![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#35821 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel grappig, een spreker van het Afrikaans kon mij als Hollander wel verstaan maar de Noord Brabanders niet.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2015 om 06:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35822 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Merk ook vaak dat Vlamingen zelf aangeven gevoelsmatig op een soort eiland te wonen, en dat patroon wil ik graag als klein individu proberen te beïnvloeden. We zijn als Nederlandstaligen gelukkig niet meer alleen gebonden aan ons eigen gebiedsdeel maar door de Europese, bilaterale en persoonlijke context veel meer met elkaar verbonden.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2015 om 06:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35823 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben inderdaad verwonderd want volgens mij zijn ze op sterven na dood. Ik moet in dat opzicht wijzen op een inhoudsverschuiving van het begrip "dialekt". Jongeren die ermee niet meer in aanraking komen ( want zo dood zijn de dialekten) gebruiken het woord dialekt nu voor AN met een tongval (of ev. tussentaal) ipv van de moedertaal van de grootouders. Samen met de dialekten op zich verdwjnt dus zelfs de eigenlijke betekenis des woords...... Of hoe erg het gesteld kan zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35824 |
Minister-President
|
![]() Ben zelf een Noord-Brabander, maar ik moet de eerste Hollander nog tegenkomen die ik niet kan verstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35825 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oeioei, ik heb wel eens te maken gehad met een oude Katwijker, ook wel Katteker genoemd. Kon hem met heel heel veel moeite verstaan. Maar ook de dialecten van de Hollandse eilanden zijn erg lastig.
![]() |
#35826 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35827 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35828 | |
|
![]() Citaat:
De synergetische effecten waren dat in beide delen van het VKN handel en industrie op zichzelf gericht bleven en waren dus blij van elkaar verlost te zijn. Met name het Noorden had vanuit handelsoogpunt gezien weinig op met Willem 1 z'n ambities |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35829 | |
|
![]() Citaat:
Overtuigen zal moeilijk lukken, laat staan de behoefte heb. Het is aan iemand zelf zijn of haar mening te vormen. Overigens zijn mensen die "geloven" zelden of nooit te overtuigen. Een religieus iemand vraagt zich niet af of er onweerlegbaar bewijs bestaat dat God bestaat. Hij gelooft dat God bestaat, dus bestaat hij |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35830 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar voor mij blijft het in de meeste gevallen gewoon Nederlands met een paar uitzonderingen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2015 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35831 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik geloof nooit dat die er komt. Tenzij natuurlijk ik en Edwin een greep naar de macht doen.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35832 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het zuiden profiteerde mee van de opbrengsten en afzetmogelijkheden van de Nederlandse koloniën. Waarom citeert u dit niet uit wiki: Het noorden profiteerde van het synergetische effect van de eenmaking en de verlichting van de staatsschuld. EN Daarnaast werkte het systeem niet meer waarbij de in het Zuiden gefabriceerde producten door noordelijke schepen vervoerd werden, zodat er economisch moeilijke tijden aanbraken voor Nederland. Het was nu duidelijk dat Nederland tot de kleine mogendheden behoorde en noodgedwongen begon men een neutraliteitspolitiek te volgen. Over de zegeningen van het VKN voor het zuiden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...in_Belgi%C3%AB
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35833 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35834 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35835 |
Europees Commissaris
|
![]() De kwaal van onze forumgenoot is inderdaad dat hij telkens weer a) ellenlange teksten kopieert en die hier dan plakt en b) dat zonder duidelijke bron.
