Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2013, 21:36   #341
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Mooi lijstje Nietzsche. Makkelijk van het internet te halen.

Bijvoorbeeld:

In het Islamitische Fez in Marokko vond in 1033 een grote pogrom plaats met duizenden doden. In 1276 [1]werden in dezelfde stad opnieuw Joden vermoord.

1066: De eerste grote pogrom op Europese bodem was in 1066 in Granada in Andalusië. Moslims moordden toen het grootste deel van de joodse gemeenschap uit met enkele duizenden doden als gevolg. De joodse vizier Joseph ibn Naghrela werd gekruisigd en de joodse wijk verwoest. In 1011 was er in Córdoba al een kleinere islamitische pogrom geweest.

1291: pogroms in Bagdad en omstreken, waarbij zeker enkele honderden joden gedood werden.

1465: Joodse gemeenschap van Fez bijna volledig uitgeroeid.

1679: Pogrom, gevolgd door verdrijving van 10.000 joden uit Sanaa (Jemen) naar de woestijn van Tihama, waarvan slechts 1.000 levend terugkwamen.

1790: Pogrom van Tetouan, Tunesie. 6-8 doden.

1834: Pogrom in Safed in Palestina waarbij naar schatting 500 Joden werden vermoord.

1888: Massamoorden op de Joden in Isfahan en Shiraz, Iran.

1907: Pogrom van Casablanca. plundering en vernietiging van het getto in Casablanca, Marokko. Hierbij vallen circa 30 doden.

1910: Pogrom van Shiraz. Er kwamen 12 Joden om het leven, er vielen 50 gewonden.

1912: Pogrom van Fez. Circa 60 doden.

1929: Pogroms in Hebron en Safed, Palestina, met respectievelijk 67 en 18-20 doden.

1934: Door overheid gesanctioneerde anti-joodse pogroms in het Turks Oost-Thracië, minstens 3.000 joden etnisch gezuiverd.

1941: De Farhud in Bagdad, zeker 600 joden worden vermoord en minstens 12.000 woningen worden geplunderd.

1948: Na het uitroepen van de staat Israël vonden in de Arabische wereld veel pogroms plaats. In Aden kwamen 80 joden om het leven (Pogrom van Aden), in Caïro meer dan 70, in Marokko 44, in Syrië 70, in Libië een onbekend aantal. Dit leidde tot een golf van vluchtelingen uit de Arabische wereld naar Israël. De laatste pogrom in Marokko was die in 1954 in Petitjean met 12 doden.

Let wel, het gaat hier om een bevolkingsgroep die een beschermd statuut genieten.

En nu jij weer over 'daden in de geschiedenis'.
Deze feiten heb ik inderdaad van internet afgehaald. Waar moet ik ze anders vandaan halen? Ze komen niet uit de lucht vallen he slimmerik.

En de opsomming die jij hier post is net zo waar als de opsomming die ik had gepost. Je punt is?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 21:37   #342
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Tja, je kunt in BelgiË of Nederland ook een lijst maken met incidenten tussen moslim en christenen, of tussen Oost-europeanen en Nederlanders en gazo maar door. Ik ben verschillende keren in Tanzania geweest en heb zelden zo'n rustig, vredevol land gezien. Het is en blijft een arm land met problemen, maar moslims en christenen leven gewoon samen zonder veel problemen.

Zanzibar is een moslim eiland dat volledig autonoom bestuurd wordt, en dat al sinds de onafhankelijkheid van TanzaniË (De "zan" in Tanzanië komt van Zanzibar). Toch leven er christenen, economische migranten van het platteland, kun je overal iets drinken zonder problemen(ook in niet toeristische geieden), met een bloeiende toerismeindustrie. Zoals overal zijn er soms problemen, maar over het algemeen is het een vredevol eiland. Sommige op Zanzibar willen onafhankelijkheid, maar zuiver om economische redenen, omdat ze rijker zijn dan het vasteland.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 21:37   #343
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Welke verering? Kun je mij ergens citeren misschien?
Ik vereer de Islam absoluut niet, net zomin als het christendom of andere sprookjes. Ik vind enkel dat we mensen niet moeten beoordelen op hun geloof, maar op wie ze zijn. Klinkt afgelikt, maar dat is de realiteit.
Dat is prietpraat. Mensen beoordelen "op wie ze zijn", is binnendringen in de psyche van de mens. Dat is een lijn overschrijden.

