Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2016, 23:20   #341
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als ik uw redenering helemaal doortrek, dan zouden er eigenlijk geen belastingen of retributies betaald mogen worden maar zou de overheid haar prestaties met winst moeten aanrekenen aan de gebruiker. Dan creëren de ambtenaren rechtstreeks economische meerwaarde.
Dan zijn het geen ambtenaren meer, maar zelfstandigen.

Mag ook van mij hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 23:26   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vind jij het normaal dat onze wegen meer lijken op die een derdewereldland dan van bvb Frankrijk of Nederland ? Onze tunnels vallen praktisch uit elkaar ?
Onze tunnels?

Er is niets mis met de tunnel van Wevelgem bijvoorbeeld, hoor.

Wil het probleem met de Brusselse tunnels uit niet uitvergroten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 23:34   #343
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het economische belangrijk en het is inderdaad alleen de zon die voor niets opkomt. Je kan alleen geen maatschappij opbouwen op grond van het economische alleen. En voor de prestaties die ik lever wil ik betaald worden, punt.
Uiteraard is een maatschappij met enkel economische activiteit een arme maatschappij, cultuureel en maatschappelijk.

Echter mag de slinger niet te fel doorslaan. En dat is in dit land wel zeer zwaar gebeurd. De overheid functioneert heel sterk als inkomensverschaffer voor heel veel mensen ipv een dienstverlener voor de gehele bevolking.
Oud 6 februari 2016, 23:37   #344
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onze tunnels?

Er is niets mis met de tunnel van Wevelgem bijvoorbeeld, hoor.

Wil het probleem met de Brusselse tunnels uit niet uitvergroten.
De rest van onze wegeninfrastructuur, ook de vlaamse, is niet echt om naar huis over te schrijven hoor.
Oud 6 februari 2016, 23:39   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rest van onze wegeninfrastructuur, ook de vlaamse, is niet echt om naar huis over te schrijven hoor.
Mocht u van een zekere ouderdom zijn, dan wist u dat we ondertussen al een hele weg hebben afgelegd. Toen alles nog unitair was, toen was het echt rampzalig.
Oud 6 februari 2016, 23:42   #346
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mocht u van een zekere ouderdom zijn, dan wist u dat we ondertussen al een hele weg hebben afgelegd. Toen alles nog unitair was, toen was het echt rampzalig.
Ik doe tussen de 40 a 60k km per jaar, niet erg veel, maar ook niet weinig. Als ik de grens overrij met Frankrijk of Nederland ga ik van een hobbelweg naar een biljartlaken.

In Frankrijk is de reden simpel: men besteed het uit aan private ondernemingen en laat hun tol heffen. In Nederland werkt de ambtenarij een pak beter en organiseren en plannen ze hun wegenbouw beter: bij investeringen worden automatisch al de onderhoudskosten meegenomen, en wordt ook beter nagedacht over de duurzaamheid van het wegennet. Onze ambtenaren en politici kunnen dat blijkbaar niet en dichten liever gaten ipv een structurele oplossing te bedenken.
Oud 6 februari 2016, 23:44   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik doe tussen de 40 a 60k km per jaar, niet erg veel, maar ook niet weinig. Als ik de grens overrij met Frankrijk of Nederland ga ik van een hobbelweg naar een biljartlaken.

In Frankrijk is de reden simpel: men besteed het uit aan private ondernemingen en laat hun tol heffen.
Dat is niet overal het geval. De autosnelwegen rond Rijsel bijvoorbeeld worden niet uitgebaat.
Oud 6 februari 2016, 23:45   #348
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind jij het normaal dat justitie vierkant draait en rechtszaken jaren duren, zelfs voor simpele zaken zoals een autodiefstal ?
Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is gebrek aan geld en personeel. Dus ik neem aan dat je pleit voor meer ambtenaren bij justitie ?

