Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2014, 20:32   #34561
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit uw oordeel kan ik afleiden dat u nog nooit een lutheraanse dienst in Scandinavië of Duitsland hebt meegemaakt. Naast vrij sobere diensten kan je er ook heel luisterrijke aantreffen met een ceremonieel dat je, in de katholieke Kerk, alleen nog maar in traditionele kringen aantreft.

Ooit de gerestaureerde Frauenkirche in Dresden bezocht? Niet onmiddellijk overeenkomstig die "traditie van soberheid", hoor.
Ja goed, maar er waren ook rijke calvinisten die pronkten met hun rijkdom. Dus dat wil niets zeggen. Ik zeg alleen dat bij de een groot deel der Lutheranen, en zeker die in Scandinavië, een traditie is van soberheid.

Een typisch product van deze Saninavische soberheid is het alomgekende IKEA.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2014 om 20:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 20:39   #34562
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja goed, maar er waren ook rijke calvinisten die pronkten met hun rijkdom. Dus dat wil niets zeggen. Ik zeg alleen dat bij de een groot deel der Lutheranen, en zeker die in Scandinavië, een traditie is van soberheid.
Daar heb ik het totaal niet over. Wel over de aard van hun kerken, hun liturgie... In de Scandinavische landen was de liturgie tot aan de jaren zestig algemeen heel weelderig, net zoals in de katholieke Kerk. In bepaalde parochies werd er zelfs nog wat Latijn gebruikt. Ook nu nog wordt er overwegend ad orientem gecelebreerd, met soms ronduit prachtige misgewaden.

Heel anders in de calvinistische kerken waar onmiddellijk de kaalheid van het gebouw opvalt en totale afwezigheid van enige luister voor het, heel zelden, gevierde avondmaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 21:01   #34563
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik het totaal niet over. Wel over de aard van hun kerken, hun liturgie... In de Scandinavische landen was de liturgie tot aan de jaren zestig algemeen heel weelderig, net zoals in de katholieke Kerk. In bepaalde parochies werd er zelfs nog wat Latijn gebruikt. Ook nu nog wordt er overwegend ad orientem gecelebreerd, met soms ronduit prachtige misgewaden.

Heel anders in de calvinistische kerken waar onmiddellijk de kaalheid van het gebouw opvalt en totale afwezigheid van enige luister voor het, heel zelden, gevierde avondmaal.
Hetgeen u hier stelt, houdt niet altijd steek. Een godsdienst kan rijke liturgieën hebben, maar toch een sobere levenshouding opleggen.
Oud 8 oktober 2014, 21:04   #34564
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetgeen u hier stelt, houdt niet altijd steek. Een godsdienst kan rijke liturgieën hebben, maar toch een sobere levenshouding opleggen.
Ik denk dat u er gewoon niet naast kan kijken dat er een echt in het oog springend verschil is tussen calvinistische en lutheraanse gemeenschappen.
Oud 8 oktober 2014, 21:12   #34565
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u er gewoon niet naast kan kijken dat er een echt in het oog springend verschil is tussen calvinistische en lutheraanse gemeenschappen.
Dat is juist. Daar hebt u meer dan gelijk in. Maar dat impliceert niet dat de Lutheranen in Scandinavië niet sober waren of nog steeds zijn. En ik denk dat men dat ook terugvindt in hun levenswijze. Zo is het wooninterieur der Scandinaviërs is over het algemeen vrij sober. En nu heb ik het hier niet alleen over IKEA. Ik spreek in het algemeen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2014 om 21:15.
Oud 8 oktober 2014, 21:19   #34566
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is juist. Daar hebt u meer dan gelijk in. Maar dat impliceert niet dat de Lutheranen in Scandinavië niet sober waren of nog steeds zijn. En ik denk dat men dat ook terugvindt in hun levenswijze. Zo is het wooninterieur der Scandinaviërs is over het algemeen vrij sober. En nu heb ik het hier niet alleen over IKEA. Ik spreek in het algemeen.
Ooit al een traditionele Vlaamse hoeve uit het Meetjesland gezien? Als dat geen soberheid is...
Oud 8 oktober 2014, 21:23   #34567
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit uw oordeel kan ik afleiden dat u nog nooit een lutheraanse dienst in Scandinavië of Duitsland hebt meegemaakt. Naast vrij sobere diensten kan je er ook heel luisterrijke aantreffen met een ceremonieel dat je, in de katholieke Kerk, alleen nog maar in traditionele kringen aantreft.

