![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland? | |||
met een Koningshuis |
![]() ![]() ![]() |
16 | 45,71% |
als Republiek |
![]() ![]() ![]() |
19 | 54,29% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U gaat werkelijk off-topic blijven zwammen tot u erbij neervalt?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder is het zo dat de opstand er ook een was van verzet van alle Staten tegen verre gaande centralisatie van de Landsheer, die tevens Koning van Spanje was. Verder zal het benoemen van Spanjaarden door Filips II in de Nederlanden bij de lokale Adel net zo slecht zijn gevallen, als de 'Bourgondische' benoemingen van Karel V in 'Spanje'... Dit verzet tegen centralisatie was ook niks nieuws, de Bourgondische Hertogen hebben bij hun streven ook al te maken gehad met tegenwerkingen. Een verschil kan zijn dat de landsheer Filips II vrijwel altijd afwezig was, dit bestuur op afstand werkt vertragend, landvoogden hadden niet overal het laatste woord en de afwezigheid kan de loyaliteit hebben beinvloed. Verder is er een tegenstelling adel en burgerij. En dan komt daar ook nog een factor religie bij enkele redelijken (idealisten?) zullen voor godsdienstvrijheid zijn geweest, maar voor de hardliners aan ieder zijde was dit onbespreekbaar. Kortom de opstand had vele componenten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Europees Commissaris
|
![]() Daarom betekent een opstand vaak ook iets anders voor andere partijen. Bij de opstand van de XVII Nederlanden wilden de meeste gewesten gewoon een ander minder gecentraliseerd beleid (zeker als het ook nog eens van Brussel naar Madrid ging, hoewel ook het lokale centrale gezag in de XVII Nederlanden niet geliefd was), vandaar ook dat ze (en niet alleen Willem de Zwijger) lang volhielden niet tegen de landsheer te vechten. Dit is wat in het algemeen speelde in de XVII Nederlanden ook los van geloof. Daarnaast en gedeeltelijk meevervlochten is dan weer die religieuze strijd. Dat dat in die periode niet uniek was, blijkt wel uit de Duitse dertigjarige oorlog waar politieke en religieuze motieven ook door elkaar liepen. (Frankrijk kende ook een geloofsstrijd met ook politieke componenten).
Toch ging het mij vooral om het woordje 'bevrijding', uiteraard was men blij dat de rust terugkeerde, iets wat iedereen het allerbelangrijkste vind. Toch wordt de periode na het conflict en de gevolgen van het conflict voor Brabant gezien als een zwarte periode met voor Brabant nadelige gevolgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 20 april 2009 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De moedertaal van Willem van Oranje was het Duits. Dat de hogere adel verfranst was, kan je beter nuanceren tot: de hofadel was verfranst (omdat het hof vooral hun begunstelingen uit het buitenland recruteerde - zo zijn de meeste van 'Belgische' prinselijke families van buitenlandse komaf - of sowieso liever adel met een 'Waals' kantje prefereerde boven eigen Nederlandstalige adel; zo paste Graaf Lamoraal van Egmont netjes in het rijtje want hoewel van Hollandse en Nederlandstalige komaf was z'n moeder Luxemburgs/Waals). De landadel was Nederlandstalig en bleef dat ook nog lang na de scheiding van de Nederlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Minister
|
![]() Citaat:
System hoort de klok luiden en weet niet waar de klepel hangt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
Europees Commissaris
|
![]() Wie wilde zich blijven identificeren met de Belgische identiteit en is verknocht gebleven aan haar koningshuis?
http://www.youtube.com/watch?v=9qU5IIiVW-E
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 april 2009 om 07:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb wel gezegd dat de taal die Willem in de omgang sprak het Frans was. Dat is alles wat ik heb gezegd.Zijn handtekening was trouwens Guille de Nassau en niet Willem van Nassau. De laatste woorden wan Willem zouden geweest zijn: "Mon Dieu, ayez pitié de mon âme et de ce pauvre peuple". Dat zei hij dus niet in het Duits, noch in het Nederlands. Een wat schijnheilige vraag aan God overigens, want als er iemand onnoemelijk leed heeft gebracht aan het volk in het Zuiden, dan was het zeker Alva, maar niet minder Willem van Oranje met zijn moordende en brandschattende huurlingen. De vraag is dus of Willem behoorlijk Nederlands sprak. Vermoedelijk niet of slechts zeer weinig. Dus Willem, de zogenaamde Vader des Vaderlands, sprak nog niet eens de taal van zijn latere 'onderdanen'. Trouwens, dat is eigen aan heel vele Oranjes die na Willem kwamen. Ook bijvoorbeeld Frederik Willem Karel van Nassau sprak geen iota Nederlands. Dus, leer eerst uw geschiedenis in plaats van zoals een kieken zonder kop iemand na te praten. Laatst gewijzigd door system : 25 april 2009 om 08:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
Europees Commissaris
|
![]() Los van het feit of het wel helemaal klopt zoals u het nu zo stelt, maar ik vermoed dat u Willem de Zwijger (1533-1584) verwart met koning Willem I der Nederlanden (1772-1843).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe komt u naar nu bij. U kunt toch wel lezen vemoed ik. Soms heb toch zo mijn twijfels als ik zo'n rare opmerking van u lees. Laatst gewijzigd door system : 26 april 2009 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat is wat ik al zolang bedoel met de 'verhollandsing' van onze taal. De term 'kieken' is een term 'van bij ons'. En die term willen we houden. En 'kieken zonder kop' is een uitdrukking 'uit onze streken'. En zo willen we het houden. Alleen enkele fantatieke grootnederlandse 'kiekens' zoals u begrijpen dit niet en zijn volop bezig hun eigen taal te verkwanselen aan de Hollanders. Laatst gewijzigd door system : 26 april 2009 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is nogal wiedes dat onze regio's hetzelfde respect zouden moeten verwachten. Her en der zal een Nederlander, omdat hij ons niet gewend, wel eens lachen met ons taalgebruik, maar ik denk dat hij een minderheid is. Als ik spreek laat ik altijd merken dat ik een zuiderling ben en Brabander, ook in het bijzijn van Nederlanders. Mij ga je geen pseudo-Hollands horen faken zoals een Carl Huybrechts of een Kurt Rogiers of een marginale Gringo zou doen.
![]() |