Citaat:
Vind jij het normaal dat onze wegen meer lijken op die een derdewereldland dan van bvb Frankrijk of Nederland ?
Ik weet niet waar jij woont, maar hier zijn de wegen meer dan prima. Belabberde wegen links en rechts vind je in elk land hoor. Behalve misschien in Vaticaanstad.

Citaat:
Onze tunnels vallen praktisch uit elkaar ?
Ook al overdrijf je, wat Brussel betreft is het geen geheim dat het beheer daar nodeloos complex, duur en niet effeciënt is.

Citaat:
Vind jij het normaal dat onze NMBS chronisch verlieslatend is, zelfs met 3 miljard euro subsidies ? En ook nog eens hopelijks inefficient in het uitvoeren van haar opdracht, reizigers op tijd op hun bestemming krijgen ?
Kritiek op de NMBS mag altijd, geen enkel probleem hiermee. Het is een logge, verlieslatende structuur.

Maar zijn er op dit moment betere alternatieven ?

Citaat:
Vind jij het normaal dat onze energievoorziening afhangt van kerncentrales die way past hun houdbaarheidsdatum zijn ?
Windmolens duiken steeds meer en meer op in het landschap.

Citaat:
Ik kan nog nog even doorgaan. Je blijft de gezondheidzorg aanhalen, het enigste wat een beetje deftig draait. Maar laat dat net niet de typischeoverheid zijn, maar vooral bemand door vrije beroepen (artsen, apothekers, kinesisten, zelfstandige verpleegsters, tandartsen,....) en kwa financiering/werking georganiseerd door mutualiteiten en ziekenhuizen.
Eh, de overheid pompt gigantisch veel geld in de mutualiteiten, ik zeg het je maar.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 23:50   #349
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is niet overal het geval. De autosnelwegen rond Rijsel bijvoorbeeld worden niet uitgebaat.
Dat verandert niets aan het princiepe dat tolheffing en infrastructuur laten uitbaten door private spelers blijkbaar goede resultaten geeft.

Moet het op identiek dezelfde manier als in FR ? Neen. Maargoed, een pluim voor de huidige regering: rekeningrijden voor vrachtwagens komt er al. Nu maar hopen dat ze de opbrengsten investeren in de wegen.
Oud 7 februari 2016, 00:13   #350
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is gebrek aan geld en personeel. Dus ik neem aan dat je pleit voor meer ambtenaren bij justitie ?
Of voor minder complexiteit en kleinere misdaden door snelrecht (zelfde dag) te laten berechten ? Ik ben zo ooit in de VS naar een rechtbank in de stad NY getrokken om een boete aan te vechten. Voormiddag aangemeld, namiddag stonden we daar voor een judge judy type. 2 minuten later waren onze boetes kwijtgescholden.

Zo kan het dus ook. Hetzelfde proces in Belgie is een administratieve lijdensweg.

Citaat:
Ik weet niet waar jij woont, maar hier zijn de wegen meer dan prima. Belabberde wegen links en rechts vind je in elk land hoor. Behalve misschien in Vaticaanstad.
E314 en E313 zijn bij momenten belabberd. Rond Brussel en Antwerpen is de infrastructuur ronduit lelijk, oud en versleten.

Citaat:
Ook al overdrijf je, wat Brussel betreft is het geen geheim dat het beheer daar nodeloos complex, duur en niet effeciënt is.
De Brusselaars verkiezen hun politici. Maar ze krijgen centen van een ander. Ik weet iets: laat ze zelf betalen voor hun beleid en kijken of ze dan nog steeds zo handelen.

Citaat:
Kritiek op de NMBS mag altijd, geen enkel probleem hiermee. Het is een logge, verlieslatende structuur.

Maar zijn er op dit moment betere alternatieven ?
Belgacom scenario. En buurtnetten afstoten en privatiseren. Cfr. NL.

