40   #327
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Muggenzifterij, mijn lieve kind, niets meer en niets minder
Luister maar goed naar ome Raf, dan komt alles goed.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 21:45   #328
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens

U bent duidelijk niet op de hoogte van de taalwetgeving. In welke taal een bedrijf de handleiding van zijn verkoopwaar opmaakt, valt in belgië onder artikel 30 van de grondwet.

In het bovenstaande geval betreft het hier over een gemeentelijke vzw en deze vallen onder de gecoördneerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken 18 juli 1966. Deze bepalen dat in Vlaanderen Nederlands de taal is die inzake bestuurszaken dient gebruikt te worden!

Met vriendelijke groeten,

Jörgen Noens
Zo ons belastingsgeld kan verspillen aan een totaal nutteloos proces. En dan maar klagen over de gerechterlijke achterstand.
Ja, voor bureaucratie moet je in België bij de flaminganten zijn. Is trouwens het inperken van de taal in dewelke een bedrijf zich wenst uit te drukken geen inperking van de vrijheid van meningsuiting? Hoe ga je bovendien zoiets aan buitenlandse investeerders uitleggen?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 21:47   #329
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
O neen, helemaal niet toevallig. De taalarrogantie van de Fransen is zonder meer bekend in Europa.
Ja? toon dat eens aan met een wetenschappelijk onderzoek.
Oud 30 januari 2004, 21:48   #330
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

En Frans is inderdaad helemaal geen probleem voor mij.
Iemand denkt dat jij wel Frans zult kunnen en kan zelf geen Nederlands, wegens van Frankrijk, begint in het Frans en blijkt gelijk te hebben, maar jij beslist om van je kennis van het Frans geen gebruik te maken, maar in het Engels te antwoorden.

Dat klinkt allemaal heel logisch natuurlijk, vooral het feit dat iemand die Frans kan beslist om in een andere taal te beginnen.
Oud 30 januari 2004, 21:49   #331
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik wacht met spanning op de dag dat een Franstalige u de weg vraagt, en u arrogant uw neus ophaalt en zegt "spreek Nederlands", en die Franstalige dan op zijn tenen getrapt zegt dat hij Franse toerist is, en u zich dan zou moeten verexcuseren: "excusez moi, je pensais que vous etiez un wallon pas integré". Het beeld van Vlaanderen is voor die man dan leuk bedorven...
Uw opmerking heeft gewoon niets van doen met de hier gevoerde discussie. Trouwens, ik neem wel aanstoot aan toeristen die zomaar hun vragen afvuren zonder eerst te vragen of de aangesprokene deze of gene taal wel spreekt. Onlangs vroegen twee Franstalige dames me de weg in Brugge, zomaar, zonder er zich eerst van te vergewissen of ik wel Frans sprak. Welnu, ik heb hen in het Engels geantwoord.
Ik ken dat. Een tijd geleden was er in de supermarkt (Een supermarkt in Vlaanderen) een Franstalige die dacht dat ik daar werkte en iets wou vragen in 't Frans. Dat mens was er zich helem�*�*l niet van bewust dat er daar mensen liepen die Nederlands spraken. Nochtans, er hingen daar Nederlandstalige opschriften, hoor. Had ze precies niet gezien. Dat mens was gans verwonderd waarom ik niet wou antwoorden. Heeft zich nooit afgevraagd of ik misschien Nederlands sprak.
Oud 30 januari 2004, 21:49   #332
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ja, voor bureaucratie moet je in België bij de flaminganten zijn. Is trouwens het inperken van de taal in dewelke een bedrijf zich wenst uit te drukken geen inperking van de vrijheid van meningsuiting? Hoe ga je bovendien zoiets aan buitenlandse investeerders uitleggen?
Het gaat over de overheid en niet over bedrijven. Dank u voor uw aandacht en tot ziens.
Oud 30 januari 2004, 21:50   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de eerste plaats is de taalwetgeving nog steeds een federale materie. Blijkbaar weet u dat niet.

Het enige taaldecreet dat door de Vlaamse overheid werd uitgevaardigd betreft de taal waarin de contracten met de werknemers moeten worden opgesteld, de taal waarin de interne communicatie moet worden gevoerd. Het decreet stelt hierin duidelijk dat dit het Nederlands is.

Voor de rest zijn bedrijven volledig vrij in welke taal ze met haar consumenten communiceert. Er is daar geen enkele wet over.
Oud 30 januari 2004, 21:53   #334
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato

Patiënt betaalt dokter.
Sociale zekerheid betaalt dokter.

