Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2015, 05:50   #35821
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wijst een onderzoek uit, jongere Brabanders zijn vernederlandst en spreken vaak nauwelijks of geen Brabants meer.
De tongval doet nog wel Brabants aan, maar met name meisjes lijken zich meer en meer tevens die hopeloze R aan te meten.
Doet soms vreemd aan, spreekt een broertje met een zachte G en de zus met die Hollandse R
Dit klopt echt niet, de dialecten zijn springlevend.
Wel grappig, een spreker van het Afrikaans kon mij als Hollander wel verstaan maar de Noord Brabanders niet.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2015 om 06:16.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 06:03   #35822
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ja, en de mode ook niet. Moet men daarom steeds op de laatste nieuwe modetrein springen ? Of komt het erop aan zijn eigen identiteit te vinden en zichzelf trouw te blijven ?
Romantici als ik (en Edwin ?) zouden het liefst de tijd stilzetten. En wat mij betreft ten tijde van de 17 provinciën. We hadden toen nog een mooie Franstalige buffer tegen het Franse imperialisme. In het noorden van Artesië sprak men nog Vlaams. Brussel was nog niet verfranst en Frans-Vlaanderen was nog niet ten prooi van Lowie Kators gevallen.

Mogen wij in onze diepste staatkundige gedachten niet heerlijk irredentistisch filosoferen ? Mogen wij ons niet beklagen over de ontsporingen van de tijd en weemoedig terugdenken aan het land en taal der vaderen ?

De tijd staat niet stil, maar dat betekent niet dat wij moeten akkoord gaan met de ontsporende gebeurtenissen van de nieuwe tijden. Voorschrijding is niet noodzakelijk verbetering of vooruitgang.

Mogen wij niet hopen op een weerwraak van de geschiedenis nadat 1830 de direkte aanleiding vormde van de verfransing van Brussel ?
Ik zie mijzelf als een praktisch romanticus die toch ook meer samenwerking probeert op gang te brengen tussen noord en zuid.

Merk ook vaak dat Vlamingen zelf aangeven gevoelsmatig op een soort eiland te wonen, en dat patroon wil ik graag als klein individu proberen te beïnvloeden.

We zijn als Nederlandstaligen gelukkig niet meer alleen gebonden aan ons eigen gebiedsdeel maar door de Europese, bilaterale en persoonlijke context veel meer met elkaar verbonden.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2015 om 06:15.
Oud 2 juni 2015, 10:58   #35823
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wel grappig, een spreker van het Afrikaans kon mij als Hollander wel verstaan maar de Noord Brabanders niet.

Ik ben inderdaad verwonderd want volgens mij zijn ze op sterven na dood.
Ik moet in dat opzicht wijzen op een inhoudsverschuiving van het begrip "dialekt".
Jongeren die ermee niet meer in aanraking komen ( want zo dood zijn de dialekten) gebruiken het woord dialekt nu voor AN met een tongval (of ev. tussentaal) ipv van de moedertaal van de grootouders.
Samen met de dialekten op zich verdwjnt dus zelfs de eigenlijke betekenis des woords...... Of hoe erg het gesteld kan zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 11:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 11:35   #35824
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben zelf een Noord-Brabander, maar ik moet de eerste Hollander nog tegenkomen die ik niet kan verstaan.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 18:46   #35825
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ben zelf een Noord-Brabander, maar ik moet de eerste Hollander nog tegenkomen die ik niet kan verstaan.
Oeioei, ik heb wel eens te maken gehad met een oude Katwijker, ook wel Katteker genoemd. Kon hem met heel heel veel moeite verstaan. Maar ook de dialecten van de Hollandse eilanden zijn erg lastig.
Oud 2 juni 2015, 20:00   #35826
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle onderzoeken wijzen het tegendeel uit, hoor!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 20:09   #35827
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Typisch dan dat onderzoek een andere conclusie oplevert
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 20:34   #35828
Adrian M

Standaard

Citaat:

Bijvb. dit: In 1830 waren zowel het Noorden als wel het Zuiden op dat vlak blij van elkaar verlost te zijn.

De synergetische effecten van de beiden ekonomieën gingen verloren. En de scheiding vormde zowel voor het noorden als het zuiden een malussituatie.
Dit was een stelling welke geponeerd werd in een artikel in ongeveer deze woorden
De synergetische effecten waren dat in beide delen van het VKN handel en industrie op zichzelf gericht bleven en waren dus blij van elkaar verlost te zijn. Met name het Noorden had vanuit handelsoogpunt gezien weinig op met Willem 1 z'n ambities
Oud 2 juni 2015, 20:51   #35829
Adrian M

Standaard

Citaat:
En identiteit is kneedbaar door de machthebbers. Mits een goede PR-kampagne is binnen enkele jaren iedereen Grootnederlander of eender wat dan ook.
Niets is zo bespeelbaar en manipuleerbaar dan de Vox Populi.