Hetgeen overigens tweemaal strijdig is met het forumreglement. En ik betwijfel bovendien of er ook maar iemand is die dat allemaal leest. Dat hij toch gewoon zijn menig geve en een link plaatse om die te ondersteunen!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 22:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35836 | |
|
![]() Citaat:
U leest eenzijdig en neemt alleen aan wat u van pas komt bij uw streven naar vereniging. Bij voorbaat lijkt u alles wat tegen zou kunnen pleiten of van een andere visie uitgaat op voorhand te verwerpen. Mijn ervaring met het bestuderen van Militaire Historie is, niets aannemen en zoveel als mogelijk, zo niet alle visies "voor en tegen" bij elkaar voegen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen Overigens, hier zijn een aantal voorbeelden met eenzelfde strekking waar u als link om vraagt. Een link met de exacte uitspraak welke ik plaatste niet onmiddellijk bij de hand. Deze komt voor in een (militaire) studie, waarin ook handel en industrie, aangehaald wordt. De bijgevoegde lap tekst is wellicht te groot voor u om door te lezen ... de delen van belang voor u in vette letters 1. Geschiedenis in multiperspectief NIEK VAN SAS Quote: Maar toen de nationale eer eenmaal gered was door de Tiendaagse Veldtocht waren de Hollanders toch vooral blij van de lawaaierige Belgen verlost te zijn. Link: zie web 2.Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden: Internationale rol en nationale defensiepolitiek, 1815-1831 Quote De opstand zorgde voor een vlaag van nationalisme in beide delen van het Ver enigd Koninkrijk, alleen niet op de wijze zoal s Willem I dat had willen zien. Door de opstand bleek dat het leger geen nationaliserende factor was gebleken binnen het Verenigd Koninkrijk. Zuidelijke soldaten schaarden zich achter de opstand nadat deze had aangevangen. Beide landsdelen waren blij van de andere verlost te zijn. Het was duidelijk dat Willem I de landsdelen niet tot een eenheid heeft weten te smeden. De oproep van Willem I tot vrijwillige wapening kreeg veel gehoor, in verhouding zelfs meer dan in de jaren 1813-1815 het geval was geweest. De opstand bleek een grotere nationaliserende invloed te hebben dan de slag bij Waterloo had in 1815. Quote: Nationaal – daarmee wordt bedoeld de nationalisering van het Noorden en Zuiden – heeft het Verenigd Koninkrijk tekortgeschoten. De twee landsdelen verschilden voor de vereniging in hoge mate van elkaar; na de vereniging zijn de verschillen nauwelijks verminderd. Gedurende het bestaan van het Verenigd Koninkrijk was belangenstrijd hoofdzakelijk verdeeld door nationale grenzen Quote: Gedurende het bestaan van het Verenigd Koninkrijk was belangenstrijd hoofdzakelijk verdeeld door nationale grenzen. Dit was onder andere te zien aan het ontwerpen van een belastingstelsel gedurende de jaren 1810. Het lukte niet om beide landsdelen te nationaliseren Quote: Ook in het leger was de verdeeldheid evident; de Zuidelijke soldaten liepen massaal over naar de opstandelingen. Hieruit blijkt dat het leger geen nationaliserende factor was gebleken. Kortom: Het is niet gelukt om de twee landsdelen te nationaliseren. Gedurende het gehele bestaan van het Verenigd Koninkrijk was er sprake van verdeeldheid over ‘nationale’ grenzen. Internationaal heeft het Verenigd Koninkrijk het beter gedaan, met name in commercieel oogpunt. Ondanks de vele inspanningen van Willem I is het hem evenmin gelukt om van het Verenigd Koninkrijk een militair sterke macht te maken. Hieraan lagen hoofdzakelijk binnenlandse oorzaken ten grondslag. http://dspace.library.uu.nl/bitstrea...pdf?sequence=1 Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 juni 2015 om 01:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35837 | |
|
![]() Citaat:
Inderdaad staat er geen link bij. Tamelijk logisch daar het geen gequote tekst is, maar een samengesteld verhaal door lezen en bestuderen van hoofdzakelijk vooral militaire studies en literatuur Kan wel eens niet gebeuren, maar meestal zult u overigens een link vinden bij quotes. Wanneer niet voorzien kan iemand altijd ook even rondzoeken op het web naar herkomst Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 juni 2015 om 01:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35838 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |