Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2010, 13:32   #3461
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik dacht dat hun probleem was, dat ze dan een ander woord voor een bejaarde vagina zouden moeten verzinnen. Misschien een tip: als u hen daarmee een beetje vooruithelpt, vervangen zij misschien het woord "stomerij" door "nettoyage ?* sec".
Dat kunnen ze dan weer niet behoorlijk uitspreken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:38   #3462
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik dacht dat hun probleem was, dat ze dan een ander woord voor een bejaarde vagina zouden moeten verzinnen. Misschien een tip: als u hen daarmee een beetje vooruithelpt, vervangen zij misschien het woord "stomerij" door "nettoyage ?* sec".
Als men zo wil spreken, dan kan men heel veel woorden laten vallen in het Nederlands. 'Stomerij' is een vertaling van het Engelse 'Steam' of 'Steamery'.
En het woord werd overgenomen uit het Engels rond het jaar 1788, toen stoom een wetenschappelijke toepassing kreeg.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 13:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:42   #3463
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Wie heeft hier gezegd dat we mekaar nooit begrijpen? Waar komt u nu weer mee aandraven. Ik zeg alleen dat ik mijn Vlaamse taal wil blijven gebruiken en af wil van het Hollandse taalimperialisme. En als ik de term 'droogkuis' gebruik, zoals mijn ouder dat deden, om de plaats aan te duiden waar ik mijn kleren laat reinigen, dan wil ik niet dat een Nederlander mij effe komt vertellen: 'dat is fout, u moogt niet 'droogkuis' gebruiken, maar u moet 'stomerij' gebruiken'. Wat is me dat nu.
Collega's, dit is onmiskenbaar een vergevorderde pathologie. Meer bepaald in de wetenschappelijke literatuur gekend als Hollanditis. Het komt neer op een zware vorm van paranoia.
Oud 13 januari 2010, 13:43   #3464
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als men zo wil spreken, dan kan men heel veel woorden laten vallen in het Nederlands. 'Stomerij' is een vertaling van het Engelse 'Steam' of 'Steamery'.
En het woord werd overgenomen uit het Engels rond het jaar 1788, toen stoom een wetenschappelijke toepassing kreeg.
Nederlands en Engels zijn verwante talen net als het Duits.
Vaak komt het voor dat woorden in onze talen op elkaar lijken.
Ook de Romeinse talen hebben woorden die op elkaar lijken.
Dus wat een normaal verschijsel is ,veroordeelt u als barbarisme.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:47   #3465
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Voor Vlaams-nationalisten kan ik me voorstellen dat ze zonder zelf na te denken
Befehl ist Befehl volgen.

Juist door je eigen verstand te gebruiken kunnen uitgeholde regels veranderen.
lap, voor de 2e keer in een paar minuten tijd is Godwin hier.

nog eens: niemand moet dus de norm volgen?
Oud 13 januari 2010, 13:48   #3466
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook daar zijn zaken aan het wankelen zoals het kapje dat aan het verdwijnen is.
neen, dat is niet de vraag.

de vraag is of de leraren Frans in het Franstalig onderwijs, zowel in Wallonië als in Frankrijk, dat kapje nog gebruiken, ja of neen?
Oud 13 januari 2010, 13:50   #3467
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Collega's, dit is onmiskenbaar een vergevorderde pathologie. Meer bepaald in de wetenschappelijke literatuur gekend als Hollanditis. Het komt neer op een zware vorm van paranoia.
Paranoia is ingebeeld. Wat system schrijft is realiteit. Hij zegt dat er met ons geen rekening wordt gehouden, en jij zegt dat het niet hoeft. Dus kan er van paranoia geen sprake zijn.

System heeft zeker een punt, maar zal waarschijnlijk zijn zin nooit krijgen, in plaats van dat te erkennen lacht u hem erom uit.

Ik ben al heel deze thread mijn best aan het doen om het van twee kanten te bekijken, maar telkens ik zoiets lees krijg ik iets van "gvd die ollanders, wat denken die wel"
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:50   #3468
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, dat is niet de vraag.

de vraag is of de leraren Frans in het Franstalig onderwijs, zowel in Wallonië als in Frankrijk, dat kapje nog gebruiken, ja of neen?
Au cours des siècles, la langue française a largement évolué, et son orthographe a fait l'objet de plusieurs réformes.