In een rechtstaat oordelen we slechts over de daden van mensen: wat toegelaten is en wat niet. Niet over "wie ze zijn". Niet of ze een aangenaam of bitsig karakter hebben, of ze open of gesloten zijn, of ze humoristisch uit de hoek kunnen komen of ze eerder droogstoppels zijn...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 21:40   #344
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Deze feiten heb ik inderdaad van internet afgehaald. Waar moet ik ze anders vandaan halen? Ze komen niet uit de lucht vallen he slimmerik.

En de opsomming die jij hier post is net zo waar als de opsomming die ik had gepost. Je punt is?
Je hebt mijn punt al perfect gemaakt.

Overigens - en dat meen ik serieus - ben je te dom en te groen achter je oren om te kunnen oordelen of ik een slimmerik ben. Hoe die woorden dus liefst achterwege.
Oud 23 september 2013, 21:41   #345
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Vandaag de dag zijn alleen moslims erg goed met aanslagen plegen. Dat ontken ik dan ook nergens.
Kan je hypotheses formuleren WAAROM heden ten dage zovele moslims hun religie misbegrijpen in vergelijking met andere religies? Zijn ze gewoon wat traag van begrip?

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 21:42   #346
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, je kunt in BelgiË of Nederland ook een lijst maken met incidenten tussen moslim en christenen, of tussen Oost-europeanen en Nederlanders en gazo maar door. Ik ben verschillende keren in Tanzania geweest en heb zelden zo'n rustig, vredevol land gezien. Het is en blijft een arm land met problemen, maar moslims en christenen leven gewoon samen zonder veel problemen.

Zanzibar is een moslim eiland dat volledig autonoom bestuurd wordt, en dat al sinds de onafhankelijkheid van TanzaniË (De "zan" in Tanzanië komt van Zanzibar). Toch leven er christenen, economische migranten van het platteland, kun je overal iets drinken zonder problemen(ook in niet toeristische geieden), met een bloeiende toerismeindustrie. Zoals overal zijn er soms problemen, maar over het algemeen is het een vredevol eiland. Sommige op Zanzibar willen onafhankelijkheid, maar zuiver om economische redenen, omdat ze rijker zijn dan het vasteland.
Tuurlijk kan je dat, van èlk land waar mohamedanen zich nestelen, dat schreef ik toch al.

Hoe hoger 't percentage hoe meer verdeeldheid, onrust gezaaid wordt etc...

D�*t is nl. 't 'doel' van islam, er wordt niet bepaald 'n geheim van gemaakt in hun geschriften.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 21:42   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met een maatschappij zonder rijken of armen?
Niets. Alleen bedoelt u eigenlijk geen "maatschappij zonder rijken of armen", maar wel een "maatschappij waar niemand enig bezit heeft". Dat is wel heel iets anders.

Als christen streef ik ook naar het goede, wat zich maatschappelijk vertaalt in een streven naar het lenigen van nood en het structureel uitbannen van armoede. Alleen hoeft dat in mijn ogen niet te betekenen dat rijken hun rijkdom ontnomen moeten worden. Wel moet er naar rechtvaardigheid gestreefd worden.
Oud 23 september 2013, 21:43   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is hetzelfde als zeggen "Jood fraudeerde op grote schaal en veroorzaakte bankencrisis". Met zo'n titel word je gegarandeerd aangeklaagd wegens antisemitisme.
Ik zie daar niets "antisemitisch" aan.
Oud 23 september 2013, 21:45   #349
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zoals ik al zei, zat Venetië achter de kruistochten en financierde die. De kruisvaarders hebben Constantinopel verwoest, de belangrijkste concurrent van Venetië. De paus wilde die christenen die z'n gezag niet aanvaardden ook een lesje leren.
Fout. Totaal fout. Wat de kruisvaarders toen deden, droeg niet de goedkeuring van de paus weg.
Oud 23 september 2013, 21:46   #350
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
maken misbruik van de ellende van de mensen om zieltjes te winnen
Bijgevoegde afbeelding(e)