Voor de rest, mijn beste Adrian, loopt uw post over van boute, zeer betwistbare beweringen. Nu dat nog allemaal onderbouwen en aantonen. Want zoals het er nu staat is het allemaal onovertuigend.
.
Binnen enkele jaren? Lijkt me meer een wensdroom dan realiteit. Het heeft de Nederlanders bijna 200 jaar gekost om te zijn waar ze nu zijn en zijn ze nog steeds mee bezig om te ontdekken wie en wat ze zijn.

Overtuigen zal moeilijk lukken, laat staan de behoefte heb. Het is aan iemand zelf zijn of haar mening te vormen.
Overigens zijn mensen die "geloven" zelden of nooit te overtuigen.
Een religieus iemand vraagt zich niet af of er onweerlegbaar bewijs bestaat dat God bestaat. Hij gelooft dat God bestaat, dus bestaat hij
Oud 2 juni 2015, 20:57   #35830
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Typisch dan dat onderzoek een andere conclusie oplevert
Lange tijd geleden was er ook een discussie of Fries een dialect of een taal zou zijn, welnu het is een taal geworden. De afstand van het Afrikaans ten opzichte van het AN is kleiner dan menig ander tongval of dialect. Dus is Afrikaans dan Nederlands? Het is en blijft lastig om een duidelijke grens aan te geven tussen tongval, dialect, streektaal, tussentaal en zelfstandige taal.
Maar voor mij blijft het in de meeste gevallen gewoon Nederlands met een paar uitzonderingen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2015 om 20:58.
Oud 2 juni 2015, 21:01   #35831
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Binnen enkele jaren? Lijkt me meer een wensdroom dan realiteit. Het heeft de Nederlanders bijna 200 jaar gekost om te zijn waar ze nu zijn en zijn ze nog steeds mee bezig om te ontdekken wie en wat ze zijn.
Lees die zin volledig aub: Binnen enkel jaren mits een goede PR kampagne.
Maar ik geloof nooit dat die er komt. Tenzij natuurlijk ik en Edwin een greep naar de macht doen....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 21:03.
Oud 2 juni 2015, 21:23   #35832
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De synergetische effecten waren dat in beide delen van het VKN handel en industrie op zichzelf gericht bleven en waren dus blij van elkaar verlost te zijn. Met name het Noorden had vanuit handelsoogpunt gezien weinig op met Willem 1 z'n ambities
Met andere woorden er zouden géén synergetische effekten geweest zijn. De werkelijkheid is echter anders.

Het zuiden profiteerde mee van de opbrengsten en afzetmogelijkheden van de Nederlandse koloniën.

Waarom citeert u dit niet uit wiki: Het noorden profiteerde van het synergetische effect van de eenmaking en de verlichting van de staatsschuld.
EN
Daarnaast werkte het systeem niet meer waarbij de in het Zuiden gefabriceerde producten door noordelijke schepen vervoerd werden, zodat er economisch moeilijke tijden aanbraken voor Nederland. Het was nu duidelijk dat Nederland tot de kleine mogendheden behoorde en noodgedwongen begon men een neutraliteitspolitiek te volgen.

Over de zegeningen van het VKN voor het zuiden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...in_Belgi%C3%AB

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 21:35.
Oud 2 juni 2015, 22:27   #35833
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar ik geloof nooit dat die er komt. Tenzij natuurlijk ik en Edwin een greep naar de macht doen....
Wel grappig die gedachte!
Oud 2 juni 2015, 22:34   #35834
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit was een stelling welke geponeerd werd in een artikel in ongeveer deze woorden
Bron?
Oud 2 juni 2015, 22:41   #35835
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bron?
De kwaal van onze forumgenoot is inderdaad dat hij telkens weer a) ellenlange teksten kopieert en die hier dan plakt en b) dat zonder duidelijke bron.
Hetgeen overigens tweemaal strijdig is met het forumreglement.
En ik betwijfel bovendien of er ook maar iemand is die dat allemaal leest.
Dat hij toch gewoon zijn menig geve en een link plaatse om die te ondersteunen!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2015 om 22:47.
Oud 3 juni 2015, 00:52   #35836
Adrian M

Standaard

Citaat:
De kwaal van onze forumgenoot is inderdaad dat hij telkens weer a) ellenlange teksten kopieert en die hier dan plakt en b) dat zonder duidelijke bron.
Is het ? Als u werkelijk -objectief - geïnteresseerd zou zijn dan zouden deze lappen tekst u kunnen helpen als "een aanleiding" in het zoeken naar een zo objectief als mogelijk beeld van het VKN.

