Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 22:07   #321
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Inderdaad wij respecteren onze buren;
In Friesland zie je hoeveel er nog overblijft van hun taal.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 10:03   #322
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb nog vlakbij het De Concinkplein gewoond, dat kan de vergelijking met de allerslechtse wijken in Brussel moeiteloos aan.
Nee hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 12:05   #323
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Nee hoor.
Heb je er ooit gewoond? Ik denk het niet hé. Ben er gisterennacht nog geweest: één steekpartij en 2 knokpartijen gezien. En dat is werkelijk dagelijkse kost daar 's nachts. (ik heb het nog niet eens over de talloze dealers en junkies) Ook het aantal marginalen en krotten is fenomenaal. Zoiets heb ik in Brussel eerlijk gezegd nog niet gezien, zelfs niet in Anneesens of Molenbeek.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:45   #324
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je er ooit gewoond? Ik denk het niet hé.

Hi-la-risch
Oud 3 mei 2008, 16:38   #325
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hi-la-risch
Mag ik delen in de leute?
Je hebt er dus wel gewoond zeg je. Test! Wat is "the black rose" voor iets? En de Kilimanjaro? Het is niet omdat je ooit eens de bibliotheek bezocht heb dat je weet wat er zich allemaal afspeeld. De wijk komt pas echt tot leven 's nachts.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 mei 2008 om 16:42.
Oud 3 mei 2008, 16:51   #326
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt er dus wel gewoond zeg je. Test! Wat is "the black rose" voor iets? En de Kilimanjaro? Het is niet omdat je ooit eens de bibliotheek bezocht heb dat je weet wat er zich allemaal afspeeld. De wijk komt pas echt tot leven 's nachts.
Pelgrim

Hij zal dus wel in de buurt wonen, zeker?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 16:57   #327
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In Friesland zie je hoeveel er nog overblijft van hun taal.
Het Fries is een officiële taal in Friesland; slechte poging, straatrue.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 17:03   #328
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik voel me niet aangesproken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 17:04   #329
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt er dus wel gewoond zeg je.
"wel gewoond"?

De Kilimanjaro zie ik als ik door m'n venster kijk.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 3 mei 2008 om 17:04.
Oud 3 mei 2008, 17:06   #330
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
luc broes

Sommige wijken, niet overal. Brussel blijft een heel rijke stad, al eens in Ukkel, Auderghem of Watermael rondgelopen? Ten andere, is dit zo verschillend in Antwerpen? Ik heb nog vlakbij het De Concinkplein gewoond, dat kan de vergelijking met de allerslechtse wijken in Brussel moeiteloos aan.
Het verschil tussen arm en rijk in Brussel is groot; je hebt inderdaad rijke gemeenten in het zuidoosten van Brussel, maar ook arme gemeenten. Sint-Joost-Ten-Node is de armste gemeente van België en in de top 10 van de armste gemeenten van België zaten er 4 gemeenten uit het Brussels gewest.
Zeggen dat Brussel dus een heel rijke stad is, is ferm overdreven.

Mag ik u er trouwens op wijzen, dat Auderghem en Watermael de Franstalige woorden voor Oudergem en Watermaal zijn?

Laatst gewijzigd door stropdrager : 3 mei 2008 om 17:09.
Oud 3 mei 2008, 17:07   #331
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het Fries is er zelfs beter aan toe dan het eigenste Waals in Wallonië.
Maar ze zijn zo verdraagzaam en kosmopoliet eh, de Franstaligen.

het is bijzonder ironisch dat de meest bedreigde taal in dit land nu net het Waals is...

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 3 mei 2008 om 17:07.
Oud 3 mei 2008, 17:08   #332
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik voel me niet aangesproken.
Oh, en misschien nog een leuk weetje, mocht ik in Friesland wonen, dan zou ik op de FNP stemmen.
Oud 3 mei 2008, 17:23   #333
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je er ooit gewoond? Ik denk het niet hé. Ben er gisterennacht nog geweest: één steekpartij en 2 knokpartijen gezien. En dat is werkelijk dagelijkse kost daar 's nachts. (ik heb het nog niet eens over de talloze dealers en junkies) Ook het aantal marginalen en krotten is fenomenaal. Zoiets heb ik in Brussel eerlijk gezegd nog niet gezien, zelfs niet in Anneesens of Molenbeek.
Ik treed u volledig bij, wat dat van die buurt in Antwerpen betreft tenminste. Ook ietsje verder aan de Rooseveltplaats en het Astridplein (en die straatjes er rond) is het al niet veel beter. Vooral 's nachts is het daar onveiligheid en marginaliteit troef. Ik heb ooit alleen 's nachts in Chicago rondgelopen, maar ik voel me een pak onveiliger in (bepaalde buurten) van Antwerpen. Onlangs nog lastiggevallen door een drugsverslaafde marginaal. De politie was in de buurt, reed langs, stond stil en ... keek ernaar. Ik heb hem dan zelf maar, hij begon me fysiek lastig te vallen, een klop op z'n gezicht moeten geven. Ik heb geluk gehad, want dan loop je nog het risico zelf te worden opgepakt, wegens slagen en verwondingen op zo'n 'weerloos' persoon.

