Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2009, 11:34   #341
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In tegenstelling tot wat u mij toedicht, dring ik mensen niets op. Wel zijn de christelijke waarden dermate belangrijk, dat ik ze blijvend zal verbreiden. Als u dat dan "opdringen" noemt, tja, dan moet dat maar...
U mag gerust over de christelijke waarden vertellen.
Maar als u als antwoord krijgt "sorry, ik heb andere waarden waar ik wil naar leven" en u blijft er over door drammen, dan is er sprake van opdringen.

Als u bovendien die christelijke waarden ook nog eens in wetteksten wil gieten zodat ook niet-christenen verplicht worden om te leven volgens die waarden dan is er sprake van dwang.

Euthanasie bij mensen die hun wil niet meer kunnen uiten (vb dementen of coma-patiënten) en abortus zijn moeilijke kwesties omdat daarbij mensen over het leven van anderen beslissen zonder dat de betrokkene gehoord werd.
Maar de Kerk wil ook euthanasie bij wilsbekwamen verbieden, en dat is er echt over.

Als je het leven als een geschenk van God beschouwd, dan mag je dat geschenk als het door omstandigheden niet meer de moeite waard is (door langdurig, uitzichtloos hevige pijn lijden dat enkel maar verergert tot je bijna letterlijk "geen leven" meer hebt), dan mag je dat geschenk terug geven. Die woorden komen niet van mij, maar van een moeder aan haar zoon die aan MS leed en enkel nog uitzicht had op een aantal jaren van steeds verder durende en heviger wordende pijnen. Een liefhebbende moeder die zoiets kan zeggen tegen haar eigen vlees en bloed brengt een van de grootste offers mogelijk.
Waarom zou iemand die zo lijdt verplicht moeten worden om de hele lijdensweg te moeten mee maken? Waarom zou zo iemand niet mogen zeggen "sorry, ik kan niet meer"? Is euthanasie in zo'n geval verbieden geen vorm van marteling?

Als je zelf niet in zo'n situatie zit dan heb je niet het recht om zo iemand die hevig lijdt te dwingen verder te leven, doe je het toch (door je "christelijke waarden" op te leggen via wetteksten) dan ben je schuldig aan passieve marteling.

Als die vader zegt dat zijn dochter zelf de wens heeft geuit dat als ze ooit in zo'n situatie terecht komt niet verder wil leven, dan geloof ik hem. Geen enkele liefhebbende ouder geeft zijn kind graag af. Als hij dan met een verscheurd hart zijn dochter toch laat gaan, dan verdient die man alle mogelijke morele steun. Maar wat doet de "liefhebbende" Kerk? Die wil niet enkel dat de dochter nog jarenlang uitzichtloos lijdt, maar scheldt de vader ook nog eens uit voor leugenaar, folteraar en moordenaar. Zo'n Kerk verdient dan enkel de grootst mogelijke minachting.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:40   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Als die vader zegt dat zijn dochter zelf de wens heeft geuit dat als ze ooit in zo'n situatie terecht komt niet verder wil leven, dan geloof ik hem. Geen enkele liefhebbende ouder geeft zijn kind graag af. Als hij dan met een verscheurd hart zijn dochter toch laat gaan, dan verdient die man alle mogelijke morele steun. Maar wat doet de "liefhebbende" Kerk? Die wil niet enkel dat de dochter nog jarenlang uitzichtloos lijdt, maar scheldt de vader ook nog eens uit voor leugenaar, folteraar en moordenaar. Zo'n Kerk verdient dan enkel de grootst mogelijke minachting.
Wie heeft onomstotelijk vastgesteld dat deze jonge vrouw in coma "uitzichtloos lijdt"?

Daarenboven geloven christenen dat het lijden nooit zinloos is, in welke mate het ook komt en hoe onbegrijpelijk het voor de mens ook moge lijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:42   #343
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie heeft onomstotelijk vastgesteld dat deze jonge vrouw in coma "uitzichtloos lijdt"?

Daarenboven geloven christenen dat het lijden nooit zinloos is, in welke mate het ook komt en hoe onbegrijpelijk het voor de mens ook moge lijken.
Zo lang je iets niet weet, hou het binnen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be