U leest eenzijdig en neemt alleen aan wat u van pas komt bij uw streven naar vereniging. Bij voorbaat lijkt u alles wat tegen zou kunnen pleiten of van een andere visie uitgaat op voorhand te verwerpen.
Mijn ervaring met het bestuderen van Militaire Historie is, niets aannemen en zoveel als mogelijk, zo niet alle visies "voor en tegen" bij elkaar voegen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen

Overigens, hier zijn een aantal voorbeelden met eenzelfde strekking waar u als link om vraagt.
Een link met de exacte uitspraak welke ik plaatste niet onmiddellijk bij de hand. Deze komt voor in een (militaire) studie, waarin ook handel en industrie, aangehaald wordt.
De bijgevoegde lap tekst is wellicht te groot voor u om door te lezen ... de delen van belang voor u in vette letters

1. Geschiedenis in multiperspectief
NIEK VAN SAS
Quote: Maar toen de nationale eer eenmaal gered was door de Tiendaagse Veldtocht waren
de Hollanders toch vooral blij van de lawaaierige Belgen verlost te zijn. Link: zie web

2.Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden:
Internationale rol en nationale defensiepolitiek, 1815-1831

Quote De opstand zorgde voor een vlaag van nationalisme in beide delen van het Ver enigd
Koninkrijk, alleen niet op de wijze zoal s Willem I dat had willen zien. Door de opstand bleek
dat het leger geen nationaliserende factor was gebleken binnen het Verenigd Koninkrijk.
Zuidelijke soldaten schaarden zich achter de opstand nadat deze had aangevangen. Beide
landsdelen waren blij van de andere verlost te zijn
. Het was duidelijk dat Willem I de
landsdelen niet tot een eenheid heeft weten te smeden.

De oproep van Willem I tot vrijwillige wapening kreeg veel gehoor, in verhouding zelfs meer
dan in de jaren 1813-1815 het geval was geweest. De opstand bleek een grotere nationaliserende
invloed te hebben dan de slag bij Waterloo had in 1815.

Quote: Nationaal – daarmee wordt bedoeld de nationalisering van het Noorden en Zuiden –
heeft het Verenigd Koninkrijk tekortgeschoten. De twee landsdelen verschilden voor de
vereniging in hoge mate van elkaar; na de vereniging zijn de verschillen nauwelijks
verminderd. Gedurende het bestaan van het Verenigd Koninkrijk was belangenstrijd
hoofdzakelijk verdeeld door nationale grenzen

Quote: Gedurende het bestaan van het Verenigd Koninkrijk was belangenstrijd
hoofdzakelijk verdeeld door nationale grenzen. Dit was onder andere te zien aan het
ontwerpen van een belastingstelsel gedurende de jaren 1810. Het lukte niet om beide
landsdelen te nationaliseren

Quote: Ook in het leger was de verdeeldheid evident; de Zuidelijke soldaten liepen
massaal over naar de opstandelingen. Hieruit blijkt dat het leger geen nationaliserende factor was gebleken.

Kortom: Het is niet gelukt om de twee landsdelen te nationaliseren. Gedurende het
gehele bestaan van het Verenigd Koninkrijk was er sprake van verdeeldheid over ‘nationale’
grenzen. Internationaal heeft het Verenigd Koninkrijk het beter gedaan, met name in
commercieel oogpunt. Ondanks de vele inspanningen van Willem I is het hem evenmin gelukt
om van het Verenigd Koninkrijk een militair sterke macht te maken. Hieraan lagen
hoofdzakelijk binnenlandse oorzaken ten grondslag.

http://dspace.library.uu.nl/bitstrea...pdf?sequence=1

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 juni 2015 om 01:21.
Oud 3 juni 2015, 01:05   #35837
Adrian M

Standaard

Citaat:
Mocht u doelen op m'n reactie 35817?
Inderdaad staat er geen link bij. Tamelijk logisch daar het geen gequote tekst is, maar een samengesteld verhaal door lezen en bestuderen van hoofdzakelijk vooral militaire studies en literatuur

Kan wel eens niet gebeuren, maar meestal zult u overigens een link vinden bij quotes.
Wanneer niet voorzien kan iemand altijd ook even rondzoeken op het web naar herkomst

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 juni 2015 om 01:07.
Oud 3 juni 2015, 01:18   #35838
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik ben inderdaad verwonderd want volgens mij zijn ze op sterven na dood.
Ik moet in dat opzicht wijzen op een inhoudsverschuiving van het begrip "dialekt".
Jongeren die ermee niet meer in aanraking komen ( want zo dood zijn de dialekten) gebruiken het woord dialekt nu voor AN met een tongval (of ev. tussentaal) ipv van de moedertaal van de grootouders.
Samen met de dialekten op zich verdwjnt dus zelfs de eigenlijke betekenis des woords...... Of hoe erg het gesteld kan zijn.
Als het waar is dat de dialecten sterk afnemen ten gunste van AN met of zonder tongval dan spring ik een gat in de lucht.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 01:31   #35839
Adrian M

