![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Mja ook goederen kennen een bepaalde "immobiliteit" maar zoals ik al zei denk ik dat je die mindere mobiliteit kan reduceren tot een tijdselement (en functie met tijd dus). Da's geen erg maar die komt niet voor in de economische 2D theorie van vraag en aanbod da's een probleempje...
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge praat nogal veel in stellingen en substellingen, vind ik. Citaat:
En mogen we de minimumlonen nu al verhogen naar 100 000 euro per maand of niet? Citaat:
En ge krijgt nog wel een uitgebreider antwoord.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 april 2009 om 08:42. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Elimeer alles wat ruikt naar 'bijsturen van de economie' en je houdt een voorspelbaar en handelbaar systeem over dat zich volstrekt gedraagt volgens de (inmiddels uitgepluisde) rigide regels. Ook de overheid moet in de visie wijken. Wat in de ruwe libertarishe wereld heel logisch is. En vooral. Belangrijk. De economie wordt mondiaal homogeen. Maar tot zover het dromen. Libertariers echter argumenteren alsof die wereld reeds bestaat, alsof die reeds tastbaar en onontkenbar aanwezig is. En al hun argumenten gaan uit van die verborgen premisse. Assepoester op haar best. En ook jij spreekt over basismodellen. Terwijl die niet bestaan. Onze economie is meer (en terecht gemengd) dan de Amerikaanse. Beiden zijn daardoor niet vergelijkbaar. Dezelfde spelregels zijn niet van toepassing. Een basismodel is een utopie. En er zijn wil meer 'territoriums' dan de Belgische en de Amerikaanse.
![]() |
![]() |
#344 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#345 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit ervaring weet ik dat arbeidscontracten wel overuren moeten doen, maar deze worden betaald. Veel bedienden moeten ook overwerken. Ze nemen hun werk mee naar huis. Hiervoor worden ze echter niet betaald. Dit wordt gewoon van hun verwacht. Als iedereen hier zomaar 'ja' knikt op de eis van de werkgever dat je thuis of op kantoor na de uren met je job bezig bent, moet iedereen mee. Anders vinden de mensen die dit weigeren en hun recht op betaling vragen geen werk. Maar stel dat men wel 'neen' zou zeggen (dat 'ja' zeggen heeft men allemaal individueel beslist, 'in alle vrijheid', dat wordt niet bepaald in één of ander paritair overlegcomité). Hoeveel jobs zouden er dan wel niet vrijkomen? En hoeveel vrije tijd zou de gemiddelde bediende niet extra krijgen? Dit is een illustratie van hoe het inboeten van eisen door de werknemers ertoe leidt dat werkgevers ook meer en meer 'nemen'. Knikt de werknemer ja, ook al is de vraag onredelijk dan is de werkgever blij. Hij zal meer winst door jou maken. Knikt er ene ja, dan moeten de anderen mee, willen zij nog een kans maken op eenzelfde job... Als er iemand gaat inboeten op lonen, kan je dus al raden wat er zal gebeuren. Daartegen beschermt het minmumloon. Ten tweede is het een factor die heel zwaar kan spelen op het aantal tewerkstellingsplaatsen. Laatst gewijzigd door Politikainspe : 20 april 2009 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
|
![]() Er kan best kritiek zijn, maar ik heb vooralsnog nergens gelezen dat een andere studie de conclusie van Card en Krueger in vraag stelt: een internationale survey kan nooit een lineair verband leggen tussen minimumlonen en stijgende werkloosheid. Ergo is de discussie met deze voorwaarden onzinnig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn trouwens tal van studies die de conclusies en de methodologie gebruikt door Card en Krueger in vraag stellen. Als ik het me goed herinner waren de voornaamste kritieken op hun werk dat het misschien wel ok is om aan de hand ervan uitspraken te doen die op korte termijn gelden, maar niet op lange termijn. Als je wil kan ik wel eens opzoeken welke papers dat nu weeral exact waren en wat ze te specifiek van inhoud hadden.
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | ||
|
![]() Citaat:
Ik geloof in de wet van vraag en aanbod. En ik zeg "geloof" zodat jij deze verder kan ontkrachten tot dan blijft die m.i. gelden en ga ik mij niet laten voeren in een "ja-nee" discussie.
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
|
![]() Mijn excuses, ik bedoel interstatelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds wanneer zijn lineaire verbanden overigens een noodzakelijke voorwaarde vooraleer er een causaal verband is? Dat vind ik precies nogal straf.
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
|
![]() Omdat dit wel een noodzakelijke voorwaarde is om de tegenstanders van minimumlonen in het gelijk te stellen. Anders vind ik het een beetje idioot om te beginnen te propageren minimumlonen af te schaffen wanneer je zelf geen verband kan vinden tussen de twee factoren. Tenzij je natuurlijk om welke reden dan ook echt wel wil dat mensen in bepaalde sectoren hongerlonen krijgen. Wat juist minimumlonen vermijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
|
![]() Dat is geen domme gedachte, Galbraith heeft in zijn oeuvre meermaals op gewezen dat bedrijven liever prijzen reguleren om winstzekerheid te bekomen. Alles hangt af dewelke jouw normatieve visie is om al dan niet dit af te keuren.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 20 april 2009 om 16:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat bedrijven prijzen reguleren door middel van het geweldsmonopolie is waar en is een probleem.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 april 2009 om 17:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 april 2009 om 17:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De verloning is een essentiële factor in 't definiëren van 'werk'. Werk dat te weinig verloont wordt is geen werk maar slaven arbeid. Een loon hoort alle levens onkosten die een mens onvermijdelijk maakt zelfstandig te dekken. Of met andere woorden: er is een minimum prijs aan arbeid verbonden. En die prijs is niet afhankelijk van de noden en natte dromen van een werkgever. Maar van de (redelijke) behoeften van de werknemer. Er is natuurlijk nog een optie. De werkgever, die veelal producent is, kan afzien van zijn/haar drang naar winst. Kan daardoor de prijzen van zijn/haar producten drukken. Fel drukken. Zelfs zodanig dat de (redelijke) leefkosten kunnen gedragen worden door een zeer klein loon, wat de nood aan een minimumloon overbodig maakt. In die optie kan de staat zelfs eventuele verliezen bijpassen, als er een systeem gevonden wordt dat misbruik uitsluit. Maar die optie durf jij niet aan te raken. Want winst maken is die heilige koe waar al jouw theorietjes rond draaien. Heel je denken zit star en vastgeroest.
![]() |
![]() |
#359 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Scheld gerust verder.
Workers need/workers greed ![]()
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 april 2009 om 18:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Minister
|
![]() Je oogst wat je zaait. Zelfs al heeft je zaad geen staartje.