Het is zelfs zo erg op de Roosevelt dat de Lijn, onder druk van de buschauffeurs en hun vakbonden, heeft besloten de busterminals aldaar op termijn weg te doen en deze - op verschillende locaties - naar de rand van de binnenstad te verplaatsen. Dit nieuws is echter nog officieus en uiteraard doet de Stad Antwerpen - waarschijnlijk op een akkoordje gegooid met de directie van De Lijn - er alles aan om dit zo lang mogelijk stil te houden, het zou immers het 'fakeimago' van de stad niet ten goede komen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:07   #334
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"wel gewoond"?

De Kilimanjaro zie ik als ik door m'n venster kijk.
Goed, dan kun je alleen maar bevestigen wat ik daar schreef, of niet soms?
Gisterennacht, het was lang geleden, ben ik er nog geweest. Steekpartij in die straat met al die Thaise café's, hevige boel tussen negers en skinheads op de hoek. Heb al eens iemand zien overvallen worden in de Rotterdamstraat, en in die kebabtent verkopen ze cocaïne. (op het plein zelf ook natuurlijk). Heb al eens een bebloed stuiptrekkend lichaam gezien, een afrekening tussen Albanezen en Marokkanen. Wel, dat moet zeker niet onderdoen voor Brussel.
Oud 3 mei 2008, 23:11   #335
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen arm en rijk in Brussel is groot; je hebt inderdaad rijke gemeenten in het zuidoosten van Brussel, maar ook arme gemeenten. Sint-Joost-Ten-Node is de armste gemeente van België en in de top 10 van de armste gemeenten van België zaten er 4 gemeenten uit het Brussels gewest.
Zeggen dat Brussel dus een heel rijke stad is, is ferm overdreven.

Mag ik u er trouwens op wijzen, dat Auderghem en Watermael de Franstalige woorden voor Oudergem en Watermaal zijn?
Jaja t'is al goed. Inderdaad het verschil tussen arm en rijk is heel groot in Brussel, dat moet je mij niet vertellen. Maar in Antwerpen is dat ook zo, door de fusionering valt dat zo niet op, maar de verschillen zijn er wel. Ik zou graag eens het gemiddelde inkomen van de betere wijken of Brasschaat, Schoten vergelijken met dat van de Seefhoek.
Oud 3 mei 2008, 23:12   #336
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste spreken wel Nederlands in de rand. Maar in gemeenten waar ze meerderheid uitmaken willen ze ook in hun eigen taal kunnen communiceren met de overheid. De taalgrens is veranderd en die realiteit moeten de Vlamingen aanvaarden. De rand is tweetalig en zal dat blijven. Het gevolg van de effectieve uitbreiding van Brussel. Dat is de realiteit.
Dat is ondertussen wel duidelijk. Een heel ander punt is echter de overheveling van elke lap grond waarop ineens een groep inwijkelingen de meerderheid bereikt heeft. Zo maximaliseer je het "niet rekening houden met de ander" en drijf je de spanning ten top.

Laatst gewijzigd door evilbu : 3 mei 2008 om 23:12.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:25   #337
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik treed u volledig bij, wat dat van die buurt in Antwerpen betreft tenminste. Ook ietsje verder aan de Rooseveltplaats en het Astridplein (en die straatjes er rond) is het al niet veel beter. Vooral 's nachts is het daar onveiligheid en marginaliteit troef. Ik heb ooit alleen 's nachts in Chicago rondgelopen, maar ik voel me een pak onveiliger in (bepaalde buurten) van Antwerpen. Onlangs nog lastiggevallen door een drugsverslaafde marginaal. De politie was in de buurt, reed langs, stond stil en ... keek ernaar. Ik heb hem dan zelf maar, hij begon me fysiek lastig te vallen, een klop op z'n gezicht moeten geven. Ik heb geluk gehad, want dan loop je nog het risico zelf te worden opgepakt, wegens slagen en verwondingen op zo'n 'weerloos' persoon.