Standaard

Citaat:
Zou knap zijn. Willem 1 lukte het niet in 15 jaar en de Hollanders deden er pakweg 200 jaar over. Maar ja, toen bestond het web nog niet
Oud 3 juni 2015, 06:18   #35840
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is het ? Als u werkelijk -objectief - geïnteresseerd zou zijn dan zouden deze lappen tekst u kunnen helpen als "een aanleiding" in het zoeken naar een zo objectief als mogelijk beeld van het VKN.

U leest eenzijdig en neemt alleen aan wat u van pas komt bij uw streven naar vereniging. Bij voorbaat lijkt u alles wat tegen zou kunnen pleiten of van een andere visie uitgaat op voorhand te verwerpen.
Mijn ervaring met het bestuderen van Militaire Historie is, niets aannemen en zoveel als mogelijk, zo niet alle visies "voor en tegen" bij elkaar voegen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen

Overigens, hier zijn een aantal voorbeelden met eenzelfde strekking waar u als link om vraagt.
Een link met de exacte uitspraak welke ik plaatste niet onmiddellijk bij de hand. Deze komt voor in een (militaire) studie, waarin ook handel en industrie, aangehaald wordt.
De bijgevoegde lap tekst is wellicht te groot voor u om door te lezen ... de delen van belang voor u in vette letters

1. Geschiedenis in multiperspectief
NIEK VAN SAS
Quote: Maar toen de nationale eer eenmaal gered was door de Tiendaagse Veldtocht waren
de Hollanders toch vooral blij van de lawaaierige Belgen verlost te zijn. Link: zie web

2.Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden:
Internationale rol en nationale defensiepolitiek, 1815-1831

Quote De opstand zorgde voor een vlaag van nationalisme in beide delen van het Ver enigd
Koninkrijk, alleen niet op de wijze zoal s Willem I dat had willen zien. Door de opstand bleek
dat het leger geen nationaliserende factor was gebleken binnen het Verenigd Koninkrijk.
Zuidelijke soldaten schaarden zich achter de opstand nadat deze had aangevangen. Beide
landsdelen waren blij van de andere verlost te zijn
. Het was duidelijk dat Willem I de
landsdelen niet tot een eenheid heeft weten te smeden.

De oproep van Willem I tot vrijwillige wapening kreeg veel gehoor, in verhouding zelfs meer
dan in de jaren 1813-1815 het geval was geweest. De opstand bleek een grotere nationaliserende
invloed te hebben dan de slag bij Waterloo had in 1815.

Quote: Nationaal – daarmee wordt bedoeld de nationalisering van het Noorden en Zuiden –
heeft het Verenigd Koninkrijk tekortgeschoten. De twee landsdelen verschilden voor de
vereniging in hoge mate van elkaar; na de vereniging zijn de verschillen nauwelijks
verminderd. Gedurende het bestaan van het Verenigd Koninkrijk was belangenstrijd
hoofdzakelijk verdeeld door nationale grenzen

Quote: Gedurende het bestaan van het Verenigd Koninkrijk was belangenstrijd
hoofdzakelijk verdeeld door nationale grenzen. Dit was onder andere te zien aan het
ontwerpen van een belastingstelsel gedurende de jaren 1810. Het lukte niet om beide
landsdelen te nationaliseren

Quote: Ook in het leger was de verdeeldheid evident; de Zuidelijke soldaten liepen
massaal over naar de opstandelingen. Hieruit blijkt dat het leger geen nationaliserende factor was gebleken.

Kortom: Het is niet gelukt om de twee landsdelen te nationaliseren. Gedurende het
gehele bestaan van het Verenigd Koninkrijk was er sprake van verdeeldheid over ‘nationale’
grenzen. Internationaal heeft het Verenigd Koninkrijk het beter gedaan, met name in
commercieel oogpunt. Ondanks de vele inspanningen van Willem I is het hem evenmin gelukt
om van het Verenigd Koninkrijk een militair sterke macht te maken. Hieraan lagen
hoofdzakelijk binnenlandse oorzaken ten grondslag.

http://dspace.library.uu.nl/bitstrea...pdf?sequence=1
Ik mis in het stuk de meetbaarheid van de gedane beweringen. In mijn vak zou ik dan worden "afgemaakt ", maar bij een vak als geschiedenis kan worden voldaan met verwijzingen naar anderen. Precies dit stuk verwijst niet naar cijfermatige opiniepeilingen destijds met herleidbaarheid maar naar algemene beweringen van anderen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be