Ooit de gerestaureerde Frauenkirche in Dresden bezocht? Niet onmiddellijk overeenkomstig die "traditie van soberheid", hoor.
Gewoon verbluffend mooi die Frauenkirche. Zoals overigens gans Dresden. Eigenlijk niet te geloven wanneer je bedenkt dat in februari 1945 de stad door drie opeenvolgende golven bommenwerpers letterlijk verpulverd en uitgebrand werd. Men heeft mij verteld dat de Duitse overheid iedereen die nog oud fotomateriaal had, verzocht heeft dat over te maken. Dat werd dan allemaal gedigitaliseerd om zeker te zijn dat de herbouwde stad een perfecte kopie van het origineel zo zijn. Zelfs op de (uiterst gedetailleerde) schilderijen van Cannaletto II (verbleef 20 jaar in de stad) werden ter raadpleging ingeschakeld.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 05:50   #34568
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel grappig, Scandinavische inrichting draagt bij aan de rust in huis. En die onrust is meer aanwezig in België dan in Nederland? Naar mijn gevoel draagt onrust in huis ook bij aan innerlijke onrust...
Oud 9 oktober 2014, 07:53   #34569
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit al een traditionele Vlaamse hoeve uit het Meetjesland gezien? Als dat geen soberheid is...
Een kleine bemerking wat de kerken betreft van een jonge reizigster die etteljke tijd verbleef in Noorwegen:

(Tine in Noorwegen)

De Noorse studenten hebben hier examens op de meest vreemde plaatsen...kerken en sporthallen. Je moet de kerken wel een beetje anders voorstellen dan bij ons, aangezien dat de meerderheid hier "Lutheraan" is, zijn ook de kerken iets soberder. Het blijft toch vreemd om daar je examen te gaan afleggen...Zou het bijgeloof zijn? Het examensysteem is hier ook totaal anders dan bij ons. Je krijgt maximum 3 vragen, waar je 2 uit moet kiezen. Heel algemene vragen en de bedoeling is gewoon dat je zoveel schrijft je weet...(je krijgt ook de tijd: 6 uur!!-> genoeg om er een weesgegroetje tussen te gooien)Dit resulteerde bij mij in een antwoord van 13 pagina's.(nog nét niet een boek)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2014 om 07:57.
Oud 9 oktober 2014, 20:33   #34570
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een kleine bemerking wat de kerken betreft van een jonge reizigster die etteljke tijd verbleef in Noorwegen:

(Tine in Noorwegen)

De Noorse studenten hebben hier examens op de meest vreemde plaatsen...kerken en sporthallen. Je moet de kerken wel een beetje anders voorstellen dan bij ons, aangezien dat de meerderheid hier "Lutheraan" is, zijn ook de kerken iets soberder. Het blijft toch vreemd om daar je examen te gaan afleggen...Zou het bijgeloof zijn? Het examensysteem is hier ook totaal anders dan bij ons. Je krijgt maximum 3 vragen, waar je 2 uit moet kiezen. Heel algemene vragen en de bedoeling is gewoon dat je zoveel schrijft je weet...(je krijgt ook de tijd: 6 uur!!-> genoeg om er een weesgegroetje tussen te gooien)Dit resulteerde bij mij in een antwoord van 13 pagina's.(nog nét niet een boek)