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Oud 23 september 2013, 21:46   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik de Bijbel lees op het nachtkastje van een hotel, dan is het oude testament daar in inbegrepen. Heeft het oude testament dan geen enkele waarde voor christenen? Ik dacht van wel.
De waarde van een oud testament: een aanloop naar iets beters, de stap naar iets hogers. De voorafbeelding naar het nieuwe. Niet dus als een gegevenheid op zichzelf.
Oud 23 september 2013, 21:48   #352
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is prietpraat. Mensen beoordelen "op wie ze zijn", is binnendringen in de psyche van de mens. Dat is een lijn overschrijden.

In een rechtstaat oordelen we slechts over de daden van mensen: wat toegelaten is en wat niet. Niet over "wie ze zijn". Niet of ze een aangenaam of bitsig karakter hebben, of ze open of gesloten zijn, of ze humoristisch uit de hoek kunnen komen of ze eerder droogstoppels zijn...
Ook hun religie maakt deel uit van de privé-sfeer, het is een persoonlijke kwestie waar niemand zaken mee heeft. Zoals ik al zei zelfs m'n vriendin is moslim, ik respecteer dat, zal haar religie niet belachelijk maken of bekritiseren, maar denk er het mijne van.
Oud 23 september 2013, 21:49   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk zie ik de Bijbel, net als de Koran, als een verzameling geschriften die een grote historische waarde hebben, ...
De koran is geen verzameling van een aantal uiteenlopende geschriften die over een heel verschillende periode tot stand kwamen. De bijbel wel.

Daarnaast is het wel leuk te horen dat u de bijbel van "een grote historische waarde" acht, iets wat steevast door anderen wordt ontkend en tegengesproken.
Oud 23 september 2013, 21:50   #354
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
zelfs m'n vriendin is moslim
Bedoel je dat ze cultureel moslim is, of dat ze praktiseert?

Oud 23 september 2013, 21:52   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook hun religie maakt deel uit van de privé-sfeer, het is een persoonlijke kwestie waar niemand zaken mee heeft. Zoals ik al zei zelfs m'n vriendin is moslim, ik respecteer dat, zal haar religie niet belachelijk maken of bekritiseren, maar denk er het mijne van.
U leest dan echt niet goed. Nergens oordeel ik over de persoonlijke beleving, wel integendeel. Ik heb het steevast over de islam als religie, als een geheel van leerstellingen zoals die in de koran, in de hadiths, in de geautoriseerde biografieën staan beschreven. En waarin we wel een heel ontluisterend beeld krijgen van wie Mohammed was en hoe hij handelde.

Waarom zou u trouwens niet kritisch oordelen over iemands religie? Ik heb vrienden die ongelovig zijn, terwijl ik gelovig ben. Welnu, wij praten heel vaak over geloof en ongeloof. Ik krijg kritiek en ik geef kritiek. In alle openheid.

Net als veel linksen vlucht u evenwel zodra de islam in het spel is. Dan gaat de mond dicht en wordt de hersenactiviteit slechts beperkt tot het eigen hoofd.
Oud 23 september 2013, 21:55   #356
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook hun religie maakt deel uit van de privé-sfeer, het is een persoonlijke kwestie waar niemand zaken mee heeft.
Dan kunnen ze er ook eindelijk mee ophouden om 't door eenieders strot te douwen.
Oud 23 september 2013, 21:56   #357
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Tuurlijk kan je dat, van èlk land waar mohamedanen zich nestelen, dat schreef ik toch al.

