![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wiktionary
"fonetiek" "De wetenschap die zich bezig houdt met de bestudering van de fysiologische, fysische en perceptieve aspecten van spraak. Binnen de fonetiek is het van groot belang een duidelijke schriftelijke weergave voor spraakklanken te hebben." De fonologie is de wetenschap die zich bezighoudt met de klanken in taal vanuit het perspectief van hun betekenisonderscheidende functie. In mijn bijdrage (coherentie uitspraak-spelling) dus toch fonetisch i.p.v. fonologisch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bergmann spreek dan ook over de opstandelingen in de zin van: "de Boerenkrijgers in Lier niets anders waren dan baldadige kerels, moedwillige verwoesters en overzaadbare plunderaars, waarvan een groot gedeelte tot doel scheen te hebben de boerenstiel en arbeid te verlaten om in de stad burgers gaan afstropen en bij hen in de kost te gaan liggen." Ook de onzinnige voorstelling op sommige monumenten van afbeeldingen van Boeren die de Fransen te lijf zouden gaan met zeisen, spruiten meer uit de verbeelding dan uit de werkelijkheid. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2014 om 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We mogen gerust zeggen dat het VNV het overgrote deel van de Vlaamse beweging vertegenwoordigde op een gegeven ogenblik. Te meer dat het VNV een beweging was op haar hoogtepunt andere geledingen van de Vlaamse beweging opslorpte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de Vlaamse Beweging in het algemeen betreft, bleek Limburg geen uitblinker te zijn. Helemaal niet zelfs. Zoals Dr. Ubachs overigens terecht opmerkt: (...) "Maar Limburg was een sociaal windstille streek. Belgisch Limburg speelde geen voortrekkersrol in de Vlaamse Beweging van de 19de eeuw." En waarom? (...) "Bovendien kwam er het Vlaamse streven maar moeilijk van de grond door het ontbreken van leidende figuren." (Dr. P.J.H. Ubachs, Handboek voor de geschiedenis van Limburg, blz. 361) Met andere woorden: ùw antwoord trekt op niet en vele. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2014 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan is uw volgend foutief beginpunt de tijd van het VNV te beschouwen als het enige referentiepunt voor heel de geschiedenis van de Vlaamse Beweging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij opstanden gaat het altijd om een beperkte kern. Zelfs de Franse Revolutie was geen massale beweging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 |
Europees Commissaris
|
![]() Verwondert U dat als ge nagaat hoeveel inwoners Limburg telde in vergelijking met andere provincies ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 januari 2014 om 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dat is dus niet correct. De Vlaamse Beweging stond maar op een zeer laag pitje in Limburg. Eigenlijk was ze lange tijd nauwelijks actief. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2014 om 22:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is weldegelijk correct. Lees maar eens de twee zinnen samen. De geschiedenis van de Vlaamse Beweging in Limburg herleidt zich trouwens niet tot de tijd van het VNV...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 januari 2014 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U zit er weer eens goed naast. Ik heb het niet over het VNV in Limburg. Ik heb het nu juist over de tijd lang voordat er sprake was van het VNV in Limburg. Niet veel te bespeuren van de Vlaamse Beweging in Limburg toen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2014 om 23:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2014 om 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#359 |
Europees Commissaris
|
![]() En ben ik juist als ik stel dat het net daarom is dat gij anti-Vlaamsnationalist zijt; de band tussen oorlogsverleden en Vlaamsnationalisme ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 januari 2014 om 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft er maar weinig mee te maken. Men kan Vlaams Brabant vergelijken qua inwoners aantal met het toenmalige Limburg. Ook een kleine bevolking, maar toch was de Vlaamse Beging er vrij actief (Pajottenland). In Limburg niet. De oorzaken zijn elders te zoeken.
|
![]() |
![]() |