Ik wou er eigenlijk niet op reageren, maar uw constateringen zijn als een opgezette lapjeskat.
Allemaal losse vlodders met losse stukjes tekst over de diverse geloven. Ik ken hele sobere katholieke keren en hele rijk gevulde lutherse en hervormde (nu pkn) kerken....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 oktober 2014 om 20:35.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 20:33   #34571
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

(Tine in Noorwegen)

Kijk even mee wat Tines indrukken waard zijn:

Een lutheraanse kerk in Noorwegen:

De calvinistische kerk van IJzendijke:

Oud 9 oktober 2014, 20:40   #34572
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het Lutheranisme heeft als kerkinstituut uiteindelijk meer uit het Katholicisme overgehouden dan het Calvinisme. Onder meer een hiërarchie met bischoppen. In het Calvinisme is er veel meer nadruk op "de gemeente" waarbij de "Raad van Ouden" feitelijk de lakens uitdeelt en de predikant tegenover hen verantwoording verschuldigd is.
Oud 9 oktober 2014, 20:40   #34573
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Beelden zeggen meer als woorden...
Oud 9 oktober 2014, 20:49   #34574
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Lutheranisme heeft als kerkinstituut uiteindelijk meer uit het Katholicisme overgehouden dan het Calvinisme. Onder meer een hiërarchie met bischoppen. In het Calvinisme is er veel meer nadruk op "de gemeente" waarbij de "Raad van Ouden" feitelijk de lakens uitdeelt en de predikant tegenover hen verantwoording verschuldigd is.
Niet alleen dat: ook de sacramenten, ook de zin voor de liturgie en ook het geloof in Jezus' daadwerkelijke aanwezigheid onder brood en wijn. Een traditionele lutheraanse kerkdienst lijkt veel sterker op een oude Latijnse mis dan op een moderne eucharistieviering trouwens.
Oud 9 oktober 2014, 21:00   #34575
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
wat die Lutheriaanse soberheid betreft,is deze overigens ook de oorzaak dat nederlanders top op heden nog steeds geen eetcultuur hebben?
Dat zal waarschijnlijk wel een invloed gehad hebben. Alhoewel je tegenwoordig in bepaalde Nederlandse restaurants zeer behoorlijk en lekker kunt eten.
Oud 9 oktober 2014, 21:04   #34576
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vrij sober iderdaad. De twee kerken. En op het Scandinavische platteland zal het nog soberder zijn voor wat de Lutherse kerken betreft, vermoed ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2014 om 21:21.
Oud 9 oktober 2014, 21:05   #34577
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Beelden zeggen meer als woorden...
net als de prachtige Hooglandse Kerk in Leiden:

Sober, en daardoor schitterend. Soli Deo Gloria
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 21:10   #34578
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
net als de prachtige Hooglandse Kerk in Leiden:

Sober, en daardoor schitterend. Soli Deo Gloria
Euh, dit is een katholieke kerk die ontdaan werd van alle luister en vervolgens witgekalkt. Je merkt het ook aan de oriëntatie van heel het gebouw die je naar het koor duwt, terwijl het huidig gebruik daar volledig haaks op staat.
Oud 9 oktober 2014, 21:13   #34579
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrij sober iderdaad. En op het platteland zal het nog soberder zijn, vermoed ik.
Kom eens naar Waregem en bezoek de katholieke Sint-Jozefkerk. Dat is sober, beste.
Oud 9 oktober 2014, 21:16   #34580
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, dit is een katholieke kerk die ontdaan werd van alle luister en vervolgens witgekalkt. Je merkt het ook aan de oriëntatie van heel het gebouw die je naar het koor duwt, terwijl het huidig gebruik daar volledig haaks op staat.
een voormalige Katholieke kerk inderdaad. Zelf een Kathedraal in aanbouw, maar nooit afgemaakt.

Dat moet ook wel, want in de 14de/15de eeuw bestond het Protestantisme nog niet zo, en toen kreeg dit magnifieke bouwwerk zijn vorm.

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 oktober 2014 om 21:17.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be