Citaat:
Windmolens duiken steeds meer en meer op in het landschap.
Dankzij GSC die noodzakelijk zijn om ze competetief te maken tov afgeschreven kerncentrales. Onze energie is goedkoop (laat VOKA en VBO u niks anders wijsmaken), maar de energiefactuur is enorm duur omwille van de massas heffingen, btw en taksen.

Citaat:
Eh, de overheid pompt gigantisch veel geld in de mutualiteiten, ik zeg het je maar.
Ja, maar de mutualiteiten worden niet bemand door ambtenaren.
Oud 7 februari 2016, 00:17   #351
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zijn het geen ambtenaren meer, maar zelfstandigen.

Mag ook van mij hoor.
Van mij ook hoor: een ambtenaar niveau A kost als zelfstandige drie tot zes keer meer aan de belastingbetaler dan als statutair.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 7 februari 2016 om 00:18.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 00:17   #352
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat verandert niets aan het princiepe dat tolheffing en infrastructuur laten uitbaten door private spelers blijkbaar goede resultaten geeft.
Mij lijkt het beter rekeningrijden te voorzien. En de inkomsten zijn dan voor de overheid.
Oud 7 februari 2016, 00:26   #353
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Van mij ook hoor: een ambtenaar niveau A kost als zelfstandige drie tot zes keer meer aan de belastingbetaler dan als statutair.
Als de klant dat niet wenst te betalen, kost hij niks.

Allez ja, het verschil met nu is dat de overheid mij dat geld aftroggelt en zelf de voorwaarden bepaalt hoeveel iets mag kosten.
Oud 7 februari 2016, 00:29   #354
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Was jij trouwens geen zelfstandige hiervoor (voor je ambtenarenbestaan) ? Als je daar 3 tot 6 keer zoveel verdiende, wat bezielde je om naar de openbare sector te gaan ?
Oud 7 februari 2016, 00:32   #355
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook het Franse stuk vanvoorbij Bergen tot de eerste 'péage' (Valencienne...) ligt er even belabberd bij als hier op het slechtst.
Oud 7 februari 2016, 00:32   #356
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij lijkt het beter rekeningrijden te voorzien. En de inkomsten zijn dan voor de overheid.
Die ze gebruikt om haar begroting op te smukken.

En dan zitten we nog steeds met crappy wegen.
Oud 7 februari 2016, 00:33   #357
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook geen péage in Bretagne...
Oud 7 februari 2016, 00:49   #358
Tavek
Banneling

Standaard

Terug naar de essentie. Ik ben geen naief kind die denkt dat we zonder ambtenaren of overheid kunnen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat nu de overheid heel veel diensten verleent ver boven de marktprijs die er voor zou gegeven worden indien het vraag/aanbod was.

En dat je daar massas geld kan winnen. Leg mij eens uit waarom de overheid muziekscholen moet inrichten en ze die muziekleraars evenveel moet betalen als licensiaten wiskunde ?
Oud 7 februari 2016, 01:24   #359
geertvdb

Standaard

Citaat:
Terug naar de essentie. Ik ben geen naief kind die denkt dat we zonder ambtenaren of overheid kunnen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat nu de overheid heel veel diensten verleent ver boven de marktprijs die er voor zou gegeven worden indien het vraag/aanbod was.

En dat je daar massas geld kan winnen. Leg mij eens uit waarom de overheid muziekscholen moet inrichten en ze die muziekleraars evenveel moet betalen als licensiaten wiskunde ?
Mijn excuses dat ik het een beetje persoonlijk maak maar ... aan uw 'uitstekend' taalniveau van uw post kan ik zien dat uw leerkrachten Nederlands te misschien wel te weinig betaald werden. Want 'if you pay peanuts, you get monkeys'.

Waarom wiskunde leraars meer betaald zouden moeten worden dan muziek leraars, is me een raadsel.
Muziek is eigenlijk wiskunde. En zelfs kunst. Twee voor de prijs van één!

Laatst gewijzigd door geertvdb : 7 februari 2016 om 01:25.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 01:44   #360
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geef daar eens wat voorbeelden van.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be