Als ik geld zou krijgen wanneer ik in een ziekenhuis word opgenomen, wil ik wel overwegen om mij aan te passen aan de dokter
Ergens heeft Raf wel gelijk natuurlijk. Wie al jaren in Brussel woont, en toch een zekere hoeveelheid conversaties voert met mensen uit zijn omgeving, is de facto toch in staat om in het Frans uit te leggen dat hij erge steken heeft in zijn blindedarm, of dat zijn kleine een emmer behanglijm heeft leggezopen, en dit dan nog in volle paniek.

Jaja, ze durven nogal, die patiënten.
Wel, voor iemand die geen woord Frans spreekt, zal het misschien lastig zijn om in Brussel te wonen en zal dat misschien problemen geven. Maar dat is een zaak van de Brusselaars. Maar dat ze ook inwoners van Vlaams Brabant bij Nederlandsonkundige, Franstalige dokters in Brussel steken...
Oud 30 januari 2004, 21:54   #335
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja? toon dat eens aan met een wetenschappelijk onderzoek.
Hoe had je dat onderzoek precies in gedachte? Met alle Franse toeristen een enqueteur laten meelopen?
Oud 30 januari 2004, 21:56   #336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand denkt dat jij wel Frans zult kunnen en kan zelf geen Nederlands, wegens van Frankrijk, begint in het Frans en blijkt gelijk te hebben, maar jij beslist om van je kennis van het Frans geen gebruik te maken, maar in het Engels te antwoorden.

Dat klinkt allemaal heel logisch natuurlijk, vooral het feit dat iemand die Frans kan beslist om in een andere taal te beginnen.
"... blijkt gelijk te hebben..." Staat het soms op bepaalde mensen hun gezicht dat ze Frans spreken. De beleefdheid vraagt dat je in het buitenland vraagt of de mensen je taal spreken. Overal waar ik ga vraag ik eerst of ze Frans, Engels of Duits spreken als ik ergens in een land ben waarvan ik de taal niet beheers. Blijkbaar is die beleefdheid u onbekend, net als vele Fransen (en Amerikanen trouwens ook).
Oud 30 januari 2004, 21:59   #337
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

"... blijkt gelijk te hebben..." Staat het soms op bepaalde mensen hun gezicht dat ze Frans spreken. De beleefdheid vraagt dat je in het buitenland vraagt of de mensen je taal spreken. Overal waar ik ga vraag ik eerst of ze Frans, Engels of Duits spreken als ik ergens in een land ben waarvan ik de taal niet beheers. Blijkbaar is die beleefdheid u onbekend, net als vele Fransen (en Amerikanen trouwens ook).
Ik heb die trots op mijn taal die jij omschrijft als beleefdheid niet nodig. Ik help gewoon die mensen. Resulteert in vriendelijke mensen die met mij een pintje gaan pakken en vele vrienden.
Oud 30 januari 2004, 22:02   #338
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Pittig detail: de overheid gaat daar zelfs zo ver dat ze van vreemdelingen die de IJslandse nationaliteit willen verwerven niet alleen een taalproef vraagt, maar ook de afstand van de eigen familienaam en de aanvaarding van een IJslandse familienaam.
Ziekelijk.
Oud 30 januari 2004, 22:03   #339
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is mij ook wel eens overkomen; maar dat was na het roken van een forse joint... Ik was daardoor lichtjes uit het lood geslagen en heb iemand die me in het Frans de weg vroeg ook in het Engels geantwoord... Die mens bleef nochtans heel aandachtig luisteren... Ik kan me niet herinneren of ik hem wel de juiste kant opgestuurd heb

Citaat:
Oud 30 januari 2004, 22:03   #340
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb die trots op mijn taal die jij omschrijft als beleefdheid niet nodig. Ik help gewoon die mensen. Resulteert in vriendelijke mensen die met mij een pintje gaan pakken en vele vrienden.
U heeft duidelijk niet begrepen waarover het gaat. Dus nogmaals: wanneer ik naar het buitenland ga, dan vraag ik aan de mensen die ik aanspreek eerst of ze misschien Engels (of Frans of Duits) spreken wanneer ik een land bezoek waarvan ik de taal niet beheers. Met "trots op mijn taal" heeft het niets te maken, wel met beleefdheid tegenover de bevolking van een bepaalde staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be