Aujourd'hui, l'orthographe du français connait une nouvelle évolution.

http://www.orthographe-recommandee.info/
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:52   #3469
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta
Nederlands en Engels zijn verwante talen net als het Duits.
Vaak komt het voor dat woorden in onze talen op elkaar lijken.
Ook de Romeinse talen hebben woorden die op elkaar lijken.
Dus wat een normaal verschijsel is ,veroordeelt u als barbarisme
System beschouwt zichzelf als de autoriteit op dit forum. Zowel inzake taal als wat geschiedenis betreft. En wie in een antwoord een hout snijdend tegenargument naar voor brengt is eraan voor de moeite. Want hij vermijdt heel zorgvuldig daarop te repliceren. Hij is zo voorspelbaar als een deur: "Heen en weer, heen en weer...". Gelukkig is Doctorandus P. er nog steeds.
Oud 13 januari 2010, 13:52   #3470
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is het misschien niet waar wat ik beweer? Ik zeg toch ook niet tegen de Nederlanders dat ze stomerij niet mogen gebruiken. Of wel? Neen.

Zij, van hun kant echter, steken de draak omdat wij 'droogkuis' gebruiken. Dat mocht niet en dat kon niet. Ze zouden beter de draak steken met zichelve, want de term 'droogkuis' benadert meer het chemische reinigingsproces in de realiteit dan 'stomerij'. Wie reinigt nu nog met stoom... Alleen de Hollanders blijkbaar.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 13:54.
Oud 13 januari 2010, 13:53   #3471
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Paranoia is ingebeeld. Wat system schrijft is realiteit. Hij zegt dat er met ons geen rekening wordt gehouden, en jij zegt dat het niet hoeft. Dus kan er van paranoia geen sprake zijn.

System heeft zeker een punt, maar zal waarschijnlijk zijn zin nooit krijgen, in plaats van dat te erkennen lacht u hem erom uit.

Ik ben al heel deze thread mijn best aan het doen om het van twee kanten te bekijken, maar telkens ik zoiets lees krijg ik iets van "gvd die ollanders, wat denken die wel"
neen wat system schrijft is niet de realiteit
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:56   #3472
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Au cours des siècles, la langue française a largement évolué, et son orthographe a fait l'objet de plusieurs réformes.

Aujourd'hui, l'orthographe du français connait une nouvelle évolution.

http://www.orthographe-recommandee.info/
ja, dat weet ik. ik dacht zelfs dat je Le Soir in de nieuwe spelling al kunt verkrijgen op het net.

maar nog eens: dat is niet de vraag. Gebruiken de leraren Frans in het Franstalig onderwijs de opgelegde norm, ja of neen?
Oud 13 januari 2010, 13:57   #3473
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System beschouwt zichzelf als de autoriteit op dit forum. Zowel inzake taal als wat geschiedenis betreft. En wie in een antwoord een hout snijdend tegenargument naar voor brengt is eraan voor de moeite. Want hij vermijdt heel zorgvuldig daarop te repliceren. Hij is zo voorspelbaar als een deur: "Heen en weer, heen en weer...". Gelukkig is Doctorandus P. er nog steeds.
Dat maakt u evan.Ik zeg gewoon wat ik denk. En ik onderbouw wat ik zeg. Als u van zulke methode van mij een 'autoriteit' wil maken, dan is dat uw verantwoordelijkheid. Ik heb zoiets nooit beweerd.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 13:58.
Oud 13 januari 2010, 14:00   #3474
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Is het misschien niet waar wat ik beweer? Ik zeg toch ook niet tegen de Nederlanders dat ze stomerij niet mogen gebruiken. Of wel? Neen.

