![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#35961 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien zullen de Zeeuwen en Hollanders wel geweten hebben wat hen scheidde , maar ook wat hen verbond.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35962 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als denken in Zuidelijke Nederlanden er al geweest zal zijn bij de doorsnee Nederlander. Vraag een doorsnee Nederlander over de 80 jarige oorlog en na 85 keer nadenken; Oh ja, er was nog iets met "België", maar hoe dat in elkaar zat, geen idee. De term Zuidelijke Nederlanden verdween zo goed als uit z'n geheugen door invloed van de staat en de media. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35963 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De term Belg is alleen naar mijn idee nogal krom, moet in feite nu Zuid-Nederlander zijn, maar praktisch bezien wel dus.
![]() |
#35964 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35965 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#35966 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zogenaamde 'boerenkrijg' heeft hier trouwens niets mee te maken. Er waren ook boerenkrijgen in Wallonië. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35967 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35968 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat wel veel voorstelde was de Luikse kollaboratie met de bezetter, de annexeerder.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35969 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35970 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Noemden ze zichzelf daar ook Nederlanders, misschien? Strohalmen, jongen, strohalmen. Laatst gewijzigd door Troubadour : 10 juni 2015 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35971 | |
|
![]() Citaat:
Het waren destijds republieken die zich verenigden. Frappant is dat de basis van de republieken zelfs lange tijd door is blijven spelen gedurende de 19e eeuw, ook al was er sprake van het koninkrijk Nederland. Mee o.a. één van de redenen dat het identiteitsbesef van de Nederlander een lange weg gekend heeft na 1830. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35972 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Boerenkrijg wordt vanuit een bepaald hoek (Belgicistische, Vlaamse, Groot-Nederlandse) te pas en vooral te onpas aangehaald om hun politieke gezindheid te ondersteunen. De Boerenkrijg (die trouwens slechts uit een kleine minderheid boeren bestond) had niets met de Groot-nederlandse, Belgische of Vlaamse gedachte te maken. Het waren plaatselijke opstanden die verschillende oorzaken hadden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35973 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35974 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35975 | |
|
![]() Citaat:
In de Noordelijk Nederlanden bestonden ze nog niet, vormde zich voorzichtig aan pas na 1830 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35976 |
Europees Commissaris
|
![]() Of de cijfers eens bekijken hoeveel % deserteurs er waren in Wallonië en Vlaanderen....
![]() |
![]() |
![]() |
#35977 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Vertel mij ondertussen eens welk ander volk in het zuiden het nu precies was dat zich, louter toevallig, Nederlanders noemde? Of de Boerenkrijg nationalistisch geïnspireerd was of niet doet immers niet ter zake. Louter het feit dat men zich blijkbaar wel Nederlander genoeg voelde om het op te schrijven zegt genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35978 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35979 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Allez, komaan, welke Nederlanders waren dat nu? Dan toch tijdreizigers? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35980 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hele gebieden in Vlaanderen kenden gewoon geen Boerenkrijg. Het was vrij plaatselijk en vooral landelijk. De steden en de stadsbevolking steunden de boerenkrijgers niet. Te meer, dat dat het boerenleger vaak bestond uit twijfelachtige individuen, losgeslagen bendes, wiens ideaal meer lag in het plunderen dan in wat anders.
|
![]() |
![]() |