Hoe hoger 't percentage hoe meer verdeeldheid, onrust gezaaid wordt etc...

D�*t is nl. 't 'doel' van islam, er wordt niet bepaald 'n geheim van gemaakt in hun geschriften.
In Latijns-Amerika wonen bijna geen moslims, en je zult toch niet zeggen dat daar geen problemen zijn. In Kenya zijn de meest gewelddadige gebieden niet de streken waar moslims wonen, maar het noord-westen.

In Vietnam vielen in de jaren 60 en 70 miljoenen doden, geen moslim in zicht, enkel Amerikanen en Aziaten.

In IndiË wonen zo'n 20% (of meer) moslims, maar de meeste gewelddaden worden uitgevoerd door hindoe-extremisten.

Door uw anti-Islam houding steun je net de extremisten aan de andere kant, die het Westen als vijanden zien. Dat was natuurlijk de bedoeling van 11/09, en dat is de bedoeling van al-shabaab, ze hopen echt dat Kenyanen nu wraak zullen nemen op de moslimminderheid, waarna er een bloedige religieus geïnspireerde burgeroorlog uitbreekt in Kenia. Dat is hun doel. Maar ik denk niet dat ze zullen slagen, Kenianen zijn slimmer dan dat.

Ik ben niet voor of tegen Islam, eerlijk gezegd laat het me koud.
Oud 23 september 2013, 21:57   #358
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leest dan echt niet goed. Nergens oordeel ik over de persoonlijke beleving, wel integendeel. Ik heb het steevast over de islam als religie, als een geheel van leerstellingen zoals die in de koran, in de hadiths, in de geautoriseerde biografieën staan beschreven. En waarin we wel een heel ontluisterend beeld krijgen van wie Mohammed was en hoe hij handelde.

Waarom zou u trouwens niet kritisch oordelen over iemands religie? Ik heb vrienden die ongelovig zijn, terwijl ik gelovig ben. Welnu, wij praten heel vaak over geloof en ongeloof. Ik krijg kritiek en ik geef kritiek. In alle openheid.

Net als veel linksen vlucht u evenwel zodra de islam in het spel is. Dan gaat de mond dicht en wordt de hersenactiviteit slechts beperkt tot het eigen hoofd.
Ik denk dat 't bij tomm niet om z'n (grote) hoofd op z'n schouders gaat.
Oud 23 september 2013, 21:58   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
persoonlijk vind ik het nutteloos de religieuze overtuiging van anderen de bespotten, of dat nu gaat om christenen of moslims maakt niet uit. Net als het bespotten van andere volkeren verboden is, zou ik het verboden maken om te spotten met de geloofsovertuiging van mensen, zoals in Rusland. Wie met blote tetten staat te zwaaien in een moskee of kerk, moet gestraft worden, vind ik.
Alleen heeft dat laatste niets te maken met "spotten met geloofsovertuigingen". Al vind ik het als christen helemaal niet aangenaam en ook niet echt kies, toch verdedig ik de vrijheid voor iedereen kritisch te zijn over religie. Wil iemand ermee spotten, dan is dat zijn recht. Ik heb als burger ook het recht hierop te reageren.

Alleen wie een gebedsruimte binnendringt, betreedt een terrein dat ons, gelovigen, toebehoort. Dat is niet zomaar de publieke ruimte. Wil u met uw blote borsten voor de kerk staan zwaaien, doe maar. Niet evenwel in die ruimtes waar wij, gelovigen, thuis zijn. Net zoals ook u bij mij thuis niet met ontbloot bovenlijf de woonkamer moet komen binnenstormen.
Oud 23 september 2013, 21:58   #360
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Dan kunnen ze er ook eindelijk mee ophouden om 't door eenieders strot te douwen.
doen ze dat dan in België? natuurlijk heb je Marokkanen die domme Nederlandse of Belgische grietjes opscharrelen en hen overtuigen zich te bekeren. Dan moeten die meiden maar zo slim zijn dat niet te doen hé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be