Zij, van hun kant echter, steken de draak omdat wij 'droogkuis' gebruiken. Dat mocht niet en dat kon niet. Ze zouden beter de draak steken met zichelve, want de term 'droogkuis' benadert meer het chemische reinigingsproces in de realiteit dan 'stomerij'. Wie reinigt nu nog met stoom... Alleen de Hollanders blijkbaar.
Een stofzuiger is toch ook een droogkuis.
Iedereen is vrij om het Nederlands te spreken ,dat bij hem of haar past.
Nederlanders hebben geen droogkuisen alleen droogkloten.
Zo heeft ieder zijn eigen ding.
Er is geen vrijer land dan Nederland ,ook wat taal betreft.
Alleen als u examen moet doen, is het raadzaam om ABN te gebruiken.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 13 januari 2010 om 14:01.
Oud 13 januari 2010, 14:01   #3475
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66

Hij heeft slechts een punt in die zin dat het inderdaad zo is dat onze huidig Standaardnederlands grotendeels van Nederlandse makelij is. Dat ontkent hier niemand. Maar waar hij het vertikt op te reageren is de vergelijking met de situatie van het Frans in Wallonië (in hoe sterke mate is het Standaardfrans van Wallonië een Waals produkt?), of in Oostenrijk (Duits). Ik zou ook nog Zwitserland (Duits, Frans en Italiaans) aan het lijstje kunnen toevoegen. Niemand in die landen maakt daar een punt van. Hij wel. Maar om redenen die wel elders liggen en die hier reeds tot vervelens toe zijn vermeld.
Meer bepaald wat Oostenrijk betreft is er ééntje, Henri1, dat erop reageert. Maar dan op zulk een zielige wijze dat het als totaal irrelevant moet worden beschouwd.

Laatst gewijzigd door quercus : 13 januari 2010 om 14:07.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 14:06   #3476
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook dit nog system. We zijn met zowat 16 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Vlamingen. Samen 22 miljoen. De Vlamingen vertegenwoordigen in dat geheel niet 37 %, maar (6/22)x100 = 27.27 %.

En verder ook nog het volgende. Net zoals dat met het Nederlands het geval is, zo is ook het in België gesproken Standaardfrans ontstaan in een ander land, Frankrijk. De Walen, die hun Frans spreken met een min of meer sterk Belgisch accent evenals met een zeker aantal lokale termen of regionalismen, zouden daarover net zogoed pissig kunnen zijn tegenover Frankrijk. Welnu ze zijn dat niet, integendeel ze zijn fier op hun standaardtaal, ook al is die van buitenlandse makelij. En gelijk hebben ze.
Ik heb niets te maken met de Franse standaardtaal van de Walen. Dat moeten zij maar oplossen. Ik heb het over mijn taal.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 14:08.
Oud 13 januari 2010, 14:06   #3477
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Hij heeft slechts een punt in die zin dat het inderdaad zo is dat onze huidig Standaardnederlands grotendeels van Nederlandse makelij is. Dat ontkent hier niemand. Maar waar hij het vertikt op te reageren is de vergelijking met de situatie van het Frans in Wallonië (in hoe sterke mate is het Standaardfrans van Wallonië een Waals produkt?), of in Oostenrijk (Duits). Ik zou ook nog Zwitserland (Duits, Frans en Italiaans) aan het lijstje kunnen toevoegen. Niemand in die landen maakt daar een punt van. Hij wel. Maar om redenen die wel elders liggen en die hier reeds tot vervelens toe zijn vermeld.
System zit te hier pochen, maar volgens mij heeft hij de drie delen van Van Dale nog nooit doorgelezen en bestudeerd.
De 20 delen van het Nederlands woorden boek heeft hij zeker niet bestudeerd.
Dus hij weet zeer weinig van het bestaan en gebruik van Nederlandse woorden.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 13 januari 2010 om 14:08.
Oud 13 januari 2010, 14:07   #3478
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, dat weet ik. ik dacht zelfs dat je Le Soir in de nieuwe spelling al kunt verkrijgen op het net.

maar nog eens: dat is niet de vraag. Gebruiken de leraren Frans in het Franstalig onderwijs de opgelegde norm, ja of neen?
Ik heb geen contact in dat milieu.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 14:07   #3479
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb niets te maken met de Franse standaardtaal van de Walen. Dat moeten zij maar oplossen. Ik heb het over mijn taal.
Over het Limburgs?
Oud 13 januari 2010, 14:08   #3480
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen contact in dat milieu.
wel, we kennen natuurlijk iemand die dat wel heeft. Djimmi werkt toch bij de Franstalige Gemeenschap? die zal het wel weten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be