Het is zelfs zo erg op de Roosevelt dat de Lijn, onder druk van de buschauffeurs en hun vakbonden, heeft besloten de busterminals aldaar op termijn weg te doen en deze - op verschillende locaties - naar de rand van de binnenstad te verplaatsen. Dit nieuws is echter nog officieus en uiteraard doet de Stad Antwerpen - waarschijnlijk op een akkoordje gegooid met de directie van De Lijn - er alles aan om dit zo lang mogelijk stil te houden, het zou immers het 'fakeimago' van de stad niet ten goede komen.
Ik heb bijna 3 jaar in die buurt gewoond, is gemakkelijk vlakbij het station en niet te duur. Een beetje multiculturaliteit en marginaliteit vind ik wel tof, maar zo erg had ik het toch niet verwacht. 's nachts zaten ze te spuiten in de hal van het appartement, zoniet lag er een clochard, of soms beide samen. Een vriendin die mij kwam bezoeken werd overvallen vlak voor m'n deur, en kwam ervan af met een lichte hersenschudding. Mijn ma werd er bedreigd toen ze 5 minuten in de auto zat te wachten, maar ik kon haar belagers wegjagen. Het aantal steekpartijen, knokpartijen, café-gevechten en afrekeningen die ik gezien heb is niet meer te tellen. De nachtwinkel onder mij werd 5 keer overvallen op 2 jaar tijd. Ik heb zelf eens een mes onder m'n keel gehad, niet ver van die politiebarak die daar toen stond. En dan die droevige marginaliteit in sommige café's... of al die clochards en junkies, van jong tot oud, mensen die eigenlijk al dood zijn zonder het te beseffen. Plotsklaps ben ik ook heel wat milder beginnen te oordelen over het grote aantal Antwerpenaren die voor het VB stemmen. (waaronder zelfs niet-Belgen die de onveiligheid beu zijn). De politie doet niets. (
Anderzijds was het ook een heel interessante wijk. Je leert mensen kennen die je anders nooit zou leren kennen, en in al z'n brutaliteit en marginaliteit zijn die café's toch ook wel interessant. Waar anders zie je een Hindustaan (met tulband) dansen op Jamaicaanse ritmes samen met een Joegoslaaf, een thaise, een Kenyaanse en een Ecuadoriaanse travestiet? Café's zoals het koetsierke of café Josef zijn gewoon monumenten. (van de onsmaak weliswaar, maar toch)

Laatst gewijzigd door tomm : 3 mei 2008 om 23:30.
Oud 3 mei 2008, 23:29   #338
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, dan kun je alleen maar bevestigen wat ik daar schreef, of niet soms?
Gisterennacht, het was lang geleden, ben ik er nog geweest. Steekpartij in die straat met al die Thaise café's, hevige boel tussen negers en skinheads op de hoek. Heb al eens iemand zien overvallen worden in de Rotterdamstraat, en in die kebabtent verkopen ze cocaïne. (op het plein zelf ook natuurlijk). Heb al eens een bebloed stuiptrekkend lichaam gezien, een afrekening tussen Albanezen en Marokkanen. Wel, dat moet zeker niet onderdoen voor Brussel.
In de afgelopen jaren heb ik hier niet veel meer gezien dan wat je in Molenbeek zou verwachten hoor. Het is hier een half getto, dat klopt. Maar jij doet het uitschijnen alsof het hier om de Parijse banlieus gaat, en dat is het zeker niet.
Oud 3 mei 2008, 23:38   #339
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de afgelopen jaren heb ik hier niet veel meer gezien dan wat je in Molenbeek zou verwachten hoor. Het is hier een half getto, dat klopt. Maar jij doet het uitschijnen alsof het hier om de Parijse banlieus gaat, en dat is het zeker niet.
Ik denk dat die wijk toch wel het meest marginale is dat België te bieden heeft. Dat heeft z'n leuke kanten natuurlijk.
Moet wel zeggen dat het een beetje verbeterd is sinds de komst van de bibliotheek, maar toch, wat ik gisteren zag was toch weer de moeite.
Ik heb lang in Anneesens gewoond, dat zeker even erg is als Molenbeek, en nooit zoiets meegemaakt. (wel eens overvallen geweest, maar goed, daar kan mijn slechte gewoonte om 's nachts te voet te gaan ook wel voor iets tussenzitten)

Laatst gewijzigd door tomm : 3 mei 2008 om 23:40.
Oud 3 mei 2008, 23:41   #340
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Meen je dat? Dat gaat wel een dikke tegenvaller zijn voor die buurt.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be